ME diskussion


ptpoul
 Share

Recommended Posts

I just had a little discission with a another PL'er.

I told that maxing out doesn't really makes you stronger, it's more a test to see if your still making any progress. On these days you can also find some sticking points and work on them... my opinion was that you get stronger by doing the speed days and assistance, also the volume of your total training. by doing reps and not just maxing out.

he said that the maxing out makes you stronger too. I said it fatigues your CNS more.

my question is: what the exact purpose of maxing out and does is make you stronger? In what way does it affect your lifts and your body?

as I'm reading this again it sounds like a real stupid question, but hey...

--------------------------------------------------------------------------------

DJ,

You and right and your PL friend is right. It is all about time under tension. Maxing out does make the seasoned PL/athlete stronger and using the conjugate method helps to not get accustomed to the same old same old. The real question is would beginners benefit from the ME theory like elite level athletes? Not quite yet. They net volume work and ME based on rep ranges like 4-6reps for max. The young lifter could also benefit from bodybuilding movements to put size on too! Yes I said that because everyone on this board that answers questions used bodybuilding exercises to get bigger. Picture this, a kid just learns how to do a bench press with chains, so now we will have him do a single! He would be done in two sets! How is he going to get big and strong doing that? See the difference? When someone like Garry Frank does singles, he might have to do around 4-8 until he has had enough. He will get strong doing that because he is already loaded with muscle. There is alot more to this than what I told you but it would be an article.

Discuss :smile:

Link to comment
Share on other sites

Noget andet, som jeg har kørt på tidligere er, at skadespotentialet for unge atleter er meget mindre med 4-6 RM kontra 1RM.

<{POST_SNAPBACK}>

Både og, i visse øvelser (Good mornings og Dødløft) vil teknikken hurtigt bryde ned ved reps= højere skadesrisiko.

Der er mange gode grunde til at holde sig til højere reps. Hell jeg burde gøre det!

Jeg vælger trippels i det meste og gemmer singles til op imod konkurrence (Anywårns forslag).

Kunne være sjovt at diskutere årsagerne til at det forholder sig sådan.. Jeg er bare for træt til at læsse årsagerne af, så andre må gerne komme på banen :smile:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Årsagen vil jeg såmænd ganske enkelt mene er fordi den øvede atlet har en bedre teknik i løftene fra flere års repetition, hvor den uøvede har brug for flere løft for at få teknikken ind. Handler ganske enkelt om aktivering af CNS og MUs.

<{POST_SNAPBACK}>

Rekrutteres der ikke stort set ligeså mange MUs ved alm. tunge sæt á 4-6reps som ved tunge singles/max-forsøg?

Link to comment
Share on other sites

Årsagen vil jeg såmænd ganske enkelt mene er fordi den øvede atlet har en bedre teknik i løftene fra flere års repetition, hvor den uøvede har brug for flere løft for at få teknikken ind. Handler ganske enkelt om aktivering af CNS og MUs.

<{POST_SNAPBACK}>

Rekrutteres der ikke stort set ligeså mange MUs ved alm. tunge sæt á 4-6reps som ved tunge singles/max-forsøg?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er et spørgsmål om hvor udtrættet man er før forsøget på den maksimale kontraktion opstår. Ved et 1rm forsøg er det kun de MU med højest tærskel der udtrættes.

For en begynder betyder det ikke det store, men for en avanceret atlet der forsøger at maksimere sin neurale effektivitet er det noget andet.

Begyndere responderer meget favorabelt på højere volumen og flere reps (også styrkemæssigt) da der ikke skal så kraftig en stimulus til for at stimulere en styrkefremgang, hvorimod elite atleter har behov for en kraftigere stimulus for at fremprovokere nogen respons.

Derudover er begyndere ofte dårligere til at tilpasse mærke hvornår den tunge træning er for meget. Det kan også være en grund til de skal holde sig fra denne.

Link to comment
Share on other sites

Årsagen vil jeg såmænd ganske enkelt mene er fordi den øvede atlet har en bedre teknik i løftene fra flere års repetition, hvor den uøvede har brug for flere løft for at få teknikken ind. Handler ganske enkelt om aktivering af CNS og MUs.

<{POST_SNAPBACK}>

Rekrutteres der ikke stort set ligeså mange MUs ved alm. tunge sæt á 4-6reps som ved tunge singles/max-forsøg?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er et spørgsmål om hvor udtrættet man er før forsøget på den maksimale kontraktion opstår. Ved et 1rm forsøg er det kun de MU med højest tærskel der udtrættes.

For en begynder betyder det ikke det store, men for en avanceret atlet der forsøger at maksimere sin neurale effektivitet er det noget andet.

Begyndere responderer meget favorabelt på højere volumen og flere reps (også styrkemæssigt) da der ikke skal så kraftig en stimulus til for at stimulere en styrkefremgang, hvorimod elite atleter har behov for en kraftigere stimulus for at fremprovokere nogen respons.

Derudover er begyndere ofte dårligere til at tilpasse mærke hvornår den tunge træning er for meget. Det kan også være en grund til de skal holde sig fra denne.

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen generelt så synes jeg (og jeg er en begynder) at jeg får langt større respons styrke mæssigt ved at køre med en høj volumen, lidt ligesom den man ser i en sheiko. Har også prøvet at træne efter WSB princippet med at lave ME øvelser, Gav faktisk ikke noget nævneværdigt, i hvert fald ikke til sammenligning med volume træningen.

Hvordan eller Hvorfor tror du at en erfaren atlet er bedre til at få respons på 1RM løft en den mere volumemæssige? fordi han kan presse sig lidt mere eller at de simpelthen har et bedre respons på den træning samlignet med "nybegyndere" eller noget helt tredje?

Link to comment
Share on other sites

da der ikke skal så kraftig en stimulus til for at stimulere en styrkefremgang, hvorimod elite atleter har behov for en kraftigere stimulus for at fremprovokere nogen respons.

Intensitet = hvor kraftig den givne stimulus er ifht styrke.

<{POST_SNAPBACK}>

beklager, men jeg er ikke helt med :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er hvor tæt du løfter på din 1 RM i løbet af en træning, jo tættere desto højere intensitet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share