Dårlige knæ - men jeg vil gerne være aktiv!


Anima
 Share

Recommended Posts

Hej alle

jeg er en dreng på 17 år som er overvægtig, og jeg har derfor bestemt mig for at øge mit aktivitetsniveau, og derved få bugt med overvægten.

Jeg har dog et problem med, at mine knæ er hypermobile, hvilket har resulteret i at jeg har "vreddet knæet om" 3 gange.

jeg er dog kommet over skaden, men når jeg for eksempel løber, så har jeg en tendens til at få ondt i knæet.

Det skal siges at jeg ikke har de vildeste sko, da jeg bare har et par reebok fra a-z som jeg gav 400 kr for, og at jeg ikke har fået taget en løbetest (mest fordi at jeg løber som en donklods, så er nervøs for at blive til grin)

Jeg kunne godt selv tænke mig at løbe, men skal først have et godt råd omkring løbesko. Jeg har tit haft problemer med at fnde sko, da de skal MINIMUM være 46, helst 47, og de fleste mærker/skomodeller jeg kender kun laves i størrelser op til 43 :dry:

nogen som kender et godt løbeprogram?

Link to comment
Share on other sites

Super idé :4thumbup:

Det mest optimale ville være at få lavet en test, som man kan få lavet i nogle sportsbutikker, hvor de tjekker hvordan du løber, og fortæller hvilke sko der vil være de optimale.

Men prisen er også derefter. Kender en løber som siger at man nok skal regne med at de kan løbe en km. pr. kr. de koster før de skal skiftes ud igen :smile:

Ellers kunne du starte ud med andet end løb til dit knæ bedre kan være med.

HUSK: at din kost er meget vigtig! :smile:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dog et problem med, at mine knæ er hypermobile, hvilket har resulteret i at jeg har "vreddet knæet om" 3 gange.

jeg er dog kommet over skaden, men når jeg for eksempel løber, så har jeg en tendens til at få ondt i knæet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du får ondt i knæet ved løb, så bør du bestemt ikke løbe. Cykling er bedre og kan være lige så intensivt som løb, og langt bedre for dit knæ. Alle eksperter indenfor ortopædkirurgi (dem der har med knæ-knæskader at gøre bl.a.) fraråder alle former for aktiviteter, der medfører smerterne i knæene.

Cykling vil styrke dine lårmuskulaturer, der dermed aflaster knæet og gør at det på sigt kan klare en større belastning, som f.eks. løb. Og hvis du alligevel løber (men det er ikke godt for dit knæ), så brug et støttebind, f.eks et neoprenbind fra Matas, der holder knæet varmt og stabiliserer det lidt. Vigtigt, hvis du har hypermobile led.

Desuden er cykling glimrende motionsform.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har allerede købt en cykel som jeg har cykelt 104 km. siden sidst i juni (har arbejdet en del i sommerferien for at tjene nogle gysser :wink:

har trænet mine lår meget siden jeg fik skaden, så jeg tænker på om det kunne være at grunden til at jeg får ondt i knæet er, at jeg måske ikke er vant til at løbe, således at det er et spørgsmål om at komme i gang?

Men tak for hjælpen, det er fedt med god hjælp :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har allerede købt en cykel som jeg har cykelt 104 km. siden sidst i juni (har arbejdet en del i sommerferien for at tjene nogle gysser  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan da ikke have særligt langt på arbejde så. 50 km om måneden er nærmest ingenting. Hvis du vil bruge cykling som motionsform, så start med at tage en tur mindst 3 gange om ugen af mindst en halv times varighed. Som tidligere skrevet i tråden kan man sagtens opnå høj intensitet på cykel, det er bare at træde til.

har trænet mine lår meget siden jeg fik skaden, så jeg tænker på om det kunne være at grunden til at jeg får ondt i knæet er, at jeg måske ikke er vant til at løbe, således at det er et spørgsmål om at komme i gang?

Men tak for hjælpen, det er fedt med god hjælp :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Ledsmerter skal ikke ignoreres, hvis det gør ondt i knæet er det skidt. Det er ikke ligesom med muskler der skal vænnes til en ny aktivitet.

Held og lykke med projektet.

Link to comment
Share on other sites

Det er super fantastisk at du vil være aktiv, smart valg! :4thumbup:

Det er også fint at du har intensioner om at komme til at løbe; og det et meget fint mål at have i baghovedet; play it smart og jeg vil næsten garantere dig at det ikke er et umuligt mål at nå, du kan sagtens købe løbeskoene nu, og have dem stående som motivation; når det er sagt, så vil jeg nok slutte op omkring det der ellers nævnes i tråden.

Svømning er måske endnu en ting du kunne overveje; er det ikke sagen, kunne du måske overveje at melde dig ind i et center; jeg ved folk der ikke har bekendtskab med den slags, tit er skeptiske, og tror motionscentre kun er for atleter eller hårdt skårede kæmper, det er ikke tilfældet! Vælger du et ordentligt af slagsen, vil du have mulighed for at arbejde på en specifik træning mod din "defekt" (hvilket blandt andet over tid vil gøre dig istand til at gennemføre løb, uden led smerter, eller rissikoer for det der er værre.), du har dertil muligheder for ting som spinning, eller incline power walk på løbebånd, der også både vil skubbe dig tættere på dit mål, og samtidigt vil kunne sætte skub i dit fedttab med det samme.

Ang, hypermobile led, så kan strækrefleksen forbedres, og de støttende muskler mm. kan styrkes, dertil vil et vægttab med sikkerhed ikke gøre problemet større når du siger du er overvægtig.

Ting som min egen personlige effaring siger mig yderligere virkelig gør en forskel; Er i følgende række følge; en ordenlig kost, et godt fedttilskud heriblandt indeholdende EPA, DHA og GLA; et ordenligt mineral, vitamin, antioxidant tilskud samt Glucosamin.

Det skal siges at jeg nok er lidt forudindtaget inden for emnet; da jeg for snart mange årsiden selv pådrog mig seriøst et defekt knæ! Det var egentlig en skade jeg havde haft on off før i forskellige sammenhænge, så jeg valgte at ignorere smerterne, jeg var jo meget ung og naiv, og var ved at få godt gang i min daværende "militær kariere", jeg havde både Nijmegen, og det der var værre der skulle nå at gennemføres, dertil havde lægerne på kassernen det med at udskrive enorme mængder af ibuprofen istedet for at fratage folk fra tjeneste; Det hele koliminerede efter længevarende hård træning og konstant pres af knæet, under en patrulje øvelse; det er lidt en længere, privat og uinteressant historie; men det korte af det lange er at jeg måtte stoppe i milli, og fik afvide at jeg aldrig ville komme til at løbe igen, alt sammen den samme gamle historie;

Det var et svar jeg nægtede at acceptere, hvilket jeg idag selvfølgelig er ret glad for; for et par år siden, da min form igen toppede, var det derfor heller ikke unormalt for mig at spinne 2 timer, og løbe mindst en time bagefter, enda tiltider flere gange om ugen. Jeg mærker iøvrigt ikke smerterne mere, og skaden bryder heller ikke op, hvilket jeg blandt andet takker glucosamin for. Det var et rent tilfælde at jeg i sin tid hørte om dette produkt,- da jeg hørte fortælleingen om Jørgens Storms diskuspolaps og hvordan han undgik et titaniums skelet blandt andet via dette; det var ikke noget jeg havde haft til rådighed, i min genopbygnings periode af knæet, men det havde med sikkerhed været nemmere, mindre smerte og tidskrævende for mig hvis jeg dengang havde kendt til det; men jeg er ikke i en situation der tillader mig at være utilfreds!

Held og lykke med det!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share