Manglende motivation


extreme12
 Share

Recommended Posts

Jeg døjer meget med min manglende motivation.

Jeg har nu snart startet ca. 10 gange på styrketræning, længst tid er vel 3 måneder, jeg har simpelthen bare ikke motivation til at blive ved, selvom jeg faktisk gerne vil.

Tit når jeg kommer hjme fra arbejde er jeg totalt uden energi (som i dag) hvor jeg så tilbringer resten af min aften på sofaen (hvilket jeg snart er godt træt af)!!

Jeg har læst lidt om at man skal sætte sig nogle mål, men jeg synes det er lidt underligt og samtidig meget svært, jeg vil jo bare gerne tabe et par kilo og samtidig blive mere robust og muskulløs (som alle andre)...

Jeg har de lige sådan med løb. Mit problem er, at en dag er jeg totalt klar på både styrketræning og løb, samt at spise sundt, men desværre mister jeg vildt hurtigt lysten igen, hvilket er møg irriterende.

Men generelt er det sådan med mange af de ting jeg foretager mig, at jeg meget hurtigt mister motivationen for det, hvilket er enomrt stressende, da man går og tænker på det konstant og får dårlig samvittgihed mv.

Nogle der har nogle gode forslag til hvad jeg kan gøre??

Edited by extreme12
Link to comment
Share on other sites

Tja jeg kan da dele ud af mine egne erfaringer for jeg kender ved gud godt den der oplevelse du har med at sofaen trækker mere end motionen.

Jeg lavede en aftale med migselv om at jeg ville - VILLE styrketræne 3 x ugen.

Jeg læste et sted at man skulle respektere og overholde de aftaler man laver med sigselv på ligefod med de aftaler man har med sin tandlæge, frisør, bedste ven osv. - At når man IKKE overholdt de aftaler man havde med sigselv - så satte man sig - rent psykologisk - længere ned på prioriteringslisten end som f.eks. frisøren.

Helt ærlig - fortjener vi ikke en højere prioritering?

Anyways - lav aftaler med digselv, skriv dem ned - og overhold dem som var det møder med præsidenten, droningen, din bedste ven...

Hold dem i 12 uger f.eks. - og så kan du lave nye aftaler - hvis du f.eks. vil løfte jern eller løbe et maraton - og så tag det i småbidder derfra.

Så er det også vigtigt - når man kommer afsted - at man ikke overvurdere sigselv og sine kræfter. Jeg kender selv godt til det der med at nogen dage har man bare ben til at løbe 2 maratons i træk - men så ligger man død de næste 2 uger og kommer absolut ikke længere end til køleskabet. :sneaky2:

Erkend dit niveau og træn derefter. Start i det små og byg langsomt op.

Det var så bare de guldkorn jeg kunne komme med. Håber du kan bruge dem :tongue:

PS. Min seng trak også rigtig godt og grundigt i mig imorges - men jeg kom afsted da jeg lige mindede migselv om at jeg jo holder fri på torsdag... så nogengang kan lidt "negotiation" med sigselv godt betale sig *fniis*

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke træne med en ven, kollega eller familiemedlem? Det virker altså meget godt, når man har lavet en aftale med en person.

Derudover er du nok også nødt til at sætte dig ned, og tænke over hvorfor du egentlig gerne vil løbe og styrketræne? Er det fordi du har dårlig samvittighed? Er det fordi du vil have en pænere krop? Er det for at få mere selvtillid? Prøv evt. at lave en liste med plusser og minusser. Jeg tør vædde med at du kan lave flere sider med plusser, mens minusserne fylder meget lidt :smile:

Du kunne jo også vælge at køre én ting ind af gangen? Fx. starter du med den sunde kost, og glemmer træningen for en stund. Når du så har fået den sunde kost på plads som en vane, kan du starte med enten løb eller styrketræning, og arbejde videre derfra.

Jeg kender (kendte) den alt for godt den der.. "Ej nu vil jeg fandme i gang" følelse. Det endte altid med at jeg gik helt amok i en uge, hvorefter jeg droppede det igen fordi jeg var startet i et alt for højt gear. Det hjalp da jeg delte det op, og bestemte mig for at bruge den tid som var nødvendig.

Men prøv at finde en træningsmakker. Det er nok den mest effektive måde at komme ud af døren :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kommer hjem og er helt og aldeles smadret. Så kan det muligvis have noget at gøre med at du ikke har styr på din kost.

Så hvis det er tilfældet, så gør som ovenstående skriver og få styr på en god sund kost først, og så vil du opdage at du har meget mere energi. Var ihvertfald situationen for mig.

Link to comment
Share on other sites

som det aller vigtigste skal du synes din motionsform er sjov, eller på anden måde givende. Hvis du kun træner/ løber for at tabe dig, uden at kunne lide det, ja så er det klart at motivationen forsvinder, da den muligvis aldrig rigtig har været der..

Hold træning kan være en løsning, der findes oceaner at forskellige slags hold, bla en masse hold hvor man styrker hele kroppen (body toning og pump) eller hold hvor man forbrænder mange kcal som spinning. Når man deltager på hold, får man snakket med andre mennesker og man har nogen at grine og svede med, plus en instruktør der holder øje med en, det er nogengange en motiverende faktor.

Prøv at analyser lidt på dine mål, og din lyst, så kan det være det hele løser sig for dig

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Prøv evt. at tage af sted alligevel, selvom du ikke har lyst. Jeg har et par gange været ude for at jeg ikke gad tage til træning... Men når jeg så er kommet af sted kommer motivationen alligevel. :smile:

Så: tving dig selv afsted, også selv om du har mere lyst til en aften foran fjernsynet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Endnu en mulighed er at træne før job, bruger det ofte når jeg ved at en arbejdsopgave kræver alt min energi og jeg intet vil have til træning senere. Ulempen er dog at kroppen ikke er varmet op og man ikke vil hive nær så mange kilo i land, men i forhold til fordelene som man får i det mindste trænet, man føler et velbehag resten a dagen og man er toptunet når man møder på job, tæller det vist ikke så meget med hvor mange kilo der kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et lidt underligt spørgsmål. Hvis du ikke har lyst til at træne og de mål du sætter dig ikke er motivation nok, så lad dog være med at træne! :blink: Det bedste råd må være: begynd på en motionsform du kan lide eller drop træningen.

Man bliver ikke "bare" mere muskuløs/robust og taber sig på maven - Det kræver at man GIDER gøre noget ved det.

Jeg har nu snart startet ca. 10 gange på styrketræning, længst tid er vel 3 måneder, jeg har simpelthen bare ikke motivation til at blive ved, selvom jeg faktisk gerne vil.

Det kunne jo godt lyde som om styrketræning ikke er det rigtige for dig... du vil det jo åbenbart ikke nok - for så stoppede du vel ikke hele tiden?

Link to comment
Share on other sites

Det kræver at man GIDER gøre noget ved det.
Nej, det kræver at man GØR noget ved det; gide er en "state off mind"! Hvis man kun laver ting man "gider" så vil mange aldrig nå særlig langt med noget! "gide" og "ubehag" er heller ikke nødvendigvis modsætninger; der kan være mange ting der driver værket, ud over lyst! :)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Jeg blotlagde for nyligt mig selv og mit syn på et andet forum, så kan ikke se nogen grund til ikke at kunne reposte mit indlæg;

Få styr på dine vaner, motivation er ikke alt; Jeg har selv haft samme problem som dig selv i lidt over et år nu, og tro mig, selv om resultaterne ikke falder til jorden nu, så sker det lige pludseligt! Hvis vi ikke skal snakke om astrofi alene, så er kroppens udvikling ikke noget der sker vupti; kroppen BESTÅR af det vi fodre og omgiver den med, og måden vi stimulere den til at behandle dette fodder på; ud disse simple regler genopbygger den groft sagt det meste af sig selv hver år til andet; sådan har det været siden tidernes morgen og sådan vil det sikkert være så længe evolutionen tillader det. - Dette er hvad selve trænings og ernærings videnskaben går ud på, en definering af disse regler;- men uden evnen til at implementere dette i dit liv NU, konstant og for evig tid; så vil du på sigt blive fysiologiskt præcist som dine vaner diktere det, det du bygger din krop af nu og måden du gør det på, kan fysiskt lægge fundament for HVAD du er om op til 2 år frem i tiden, enda for evigt hvis vi snakker om direkte skade der ikke kan genoprettes; om det så er til græsk gud, affald eller noget midt imellem.

Brug din pause til at overveje disse ting, og få så lavet en plan, ikke bare til de gode optimale dage hvor der findes ord som motivation, men en plan der holder i alle senarioer, en plan hvor det usunde/uoptimale kun kan blive undtagelsen ikke reglen;

Jeg siger ikke det er nemt,- dem der kender mig, ved hvad jeg tidligere har kunnet udrette, ikke bare på andre, men i fortiden osse på mig selv; hvilken stædighed og vilje jeg kan have, og nu har jeg haft et helt år hvor det ikke har lykkedes for mig!- Jeg har samlet set on off, levet i over 20-22 års sublimitet, perioder hvor jeg har været oven på fysiskt og mentalt, måske enda i forhold til gennemsnittet; ligegyldigt hvor hårde odsne til tider har været!; De små perioder kan vel samlet set støbes sammen til max 3-5 års nedtur: alligevel på trods af hvor højt jeg har været, har der ikke skulle mere end et lille spring, et lille skridt ud over kanten, til at falde dybt; og om end ikke lande på jorden fladmast,- så til at følge at man er fandens tæt på, at det måske nu er sidste chance man får for at undgå et sådant liv, at man stadig kan nå mere, noget bedre! Dette er den menneskelige skæbne, hvis man overlader tingene til egen vilje, egne evner osv så vil det ende sådan for alle;,- det har taget mig 25 år at indse dette, selv den stærkeste vilje og motivation holder kun SÅ længe før der vil være afbræk, afbræk der vil lede til det lille skridt, der vil lede til det store fald; Afhænger egen eksistens udelukkende af vilje osv, så er det for ALLE altså kun et spørgsmål om tid før du fejler,- med en ordentlig plan, og overholdelse af denne længe nok til at det bliver vane - rutine; så vil selv den mest "dovne", mest uheldige; kunne nå ekstremt langt, overleve selv de dårligste af dage; Det har taget mig 25 år at indse alt dette; Og på trods af alt dette har der skulle et års fald, til at før jeg forhåbentligt kan tage mig sammen til at begynde at klatre op, mange muligheder er smidt væk og vil aldrig komme tilbage:

Mange af nutidens forskere spår at mange mennesker med nutidens medicin og lægevidenskab, i VORES fremtid vil kunne blive holdt i live til at leve måske 120-135år; I et sådant regnskab betyder 2,5år intet; og man skal virkelig gøre op med sig selv, om man ønsker 60-75 måske flere år, med sondemad, og ble skift, og med tidens medikamenter vil man ligge med en ordentlig erektion på som ingen gider gøre noget ved, det skulle da lige være med undtagelse af at give dig "hammeren"!

Om end det er svært at overskue, forstå så ER det, de valg som du tager nu, idag, der bestemmer alt dette,- disse valg der bestemmer om du får energien til drømme uddannelsen, drømme jobbet, ja med sikkerhed osse drømme "konen", om den 20 årige modelagtige hjemmehjælper giver dig blowjobbet eller om hun istedet kommer for at skifte dine drop og tømme urin posen ; om du adskiller dig fra alle andre, eller hvordan din skæbne skal være!

Jeg har nået bunden igen igen og kan først nu helhjertet begynde på turen op, om jeg når toppen kan ingen vide, det eneste man ved er at vejen op er længere og hårdede end vejen ned; jeg håber ikke du behøver falde lige så langt før du når samme erkendelse; Jo før du begynder turen op, jo kortere vil klatreturen være!

Tag dit valg, ikke på baggrund af motivation, lyst, underholdning, men på baggrund af alternativet! Livet er ikke lutter lagkage, og det er kun forkælede mennesker der bilder sig selv ind at det skal være sådan; men som regl bliver det lidt sjovere i det lange løb, hvis man kan indse og leve med dette! - Når en dansk jægersoldat sparker døren ind i en fremmed bygning i mellemøsten, gruppen forplanter sig, og nakker teoristerne en efter en; så er forskellen netop plan,- det er ikke sikkert jægeren syntes det var sjovt at øve netop den "indtrængning" 87 gange, slet ikke hvis man har været på ørkenmarch dagen iden , men han har det med sikekrhed sjovere end "teoristen" når legen er slut! - Det kan godt være du syntes det er sjovere at sidde og spise junk og se tegne film, men når kroppen hver år til to, har genopbygget det meste af sig selv helt forfra igen, som kroppen jo gør; så er det ikke sikkert du bliver lige så glad for det der kommer ud af det hele, som det du har nu, det er ikke sikkert at tegnefilmen er lige så sjov, at rolade kagen smager lige så godt; lad det være moralen om der er nogen; lad det være den motivation du stræber for; alternativet!

Bare husk at kun en plan du kan overholde virker; Som min gode geniale ven JS, for nyligt skrev til mig om kost;

Citat:

Mht. til kosten, så du´r det ikke, hvis IKKE man virkelig kan lide den mad man spiser.

Lige som ved medicinsk behandling, afhænger successen af graden af "compliance"!

Man kan sagtens udelade nogle at de ting, som man også kan lide, men man kan IKKE holde ud løbende at spise en kost, som er mere eller mindre røvsyg. 

Og det er selvføllig ikke bare kost, men alle aspekter denne filosofi gælder; igen afhænger det af plan; den bedste plan, kan være elendig hvis den ikke "kan" overholdes!

Altså, lav en plan, lav den realistisk, men eftertænksomt, og gør den til vane der sidder på ryggraden lige gyldigt hvad!!!

Held og lykke med det, jeg håber det lykkedes for dig!

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst lidt om at man skal sætte sig nogle mål, men jeg synes det er lidt underligt og samtidig meget svært, jeg vil jo bare gerne tabe et par kilo og samtidig blive mere robust og muskulløs (som alle andre)...

Nej det er let nok - du skal bare blive konkret: F.eks. løb 1 kilometer 3 gange om ugen.

Sæt dig nogle træningsmål som er nemme at honorere. Så er det også nemmere at tage sig sammen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har for meget "om ørerne" kan det nogle gange være svært at motivere sig selv, da der er mange andre ting der også trækker. Kunsten i et moderne samfund er kun at vælge det der betyder aller mest for en, så man har tid til det!

Ellers kan jeg kun tilslutte mig de andre råd. Måske du skal prøve en anden motionsform, du bedre kan lide.

Det der virker for mig, hvis jeg har en perriode hvor jeg har det svært med motivationen er f.eks at fortælle til min mand, at i dag tager jeg ud og træner, eller aftaler med svigerforældrene, at de skal hente børnene, så har jeg en aftale, jeg ikke kan løbe fra. Og så træner jeg altid lige efter arbejde eller fra morgenstunden, så når sofaen ikke, at få et solidt greb i mig :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg mangler motivation til træningen så plejer jeg for det meste at smække en film i maskinen med Bruce Lee, Arnold osv. Efter at have siddet et stykke tid og set på disse fyre, som virkelig forstod at træne deres krop, får jeg altid lidt ekstra energi og motivation..

Ellers fortæller jeg altid mig selv at jeg har et stort potentiale inden for det her område (bodybuilding) og at jeg skal udnytte dette istedet for at spilde det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved bare, at det for mig hjalp MEGET at få en luftforandring - altså et andet center! At se på lidt nye mennesker, udsigt til lidt nye cardio-bunnies ;) og sådan... Lidt nyt udstyr..

Har givet mig en røvfuld motivation igen, det kan da anbefales, vil jeg sige :cooldance::cooldance: :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Som det er skrevet.

Så synes jeg også bare du skal stoppe med at styrketræne. Du har sikkert aldrig haft lyst, du har "Bare" ville have en flottere krop, og så begyndt på styrketræning. Når resultaterne så ikke er kommet på 2 uger, er du stoppet igen.

Selvfølgelig bare et gæt.

Begynd på en anden sport som du har interesse for, jeg dyrker selv Kampsport (Aikido). Jeg misser sjældent en træning der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gør som Anders Holm og Fjumsen anbefaler - Træner lige før eller efter arbejde (Træningscenteret ligge mellem hjemmet og arbejdet, meget bevidst!!) Jeg har det nemlig som dig, er jeg først kommet hjem, så "orker" jeg ikke at tage til træning. Med den metode jeg har nu,så kommer jeg til træning 3 gange om ugen og får masser energi ud af det bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share