Dødløft-Hvor højt over gulvet skal stangen være?


plindboe
 Share

Recommended Posts

Jeg mener, hvis man bruger 20 kg skiver, kommer stangen jo 5 cm højere op når den ligger på gulvet, end hvis man bruger 10 kg skiver, ergo bliver udgangspunktet en del højere op. I squat går man jo meget op i at det udføres dybt nok, men jeg har ikke set sådanne diskussioner omkring dødløft. Er der nogen idéer om hvor højt over gulvet stangen skal være ved et korrekt udført dødløft?

(Håber folk forstår hvad jeg ævler om)

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Træner du i SATS eller lignende? :poking:

Du har sansynligvis kun dette problem, pga. skiverne hvor du træner har forskellig diameter.

Hvis du bruger normale skiver der passer til OL/SL-stænger, så har de alle den samme diameter. Dimensionerne på dem kan du sikkert google dig frem til. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, hvis man bruger 20 kg skiver, kommer stangen jo 5 cm højere op når den ligger på gulvet, end hvis man bruger 10 kg skiver, ergo bliver udgangspunktet en del højere op. I squat går man jo meget op i at det udføres dybt nok, men jeg har ikke set sådanne diskussioner omkring dødløft. Er der nogen idéer om hvor højt over gulvet stangen skal være ved et korrekt udført dødløft?

(Håber folk forstår hvad jeg ævler om)

Peter :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

kender desværre ikke højden,men

regner med det er technogymskiver du taler om, selv en 20kg af dem har mindre radius end de der bruges i styrkeløft, så iht. styrkeløft reglerne løfter du fra en lavere højde....

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Er det ikke ligegyldigt? Lad være med at tænke over sådan noget. Løft i stedet :4smartass:

Egentlig burde ovenstående ikke komme fra mig, der lige har været oppe i centret for første gang i 2 uger. Men vægtene lignede sig selv.

K

Link to comment
Share on other sites

Helt ligemeget er nogle cm's forskel nu ik. Jeg vil mene, det er passende med de store eleiko-skiver (tror jeg det er). Har prøvet SATS hvor de har dumme små technogym-skiver, så man skal helt ned til gulvet for at få fat. Virker ik for mig.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange gode svar. :4thumbup:

Jeg var i besiddelse af den fejlagtige idé at stangen skulle være ret tæt på gulvet, så jeg plejer at smide 10 kg skiver på, men når man kommer op i vægt er der jo en del af disse mindre skiver der skal til, så det virkede lidt fjollet efterhånden. Næste gang kan jeg så med god samvittighed bruge de større skiver istedet, som har en radius på omkring de 20 cm.

Hmm... Hvorfor flytte stangen højere op? Hvorfor ikke lade den ligge på gulvet helt DØD....

<{POST_SNAPBACK}>

Plindboe har da ingen steder skrevet, at han ikke lægger stangen død. Spørgsmålet går på skivernes diameter.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har helt ret Uncle, vægtstangen under mit dødløft ligger død som en dronte før hvert løft.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Uncle Bully Postet den I går, 22:22

  QUOTE(BodyBuild88 @ 30. Aug 2005, 22:49)

Hmm... Hvorfor flytte stangen højere op? Hvorfor ikke lade den ligge på gulvet helt DØD....

Plindboe har da ingen steder skrevet, at han ikke lægger stangen død. Spørgsmålet går på skivernes diameter.

Undskyld det var mig der sov... Troede i snakkede om at stille stangen på nogle vægte så den altså var højere oppe end på det plan vi står på... Hehe

:D

Link to comment
Share on other sites

Heh, prøvede SATS for første gang i weekenden og var også fortørnet over de kun havde de små barneskiver der.

En anden ting de manglede var de store tykke stænger jeg kender fra mit eget center - nogen der ved hvor meget SATS' tynde stænger vejer?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Var i Boltens Gård igår, for første og sidste gang. Der var skiltet med, at stængerne vejer 11 kg.

<{POST_SNAPBACK}>

De vejer 10.9, og for at få korrekt højde skal man ved dødløft angribe stangen på 2 ti'ere. Det er plus/minus 1 cm indenfor rigtig højde.

Link to comment
Share on other sites

Heh, prøvede SATS for første gang i weekenden og var også fortørnet over de kun havde de små barneskiver der.

En anden ting de manglede var de store tykke stænger jeg kender fra mit eget center - nogen der ved hvor meget SATS' tynde stænger vejer?

<{POST_SNAPBACK}>

Sats stænger er ikke de samme alle steder men enten er de 11,6 kg eller så har de også 20kg stænger såsom i sats odensen

Link to comment
Share on other sites

Heh, prøvede SATS for første gang i weekenden og var også fortørnet over de kun havde de små barneskiver der.

En anden ting de manglede var de store tykke stænger jeg kender fra mit eget center - nogen der ved hvor meget SATS' tynde stænger vejer?

<{POST_SNAPBACK}>

Sats stænger er ikke de samme alle steder men enten er de 11,6 kg eller så har de også 20kg stænger såsom i sats odensen

<{POST_SNAPBACK}>

Det var netop i SATS odense jeg var - men jeg kiggede da en del rundt (øverste etage) og fandt kun de tynde..

Link to comment
Share on other sites

Heh, prøvede SATS for første gang i weekenden og var også fortørnet over de kun havde de små barneskiver der.

En anden ting de manglede var de store tykke stænger jeg kender fra mit eget center - nogen der ved hvor meget SATS' tynde stænger vejer?

<{POST_SNAPBACK}>

Sats stænger er ikke de samme alle steder men enten er de 11,6 kg eller så har de også 20kg stænger såsom i sats odensen

<{POST_SNAPBACK}>

Det var netop i SATS odense jeg var - men jeg kiggede da en del rundt (øverste etage) og fandt kun de tynde..

<{POST_SNAPBACK}>

de var der i søndags, hvis de ikke er på stativet så kan de stå oppe ad væggen ved squat stativet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share