Stortset konstant træt - Hjælp?


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg undrer mig over hvorfor jeg altid er så træt og føler mig uoplagt. Det er ikke slemt når jeg regner opgaver eller noget over på universitetet, men under forelæsninger eller når jeg kommer hjem og skal læse lektier, så bliver jeg træt med det samme og falder som regel i søvn. Især under forelæsningerne.

Der må da være nogle vitaminer eller lignende som jeg ikke får nok af gennem min kost. Hvad kan I anbefale af kosttilskud der skulle hjælpe mod mit problem? Jern?

Jeg er ved at være godt træt af det, da jeg næsten kun kan klare det hele ved at tage lidt opkvikkende.

Skal lige siges at jeg altid har kunne sove på alle tider af døgnet og på en sten, men synes det er blevet slemt det sidste års tid. Drikker nemlig heller ikke kaffe.

Håber I kan hjælpe lidt.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Ja, glemte naturligvis at nævne at jeg som regel ikke får så meget søvn (6-7 timer) men her på det sidste har jeg forsøgt at få 7-8. Af og til også mere, men det gør ingen forskel overhovedet.

Puha, så skal man jo op og få taget blodprøve :w00t:

Det jo ikke noget for sådan en som mig, der bliver svimmel og generelt er %¤#¤/& bange for nåle :blink:

Edited by Insaniac
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil helt sikkert også mene, at det vil være bedst for dig at komme en tur til doktormanden (eller -kvinden) og lige få tjekket blodet... Din bekymring for nåle kender jeg selv ganske godt; dog mest på et "ubevidst plan". Få det gjort alligevel - for din egen skyld.

Som jeg læser dine linier, er du mentalt mærket af din situation, og det i sig selv kan være medvirkende til den lidt onde cirkel, du føler, du bevæger dig i :-) Med et svar på en blodprøve i hånden får du jo alt andet lige noget mere at forholde dig til, og derfra er det meget lettere at skride til handling i den retning, det nu måtte være nødvendigt.

Det er da slet ikke utænkeligt, at du relativt enkelt kan komme op på toppen igen, fx. med et vitamin- eller mineraltilskud. Og gør i samme åndedrag dig selv den tjeneste at overveje, om du måske i en periode er bedst tjent med at skrue dine forventninger til dig selv lidt ned. Den suppedas har jeg selv bøvlet lidt med for noget tid siden, og der er altså intet galt i erkendelsen af, at ens overskud svinger fra tid til anden og, at man derfor løber ind i lidt sløvere perioder ind imellem ;-)

Vi er ikke maskiner; vi er mennesker :-) Held og lykke med det - og op med humøret!

Link to comment
Share on other sites

jeg fandt jo ud af at der var noget der hed kaffe.. så drik en 4 kopper af det når du ikke vil falde i søvn. SÅ FALDER DU IKKE I SØVN :4thumbup:

Vil da helt sikkert tro at det er manglende søvn der er problemet.. bliver da også selv helt søvnig når man bare skal sidde og lytte, og det skyldes som oftest for lidt søvn..

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Ikke alene mængden af søvn spiller ind - også tidspunktet for søvn har meget at sige.

Ja, det er torskedumt jeg er på nettet nu; klokken er 0:44 men sådan er det når man er MOLloholic :blush: for hvis jeg skal være frisk dagen derpå skal jeg sove inden midnat. Falder jeg først i søvn f. eks. klokken 2 er det skråt lige meget om jeg så sover til klokken 12 næste dag; rigtigt frisk bliver jeg ikke. Men de få gange jeg tvinger mig i høkassen ved 23-tiden er energien helt i top næste dag - også selv om jeg skulle stå op allerede ved 7-tiden.

Link to comment
Share on other sites

Sådan en træthed har jeg også haft gennem hele mit skoleliv. Droppede blandt andet ud af en astronomi-uddannelse på KU på grund af det. Jeg skal dog snart til at studere igen, nemlig biologi næste år, men tror jeg kan overkomme det med et mere stabilt søvnmønster. Problemet ligger nok i at jeg må gå sent i seng, da jeg ellers har svært ved at sove, og nogle milde sovepiller tror jeg kan gøre forskellen så jeg kan gå i seng tidligere. Der er sikkert også noget mentalt ved det, da man først går helt ned når man kommer hjem. Så tricket er måske at lave sine lektier på universitetet, og først tage hjem om aftenen når man er færdig.

Jeg har også været igennem noget blodprøveri og røntgenundersøgelse, men de fandt intet galt der.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres inputs.

Jeg forsøger så vidt muligt også at komme i seng kl 23, men den bliver altid 23.30 eller mere før jeg ligger der, for ellers er der sq ikke noget fritid hvis man er sent i skole, hjem og læse, træne og så skal der jo også lige være lidt fritid.

Jeg tror jeg så vidt muligt vil forsøge i løbet af næste uge at komme i seng hver aften senest kl 23. Så må jeg se hvordan det ser ud, om det har hjulpet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres inputs.

Jeg forsøger så vidt muligt også at komme i seng kl 23, men den bliver altid 23.30 eller mere før jeg ligger der, for ellers er der sq ikke noget fritid hvis man er sent i skole, hjem og læse, træne og så skal der jo også lige være lidt fritid.

Jeg tror jeg så vidt muligt vil forsøge i løbet af næste uge at komme i seng hver aften senest kl 23. Så må jeg se hvordan det ser ud, om det har hjulpet  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Der er meget du kan gøre:

Konstant træthed kan skyldes mange ting. Jeg er af den opfattelse at du må gøre noget selv før du skifter taktik og søger lægens hjælp. Lagt de fleste kan hjælpe sig selv med en god portion sund fornuft.

Undgå negativ stress, tænk positivt

Træk vejret dybt

Drik rigeligt med væske. 2-3 l. rent vand dagligt

Spis den rigtige kost, undgå junk food, spis økologisk og i fornuftige mængder, spis varieret.

Sørg for gode proteiner, gode grøntsager, lidt fedt og sunde kulhydrater

Dyrk regelmæssig motion

Hvil dig. sov mindst 8 timer, gå ikke i seng senere end 22:30

En fy fy liste.

Undgå coca kola, kaffe, sort te, slik, junk, kager, saftevand og andre ting med kunstige sødestoffer eller kemikalier. Spis sundt og økologisk.

Følg planen i 14 dage og se så om det er blevet bedre. Sovepiller er ikke løsningen, det er det aldrig.

Er det ikke bedre, kan det være du er i vitaminunderskud, så må du tale med en der ved noget om det. Da vi ikke må reklamere om produkter, gør jeg ikke det, men der findes mange gode muligheder.

God fornøjelse

Normann

Link to comment
Share on other sites

6-7 timer er rigeligt med søvn, hvis du ellers sover nogenlunde stille og roligt om natten.

Prøv at fokuser på at spise jernholdig mad, hvis problemet bliver ved så gå til læge, der finde en del tilstande der fremkalder træthedssymptomer, og en del af dem er vigtige at få afkræftet.

Prøv dog først, som sagt, at ændre dine kostvaner eller få nogle jern-tabletter, hvis de ikke ændrer problemet så gå til lægen med det

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Måske, gennemsnitssøvnen er omkring 7 timer for det normale menneske. Der er selvfølgelig også folk der skal bruge mere eller mindre, men som det er formuleret her så er søvnproblemet jo blevet værre inden for det seneste. De fleste mennesker ved hvor meget søvn de har brug for, pointerer bare at 6-7 timers søvn er rigeligt for det normale menneske så det nok ikke er det han skal fokusere på i hans sag. Erindrer faktisk at have læst et undersøgelsresume for nyligt der konkluderede at folk der i gennemsnit sover 6-7 timer om natten lever længere end dem der sover længere.

Link to comment
Share on other sites

Der er givetvis ekstremt mange faktorer at tage fat på, så jeg vil blot nævne en der har hjulpet mig.

Indeklimaet. Jeg fandt ud af at jeg havde en lille smule støvallergi. Så efter jeg fik smidt gulvtæppet ud i soveværelset og fik nogle specielle allergi-betræk på madras, hovedpude og dyne har jeg fået LANGT mere energi.

Der er mere til indeklimaet end husstøvmider. Læs lidt om det på nettet og få foretaget en priktest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har siden jeg var 16år haft perioder med meget stor træthed. Jeg kunne sove 10-12 timer og stadigvæk været smadret. Havde en omgang i 2.g og igen da jeg startede på uni. Sidste år fik jeg så en tur mere og det var jeg så træt af at jeg gik til lægen....

Da jeg selv har en nogenlunde viden indenfor medicin var det noget som vi kunne snakke ret frit om og vi besluttede at tage alle muligheder og starte fra en ende af....

Først blodprøver:

3 gange og et par måneder. ALT blev checket....alt var KANON...faktisk lidt for kanon for min hæmatokrit var 52 en gang....godt jeg ikke er cykelrytter :bigsmile:

Det ser så ikke ud til at være noget direkte fysisk problem jeg har. Derfor begyndte vi at snakke om psykiske problemer...og jeg har da haft lidt med kærester, studiet osv og det underlige her er at de 3 gange jeg har haft det har jeg alle gange haft det præcis på samme måde....lidt dyne-over-hovedet agtigt...og det passer jo perfekt med depression. Problemet er bare at jeg ikke passer ind i de forskellige tests for depression...har ikke lavt selvværd osv, men er BARE træt. Vi prøvede lykkepiller i nogle måneder.....uden held....faktisk gav de mig lidt nedtur, hvilket lykkepiller ofte gør hvis man giver dem til personer uden depression. Væk med dem igen....

Efter noget tid gik det helt væk igen og jeg har det nu som jeg normalt har det. Har overskud og er ikke totalt smadret hele tiden osv. Mine forældre siger at lige siden jeg blev født har jeg ca hvert 3-4 år haft sådan en tur på et ½-1 års tid hvor jeg bliver enormt træt osv...og når det så går væk igen er det som om jeg kompenserer for det og lever endnu mere...kan træne som en sindsyg, overskue ALT osv. Det er et meget meget underligt fænomen men er efterhånden ved at vende mig til at det nok bare er en del af den jeg er.

Det eneste jeg har fundet ud af, er, at nogle af de ting som kan holde det i skak er endnu mere fokus på ordentlig kost, god regelmæssig træning og et generelt liv der ikke er fyldt med alt for mange op- og nedture....

Håber du kan bruge det til lidt. Det er i hvert fald noget jeg har brugt lang tid på at overveje....

Link to comment
Share on other sites

Mht. søvnbehovet - så vil jeg tro at det er en individuel sag. Men det hænger altså også til en vis grad sammen med træningsmængde. Når jeg træner 20 timer ugentligt er ALT under 8 timers søvn HVER nat den visse død!

Hvis du er i energiunderskud i længere tid af gangen kan du også bliver MONSTER træt! - taber du dig?

Jernmangel kan gøre dig RIGTIGT træt - her er det, som andre antyder, lægen du skal have fat i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share