hvorfor træner folk som de gør..?


søren
 Share

Recommended Posts

I det center jeg træner vil jeg påstå at op imod 80-90% af bodybuildere/styreketrænere træner uden at have nogen som helst teori med i overvejelserne. Man får som regel lavet et træningsprogram som vist ikke er vildt gennemtænkt stukket i hånden, hvis man skulle have lyst til at følge det. De fleste går - ud fra hvad jeg kan se - med den opfattelse, at bare de smider alle de kg på de kan løfte og så ellers køre til de fejler eller ekstremt tæt på, så skal de nok blive store og stærke. Der er ingen variation i deres træning, og de fleste af øvelserne bliver kørt i kabler og/eller maskiner...

Ikke fordi min viden eller træning er perfekt(langtfra) - men er jeg den eneste der har den opfattelse....?

- hvorfor skriver jeg egentligt dette indlæg..? - måske en frustration over at de kunne få så meget mere ud af deres træning hvis de bare ville sætte sig en lille smule inden i det - ved det ikke!!

Link to comment
Share on other sites

I det center jeg træner vil jeg påstå at op imod 80-90% af bodybuildere/styreketrænere træner uden at have nogen som helst teori med i overvejelserne. Man får som regel lavet et træningsprogram som vist ikke er vildt gennemtænkt stukket i hånden, hvis man skulle have lyst til at følge det. De fleste går - ud fra hvad jeg kan se - med den opfattelse, at bare de smider alle de kg på de kan løfte og så ellers køre til de fejler eller ekstremt tæt på, så skal de nok blive store og stærke. Der er ingen variation i deres træning, og de fleste af øvelserne bliver kørt i kabler og/eller maskiner...

Ikke fordi min viden eller træning er perfekt(langtfra) - men er jeg den eneste der har den opfattelse....?

- hvorfor skriver jeg egentligt dette indlæg..? - måske en frustration over at de kunne få så meget mere ud af deres træning hvis de bare ville sætte sig en lille smule inden i det - ved det ikke!!

<{POST_SNAPBACK}>

Mange stoler jo blindt på de instruktører, og nogen steder er det en ringe uddannelse instruktørerne har. Da jeg blev instruktør, var det selv bare ganske kort, og ikke meget med programlægning og det er faktisk mere i forhold til andre steder.

En anden ting, er de mange myter der florer. Det er jo ikke til at vide hvad der er rigtigt. Du kan jo prøve at læse den artikel på forsiden om emnet, med myter.

Der er så mange meninger, at det ikke er til at vide hvad der er korrekt

Link to comment
Share on other sites

Du har fuldstændig ret, 8/10 i mit center kan ikke svre på hvad man skal spise for at blive større. og måske EN ud af 20 kan svare på hvad progression er.

Og de fleste på 15-16 år som træner har aldrig nogensinde læst én eneste side om træning og ernæring.

Synes det er synd for dem som ikke gider at sætte sig ind i det, for de spilder en masse tid.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg nok en af dem som i snakker om her - dvs jeg ved slet ikke hvad der er godt og dårligt, og træner bare hvad jeg lige har lyst til.

Dette er nu ikke pga. manglende information, men modsat. Der findes så mange forskellige teorier, den ene siger det ene og en anden det modsatte, hvordan skal man finde ud af hvad der er rigtigt?

-Måske derfor folk bare træner hvad de har lyst til - de er forvirrede

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg nok en af dem som i snakker om her - dvs jeg ved slet ikke hvad der er godt og dårligt, og træner bare hvad jeg lige har lyst til.

Dette er nu ikke pga. manglende information, men modsat. Der findes så mange forskellige teorier, den ene siger det ene og en anden det modsatte, hvordan skal man finde ud af hvad der er rigtigt?

-Måske derfor folk bare træner hvad de har lyst til - de er forvirrede

<{POST_SNAPBACK}>

er jeg bestemt ikke enig i - for som Rasmus-Kofoed siger har de aldrig læst en eneste artikel eller sat sig ind i noget som helst. Tror ofte det skyldes at man måske tager derover med en kammerat som siger at man skal gøre sådan og sådan, så bliver man en stor mofo.. og det har de så fået fortalt af en anden dengang de startede..

Da jeg i sin tid stiftede bekendtskab med styrketræning/bb anede jeg da heller intet om noget som helst. Men fik da efterhånden sat mig mere og mere ind i det. Det er da træls at rende og spilde tiden..

Nummi - du siger at din træning er totalt ustruktureret og at du træner hvad du har lyst til fra gang til gang - opnår du en god fremgang med denne træning..? For ligemeget hvad du har læst af modstridende teorier, er dette vist ikke en af dem..

Link to comment
Share on other sites

I det center jeg træner vil jeg påstå at op imod 80-90% af bodybuildere/styreketrænere træner uden at have nogen som helst teori med i overvejelserne. Man får som regel lavet et træningsprogram som vist ikke er vildt gennemtænkt stukket i hånden, hvis man skulle have lyst til at følge det. De fleste går - ud fra hvad jeg kan se - med den opfattelse, at bare de smider alle de kg på de kan løfte og så ellers køre til de fejler eller ekstremt tæt på, så skal de nok blive store og stærke. Der er ingen variation i deres træning, og de fleste af øvelserne bliver kørt i kabler og/eller maskiner...

Ikke fordi min viden eller træning er perfekt(langtfra) - men er jeg den eneste der har den opfattelse....?

- hvorfor skriver jeg egentligt dette indlæg..? - måske en frustration over at de kunne få så meget mere ud af deres træning hvis de bare ville sætte sig en lille smule inden i det - ved det ikke!!

<{POST_SNAPBACK}>

Vil bare indskyde at jeg klart syntes det værste at se på er, dem som kører øvelser uden egentlig at tænke over hvilken muskel de "skulle" træne........... mener; der stå en eller anden fyr og syntes han er vældig stærk med mange kg i en triceps øvelse, MEN han bruger sgu da ryggen mere end triceps :sneaky2:

Det er for griner........... og har bestemt ik gode erfaringer som pige med at komme med forslag :blink:

Der mangler efter min mening virkelig opsyn fra trænere i centrene med om folk ikke ødelægger sig selv.......... jeg oplever desværre aldrig at der bliver rettet på det, og "dem" jeg omtaler syntes nok selv de er på rette spor, så de søger ik vejledning, suk!

Syntes vi alle burde være bedre til at give og modtage konstruktiv kritik :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hva faen sker der med jer??? Hold kæft en omgang melankolsk, idealistisk violinspilleri!?? :violin:

Kan det ikke være fuldstændig ligegyldigt hvad alle de andre render og laver i centret? Fatter ikke hvordan det kan gå jer på må jeg indrømme... At ligge inde med viden som andre ikke besidder giver een en fordel! Det er da bare FEDT at bandana/klovnebukse/mavetaske/fritidsklub/knallert -pumpere ikke træner effektivt!?

Jeg kan selvfølgelig godt se der er nogle der kan få ondt et vist sted, hvis een der ikke træner struktureret skulle opnå bedre resultater end den der sidder og nørder den med en masse empiri :laugh::devil::poking:

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du søren?

Kører personligt bare den samme muskelgruppe max hver anden dag, og så sætter jeg mere vægt på, når jeg kan gennemføre sættene uden at være alt fro smadret?

<{POST_SNAPBACK}>

lød som om at du var forvirret mht. hvor mange reps du skulle køre - dertil svaret..

Hva faen sker der med jer??? Hold kæft en omgang melankolsk, idealistisk violinspilleri!??  :violin:

Kan det ikke være fuldstændig ligegyldigt hvad alle de andre render og laver i centret? Fatter ikke hvordan det kan gå jer på må jeg indrømme... At ligge inde med viden som andre ikke besidder giver een en fordel! Det er da bare FEDT at bandana/klovnebukse/mavetaske/fritidsklub/knallert -pumpere ikke træner effektivt!?

Jeg kan selvfølgelig godt se der er nogle der kan få ondt et vist sted, hvis een der ikke træner struktureret skulle opnå bedre resultater end den der sidder og nørder den med en masse empiri  :laugh:  :devil:  :poking:

<{POST_SNAPBACK}>

ikke for at blære eller noget som helst.. men efter at have holdt en pause på et halvt år, og derefter at have trænet og spist så optimalt som jeg nu kunne, har jeg langt overhalet nogle af dem der også trænede for det halve år siden og ikke har holdt den lange pause, allerede nu..(i styrke selvf) - så har ikke ondt - syntes bare godt man kunne bruge noget mere oplysning i centrene

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg kan, som Simon siger, heller ikke se, at det er centrene der skal stå for oplysningen. Hvis man evner at melde sig ind i et fitnesscenter, evner man også at låne en bog om træning på biblioteket, eller søge på google. Centrene stiller udstyr og begrænset vedjledning til rådighed for en pengesum. Det må være folk selv, der udforsker og opdager træningsverdenens teorier og facts :smile:

Jeg er sikker på, at hvis man spørger mange i centeret er det heller ikke et overvældende flertal der ønsker at sætte sig meget ind i tingene. De tager det lidt som det kommer, laissez-faire, efter lyst.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor træner folk som de gør..?

Mange får deres viden i centrene (og hos vennerne). Først hos en vrøvlende instruktør og dernæst af dem, de ellers snakker med, mens de træner.

Så problemet er ofte, at de tror, at de træner optimalt. Ofte er de slet ikke til at rokke. Denne uvidenhed bevirker derved, at de ikke føler et behov for at søge mere viden, og hvis de får brug for "viden", så spørger de jo bare i centeret.

Dem om det.

Link to comment
Share on other sites

Nu træner jeg jo samme sted som Søren og jeg er 100% enig! Og dem der så alligevel kører squat og dødløft, de kører dem ikke rigtigt.

Jeg har efterhånden givet op med at give folk hjælp til træningen... for hvis man kommenterer noget om at det måske ikke er så smart kun at bruge maskiner så har de altid et svar 'Jamen det siger xxxxxx og han ved i hvert tilfælde mere om vægttræning end dig'.

Så de kan sgu få lov til at rive deres maskiner rundt og så skal jeg ikke irritere dem mere, problemet er også at nogle af de andre ansatte (jeg er selv ansat) sværger til maskiner og kabler.

Jeg burde begynde at printe artikler ud fra MOL og smide dem rundt omkring i centeret.

Link to comment
Share on other sites

mener da heller ikke at det er centrenes ansvar - men da jeg selv har arbejdet i centeret hvor paintrain arbejder og hvor jeg selv træner, ved jeg at det centrene(nogle af de ansatte) 'bilder' folk ind omkring hvad optimal træning er, ikke altid har nogen som helst sandhedsværdi.

Rejser ikke dette emne fordi jeg vil gøre noget ved det - er sådan set også ligeglad(selvom det da er en skam) - men undrede mig bare over hvor stor en del af de trænende dette gjaldt, og om det var ligeså hyppigt i større centre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at problemet ligger i at alle folk der kommer i centret tror at alle receptionisterne er guruer indenfor træning og de spørger dem så om alt fra himmel til jord, istedet for at sige at de vitterligt ikke har baggrund for at svare på spørgsmålet... så siger de bare noget de tror er rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Tja - det er squ nogle gange en gru at se, som folk træner. Har været så mange år i "branchen", at jeg ikke længere gider rette folk, med mindre de udfører en øvelse på en for kroppen direkte skadelig måde. For utak er som oftest lønnen for at øse af sin erfaring.

Og centrene - jamen de har ansvaret for en god instruktion til nybegyndere, men at lave en korrekt kost- og trænings-/hvileplan for hver kunde indivuelt (og den skal jo revurderes mindst hver 2. måned) er en uoverkommelig opgave. Og lidt omsonst, da der jo findes lige så mange holdninger/"sandheder" til træning og kost som til god sex :wink:

Folk må selv søge informationen og bruge den, de tror mest på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke rigtig forstå indlægget...jeg er vist en af omtalte der ikke træner eller spiser optimalt.

OG DET ER FORDI: Jeg har ikke behov (eller lyst) til at komme til at ligne alle jer andre "strømlignede". Jeg træner lige så meget for hyggens skyld, men specielt fordi et stillesiddende job gør at jeg er nødt til det!

Jeg har været igang i tre år nu og vægten er stille og roligt steget fra 68 kg til 87 kg. Min krop er velpropotioneret uden at se pumpet ud og det har jeg det fint med.

Jeg har aldrig ( og heller ikke dem jeg træner med) trænet for perfekt symetri eller dræber styrke. Jer bænker nu 100 kg og det er jeg tilfreds med - det kunne da godt være at jeg, med pinlig tilrettelagt træning og sygelig kontrol af maden, kunne have nået det mål inden for det 1. år - men det har aldrig været meningen!!!

Det var lige mit indput - det er ikke altid uvidenhed der gør at man træner som man gør :4smartass:

:4thumbup: Go træning og go weekend :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

hvad får jer til at tro, at måden I træner på er mere optimal end de andre i centeret ??

<{POST_SNAPBACK}>

det at man opnår resultater der er meget bedre..?! Du kan jo let se når en person ikke aner en brik om hvad han laver.. det kan selvf. ikke vurderes ud fra en træning - men når det er de samme personer man oftest ser træne, ved man jo hvordan deres træning nogenlunder er - og har da tit spurgt hvordan folkstræning er.

Desuden har man jo efterhånden læst en del artikler om hvad optimal træning(måske) er - i modsætning til mange af de andre i centeret(det er jo ikke alle)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share