hvorfor træner folk som de gør..?


søren
 Share

Recommended Posts

Jojo, det er fint nok, men som mange andre har sagt, så har man vel lov til at træne som man vil.

Medmindre man er decideret træner for en person, så synes jeg man skulle blande sig 100% udenom, medmindre man direkte bliver spurgt til råds.

Ellers så skulle du også slå ned på alle dem, der ikke sidder i perfekt aerodynamisk position på deres cykel om morgenen på vej til arbejde. 'Det er jo også spild af tid' ;)

Link to comment
Share on other sites

Jojo, det er fint nok, men som mange andre har sagt, så har man vel lov til at træne som man vil.

Medmindre man er decideret træner for en person, så synes jeg man skulle blande sig 100% udenom, medmindre man direkte bliver spurgt til råds.

Ellers så skulle du også slå ned på alle dem, der ikke sidder i perfekt aerodynamisk position på deres cykel om morgenen på vej til arbejde. 'Det er jo også spild af tid' ;)

<{POST_SNAPBACK}>

slår jo bestemt ikke ned på nogen... kender dog mange på min alder, der bare vil være store så hurtigt som muligt, og altså ikke bare træner 'hyggetræning'

Link to comment
Share on other sites

Hvad er pointen med tråden? Hvis folk vælger ikke at tilegne sig noget træningsviden, så er det deres valg og hurra hvis de får fremgang og æv for dem hvis de hurtigt rammer et plateau.

<{POST_SNAPBACK}>

Hørt! Der er forskel på folks ambitionsniveau og mål. Jeg har en kæreste som nærmest bor i træningscentret og som bruger meget tid og energi på at studere træning, kost etc. Det har ikke min interesse, så jeg laver bare det i centret som jeg finder spændende og som jeg med min meget begrænsede viden tror tjener mig bedst og er sjovt nok til at jeg kan holde mig motiveret til at træne. Dette burde ikke genere nogen (måske lige min kæreste som helst så mig som frøken super-fit) der skal vel være plads til alle.

Jeg har efterhånden givet op med at give folk hjælp til træningen... for hvis man kommenterer noget om at det måske ikke er så smart kun at bruge maskiner så har de altid et svar 'Jamen det siger xxxxxx og han ved i hvert tilfælde mere om vægttræning end dig'.

<{POST_SNAPBACK}>

Måske er det bare møj-pinligt at blive rettet, når man lige tror at man ser så smart ud og gør det rigtige. Det er da de færreste som er glade for kritik.

Link to comment
Share on other sites

Den største grund til at folk træner som de gør er fordi det oftest virker. Ud fra MOL's retningslinier ville en fyr som MASS der træner 6 dage om ugen aldrig vokse, fordi hans workload er for stor og blah blah blah. Min storbror som aldrig har trænet dødløft eller squat trænede 6 dage om ugen lige fra dag1 uden at holde pauser, og han voksede helt vildt meget i løbet af 2-3 år.

Personligt har jeg læst hundredvis af programmer og de fleste modsiger hinanden. Derfor træner jeg bare som jeg har lyst til i øjeblikket (5-6 dage om ugen 2-split), mest pga. det har virket meget godt de 11 måneder jeg har trænet. At jeg så bliver betragtet som en der ikke ved en skid, selvom jeg har læst MANGE træningsartikler er jeg sq ligeglad med. Jeg koncenterer mig ikke hvad andre opnår, kun hvad jeg selv opnår. Og forstår man bare lidt basics mht. kost så burde de fleste kunne opnå gode gains så længe de træner.

Desuden har jeg prøvet at hjælpe venner, men sjældent gider de lytte til mig snakke om kost og dens betydning. Jeg anbefalede havregryn til en af dem, han kommer hen til mig den næste dag og siger han har spist rigtig sundt, med en skål med 1/4 havregryn og resten småkager; og siger han blev rigtig mæt. Manden har taget 1 kilo på siden han startet træning for 8 måneder siden.

Link to comment
Share on other sites

Den største grund til at folk træner som de gør er fordi det oftest virker. Ud fra MOL's retningslinier ville en fyr som MASS der træner 6 dage om ugen aldrig vokse, fordi hans workload er for stor og blah blah blah. Min storbror som aldrig har trænet dødløft eller squat trænede 6 dage om ugen lige fra dag1 uden at holde pauser, og han voksede helt vildt meget i løbet af 2-3 år.

Personligt har jeg læst hundredvis af programmer og de fleste modsiger hinanden. Derfor træner jeg bare som jeg har lyst til i øjeblikket (5-6 dage om ugen 2-split), mest pga. det har virket meget godt de 11 måneder jeg har trænet. At jeg så bliver betragtet som en der ikke ved en skid, selvom jeg har læst MANGE træningsartikler er jeg sq ligeglad med. Jeg koncenterer mig ikke hvad andre opnår, kun hvad jeg selv opnår. Og forstår man bare lidt basics mht. kost så burde de fleste kunne opnå gode gains så længe de træner.

Desuden har jeg prøvet at hjælpe venner, men sjældent gider de lytte til mig snakke om kost og dens betydning. Jeg anbefalede havregryn til en af dem, han kommer hen til mig den næste dag og siger han har spist rigtig sundt, med en skål med 1/4 havregryn og resten småkager; og siger han blev rigtig mæt. Manden har taget 1 kilo på siden han startet træning for 8 måneder siden.

<{POST_SNAPBACK}>

det er jo heller ikke en som dig der snakkes om. De vildeste 'eksempler' jeg har set, er folk der ligger og kører bænkpres i smithstativet. Smider helt vildt mange kg på, og kører så stangen halvvejs ned imod brystet og op igen, indtil han til sidst ikke får den op og er nødt til at 'kravle' væk under den, for at komme fri. Sådan en 3-4 sæt er sikkert go træning, hvis man gjorde det hver gang i alle øvelser..

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke så ofte jeg deltager i diskussioner på dette forum, men her er jeg nød til bidrage med mine 5 øre.

Jeg er fuldstændig ening i at det ikke er centrenes opgave at vedligeholde brugernes viden omkring optimal træning samt kostråd, og desuden kan jeg ikke tage råd fra en insturktør som aldrig selv har opnået noget, her mener jeg træningsmæssig.

Jeg har nemlig oplevet flere gange hvor en instuktør som var så rynket som min bedstemors pande (bildæk) kom over og gav råd omkring træning. Det som jeg mener med det er, at der er mange instruktører der kun har teorien som de aldrig selv fik omsat til praksis.

Men tilbage til emnet.....det er stiadig kundens opgave at søge viden samt afprøve teknikker som muligvis kunne virke for dem selvom de ikke virker for andre.

Link to comment
Share on other sites

hvad får jer til at tro, at måden I træner på er mere optimal end de andre i centeret ??

<{POST_SNAPBACK}>

Udmærket spørgsmål. Det er imponerende, så mange, der er i stand til at udnævne instruktører overalt i landet til uvidende tumper. Det må jo betyde, at de selv er meget klogere.

Og hvis viden sættes lig med antallet af træningsartikler, man har læst, så er det vist en tvivlsom viden. En træningsartikel er bare en eller andens bud på, hvad han mener er det rigtige. At han har fået sin artikel optaget i et blad eller på en internetside er ingen garanti for, at han ved noget om noget som helst.

Der er folk, som forsker i hvordan forskellige træningstiltag virker, og deres afhandlinger kan man tage seriøst. Men dels vil sådanne undersøgelser og testresultater altid være gældende på betingelse af givne forudsætninger. Og dels er der vel næppe nogen af os almindelige "træningsartikellæsere" som nogensinde har læst sådan en videnskabelig afhandling.

Så hvor er grundlaget for at stemple instruktørerne rundt omkring som uduelige?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Bruno at instuktørerne ikke er uvidende, men personlig er jeg mere villig samt modtaglig for kritik samt råd omkring min måde at træne på fra personer som selv har opnået noget med deres tæning.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jeg sagtens følge, og jeg har det nok også selv på den måde til en vis grad. Men spørgsmålet er bare, om det er en god idé.

Jeg træner nogen gange sammen med et par ufatteligt stærke gutter, for hvem 200kg i bænkpres er noget man varmer op med. Men betyder det, at jeg kan bruge deres måde at træne på? Eller er deres styrke netop skabt ud fra deres evne til at designe deres helt egen måde at træne på, som passer perfekt til deres fysik og psyke? Det tror jeg er tilfældet.

Det betyder ikke, at man ikke kan lære noget af andres erfaringer, men efter at have trænet i mange år er jeg mere og mere begyndt at tro, at det optimale træningsprogram er 100% individuelt. Og derfor bør stakken af træningsprogrammer, træningsartikler, instruktørråd o.s.v. kun anvendes som værktøjer til at designe et træningsprogram som er skræddersyet til en selv.

Så mit første indlæg var ikke en godkendelse af instruktørerne generelt. Men en indvending imod, at mange anser sig selv for at være klogere end instruktørerne. Det stiller jeg spørgsmålstegn ved. Hvis ikke man er på niveau med eksempelvis Thomas J (som netop lægger vægt på det individuelle i et program), så er man stadig en søgende amatør, som ikke er kvalificeret til at udtale sig negativt om andres måde at træne eller rådgive på.

Link to comment
Share on other sites

nu er det jo ikke instruktørerne jeg omtalte.. (er de blevet omtalt?!)

...ved jeg at det centrene(nogle af de ansatte) 'bilder' folk ind omkring hvad optimal træning er, ikke altid har nogen som helst sandhedsværdi.

almindelige ansatte som bare passer biksen, har jeg ofte hørt fyre et eller andet af om kosttilskud eller træning, som strider imod alt hvad jeg nogensinde har læst. -Det mener jeg er meget forkert. Det vildleder kunderne, og de burde egentlig bare holde mund.

Mht. instruktører, ved jeg ikke hvor 'dyb' deres uddannelse er inden for området, men har da hørt at den ikke skulle være vildt meget værd. Det betyder ikke at alle instruktører ikke ved noget som helst om træning, men kender da nogen der ikke ved mere end hvad man kan lære i idræt på et gymnasium..

De personer der snakkes om, er folk der maxer den i tove og maskiner uden besynderlig fremgang, ud fra hvad jeg kan følge med i..

..hvad diskuterer vi egentligt..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share