Anbefaler kaffe før træning


EverLast
 Share

Recommended Posts

http://www.vaegtklubben.dk/default.asp?id=96

Mange professionelle idrætsudøvere bruger koffein til at forbedre den mentale og fysiske ydeevne.

Indtagelse af koffein lige før træning kan ikke blot øge følelsen af energi. Det kan også øge kroppens evne til at forbrænde fedt under træning. Koffein fremmer frisætningen af fedt fra fedtdepoterne og øger forbrændingen i de arbejdende muskler.

Flere undersøgelser støtter teorien om at koffein øger ydeevnen hos de fleste mennesker, og nu har forskerne Mike Doherty og Paul M. Smith ved University of Luton samlet alle undersøgelserne i en rapport, der er blevet publiceret i det medicinske tidsskrift Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports.

Styrkende kaffe

Ifølge rapporten kan kroppen yde 11,2 procent mere ved indtagelse af koffein forud for træningsindsatsen.

– Tag dig en kop kaffe inden træning. Du får tilført væske, du får en umiddelbar opkvikker, og du kan holde tempoet længere, inden du bliver træt, siger Roger Cook, leder af Coffee Science Information Centre (CoSIC) i Europa.

Dehydrerer ikke

Der er en påstand om, at kaffe og andre koffeindrikke udtørrer kroppen og dermed ikke bør kombineres med fysisk aktivitet. Men ifølge flere studier er kaffe ikke mere vanddrivende end andre væsker, hvis man tager udgangspunkt i et forbrug på en til fire kopper om dagen.

Det kan dog være anderledes for personer, som normalt ikke drikker kaffe. Der er den vanddrivende effekt langt større, fordi kroppen ikke er vant til koffein.

Ligeledes bør man også undgå koffein lige før træning, hvis man lider af forhøjet blodtryk, da koffeinindtagelse kan forværre dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen nyhed at koffein foer traening kan vaere med til at gi' et spark bag i. Ej heller, at det oeger fedtforbraendingen en anelse.

Men i de undersoegelser jeg har laest (ogsaa her paa boardet) har det vaeret en forskel paa om man tog koffein tabletter ELLER indtog den samme maengde koffein via kaffe.. Via kaffe var det stort set virkningsloest.

Link to comment
Share on other sites

Enig, omkring det Elitefreak skriver, at undersøgelser viser at koffein indtag i pilleform er det eneste der hjælper(hvor kaffe ikke har vist nogen effekt), SAMT disse undersøgelser har vist sig præstationsforberende i udholdenhedsidrætter, og blandt andet vist modsat, eller ingen, effekt i f.eks. 100meter løb, samt WINGATE tests..

Men ja EN af hypoteserne med indtag af koffein er, at man via en øget fedtmetabolisme, kan spare lidt på Kulhydrat depoterne og derved holde en højere intensitet i længere tid...

Link to comment
Share on other sites

Kaffe har som nævnt desværre ingen præstationsfremmende effekt på udholdenhedstræning. Der er desværre et eller andet stof i selve kaffebønnen, som ophæver koffeinens effekt. Mener endda også det er gældende for nescafe produkter.

Koffein i sig selv går ind og bremser en af de kemiske processer der får delprodukterne fra spaltningen af glycogen til at indgå i krebs' cyklus. I stedet vil der være øget beta-oxidation (fedtforbrænding).

Den tilbageværende kulhydrat giver mulighed for øget anaerob kapacitet, da mindre af den kulhydrat der er til rådighed i cellen går til forbrænding.

Hvor vidt der er en effekt på styrketræning er et godt spørgsmål. Som nævnt tidligere i tråden kan koffeinen øge blodtrykket da det øger sympaticus aktivitet. Øget sympaticus aktivitet vil alt andet lige øge præstationsevnen ved hårdt anaerobt arbejde som vægttræning og spurt. Hvor vidt der er nogen målbar effekt ved et par enkelte kopper kaffe tør jeg dog ikke sige.

Eller husker jeg helt galt??? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har med 'nogen' succes indtaget koffein (tabletter) foer styrketraening og oplevet en foroegelse af min praestationsevne - jeg kan ikke dokumentere med undersoegelser.

Det har specielt vaeret effektivt, naar det har vaeret det ENESTE koffein jeg har indtaget paa dagen. Koffein har jo en opkvikkende effekt og det i sig selv kan jo vaere nok til at praestationen oeges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share