Slidt Op! Eller?


pegasus
 Share

Recommended Posts

Ja man hører jo tit folk sige at en person er blevet slidt op af hårdt fysisk arbejde, fx murarbejdsmænd og rengøringassisitenter osv.

I dag så vi så en film i skolen om Pompaij hvor en arkæolog sagde at hun kunne se på en kvindes knogler at hun havde løftet ting som var for tunge til hende.. :blink:

Jeg har også hørt at Peter Gade har fået slidgigt i knæet pga. af mange års træning.

Hvordan kan det være fx. i forhold til træning.. Kan kroppen slides op!? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja man hører jo tit folk sige at en person er blevet slidt op af hårdt fysisk arbejde, fx murarbejdsmænd og rengøringassisitenter osv.

I dag så vi så en film i skolen om Pompaij hvor en arkæolog sagde at hun kunne se på en kvindes knogler at hun havde løftet ting som var for tunge til hende.. :blink:

Jeg har også hørt at Peter Gade har fået slidgigt i knæet pga. af mange års træning.

Hvordan kan det være fx. i forhold til træning.. Kan kroppen slides op!? :raisebrow:

Træning slider da også i høj grad på kroppen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke lige med undersøgelser, men ensidig træning (... som måske Peter Gade?) eller ensidigt, tungt arbejde (fruen fra Pompeji) slider på din krop, i værste tilfælde dine knogler. Uden variation og hvile kan træning, på sigt, "slide den op".

Det betyder ikke at man ikke skal træne, tværtimod, men at man skal variere sin træning over tid og tillade kroppen at restituere. (Foriøvrigt efter min mening også den bedste tolkning af: "Det, der ikke slår sig ihjel, gør dig stærkere"... :wink:)

Styrketræning styrker jo rent faktisk dine knogler (... og resten af kroppen, selvsagt), så længe de kan følge med din progression...

Edited by Roadrunner
Link to comment
Share on other sites

Mon ikke al træning på eliteniveau slider på kroppen? Også mere, end hvad som kan betragtes som sundt. Vi har da et stykker i klubben, som har måtte enten stoppe helt eller drosle kraftigt ned p.g.a. fysiske skader.

Men for en almindelig motionist tror jeg nu fordelene ved træning opvejer eventuelt slid. Under forudsætning af, at man træner på en ordentlig måde, naturligvis. Altså ikke rund ryg i dødløft, ikke flyes til yderpositioner o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share