Koncentrisk Og Ekscentrisk Arbejde


marcohekla
 Share

Recommended Posts

Hejsa.. jeg arbejder i øjeblikket med et emne om ekscentrisk og koncentrisk arbejde, og jeg kunne godt tænke mig at få svar på følgende spørgsmål som jeg har lidt problemer med :

1) Hvilke arbejdsmåder kan udvikle størst spænding? koncentrisk, ekscentrisk eller statisk?

2) Hvilken arbejdsmåde koster ved samme belastningsgrad mindst anstrengelse? koncentrisk, ekscentrisk eller statisk?

3) Betydningen af forspænding("Tilløbsbevægelse") har en fysiologisk forklaring. hvilken ?

Link to comment
Share on other sites

Mine gæt!

Hejsa.. jeg arbejder i øjeblikket med et emne om ekscentrisk og koncentrisk arbejde, og jeg kunne godt tænke mig at få svar på følgende spørgsmål som jeg har lidt problemer med :
1) Hvilke arbejdsmåder kan udvikle størst spænding? koncentrisk, ekscentrisk eller statisk?

EJG vil sige ekscentrisk, da du vil kunne arbejde med meget størrer belastning, end ved koncentrisk og statisk

2) Hvilken arbejdsmåde koster ved samme belastningsgrad mindst anstrengelse? koncentrisk, ekscentrisk eller statisk?

Der vil mit gæt være koncentrisk. Det siger min logik, at en vægt du lige kan netop kan hold, få du aldrig presset op.

3) Betydningen af forspænding("Tilløbsbevægelse") har en fysiologisk forklaring. hvilken ?

Hvad tænker du på der?? Hvis jeg forstår det rigtigt, så skyldes det, at der oplagers en energi i senerne, som du kan udnytte til energi, i foreksempel et hop

er det biologi aflevering du sidder og roder med :smile:

Link to comment
Share on other sites

JEG vil sige ekscentrisk, da du vil kunne arbejde med meget størrer belastning, end ved koncentrisk og statisk
Der ville jeg så sige koncentrisk da spændingen i en muskel vel er størst når en tung vægt skal løftes frem for at sænke den. Måske kan du arbejde med en større vægt ved ekscentrisk, men spændingen i musklen vil efter min mening stadig være størst under koncetrisk arbejde.
Der vil mit gæt være koncentrisk. Det siger min logik, at en vægt du lige kan netop kan hold, få du aldrig presset op.
Jeg er måske Peter modsat, men vil sige statisk/isometrisk. Når man fx bænker er den nemmest at holde i udgangspositionen end i den ekscentriske eller koncentriske fase.

Jeg er ikke sikker, men det er min overbevisning.

Edited by White
Link to comment
Share on other sites

For mig at se lyder det altså som noget af et tvivlsomt ærende du er ude i. Spænding er proportional med kraft og kraft er proportional med massen til vægten som løftes/holdes/deacceleres, accelarationen og momentet. Dette er parameterne som afgør spenningen, og ikke om det foregår eccentrisk, koncentrisk eller statisk.

Spørgsmål 1 og 2 bliver på den måde ganske meningsløse.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Der ville jeg så sige koncentrisk da spændingen i en muskel vel er størst når en tung vægt skal løftes frem for at sænke den. Måske kan du arbejde med en større vægt ved ekscentrisk, men spændingen i musklen vil efter min mening stadig være størst under koncetrisk arbejde.

Hvorfor mener du det??

Du vil jo kunne arbejde med en vægt, du slet ikke kan løfte koncentrisk.

Jeg er måske Peter modsat, men vil sige statisk/isometrisk. Når man fx bænker er den nemmest at holde i udgangspositionen end i den ekscentriske eller koncentriske fase.

Jeg er ikke sikker, men det er min overbevisning.

I bænkpres lockout, kan du jo låse din led. Du skal der i mod tænk på, hvis du holder en vægt i hånd(men din arm er vinklet i 90grader)

Der vil du kunne sænke mere, end du kunne holde fast.

Link to comment
Share on other sites

Spænding = Kraft/Areal (N/mm²)

Arealet er alt andet lige det samme hele tiden, altså musklens tværnitsareal.

Kraften må være direkte proportional med den kraft vægten påvirkes med (tyngdekraften), da vinkler mv. er de samme uanset belastningens størrelse når vi taler samme øvelse. Denne kraft er lig g x m ved statisk hold, og en lille smule større ved koncentrisk arbejde, og en smule mindre ved ekcentrisk arbejde. Forskellen er så lille at man sagtens kan se bort fra den. Da man, som det er nævnt tidligere, kan håndtere mere vægt ved ekcentrisk arbejde vil spændingen her være størst.

Link to comment
Share on other sites

Spænding = Kraft/Areal (N/mm²)

Arealet er alt andet lige det samme hele tiden, altså musklens tværnitsareal.

Kraften må være direkte proportional med den kraft vægten påvirkes med (tyngdekraften), da vinkler mv. er de samme uanset belastningens størrelse når vi taler samme øvelse. Denne kraft er lig g x m ved statisk hold, og en lille smule større ved koncentrisk arbejde, og en smule mindre ved ekcentrisk arbejde. Forskellen er så lille at man sagtens kan se bort fra den. Da man, som det er nævnt tidligere, kan håndtere mere vægt ved ekcentrisk arbejde vil spændingen her være størst.

Jeg er ikke sikker på at dette holder vand. For jo større accelaration i den ekcenstriske bevægelse, jo mindre bliver kraften man holder imod med. F.eks. udvikles der ikke maksimal kraft i den ekcentriske del af et dødløft.

Man kunne måske derimod tænke sig at muskelcellerne kan modstå størst kraft nå de "står stille", lidt i stil med at statiske friksjonstal er støre end de dynamiske friksjonstall. Og i så tilfælde kan størst spænding opnås statisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sammenligne statisk og dynamisk arbejde, idet der jo er stor forskel på hvad du kan holde i forskellige faser af løftet i f.eks. bænkpres, ser man på en dynamisk bevægelse vil det altid være det svageste punkt der er bestemmende.

Nu er det jeg skriver ikke noget jeg har fundet på selv, det har Newton gjort for mig. Jeg konkluderer dog selv at de accelerationer vi påfører vægtene er meget mindre end tyngdeaccelerationen, hvorfor vi kan se bort fra forskellene. Nu er der sikkert nogle der skriger op omkring DE eller CAT, men jeg har her taget udgangspunkt i 1RM, og der bevæger vægtene sig som regel ganske langsomt.

Mht. den ekcentriske fase i dødløft, så er det ganske givet man ikke skal udvikle samme kraft her for at sænke stangen som når man løfter den, men det er jo slet ikke det samme som et ekcentrisk løft hvor man holder imod vægten og sænker den kontrolleret, i dødløft lader man jo bare stangen falde mens man stadig holder fat i den, derfor er den kraft man påfører vægten ganske lav.

Det har ikke noget med sund fornuft eller filosofi at gøre det her, det er ren fysik.

Link to comment
Share on other sites

Nå så du mener ikke musklerne laver noget, hvis man holder stangen stille, det er jo fint, så kan man bare ligge en times tid med stangen 15 cm over brystet i bænkpres uden det mindste besvær, uanset vægten, wow!

Jeg ved udemærket godt hvad arbejde er, det jeg refererer til er at musklerne arbejder selvom man holder vægten stille, det kan du vel også godt forstå?

Link to comment
Share on other sites

For mig at se lyder det altså som noget af et tvivlsomt ærende du er ude i. Spænding er proportional med kraft og kraft er proportional med massen til vægten som løftes/holdes/deacceleres, accelarationen og momentet. Dette er parameterne som afgør spenningen, og ikke om det foregår eccentrisk, koncentrisk eller statisk.

Spørgsmål 1 og 2 bliver på den måde ganske meningsløse.

Nej, for der er mere ved det end bare fysik....

Hejsa.. jeg arbejder i øjeblikket med et emne om ekscentrisk og koncentrisk arbejde, og jeg kunne godt tænke mig at få svar på følgende spørgsmål som jeg har lidt problemer med :

1) Hvilke arbejdsmåder kan udvikle størst spænding? koncentrisk, ekscentrisk eller statisk?

2) Hvilken arbejdsmåde koster ved samme belastningsgrad mindst anstrengelse? koncentrisk, ekscentrisk eller statisk?

3) Betydningen af forspænding("Tilløbsbevægelse") har en fysiologisk forklaring. hvilken ?

1. Det er velkendt at man kan udvikle mere kraft ved ekcentriske kontraktion end ved statisk og mere ved statisk end ved koncentrisk. Jeg ved faktisk ikke hvorfor det forholder sig sådan. Jeg ved heller ikke om nogen gør overhovedet.. Det står i de fleste bøger om idrætsfysiologi.

2. Anstrengelse er jo subjektiv og derfor noget træls noget at arbejde med, men umiddelbart vil jeg mene at følger umiddelbart af evnen til at udvikle kraft, således at den relative anstrengelse vil være mindst ved ekcentrisk arbejde.

3. Der er flere komponenter i det, som elasticitet og strækrefleks aktivitet. Samt at man skal huske på at der er væsentligt mindre forskel på at gå fra ubelastet til koncentrisk kontraktion og så fra at gå belastet statisk til koncentrisk kontraktion. Strækrefleksen vil bidrage med reduceret motorneuron hæmning så længe musklen er belastet, men vil aftage med lavere kontraktionshastighed, så vidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

1. Det er velkendt at man kan udvikle mere kraft ved ekcentriske kontraktion end ved statisk og mere ved statisk end ved koncentrisk. Jeg ved faktisk ikke hvorfor det forholder sig sådan. Jeg ved heller ikke om nogen gør overhovedet.. Det står i de fleste bøger om idrætsfysiologi.

2. Anstrengelse er jo subjektiv og derfor noget træls noget at arbejde med, men umiddelbart vil jeg mene at følger umiddelbart af evnen til at udvikle kraft, således at den relative anstrengelse vil være mindst ved ekcentrisk arbejde.

3. Der er flere komponenter i det, som elasticitet og strækrefleks aktivitet. Samt at man skal huske på at der er væsentligt mindre forskel på at gå fra ubelastet til koncentrisk kontraktion og så fra at gå belastet statisk til koncentrisk kontraktion. Strækrefleksen vil bidrage med reduceret motorneuron hæmning så længe musklen er belastet, men vil aftage med lavere kontraktionshastighed, så vidt jeg husker.

Incognito, jeg mener, at grunden til der kan udvikles større kraft excentrisk, skal findes i hvorpå actin og myosin bindes. Så vidt jeg har hørt, har de lettere ved at danne tværbroer ved excentrisk arbejde - men vil gerne lige forsøge kigge nærmere på det.

mht til spørgsmål 3, vil en større udgangsspænding da kunne munde ud i større kraft vil jeg mene. Det er vel også grunden til at f.eks. svømmere holder imod platformen inden de sætter af mod vandet - altså jeg mener ikke udelukkende det skyldes strækrefleksens bidrag.

Link to comment
Share on other sites

mht til spørgsmål 3, vil en større udgangsspænding da kunne munde ud i større kraft vil jeg mene. Det er vel også grunden til at f.eks. svømmere holder imod platformen inden de sætter af mod vandet - altså jeg mener ikke udelukkende det skyldes strækrefleksens bidrag.

Det var det jeg mente, men mine formidlingsevner svigtede mig vist :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.. jeg arbejder i øjeblikket med et emne om ekscentrisk og koncentrisk arbejde, og jeg kunne godt tænke mig at få svar på følgende spørgsmål som jeg har lidt problemer med :

1) Hvilke arbejdsmåder kan udvikle størst spænding? koncentrisk, ekscentrisk eller statisk?

2) Hvilken arbejdsmåde koster ved samme belastningsgrad mindst anstrengelse? koncentrisk, ekscentrisk eller statisk?

3) Betydningen af forspænding("Tilløbsbevægelse") har en fysiologisk forklaring. hvilken ?

Svarene.

1) Hvis der med størst spænding menes størst kraft, er svaret excentrisk.

2) excentrisk

3) Der oplagres en (kinetisk?) energi i musklen som kan udløses i et spring, kast etc.

Nu er det ikke sikkert jeg har forstået spørgsmålene korrekt, men så må du præcisere og jeg vil prøve at svare :smile:

Edit: Incoq har jo så svaret. Nåede ikke andet end til de første linjers pladder :blush:

Edited by Buc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share