Bænkpres


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt det har været diskuteret før, lat's rolle i bænkpres. Jeg faldt dog lige over følgende diskussion på EliteFitness:

Benchpres. Lats v. Chest.

Her påståes det at lats direkte bidrager til bevægelsen, og ikke blot tjener som en stabiliserende fundament. Det lyder både logisk og ulogisk for mig. Jeg kan godt se lats kunne bidrage til pressebevægelsen, for her tænker jeg på et latspred hvor brystet faktisk skydes lidt frem, så derfor synes jeg egentlig ikke at det lyder helt ulogisk med at lats involveres aktivt i bænkpres, også selvom der er tale om såkaldt powerlift-bænkpres.

Hvad siger I?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har godt nok aldrig hørt at lats skulle hjælpe på bænkpres, og jeg kan egentlig ikke helt se hvordan stærke lats skulle give noget. Efter at have læst alle indlægne er jeg dog som Xax blevet i tvivl.

Hvis man tænker på bevægelsen kan jeg kun få lats til at passe ind i bænkpres i den eccentriske bevægelse og slet ikke i den koncentriske....men det bliver da interessant at høre TJ´s mening.....

Link to comment
Share on other sites

Folk der siger at lats spiller en vigtig rolle i bænkpres har både ret og uret. Jeg mener grundlæggende at Louie og hans tilhængere er helt forkert på den, når de siger at lats spiller en vigtig rolle som primær bevæger i bænkpres. Det er simpelt hen ikke biomekanisk muligt at lat musklen skulle kunne lave et markant dynamisk arbejde i bænkpres, da dens funktion er lige det modsatte af bænkpres bevægelsen. Men men men....lat musklen spiller alligevel en meget vigtig rolle i bænkpres. Hvis ens pressefundament ikke er 100 % iorden, så kan de primære bevægere (brystmusklen, skuldermusklen og triceps), ikke komme til at lave et optimalt stykke arbejde. Derfor er det yderst vigtigt at ens lats og øvre ryg generelt, er veludviklet og har stor styrke. Og hvad der er endnu mere vigtigt, er at man kan finde ud af at bruge dem. Jo mere stram man er ryggen, i bunden af bænkpres, jo bedre er ens startstyrke. Så i den henseende har Louie sådan set ret. Du kan have nok så stærke brystmuskler, men hvis ikke pressefundamentet er solidt, så bliver kraftoverførslen, specielt i bunden, ikke 100 % optimal.

Thomas "som sidder ved sin far´s computer og som ikke kunne huske sit log-in" J

Link to comment
Share on other sites

Godt svar....jeg kunne ikke rigtigt få lats placeret i alle den information man efterhånden har læst om bænkpres.

Gary Taylor fik mig til at tænke på dengang for 10 år siden sad og så verdens stærkeste mand....han er sku sej Gary Taylor.....

1.83m ondskab ;)

gt95-ohp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gary Taylor er klart en af mine favorit strongmen of all time. Han er nok den mest alsidige atlet indenfor styrkesport nogensinde. Vandt Verdens Stærkeste Mand i 1993 i Orange, Frankrig. Har stilt op i det britiske mesterskab i bodybuilding, og blev nummer 2 efter ingen ringere end Dorian Yates. Han har deltaget i en række styrkeløftsstævner, men har et solidt fundament i olympisk vægtløftning, hvor han sågar har været med til OL, hvor han fik en bronze medalje i træk (mener det var i 1984 ??). Hans olympiske vægtløftningsfundament har produceret en af de stærkeste mænd nogensinde i overhead movements. De 210 kg han vandt på i flintstone barbell i WSM 1995, var så nemme, at det så ud til at han kunne lave 250 kg hvis han blev presset. Godt nok laver han ikke den trationelle push-press, når han konkurrerer i stærkmandskonkurrencer. Han anvender push-jerk. Men det ser legende let ud.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ: Du kan da kun have en favorit stærkmand....Bill Kazmaier ^_^

Jeg må indrømme at selvom der er mange seje mænd med i konkurrencerne der har vundet mange gange er min favorit en der aldrig har vundet.....Manfred Hoeberl.......

manh94-a.jpg

Han har mere eller mindre uofficielt de ondeste biceps i hele verden....desværre var han i en slem bilulykke for 5 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share