Bumser


Kildevand
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en fyr på 19år som har en del bumser. Er der noget mad/drikke man skal holde sig fra? og er der noget mad/drikke som hjælper mod bumser?

Uanset hvad folk siger så spiller kosten en minimal rolle, når man har med teenagebumser at gøre. Selv om der sikkert kommer nogle indlæg med ditten og datten du ikke bør spise, så har jeg ret. :smile:

- Gå til lægen. Acne er en hudSYGDOM. Og når man er syg skal man have medicin. Der findes forskellige former for anti-acne medicin afhængig af sygdommens størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad folk siger så spiller kosten en minimal rolle, når man har med teenagebumser at gøre. Selv om der sikkert kommer nogle indlæg med ditten og datten du ikke bør spise, så har jeg ret. :smile:

- Gå til lægen. Acne er en hudSYGDOM. Og når man er syg skal man have medicin. Der findes forskellige former for anti-acne medicin afhængig af sygdommens størrelse.

Maden spiller faktisk mere end minimalt ind i hvor store mængder hormoner der bliver produceret og det har en rolle i hvor mange teenagebumser man får.

Acne er ikke teenagebumser men som du siger en hudsygdom, hvis man kun har en del bumser vil jeg ikke mene det er nødvændigt at gå til lægen, noget tid mere uden for i luften kan faktisk hjælpe meget pga. solens ultraviolette stråler.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en fyr på 19år som har en del bumser. Er der noget mad/drikke man skal holde sig fra? og er der noget mad/drikke som hjælper mod bumser?

Det er aldrig påvist at kosten har noget at sige mht. bumser.

Hvis du har decideret acne skal du nok søge læge, hvis du bare har lidt bumser så prøv nogle af de forskellige præparater der findes.. der er en masse gode råd på www.acne.org

og husk aldrig at vaske hovedet med alm sæbe, brug varmt vand.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jeg vil nu mene at kosten har mere end "bare" minimalt at skulle have sagt!!!

Jeg ville holde mig fra alt mælk, undtagen øko skummet !

Bare et godt råd, det har hjulpet mig en del, da man har fundet ud af at mælk foværre acne, og måske endda også være hormon forstyrrende.

Øko-mælk skulle også have den gavnelige effekt at det skulle sørge for du ikke får bitchtits, altså hvis du træner en del, det er vist østrogen blorkerende eller noget ligende, også er det kræft forbyggende :raisebrow:

Du kan evt. suplere med zink piller eller B5 vitamin som kan fåes i matas eller få en recept på skinoriencreme (ved ikke om det er stavet rigtigt), redapgele eller en roaccutan kur (kan kun fåes ved en hudlæge), men jeg kan love dig for hvis du får en roaccutan kur så blir du så glat som en barnenumse i fjæset :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jeg vil nu mene at kosten har mere end "bare" minimalt at skulle have sagt!!!

Jeg ville holde mig fra alt mælk, undtagen øko skummet !

Det er du da velkommen til, men der er ikke noget belæg for det (ihvertfald ikke så man kan anbefale andre at gøre det samme)

Der er ikke noget videnskabeligt bevis for, at bestemte fødemidler giver akne.

Fakta om acne

Bare et godt råd, det har hjulpet mig en del, da man har fundet ud af at mælk foværre acne, og måske endda også være hormon forstyrrende.

Bla bla bla. Drop nu de røverhistorier og hjemmestrikket videnskab - det er den slags der hiver niveauet gevaldigt ned. :blahblah::thumb_down:

Edited by Limited
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst at acne skyldes at din hud er mere overfølsom over for det mandlige kønshormon(eller også er det flere el. andre hormoner). Det skyldes ikke at mennesker med meget acne har en større mængde hormon, men at deres hud er mere overfølsom. Jo ældre man bliver, jo mindre vil huden 'reagere/påvirkes' af hormonniveauet. Mad har højst sandsynligt ikke den store(eller nogen) indvirkning, men hvis du slår ud af en bestemt madvare så kunne du jo holde dig fra den.

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Maden spiller faktisk mere end minimalt ind i hvor store mængder hormoner der bliver produceret og det har en rolle i hvor mange teenagebumser man får.

Acne er ikke teenagebumser men som du siger en hudsygdom, hvis man kun har en del bumser vil jeg ikke mene det er nødvændigt at gå til lægen, noget tid mere uden for i luften kan faktisk hjælpe meget pga. solens ultraviolette stråler.

Vil du mene? - Hudlæger mener noget andet end dig. Hvorfor skulle man pr. default lytte til dig så?

Hvis ikke du har noget belæg for dit indlæg synes jeg du skal trække det tilbage. Eller alternativt skrive at det bygger helt på dine egne erfaringer.

---------

Og ja. Hvis man har deciderede fødevareallergier, så skal man selvfølgelig holde sig fra det der forårsager dette. Det vil en hudlæge dog utvivlsomt kunne hjælpe en med at finde frem til, hvis det skulle være sådan fat.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Det er du da velkommen til, men der er ikke noget belæg for det (ihvertfald ikke så man kan anbefale andre at gøre det samme)

Fakta om acne

Bla bla bla. Drop nu de røverhistorier og hjemmestrikket videnskab - det er den slags der hiver niveauet gevaldigt ned. :blahblah::thumb_down:

Jamen, "oplys" mig da endeligt, og del det med os andre! istedet for at "rakke" folk ned.. røverhistorier, hmm, har læst det i en artikel et eller andet sted, så vil MENE der er mere om det! Men det er skuffende man ikke kan debattere på en acceptabelt leje nu til dags, prøver faktisk bare at hjælpe knægten, og jeg har oplevet efter jeg har skåret ned på mælken, så er jeg faktisk næsten bumsefri, mens jeg før i tiden var plaget af acne..

Ergo det er ikke mig der trækker niveauet men derimod dig :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Jamen, "oplys" mig da endeligt, og del det med os andre! istedet for at "rakke" folk ned.. røverhistorier, hmm, har læst det i en artikel et eller andet sted, så vil MENE der er mere om det! Men det er skuffende man ikke kan debattere på en acceptabelt leje nu til dags, prøver faktisk bare at hjælpe knægten, og jeg har oplevet efter jeg har skåret ned på mælken, så er jeg faktisk næsten bumsefri, mens jeg før i tiden var plaget af acne..

Ergo det er ikke mig der trækker niveauet men derimod dig :raisebrow:

Hvis det vitterligt er noget du har læst, og dermed har en reference på - så kunne du jo starte med at finde den. Jeg postede et link til netdoktor, hvor der står at der ikke er nogen bevist sammenhæng mellem acne og bestemte fødevarer. Ergo ligger bevisbyrden hos dig, når du kommer med en påstand om at "ikke-økologisk" mælk forværre acne.

Det er ikke at rakke ned - det er ganske almindelig argumentation.

Jeg tror såmænd på dig hvis du siger at det har hjulpet for dig, men så skriv at det er en personlig erfaring og ikke:

da man har fundet ud af at mælk foværre acne

For det får du nemlig til at lyde som om at det er videnskabeligt bevist, og det er det jo netop ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det vitterligt er noget du har læst, og dermed har en reference på - så kunne du jo starte med at finde den. Jeg postede et link til netdoktor, hvor der står at der ikke er nogen bevist sammenhæng mellem acne og bestemte fødevarer. Ergo ligger bevisbyrden hos dig, når du kommer med en påstand om at "ikke-økologisk" mælk forværre acne.

Det er ikke at rakke ned - det er ganske almindelig argumentation.

Jeg tror såmænd på dig hvis du siger at det har hjulpet for dig, men så skriv at det er en personlig erfaring og ikke:

For det får du nemlig til at lyde som om at det er videnskabeligt bevist, og det er det jo netop ikke.

Jamen, tror faktisk det var en artikel her på mol i en topic, skal se om jeg kan finde det ..

men, det kan godt være jeg har udtrykt mig forkert, men at du ligefrem påstår det trækker niveauet ned, det er da en nedværdigende og primitiv påstand, for man debattere jo for at blive klogere, ikke for at hive "niveauet" ned, og hvis man ikke må have en påstand idag, uden det trækker noget ned, så er det sørgeligt..

Vi burde da kunne holde debatten og sproget det på nogenlunde civiliseret, vil jeg mene!!

Edited by Peter Zacho!
Link to comment
Share on other sites

Vil du mene? - Hudlæger mener noget andet end dig. Hvorfor skulle man pr. default lytte til dig så?

Nu skrev jeg som du kan se, hvis man kun har en del, du vil måske mene at bare man har 10 bumser i gennemsnit om måneden skal man begynde at tage medicin. Man skal huske på at der altid er bivirkninger ved at tage medikamenter, derfor er det måske ikke så smart at tage det bare ved en del bumser. De medikamenter man bruger er jo hovedsagligt lavet til folk med svær acne, hvor de måske har haft acne i flere år og højstsansynligt vil blive ved med at få det i længere tid.

Et par teenagebumser er ikke noget at fare op over og tage medicin, bumserne skyldes jo udsving i hormonbalancen som sker ved puberteten.

Jeg har prøvet at lede lidt efter en artikel jeg læste for noget tid siden omkring fedtsyrere som ændrede hormonproduktionen, men indtilvidere har jeg ikke kunnet finde den.

Jeg ved godt det ikke er super klart bevis for at maden har indflydelse på bumser, men disse to steder står fedt blandt andet som en faktor ved hormonproduktion.

Fedt er essentielt for flere vitale funktioner i kroppen:

hormonproduktion..

Fedt - Funktion i kroppen:

hormonproduktion...

blandt andet kan jeg også quote det her:

Med hensyn til kost er det vigtigste råd at undgå mad med for mange fedtstoffer, som f.eks. friturestegt mad.

Også proteiner har noget at sige her:

Omvendt vil en høj-protein diæt derimod være ensbetydende med højt niveau af testosteron, væksthormon samt skjoldbrugskirtelhormon.
Ved puberteten kommer der hos begge køn et øget niveau af kønshormoner i blodet, fx det mandlige kønshormon testosteron. Dette hormon omdannes af enzymer i talgkirtlerne til et mere aktivt hormon, som medfører forstørrelse af talgkirtlerne og øget talgproduktion.

Ud fra alt dette vil jeg mene vi kan sige at hormonproduktionen hænger sammen med hvad og hvor meget mad man spiser - og mængden af acne bliver bestemt af blandt andet ens hormon produktion.

Link to comment
Share on other sites

NW >>> Du skrev følgende:

Maden spiller faktisk mere end minimalt ind i hvor store mængder hormoner der bliver produceret og det har en rolle i hvor mange teenagebumser man får.
På netdoktor står:
Der er ikke noget videnskabeligt bevis for, at bestemte fødemidler giver akne. Men hvis man opdager, at man får flere bumser et par dage efter at have spist et bestemt fødemiddel, for eksempel tomater eller rejer, skal man selvfølgelig undgå det.

Så hvis vi lader det oprindelige spørgsmål være det der danner den specifikke ramme for vores anbefaling, må det i udgangspunktet antages at kosten ikke spiller nogen rolle. Medmindre man f.eks. har en allergisk reaktion overfor mælk, f.eks. hvis man er laktose-intolerant. Men det burde man jo nok have en opfattelse af.

Hvis man finder det ene og det andet løsrevne link fra nettet kan man jo bevise hvad som helst.

Kildevand >> Din læge kan udskrive flere forskellige præperater. Han prøver nok først med noget fuldstændigt ufarligt creme. Hvis det ikke virker kan du få en henvisning til en hudlæge, der er autoriseret til at udskrive nogle mere kradsbørstige ting. Effektive men også med en smule bivirkninger. Ingen grund til at prøve det ene og det andet psydo-videnskabelig råd efter det andet. Det spilder du bare en masse tid med.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at 100% Tea Tree Oil skulle være godt er der nogen der kender det?

Har prøvet det engang for mange år siden. Synes nu bare det tørrer huden ud.

Jeg spurgte engang min hudlæge om hvad man skulle bruge af den slags ting hvortil hun svarede at man kunne skylle ansigtet i lidt lunkent vand.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg opgiver det - du forstår tydeligvis ikke hvad jeg skrev..

Jo, jeg gjorde.

Videnskabeligt er der intet belæg for at sige at kosten har nogen indflydelse på acne. Dine citater beviser intet.

Ved godt jeg er lidt stejl at debatere med. Grunden er at det ville være meget forkert at få spørgsmålsstilleren til at tro acne kan dæmpes med den rette kost. Ingen grund til at spilde 6 måneder på at undlade at spise det ene og det andet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Når jeg spiser meget usundt; fastfood, chips og en masse bajere, får jeg flere bumser end jeg gør, hvis jeg lever sundt. Det er bare min personlige erfaring, har ikke noget medicinsk, der understøtter det.

I øvrigt fik jeg også en del bumser, da jeg spise proteinpulver og kreatin.

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg spiser meget usundt; fastfood, chips og en masse bajere, får jeg flere bumser end jeg gør, hvis jeg lever sundt. Det er bare min personlige erfaring, har ikke noget medicinsk, der understøtter det.

I øvrigt fik jeg også en del bumser, da jeg spise proteinpulver og kreatin.

K

Ja hvis der er laktose i dit proteinpulver, (og du er laktoseintolerant) vil du nok få bumser. I renere proteinpulver er der intet laktose, så pulveret er nu ikke noget problem

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja hvis der er laktose i dit proteinpulver, (og du er laktoseintolerant) vil du nok få bumser. I renere proteinpulver er der intet laktose, så pulveret er nu ikke noget problem

Aner jeg ikke om jeg er. Det er heller ikke fordi jeg er specielt hårdt ramt. Min hud bliver bare lidt mere uren når jeg spiser usundt og da jeg indtog protpulver.

K

Link to comment
Share on other sites

Hvad ligger du til grund for at anbefale at holde sig fra fed mad, for at nedsætte bumser/acne?

T

Torben F, bare fordi noget ikke er bevist behøver det jo ikke være mindre sandt. Faktum er det at MANGE rigtig MANGE oplever at få flere bumser, når de lever et mere usundt liv i form af fastfood, junk, slik & chips. Så kan du jo blive ved med at ævle løs om at der ikke er belæg for at sige det, men hvorfor er der så, så mange der oplever det således???

Link to comment
Share on other sites

Mit personlige husgeråd er følgende:

Drik masser af vand. Jeg er af den erfaring, at når jeg drikker for lidt vand så begynder huden at skrige (læs: bumser!). Men sørger jeg for at drikke masser af vand, så renser det kroppen indefra. Nogle slanketosser kalder fænomenet for "det indre brusebad" og det er ikke helt forkert.

Men der skal heller ikke den store fysiologiske eksamen til, førend man finder ud af på egen krop, at chips, alkohol, slik og til dels fed kost i alt for store mængder altså også sætter sine spor på panden! :wink:

Så: spis sundt og drik 1½ - 2 liter vand om dagen.

Har du derimod 'acne', så er det en hudsygdom du har, og den vinkel er så rigelig belyst her i tråden. Du kan få et præparat hos din læge som hjælper. Derfor: hjælper det ikke at holde sig fra de 'usunde' sager, så søg læge og få ham til at vejlede dig mere 'klinisk' korrekt.

Held og lykke med det. Kan på falderebet sige, at som 19-årig var jeg også ramt af bumser, men som tiden går (er nu 28 år) bliver problemet som regel mindre. Meget mindre. Men udslag kan der skam stadig komme hvis man er for hård ved sig selv i weekenden. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share