Mænd er årsag til kvinders deller


EverLast
 Share

Recommended Posts

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/10/14/165022.htm

Mænd er årsag til kvinders deller

14. okt. 2005 16.52 Indland Opdat.: 14. okt. 2005 16.56

Når kvinder flytter sammen med en mand, begynder taljemålet at vokse. Det konstaterer en britisk fedme-ekspert - doktor David Haslam - i det anerkendte videnskabelige tidsskrift 'The Lancet'.

Årsagerne til kvindernes øgede vægt er mange, fortæller doktor Haslam.

En del skyldes kosten.

Mandeportioner

- Når du spiser med din partner, er aftensmanden pludselig en social begivenhed. Der er ikke længere blot tale om at stille sulten. Kvinden spiser derfor ofte mere, og hun spiser måske mere ekstravagant, siger doktor Haslam til BBC.

Kvindernes indkøbsliste skifter ofte fra overvejende frugt og grøntsager til mere fyldige sager.

Samtidig går par oftere på restaurant for at spise og hygge sig end enlige.

P-piller

Ud over kalorierige portioner i mandestørrelse betyder prævention også noget for vægten.

Når kvinder kommer i et fast forhold, begynder mange at bruge p-piller. Og p-pillen er ofte skyld i en mindre vægtforøgelse. Typisk et par kilo i løbet af de første tre måneder.

Hvis kvinderne oven i købet også får et par børn eller tre, er det også med til at taljen vokser.

- Hver faktor, der øger vægten, er i sig selv alvorlig nok. Og lægger man dem alle sammen, er der tale om en betydelig risiko for fedme, siger doktor Haslam til BBC.

Håndbolden droppes

Den moderne livsstil gør ikke sagen bedre. I forhold til deres bedstemødre er kvinder i dag mindre fysisk aktive. De laver mindre husarbejde, de har flere hjælpemidler til det grove, deres mænd hjælper mere til, og nogle betaler endda for at få andre til at klare det.

Også 'frivillig' motion får samlevende kvinder mindre af.

Da kvinden var enlig, gik hun måske til gymnastik eller håndbold. Nu dropper hun den ugentlige motionsaften for at tilbringe noget kvalitetstid med manden. Og bliver endnu federe.

Tror egentlig man kan sige detsamme om mange mænd, der er ihvertfald en del i min omgangskreds som faldt gevalidigt af på den da de blev bundet på hænder og fødder.

Konklusion: vi singler er for hotte simpelthen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må vide om det også gælder for homoseksuelle par - det er jo ikke alle faktorerne, der knytter sig eksklusivt til forholdet mellem mænd og kvinder...(ok - børn og prævention gør nok :tongue: ). Det er nok parforholdet og ikke nødvendigvis mændene, der feder :wink: Jeg vejer godt nok mere nu end jeg gjorde da jeg boede sammen med min eks, så for mig har det vægtmæssigt været en dårlig forretning at blive single igen :blush::blink:

Link to comment
Share on other sites

Tror de flest af os kan genkende dette:

- når man har en kæreste, spiser man ofte langt "lækrere", fordi man, når man laver mad, jo laver til ikke blot sig selv, men også til partneren.

- når man er single kan man nøjes med langt simplere madvarer

- og så laver man generelt mindre motion når man har en kæreste (tiden spiller her en stor rolle).

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg havde kærste på i to år. I den periode gik jeg fra 65 kg til en smule over 90 kg - hang også sammen med at jeg begyndte at træne og aldrig har været bange for at æde/drikke igennem.

Så slog vi op og jeg begyndte at intensivere træningen. Røg ned på 78 kg og vaskebrætte kunne (med god vilje) skimtes.

Så fik jeg ny kæreste for tre måneder siden og er gået fra 78 kg til 84 kg på de tre måneder. Hvorfor; masser af restaurant/cafe besøg, god mad generelt, stort set ingen træning da det er sjovere at lave andre ting...

Og hva så - livet skal nydes :smile:.

K

Link to comment
Share on other sites

Efter jeg blev single for 2 måneder siden er jeg holdt op med at ryge, er i bedre form end nogensinde, og har den laveste fedtprocent i 4 år. Så meget kan man sige, men vanerne har det med at blive lidt bedre når man nu er på kødmarkedet igen, i hvert fald for mit vedkommende :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Sjovt jeg har det lige omvendt :wink:

Plejer at være mindre når jeg har kæreste :blush: , for så får jeg lavet rigtig mad og ikke de der små ikke altid helt sunde nødløsninger...

og så er det en stor motivations faktor at der er en, der regelmæssigt skal glo på en nøgen... :innocent:

samt det at der er en der ser hvis man snyder med maden.. når man kun er sig selv er det nemmere at spise lidt slik eller chokolade, end hvis der også er en anden der ser det.... (forudsat at man selvfølgelig har sagt til den person at man er på diæt og ikke må)... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det helt omvendt for mit vedkommende. Når jeg har en kæreste er jeg ca. 2 kilo mindre end når jeg er single. Årsagen; tja, jeg hyggespiser nok mere når jeg er alene, måske for at drage omsorg for mig selv.. Hånden mangler jo en at nusse og i stedet fører den slik op til munden.. Og så brænder sex jo som bekendt en del kalorier af, så........ :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sig mig, kan det ikke bare skyldes, at kvinder slækker på motionen og det at spise sundt, når de har fået en fyr hjem i folden. Single-kvinder har jo mere at vinde ved at være attraktive og knokler så lige det ekstra. :4thumbup:

Man bliver jo ikke sådan en viljeløs slave, som ikke kan passe på sin krop, bare fordi man er i et forhold! Jeg syntes ikke, at den konklusion på undersøgelsen holder. :raisebrow:

-Axe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share