AT aflivet


Tom
 Share

Recommended Posts

Under overskriften:  Endnu en aflivning af den "Anaerobe tærskel"! Beskrives at der kan cykles en time med en plasmalaktatværdi højere end 4 mmol/l.

Studiet viser vel i højere grad problemerne i diskussionen af en AT. 4 mmol/l værdien er ikke en steady stateværdi under arbejde, men den gennemsnitlige værdi der blev fundet under en "incremetal test" med 5 min arbejdsperioder med 30 sek pause mellem (se kilde). Den hastighed der svarede til 4 mmol/l var den hastighed hvor der var et steady state laktatniveau under en 20 min test. Dette niveau var meget individuelt og svarede ikke til 4 mmol/l!!!

Desværre er 4 mmol/l værdien siden taget til standardværdi både under langtidstest, MEN også under "incremental tests" med anden arbejdsvarighed og pause. Derfor er debatten fuldstændig mudret og uigennemskuelig.

At en AT grænse derudover ikke spiller den store rolle træningsmæssigt er en anden side af sagen.

En ting er dog sikkert: der findes en individuel maksimal belastning hvor der er et steady state laktatniveau. Hvordan det måles (vene, kapillær, arterie - finger eller øre - plasma, serum eller fuldblod) er underordnet. Denne "grænse" korrelerer meget godt - og bedre end VO2max - med udholdenhedspræstation. Dette niveau er endvidere mere "følsomt" overfor træning end VO2max.

Jeg synes derfor ikke bare man skal feje begrebet af bordet, men forstå dets kompleksitet.

Studiet der henvises til er under motion-onlines standard, da forfatterne til studiet blot udstiller deres manglende forståelse for 4 mmol/l begrebet.

Kilde:

Heck H, Mader A, Hess G, Mucke S, Muller R, Hollmann W.

Justification of the 4-mmol/l lactate threshold.

Int J Sports Med. 1985 Jun;6(3):117-30

Heck og Mader "opfandt" 4 mmol/l begrebet og gennemgår heri problemerne ved at teste med forskellige protekoller. En 4 mmol/l værdi kan kun fastsættes udfra deres originale protekol og var kun en gennemsnitsværdi for de forsøgspersoner de benyttede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan stort set kun give dig ret. Vi ønsker naturligvis ikke at tale imod, at der for hver person findes en intensitet, hvor der ikke sker yderligere ophobning af laktat i blodet.

Men som du også selv skriver, så spiller dette ingen rolle træningsmæssigt - og det er lige præcis her at myten skal aflives: der er ikke noget magisk ved træning på den "anaerobe tærskel" uanset hvordan den er defineret.

Selvom der er god korrelation mellem AT og præstationsevnen, så er dette ikke det samme som at en bestemmelse af AT kan bruges til at forudsige præstationen med. Desuden er det jo også langt mere praktisk anvendeligt og præcist at vurdere præstationsevnen ved at udføre den pågældende aktivitet - evt. i reduceret mængde og så ekstrapolere sig til den egentlige konkurrencedistance.

Hvorvidt forfatterne i det pågældende studie har misforstået noget er underordnet. Det eneste der betyder noget er metode og resultater.

Link to comment
Share on other sites

OK Morten

Det virkelig interessante er vel egentlig hvorfor der dannes laktat ved submaksimale belastninger hvor musklerne har mulighed for at optage alt det ilt de ønsker.

Jeg glæder mig derfor til jeres artikel om AT og den debat det efterfølgende kan medføre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Slettet bruger

Ja, det er lidt pinligt sådan at love en bestemt artikel til et bestemt tidspunkt, og så sker der ikke mere.

Anyway, det er en af de artikler vi glæder os til at søsætte. Datoen er også rigtig nok - ja, den kommer måske endda før (hey, der står jo heller ikke noget årstal - vel). ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mine erfaringer er ellers gode mht. AT-træning, men måske er det en ren psykisk ting... Dét kunne føre til et ændret AT-træningsprincip:

- At træne tæt på dén grænse, hvor man føler at man "syrer til". Dette vil øge eens evne til at udholde mere og mere syre?!?

Eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share