Anatomi ekasamen


Bukse
 Share

Recommended Posts

Hep hey.... er helt ny her på mol, men har dog fulgt med fra sidelinien i nogen tid...

Jeg er i år lige startet på Idræt på århus uni og står foran at skulle til en anatomi eksamen...

pænt surt... men så tænkte jeg på om der måske var nogle kloge hoveder herinde der havde prøvet

noget ligende, og måske havde en god metode eller nogle fif til at lærer alt det skidt udenad....????

Eller er der ikke andet gøre end bare at læse skidtet igen og igen....

Link to comment
Share on other sites

En god ide er at have en læsegrupper eller bare en læse makker som man kan gennemgå tingene samme med.

Evt. have skelet, præperater, muskelkort ved hånden og så gennemgå dem for hinanden. På den måde lærer man både med hænderne, når man ser tingene og når man hører sig selv eller makkeren snakke.

Hvis man skal kunne huske noget er det vigtigt at lærer tingene med flere sanser.

Og ellers er det bare hårdt læsearbejde :smile:

(Tænk at det sidste skulle komme fra mig :laugh: )

Link to comment
Share on other sites

hehe.... pis os.... jeg sidder også og skifter mellem at glo i mit atlas og fortælle mig selv hvor skidtet

kommer fra..

men tak for rådende.... må bare bide i det sure æble og fortsætte...

det er jo fedt at kunne sin anatomi, men røvsygt at lærer det..

Link to comment
Share on other sites

jep... det har vi.... sidder også at lurer på dem engang imellem... men der er bare så pisse mange mulige spørgsmål de vil kunne stille, så man føler at det er svært at forberede sig på det hele...

desuden føles det også som om at ens hoved er ved at eksplodrer med alt det der ska huskes...

de er startet på en ny ordning således at vi har anatomi i syv uger og så til eksamen... det er pænt meget ny information på så kort tid... så kan man selvfølgelig diskuterer for og imod denne ordning... men hårdt er det sku...

Link to comment
Share on other sites

Som det er blevet nævnt før, så er det at sætte sig på sin flade og terpe, men derfor kan man da godt prøve at gøre det lidt "sjovt". Jeg fik skrevet alle musklernes udspring, insertion, bevægefunktion og innervation på et kort for hver muskel. Det endte med at blive en ordentlig stak (foruden dem fra nerve- og karkomplexer), som jeg så kunne "lege" trivial pursuit eller lignende med. Der blev lidt konkurrencer med nogle medstuderende, som selvfølgelig fik en gang høvl :devil::bottom:

Nu ved jeg ikke om I på idrætstudiet har adgang til anatomisalen, for det hjælper gevaldigt at se musklerne "live". Held og lykke med eksamen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vi har adgang til anatomi salen... har også været dernede.. meget spændende..

jeg syntes måske en ulempe var at musklerne kunne se noget anderledes ud end i f.eks. et atlas.

og det er også derfra at billederne til eksamen kommer.

men vil give dig ret i at det er meget nyttigt at se tingene i virkeligheden.

Nu er der "heldigvis" også stor forskel på hvad man ska kunne på idræt i forhold til f.eks. medicinere.

alt det med nerver og kar ska vi ikke bekymre os så meget om..

Jeg tror heller ikke det går så galt til eksamen... jeg skulle nok bare lige tude lidt over at sidde på min flade

og læse, når alle makkerne har ferie... but thats life..

Link to comment
Share on other sites

Tror det hjælper meget hvis du samtidig med du lærer navnene på de forskellige fremspring, furer og kamme på knoglerne får sat nogen muskler på med udspring og hæfter får man et lidt mere praktisk syn på anatomien. Hvis du samtidig også får koblet nogen øvelser på, giver det ganske god mening, selvom det naturligvis stadig bare er udenadslære.

Da jeg var igennem smøren på idræt i Århus (Hold F) var anatomi & fysiologi lagt sammen og vi skulle op i en kombineret eksamen både skriftligt og mundtligt i januar...

Link to comment
Share on other sites

oki... takker for rådet... er lidt spændt på hvad udfaldet af denne nye ordning bliver... der har været nogle rygter om et snit på 5,5 i kbh. med denne ordning..

må jeg spørge sådan lidt off topic om hvad du har brugt din uddannelse til??? lærer i gymnasiet eller hva...

Link to comment
Share on other sites

oki... takker for rådet... er lidt spændt på hvad udfaldet af denne nye ordning bliver... der har været nogle rygter om et snit på 5,5 i kbh. med denne ordning..

må jeg spørge sådan lidt off topic om hvad du har brugt din uddannelse til??? lærer i gymnasiet eller hva...

Nu er kurset jo så også skåret ned fra 15ECTS til 7,5ECTS, så det er jo ikke samme pensum i skal lære på kortere tid i forhold til den gamle ordning.

Læser selv biokemi andet år med blokstruktur.

At gå til eksamen hver 9. uge kan diskuteres om er godt. Jeg synes det er godt på den måde at pensum så ikke er så langt og hvis man dumper er det kun halvdelen man skal læse op, hvis man kan se det på den måde.

En negativ ting er at det slider hårdt på en at gå så ofte til eksamen. Dvs hver 6-7. uge står den på efterfølgende 2-3 ugers hårdt eksamenslæsning med sin studiegruppe.

Ang måde at lære tingene på, så har vi samlet os en læsegruppe på 4 personer, hvor Lamotta herinde fra også er med.

Vi har så lagt os en læseplan hvor vi læser hver for sig til den efterfølgende dag hvor vi mødes ude på skolen, hvor vi har reserveret et lokale med tavle. Der er vi fra kl 10-15-16 stykker og bare terper hinanden i det læste stof til den pågældende dag.

Først går den ene op, fyrer fx glykolysen af med strukturer og det hele. Viskes ud og så ryger den næste op og sådan gør vi til alle har været igennem. Synes det er ret effektivt. På blot en uge kan jeg da stortset skrive flere pathways op uden at kigge i min bog.

Link to comment
Share on other sites

Enig i så mange ting der er sagt,remser lige lidt gode råd op.

1. skaf dig en læsegruppe, så i er 3-4 personer

2. sæt min. 8 timer af om dagen til læse - husk pauser med hygge.

3. ha et skelet ved hånden, samt snor/bånd til at illustrere muskler, samt trækretning, giver godt billede af bevægelser.

4. kombiner det så'n i både taler udenadslære, men også bevægelseslære. Ala alle muskler der medvirker til adduktion af hofteled, så skal i kunne remse alle navne op på muskler, udspring og hæfte på disse. Samt hvordan de evt indgår i en bevægelse, ala inderside spark i fodbold.

5. lav evt papir, eller kopier fra underviser/tidligere studerende hvor der står det i skal lære udenad, og ikke andet som i ikke skal kunne til eksamen.

6. tænk i bevælgelser, f.eks. under styrketræning, hvilke led bevæger jeg og hvordan bevæges de, og hvilke muskler gør det.

7. brug huskeregler til de svære navne, eller andre ting - elvis frem pelvis tilbage osv :-)

8. Terp som en sindsyg, det er hårdt mens det står på, men rart bagefter

PS: nu ved jeg ikke hvordan din eksamen foregår, ovenstående er bygget op omkring bevægelsesanalyse som værende det centrale for jeres eksamen.

PPS: Tror bogen bevægelsesanalyse - anvendt anatomi kan være en god hjælp

Link to comment
Share on other sites

Hep hey.... er helt ny her på mol, men har dog fulgt med fra sidelinien i nogen tid...

Jeg er i år lige startet på Idræt på århus uni og står foran at skulle til en anatomi eksamen...

pænt surt... men så tænkte jeg på om der måske var nogle kloge hoveder herinde der havde prøvet

noget ligende, og måske havde en god metode eller nogle fif til at lærer alt det skidt udenad....????

Eller er der ikke andet gøre end bare at læse skidtet igen og igen....

Bruger/skal i bruge de latinske begreber??????????

EN go ting at være obs på er at du ikke forveklser tyngdekraften med eccentrisk...

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke helt præcis hvordan fokus i jeres anatomi er fremfor den til medicin, men umiddelbart vil jeg give det samme råd som er blevet givet tidligere, lav gamle opgaver, og lav masser af dem. Hvis du sidder og brænder inde med nogle spørgsmål kan du også skrive dem her, så skal jeg i hvert fald nok se om jeg kan hjælpe til :smile:

Link to comment
Share on other sites

Takker for de mange gode råd.... nu har jeg så kun i dag til at læse i.... ska op i morgen... men jeg gir den lige en skalle her den sidste dag og så må det sku briste eller bære..

Jeg tror nok vores kursus er på 5 ETC..

Jeg er sku også overbevist om at jeg nok ska bestå... men det er jo altid fedt med en god karakter..

Men igen takker for de mange gode råd.... Jeg kan lige vende tilbage med resultatet engang...( hvis det ellers egner sig til det...hehe..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share