Team Danmark har åbenbart for mange penge


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Vi kan hurtigt blive enige om, at Team Danmark ofte overser mange sportsgrene når midlerne fordeles. Men selvfølglig skal Dansk Brydeforbund have flere midler. I Mark O. Madsen som fornyligt vandt sølv ved VM i 74kg-klassen har de dansk idræts formentlig største talent og profil i en sportsgren på OL-programet. Det er absolut ikke utænkeligt, at den unge bryder kan vinde guld i Beijing i 2008. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er, efter min mening, fløjtende ligegyldigt, om Danmark har store talenter eller vinder medaljer i en given sportsgren for at kvalificere sig til at modtage offentlig støtte.

Støtten skal gives bredt til alle sportsgrene (ikke uden krav selvfølgelig) således, at de kan etablere en langvarig international sportslig profil. Talenter kommer og går - og ligeledes medaljer. Talentudvikling er langsigtet og derfor skal penge også gives med det langsigtede for øje.

Link to comment
Share on other sites

Det er, efter min mening, fløjtende ligegyldigt, om Danmark har store talenter eller vinder medaljer i en given sportsgren for at kvalificere sig til at modtage offentlig støtte.

Er til dels enig. Men selvfølglig skal et talent som Mark O. Madsen som er en oplagt medalje kandidat i en af de klassiske olympiske dicipliner støttes massivt frem mod Beijing. Ikke mindst fordi han er fra en idræt som traditionelt får meget lidt mediedækning herhjemme, og han derved vil have væsenligt svære ved at fange sponsoreres interesse end atleter fra sportsgrene der får større mediedækning.

Støtten skal gives bredt til alle sportsgrene (ikke uden krav selvfølgelig) således, at de kan etablere en langvarig international sportslig profil. Talenter kommer og går - og ligeledes medaljer. Talentudvikling er langsigtet og derfor skal penge også gives med det langsigtede for øje.

100% enig. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Sidst jeg chekkede er Team DK´s målsætning at opnå flest mulige medaljer ved OL.

Den målsætning kan jeg sagtens være enig i.

Man kunne sagtens sprede penge rundt overalt og opnå en masse titler i små sportsgrene. Synes bare det er rimelig uinteressant! (Ligesom jeg finder det fair at svömmere der satser på ikke-olympiske discipliner cuttes ud) Jeg vil hellere se en OL-medalje i skydning eller sejllads end 10 verdensmestre i 50 m butterfly eller dödlöft.

Man bliver nödt til at tænke stort hvis man vil ikke opnå noget stort. Der er lidt tendens i dansk idræt at man kan præstere når der er noget på spil - men ikke når det hele gælder. Husker at man gik ind til OL i 2000 med flere EM og VM-medaljer i bagagen end nogen sinde för - og kom ud med meget ringe höst.

Spörgsmålet er jo så om Team DK formår at opnå hvad de går efter. Og det tror jeg så ikke...! Den overdrevede fokusering på elitecentre mener jeg er igang med at rive dansk idræt i stykker. Virker i nogle tilfælde som om man sætter forbundenes behov for styring over den enkelte atlets behov for at have en hverdag der hænger sammen.

Det er da rigtigt at talentarbejde er vigtigt og skal skabe en god basis. MEN man skal ikke skabe systemer for systemets skyld og ikke glemme at der er individer man arbejder med. I et hver talentudviklingssystem er man nödt til at tilrette efter individer.

Hvis brydning er ved at trylle en potentiel OL-medaljetager frem er det sgu da med at bakke om omkring ham og sörge for at han kommer til at have de bedste muligheder for at udvikle sig. På samme måde som f.eks Louise Örnsted der stadig bor hjemme og træner i vante omgivelser og ikke absolut skal hives ud af det miljö.

I mine öjne drunker Team DK i buokrati, pamperi og skrivebordsnisser som har fine ideer men ikke har fingrene nede i mulden hvor tingene sker.

Link to comment
Share on other sites

Sidst jeg chekkede er Team DK´s målsætning at opnå flest mulige medaljer ved OL.

Den målsætning kan jeg sagtens være enig i.

Det er jeg så ikke enig i. Atleter der kan lave store resultater internationalt i idrætsgrene der ikke er på det olympiske program er i mine øjne lige så støtteberettigede som olympiske atleter. For mig er idræt ikke kun noget der stikker hovedet frem hvert 4. år.

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share