mellemtakt...


Jørgensen
 Share

Recommended Posts

Jeg tvivler ikke på, at der bruges mange timer på at lave et spinningsprogram, men stadig væk - hvad er vigtist for dig at deltagerne på timen får ud af det. 1) At de følger din time til punkt og prikke, og så måske kun kører 80% af sit maks på timen eller 2) At man selv tilpasser og gør timen lidt sværer eller lettere afhænging af (dags)form og så får det maksimale ud af det.

Ikke alle timer er lige hårde, og sidder der 30 mennesker i et lokale, så vil de have vidt forskellige præferencer og kondition, og derfor skal de også have mulighed for at tilpasse timen efter deres eget behov.

Det center jeg træner i har typisk en til to spinningstimer pr. dag. Så bliver man nødt til at tage hvad der er, og hvis jeg har præferencer om at stå meget op og kører dobbelt takt frem for at sidde meget ned og køre enkelt takt, så skal jeg vil have lov til det, uden at andre spinnere og instruktøren bliver fornærmet over det :cooldance: Personligt får jeg meget mere ud af at stå op i dobbelt takt end at kører tungt. Hvis jeg kører for meget tungt, går det ud over min styrketræning fordi mine ben er for trætte dagen efter. Derfor foretrækker jeg så meget dobbelt takt som muligt. Og det er jo trods alt mig som er kunden (som CaNInen skriver). Og kunder har altid ret :4thumbup:

Edited by MRburns
Link to comment
Share on other sites

Tjae nu er det jo' godt nok emenskift, men vi er jo' mange inklusive mig, det er jo ELSKER at give sin mening til kende :bigsmile:

Jeg syntes det er svært det der med at køre solo/show off eller ej, dvs. følge programmet 100% - jeg kan selvfølgelig godt se det fra instruktørens side ... men er det ikke et spørgsmål om fornemmelse, og måden det sker på?

Jeg indrømmer at jeg nogen gange godt kan finde på at køre tungt siddende, selvom alle står op tungt! - Hvis instruktøren har fortalt at der er to bjerge (hård kørsel til dem uden fantasi). så ser jeg ikke noget galt i at springe pausen over, og blive ved med at køre tungt - det skyldes egentlig at jeg ALDRIG har kunnet køre op af bare et lille bjerg på 3-4 minutter, det er rart for mig at træne udholdenheden engang imellem - Altså køre tungt i 20-30 min. uden afbrydelser - judge meeee :innocent:

Vi har også en der altid sidder i hjørnet til vores timer og kører 100% sit eget tempo - Han bruger vinteren til at forberede næste triatlathon sæson - det er da SUPER fedt, når der er plads til alle :4thumbup:

Og husk nu hvem der er kunde, og hvem der er på arbejde - bliver i sure nu? :wink:

Nænæ jeg bliver skam ikke sur. Det er da fint med forsk. meninger, men I må altså se det fra instruktørens side og forestille jer, det arbejde, der som regel bliver lagt i en spinningtime...Har instruktøren bare en smule viden omkring det, han/hun laver samt effektiv funtionel træning osv, ja så må alfa og omega jo være, at man sætter sin lid til den, der underviser og så stoler på, at han/hun træner een på bedste vis. Jeg ved da godt, at der er instruktører der udelukkende gør det her for at være smarte og kunne sige at, "hey jeg er instruktør" (som om det er noget fancy't) og som ikke har et begreb om at sammensætte funktionelle programmer, men der findes altså folk, der ved noget om, hvordan man træner, og så syntes jeg jo bare, at det er dødirriterende at se medlemmer, der gør stik modsat af, hvad man vil have dem til. Fred være med ham nede i hjørnet. Han generer ingen (kun instruktøren :smile:), men dem der død og pine skal sidde forrest og forvirre de bagvedkørende, ja dem har jeg bare ikke en skid respekt for altså. Job eller ej :dry:

Så skal det så tilføjes at jeg skam ikke ser noget i, at man dropper pausen og bliver ved med at træne, og jeg vil endnu engang pointere, at det som jeg finder provokerende er folk, der fx kører stående mellemtakt, når jeg vil have siddende tungt. (det sker heldigvis sjældent på mine timer og er bare ment som en illustration af, hvad jeg mener er forkert)

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Jeg er overordnet af den mening, at spinning er individuelt. Man kender sine egne grænser, sine egne styrker og svagheder. Har man gode ben en dag, så er det såmænd fint nok, hvis man har lyst til at fyre den af, men der er forskel på, hvordan man gør det. Forklaring: Sidder man og spurter afsted i dobbelttakt, hvis instuktøren har "dikteret" stående eller siddende tung kørsel, så irriterer det mig også. Hvorfor ikke bare skrue lidt mere på belastningen og udnytte "de gode ben" på den måde?

Desuden har jeg oplevet gang på gang på min basic time, at mange bruger timen som en opvarmning til den hårdere time, der kommer bagefter, eller som en lille ekstra gang træning oveni den forrige time. Det kan virkelig være distraherende, at der sidder folk på forreste række og kører noget helt, helt andet end det jeg dikterer. En basic time kan jo være lige så hård som en hvilken som helst anden time - det kommer jo helt an på, hvor meget belastning man skruer på.

Jeg pointerer altid kraftigt, at man på en basic time IKKE står op og spurter - i min bog hører det ikke hjemme på en basic. At der så er enkelte som gør det alligevel er respektløst overfor mig, og nye medlemmer bliver forvirrede når de hører et, men ser noget andet.

Nu skal det jo ikke lyde som om, at man SKAL følge instruktøren i ALt, hvad denne foretager sig. Har man den holdning, at fryseturer eller lignende ikke er ens kop the, så lad være. Der hvor mit problem ligger, er når folk vælger at tage på en time, og så 90% af tiden kører noget helt andet end resten af holdet - hvad er så meningen med en instruktør, hvis alle alligevel kører deres eget løb?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tilføjer mig jo som bekendt RikkeKims mening her. Er det ikke muligt at gøre timen bare dét hårdere med at bruge belastningsknappen lidt mere end at gøre stik modsat, hvad instruktøren forlanger. I så fald kunne folk jo bare tage en discman og sætte sig på en cykel udenfor lokalet og cykle løs efter eget forgodtbefindende :smile: Hmmm det er naturligvis groft sat op, men ideen er der vel. Man har jo ikke brug for en instruktør, hvis man kører sit eget løb. Interessant diskussion iøvrigt under mellemtakt :innocent: ups

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler ikke på, at der bruges mange timer på at lave et spinningsprogram, men stadig væk - hvad er vigtist for dig at deltagerne på timen får ud af det. 1) At de følger din time til punkt og prikke, og så måske kun kører 80% af sit maks på timen eller 2) At man selv tilpasser og gør timen lidt sværer eller lettere afhænging af (dags)form og så får det maksimale ud af det.

Ikke alle timer er lige hårde, og sidder der 30 mennesker i et lokale, så vil de have vidt forskellige præferencer og kondition, og derfor skal de også have mulighed for at tilpasse timen efter deres eget behov.

Det center jeg træner i har typisk en til to spinningstimer pr. dag. Så bliver man nødt til at tage hvad der er, og hvis jeg har præferencer om at stå meget op og kører dobbelt takt frem for at sidde meget ned og køre enkelt takt, så skal jeg vil have lov til det, uden at andre spinnere og instruktøren bliver fornærmet over det :cooldance: Personligt får jeg meget mere ud af at stå op i dobbelt takt end at kører tungt. Hvis jeg kører for meget tungt, går det ud over min styrketræning fordi mine ben er for trætte dagen efter. Derfor foretrækker jeg så meget dobbelt takt som muligt. Og det er jo trods alt mig som er kunden (som CaNInen skriver). Og kunder har altid ret :4thumbup:

Ja, det er vigtigt at den enkelte får mest muligt ud af sin træning. Men netop derfor er det også vigtigt at man melder sig på de hold, der passer til sig, og en dygtig cyklist som dig, må jeg derfor melde sig på de sværeste hold, så der fra instruktørens side gives udfordringer, der er passende for dig.

At køre sit eget løb på en spinningtime er totalt og aldeles uacceptabelt og forstyrende for resten af forsamlingen.

Når jeg forbereder mine timer, så bestræber jeg mig på at matche de medlemmer, der er på timen, men endnu vigtigere, så bestræber jeg mig på at matche den holdbeskrivelse der er, så folk ved hvad de går ind til.

Hvis nogen så ikke synes at timen udfordrer dem nok, så har jeg ingen problemer med at de udfordrer sig selv, så længe de blot følger timen samtidig.

Hvis du har gode ben og trænger til hårdere træning - så kan du jo gøre træningen hårdere på tre måder. Du kan ændre tempo eller kørestilling (stå/sid), men ingen af de muligheder finder jeg særlig hensigtsmæssig, for så følger du ikke længere timen, men forstyrer! Men du kan jo også tage mere belastning på - dermed kan du træne hårdere uden at skille dig ud.

Man må gå ud fra at instruktøren har en mening med timeopbygningen - fordelingen af tempo og kørestilling. Hvis du vælger ikke at følge den, så kan jeg ikke forstå at du gider deltage i HOLDtræning. Så var det jo bedre, at du tog dit eget musik med og satte dig på en cykel uden for cykelsalen og kørte dit eget løb. Så kan du jo helt selv bestemme fordelingen af tempo, belastning og kørestilling.

Det eneste argment jeg kan se for at deltage på holdtræning og ikke følge anvisningerne er, hvis man ønsker opmærksomhed ved at skille sig ud.

Den type ser man desværre ofte, men kommer de på mine timer, så vil de først på en pæn måde få at vide at det ikke er hensigtsmæssig opførsel, og hvis det ikke får ende, så vil de få at vide at de ikke er velkommen på mine hold.

Det er ikke et spørgsmål om at jeg er magtsyg og vil have at folk følger ALT i timen 100% nøjagtigt. Jeg starter gerne mine timer med at sige, at hvis det bliver for hårdt under vejs, så skal man bare tage en ekstra pause og komme med igen når man er klar.

Mht. at følge mit tempo, så er det fair nok hvis man ikke kan finde takten og ligger 100% perfekt på takten, men jeg forventer at man niveaumæssigt finder det rigtige tempo. Der er en mening med min timeopbygning, og den går fløjten, hvis en rejser sig op i dobbelttakt, når jeg siger at vi skal sidde i enkelttakt.

Hvad bliver så det næste??? At sidemanden kører siddende dobbelttakt, manden ved siden af igen stående enkelt osv. Hvorfor fanden skal jeg så bruge tid på at lave et program, hvis ingen gider følge det alligevel???

Personigt kan jeg ikke lade være med at grine af dem, der sidder og kører solorace. For ofte er det tegn på at de ikke har fattet en meter af det hele og i virkeligheden træner ringere end dem der følger programmet.

Problemet er bare, at det ikke er alle der tænker sådan. Nej, der er faktisk nogen, der tror at det er tegn på at dem der kører sådan er bedre og så begynder de at stræbe efter at gøre det selv og så har vi skabt en domino effekt, der gør at flere og flere vil køre eget løb.

Og jeg kan godt forstå de nye der tænker sådan. De kommer jo ind i salen og ser den her rutinerede rytter, der kører sit eget løb, og det ser jo sejt ud når nogen kan stå op i lang tid i højt tempo.

Men netop fordi nye tager ved lære af de gamle, så er det vigtigt for mig, at der ikke gives for meget plads til at køre sit eget løb. For bliver der givet for meget plads til det, så kan det pludselig blive noget de nye stræber efter.

Har du tænkt over hvorfor dine ben er mere trætte efter at du har kørt tungt end når du har kørt tempo?? Kunne det have noget at gøre med at du reelt har trænet dem mere???

Hvorfor er den stående dobbelttakt så eftertraktet??? Hvis du måler hvor mange watt du producerer der i forhold til f.eks. stående enkelttakt, så er jeg sikker på at du vil opdage at du reelt ikke træner specielt effektivt.

Jo, hvis dit eneste mål er at få pulsen op og blive godt forpustet, men hvad hjælper det dig???

Så min holdning er klar - nej, du skal ikke have lov til at stå op i dobbelttakt, bare fordi du har præferencer for det, hvis ikke instruktøren har det i programmet. Jeg kan godt forstå at indstruktøren bliver fornærmet.

Og så tvivler jeg i øvrigt på at du TRÆNINGSmæssigt får mere ud af det. Om du får andre ting ud af det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg tror på at du vil få den mest effektive træning ved at følge instruktørens anvisninger og så bruge belastningsknappen til at udnytte din ekstra energi :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Buje er hørt.

Jeg vil lige tilføje at står der på holdplanen der bliver kørt en bike 1, eller hvad det hedder der hvor man kommer fra, så kører instruktøren en bike 1 og de som er med på timen ved at det er en bike 1 og ved hvad det går ud på. Og en anden ting. Så synes jeg ikke at rutinerede er velkommne på basis og begynder timer. For som Buje så fint skriver så kigger de på sidenmanden som kører sig eget løb og tar ved lærer af ham, som måske ikke kører på den "rigtige måde", end at tage ved lærer af instruktøren.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu herligt at ruske lidt op i jer alle sammen...

Jeg var lige ved ar skrive et meget laaaaaang og klogt indlæg, som I alle ville få sådan en 'AHA hvor har han ret oplevelse med'.

Håber I har haft en god weekend, måske skulle man starte en tråd med do and don'ts for instruktører og deltagere :laugh:

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Allerførst - Buje har givet et ret præcist udtryk for min holdning her - så der er ikke så meget mere at sige.

Vi har også en der altid sidder i hjørnet til vores timer og kører 100% sit eget tempo - Han bruger vinteren til at forberede næste triatlathon sæson - det er da SUPER fedt, når der er plads til alle :4thumbup:

Selvfølgelig skal der være plads til alle - men nøgleordet i det du skrev ovenstående er jo netop: "hjørnet". Jeg har ganske ofte set, at de folk der kører deres eget løb sidder helt oppe foran - og det ødelægger altså en stor del for os andre.

Forleden til en time oplevede jeg nok det værste. Vi sad og rullede af - instruktøren dæmpede lyset, satte stille og rolig "strække-ud-musik" på - og alle (på nær én), sad og filosoferede over timen, strak ud og (prøvede) at falde lidt ned. På forreste række sad der dog en pige, som ikke mente at hun var færdig. Det ødelagde _totalt_ stemningen under udstrækningen og jeg kunne bare mærke at jeg sad og blev mere og mere irriteret. Da vi var færdige gjorde jeg pænt opmærksom på, at det faktisk var ret forstyrrende, at hun stod i en stående dobbelttakt på forreste række, medens vi andre lige prøvede at falde ned. Svaret kom prompte: "Du har jo hele aftenen til at strække ud - og jeg var ikke færdig" - slask - ta' den! (Hva' hulen vidste hun egentlig om mine planer for aftenen?) Det er eddermame respektløst (imho). Nå ja - nu kom det ud - og det var et sidespring :)

Og husk nu hvem der er kunde, og hvem der er på arbejde - bliver i sure nu? :wink:

Høhø.. Altså, når du sidder i Kulkælderen og lytter til en stand-up komiker, så mener du også at det er i orden, at du underholder hele forsamlingen med dine egne vittigheder? Jeg mener, de er jo sjovere - og det er jo dig der har betalt for at komme ind og lytte ikk'? ;)

Seriøst - spinning er altså en holdsportt, hvis ikke man gider det står der nok et par cykler uden for lokalet man kan bruge. Lad flertalsdiktaturet råde når nu det er.

(øv hvor lyder jeg sur og bitter - det er jeg altså ikke. Jeg lover at det ikke er noget der får min verden til at bryde sammen) :)

Just my $0.10.

/B

Link to comment
Share on other sites

En anden ting som også kan virke voldsomt irriterende på folk, er hvis folk slet ikke følger programmets intensiteter.

Der kan være mange fornuftige grunde til ikke at arbejde som programmet foreskriver, overtræning, hård træning dagen før, sygdom, skader, restitution osv osv.

Her er pointen, at hvis man på forhånd ved at man bare skal rulle igennem, så bør man sætte sig ned bagerst så man ikke generer de folk der faktisk er kommet for at arbejde.

Der er kun een ting der er værre end at køre bag en person der ikke følger programmet mht kadance og stående/siddende - og det er en person der på ingen måde laver noget som helst.

Som regel pointerer jeg at jo nærmere instruktøren man sidder, desto mere er man kommet for at lave, og desto større chance/risko er der for at instruktøren går ned og coacher.

På den måde kan man også overfor instruktøren markere om man er kommet for at arbejde eller restituere - og samtidig forstyrrer man ikke de andre der er kommet for at arbejde.

I Parken hvor jeg kører, har Chris M f.eks. den vane/uvane at gå ned omkring forreste række, hvorpå han begynder at råbe pulstal op så alle kan høre det. Her er det vigtigt at man ved, at placerer man sig på forreste række, så skal man altså forvente at der skal arbejdes og at instruktøren kommer ned og kigger.

Omvendt ved instruktøren at han skal lade personer der kører bagerst i lokale, være i fred, for de har een eller anden (god) årsag til at køre stille og roligt.

Iøvrigt er jeg 110% enig i Bujes glimrende indlæg.

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Man følger programmet - især hvis man sidder forand andre - ikke for instruktørens skyld - men fordi det giver den fedeste stemning når alle arbejder på samme hold.

Kan god lide Anette Bergs attitude til det - hvis nogen på første række i Parken køre solo under hendes timer - så får de det at vide i klar tale "Føl programmet eller skrid ned bagi" - My thoughts excatly.

Alle kan lære at køre mellemtakt - eller i det mindste lære at følge de andre - derfor skal instruktører selvfølgelig selv kunne køre i takt.

Link to comment
Share on other sites

Man følger programmet - især hvis man sidder forand andre - ikke for instruktørens skyld - men fordi det giver den fedeste stemning når alle arbejder på samme hold.

Kan god lide Anette Bergs attitude til det - hvis nogen på første række i Parken køre solo under hendes timer - så får de det at vide i klar tale "Føl programmet eller skrid ned bagi" - My thoughts excatly.

Alle kan lære at køre mellemtakt - eller i det mindste lære at følge de andre - derfor skal instruktører selvfølgelig selv kunne køre i takt.

Måske skulle man prøve en time i parken, er det muligt mod betaling?

Link to comment
Share on other sites

Buje er hørt.

Jeg vil lige tilføje at står der på holdplanen der bliver kørt en bike 1, eller hvad det hedder der hvor man kommer fra, så kører instruktøren en bike 1 og de som er med på timen ved at det er en bike 1 og ved hvad det går ud på. Og en anden ting. Så synes jeg ikke at rutinerede er velkommne på basis og begynder timer. For som Buje så fint skriver så kigger de på sidenmanden som kører sig eget løb og tar ved lærer af ham, som måske ikke kører på den "rigtige måde", end at tage ved lærer af instruktøren.

Jep jep :4thumbup:

Ingen rutinerede spinnere på begynderholdene :) Der hvor jeg træner er der faktisk en uskreven regel der siger at når man har kørt på begynder-hold 10 gange skal man videre, og det synes jeg er helt OK :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share