mellemtakt...


Jørgensen
 Share

Recommended Posts

hey er der nogen der kan hjælpe mig med at fatte hvordan jeg finder den mellemtakt... :raisebrow:

ja kan da godt være jeg har fundet den men så er det uden at vide det... måske det bare er min hjerne der ikke kører hurtig nok til at kunne følge med :confused:

Jørgensen

Prøv at smide en cd i pladespilleren og sæt dig på en cykel. Så tæller du 3 takter . Hver gang du rammer 1 skal det skiftevis være højre og venster fod der er nede ved jorden. Good luck :4thumbup: :4thumbup: :cooldance::cooldance:

Link to comment
Share on other sites

hey er der nogen der kan hjælpe mig med at fatte hvordan jeg finder den mellemtakt... :raisebrow:

ja kan da godt være jeg har fundet den men så er det uden at vide det... måske det bare er min hjerne der ikke kører hurtig nok til at kunne følge med :confused:

Jørgensen

Det behøver ikke være nødv. at tælle takter. Hvis du kører noget der er hurtigere end enkelttakt og langsommere end dobbelttakt, så er du nok i mellemtakt. Det er lettere at have med at gøre, end at skulle tælle takter. Du vil nok synes det er svært i starten, men når du finder teknikken, så flyver du bare afsted :cooldance: - Hvadenten det er siddende eller stående.

Link to comment
Share on other sites

hey er der nogen der kan hjælpe mig med at fatte hvordan jeg finder den mellemtakt... :raisebrow:

ja kan da godt være jeg har fundet den men så er det uden at vide det... måske det bare er min hjerne der ikke kører hurtig nok til at kunne følge med :confused:

Jørgensen

Nu siger jeg jo heller ikke at man skal sidde og tælle takter hele tiden når man kører mellemtakt. Men det gør det lidt nemmere i begyndelsen når man ikke er så god til at finde mellemtakt. Det første svar jeg gav dig har jeg skevet forkert.

Det jeg mener er at du kan tælle til 3 på 2 takter og når du rammer 1 er det skiftevis højre og venstre fod der er nede ved jorden. Og ind i mellem har du jo så kørt en extra omgang.

En anden nem måde du kan gører det på er at du tæller alle takter til 8. Når du så tæller 1 og 5 er højre fod nede og ved 3 og 7 er det venstre.

Når du så har talt takter et stykke tid finder du mellemtakt uden at tænke over det.

Håber du kan bruge det til noget. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om det er fordi du selv underviser, og gerne vil køre med mellemtakten, eller om det er når du selv deltager på timer. Hvis du kører med på en time, hvor instruktøren bruger mellemtaken, så kig efter dennes ben. Man må jo gå ud fra, at instruktøren selv kører i mellemtakten, hvis han eller hun dikterer den. Lyt samtidig rigtig godt til musikken, så du får en fornemmelse af rytme i bevægelserne. Hvis det er fordi du selv skal undervise i mellemtakten, så vil jeg råde dig til at finde noget musik, der passer rigtig godt til mellemtakten. Kan ikke lige komme med et track på stående fod, men det er der måske andre der kan? Ellers, hvis man er usikker på noget som instruktør, så lad være med at tage det med - det er jo lidt at sætte sig selv op til nederlag.

Link to comment
Share on other sites

til rikkekim jo det er fordi jeg selv skal undervise, synes nemlig der er så mange fede sange som er lige for hurtige men bliver for langsomme i ½ takt... men nej har ikke taget nogle med endnu da jeg selvfølgelig ikke vil planlægge at stå som en nar... kommer jeg nok tidsnok til :rofl2:

Mellemtakt….. Uha – don’t get me startet!!!!!!

Jeg læste denne tråd på arbejde i morges, og efter at have set BladeWalkers svar var der ingen vej udenom – jeg var nødt til at svare, men det måtte vente til jeg fik fri og det har jeg så nu.

Men godt at se, at han selv har rettet fejlen i beskrivelsen af hvordan man finder mellemtakten.

Men det var ikke det eneste der fik mig i gang. Jeg kunne skrive flere timer om mellemtakten – for og imod, men skal nok prøve at styre mig og kun tage det væsentligste (som jeg ser det) med her.

Selv tæller jeg ”højre/venstre” for at finde mellemtakten og tæller på hver anden takt. Det kan være lidt svært i starten, men man kommer lynhurtigt efter det og tæller ikke takten, men føler den.

Jeg er umiddelbart enig med Cyclingspinner i, at det ikke er så vigtigt at ramme takten 100% men når man siger at man skal køre hurtigere end enkelt og langsommere end mellem, så er det vigtigt at tænke på hvor stort råderum det giver. Man skal helst ikke ligge alt for langt fra mellemtakten for at få den træning, som instruktøren gerne vil give.

Er man instruktør er min holdning dog klokkeklar. Så er det ens forbandede pligt at holde takten. Hvis man ikke som instruktør kan holde mellemtakten, hvordan skal medlemmerne så nogen sinde lære den at kende???

Som instruktør bruger man jo takterne til at diktere et tempo. Her er jeg enig i at det ikke behøver at holdes 100%, men man har jo en ide med hvilket niveau der skal køres på tempomæssigt og hvordan tempoet skal være i forhold til næste interval. Det kan kun give mening, hvis man ligger tæt på det ønskede tempo.

Medlemmer der skal lære mellemtakten at kende er nødt til at kunne spejle sig i instruktøren for at kunne se om de har fundet det rigtige tempo.

Hvis man ikke som instruktør vil ligge præcis på mellemtakten, så mener jeg at man skal undlade at bruge dette udtryk og i stedet beskrive tempoet på anden vis, så man ikke beskriver det som en takt, men som et interval. Kalder man det en takt vil medlemmerne lede efter den takt og tro at instruktøren kører i den.

Mellemtakten kan principielt godt være langsom. Det er jo bare et spørgsmål om takten i musikken. Men oftest ses den brugt i et tempo på 90-110 RPM og det er den super til. Men ved så hurtig kørsel, så husk på at det kræver super godt teknik at stå op i lang tid, men jeg skal nok undlade at uddybe dette nærmere i denne omgang, da det er en lang debat i sig selv :o)

Til Jørgensen: Rigtigt god fornøjelse med instruktørgerningen. Håber at du bliver rigtigt glad for det.

Link to comment
Share on other sites

Det var også tidligt i morges da jeg skrev mit svar. Så det var nok grunden til jeg lavede en lille fejl.

Jeg er enig med Buje, som instruktør skal man kunne køre i de forskellige takter og som minimun vil jeg sige at man SKAL kunne finde enkelt og dobbelt takt.

Nu er det heller ikke fordi jeg sidder og kører mellemtakt på mine timer, det er faktisk meget sjælent, men den forklaring jeg har skrevet var den jeg lærte på spinninguddannelsen.

Og videre vil jeg også sige det er ikke det om man kører i takt til musiken på en time der gir det resultat man vil opnå. Dermed ikke sagt så når jeg siger vi skal kører enkelttakt så sidder folk og kører dobbelttakt. Jeg plejer at sige på mine timer at det gir et bedere flow i timen hvis man kan finde takten men ikke en nødvendighed for det resultat man vil opnå.

Dette er pt den bedste måde jeg kan forklare det på. Det kan godt være lidt svært at forklare sig når man skal skrive det hele og man kan så let blive misforstået. :cooldance::bigsmile: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Er man instruktør er min holdning dog klokkeklar. Så er det ens forbandede pligt at holde takten. Hvis man ikke som instruktør kan holde mellemtakten, hvordan skal medlemmerne så nogen sinde lære den at kende???

Som instruktør bruger man jo takterne til at diktere et tempo. Her er jeg enig i at det ikke behøver at holdes 100%, men man har jo en ide med hvilket niveau der skal køres på tempomæssigt og hvordan tempoet skal være i forhold til næste interval. Det kan kun give mening, hvis man ligger tæt på det ønskede tempo.

Medlemmer der skal lære mellemtakten at kende er nødt til at kunne spejle sig i instruktøren for at kunne se om de har fundet det rigtige tempo.

Hvis man ikke som instruktør vil ligge præcis på mellemtakten, så mener jeg at man skal undlade at bruge dette udtryk og i stedet beskrive tempoet på anden vis, så man ikke beskriver det som en takt, men som et interval. Kalder man det en takt vil medlemmerne lede efter den takt og tro at instruktøren kører i den.

Helt enig! :bigsmile:

Der er SIMPELT HEN ikke noget værre end en instruktør på en time, der dikterer mellemtakt, og som så ikke selv kan finde ud af at køre med på den. Det gælder i øvrigt alle situationer, hvor man bliver bedt om at køre i enkelt-, mellem- eller dobbelttakt. Hvis instruktøren siger det, MÅ vedkommende også selv kunne finde ud af det. Jeg har desværre set skrækkelige eksempler på instruktører, der ikke har en snus forstand på musik, som sætter sig til at "køre sig til grin" på instruktørcyklen. PINLIGT for instruktøren vil jeg bare sige - og irriterende for os der godt kan høre, hvor takten er og som kan finde ud af at køre til den! :sneaky2: Man bliver nødt til at lade være med at kigge på instruktøren for ikke at blive sindssyg...

Der er også nogle instruktører der kalder mellemtakten for løbetempo, og det giver den enkelte mulighed for selv at bestemme - her gives der udtryk for, at man skal op i tempo. Hvliket tempo kan så være individuelt. Jeg bruger af og til udtrykket når jeg underviser for folk, der ikke er så vant til at køre spinning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke instruktør, så jeg kører mere efter 'feel the music' conceptet om det lykkedes eller ej er en helt anden sag :bigsmile:

Det som jeg ikke helt forstår er, på min cykelcomputer til raceren og hjemme træneren, der måler man hele tiden cadance, det er jo det samme som BPM som er det samme som RPM .... Hvorfor gør man ikke det på spinner cykler?

Jeg tror at rigtig mange instruktører plus deltagere - ville være godt hjulpet hvis spinner cyklerne var med computer - er det på grund af sved at man ikke har det på spinner cykler, eller af andre årsager !?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en noget ambivalent holdning til takt og spinning. Selvfølgelig er det skønt at føle det hele går op i en højere enhed, men mange mennesker er mere eller mindre tonedøve, og mange der ikke er det, bruger kræfterne på pedalerne, fremfor at lade sig begrænse af musikken, og har det fint med det.

Jeg er enig i, at hvis instruktøren beder om mellemtakt, så skal han selv køre mellemtakten, ellers skulle han bruge andre termer for, hvad han ønsker af deltagerne, eksempelvis pulsprocenten.

Og lad os da endelig slippe for kadancemålere og andet forstyrrende isenkam. Det skulle da lige være en svedmåler.

Med ønske om en god spinningsæson til jer alle.

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en noget ambivalent holdning til takt og spinning. Selvfølgelig er det skønt at føle det hele går op i en højere enhed, men mange mennesker er mere eller mindre tonedøve, og mange der ikke er det, bruger kræfterne på pedalerne, fremfor at lade sig begrænse af musikken, og har det fint med det.

Jeg er enig i, at hvis instruktøren beder om mellemtakt, så skal han selv køre mellemtakten, ellers skulle han bruge andre termer for, hvad han ønsker af deltagerne, eksempelvis pulsprocenten.

Og lad os da endelig slippe for kadancemålere og andet forstyrrende isenkam. Det skulle da lige være en svedmåler.

Med ønske om en god spinningsæson til jer alle.

Hilsen Per

Jeg er rookie mht. spinning - har kun spinnet i 5 uger. (har kørt en del landevej før) Men jeg er fuldstændig uenig med dig i, at folk bare skal træde/bruge kræfterne i pedalerne. Man skal ikke se musikken som en begrænsning, tværtimod! Det er en motivator, og hvis du vælger at følge takten, så VED du at din højre fod bare skal være nede på 1. slaget - og dermed holder du tempoet.

Hvis alle i salen kører på takten, opstår der nærmest en trancelignende tilstand (for mit vedkommende) - at skue over en sal, hvor der sidder 30 mennesker og deres kroppe følges bare ad - det er fedt. Også derfor at det er vildt ufedt, at spinnere, som kører igennem ved at tage et begynderhold timen før deres "rigtige" hold, bare sidder (gerne på foreste række) og leger smarte - uden at være med i timen - bare kører deres ego-race, det er ufatteligt forstyrrende og kan ødelægge en hel time for dem som reelt vil være der.

At folk er tonedøve har intet at gøre med om de kan holde takten. De fleste kan vippe med storetåen til et stykke musik. De fleste ved, at der (som regel) er fire slag i en takt. Det er så instruktørens ansvar, at vælge musik hvor disse slag kommer på beatet - uden for mange mellemslag. Stortromme på 1 og 3 og lilletromme på 2 og 4. (især på uøvede hold)

Når man så har lært at tælle - og kan føle rytmen, så er det altså ret let at spinne.

Enkelttakt: Højre fod i bund på 1 og 3 (stortromme), venstre på 2 og 4 (lilletromme)

Dobbelttakt: Højre fod i bund på 1, 2, 3 og 3 (som når man vipper med storetåen til musikken)

Mellemtakt: Højre fod i bund på 1, venstre fod på 3.

Just my $ 0.10.

/B :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis alle i salen kører på takten, opstår der nærmest en trancelignende tilstand (for mit vedkommende) - at skue over en sal, hvor der sidder 30 mennesker og deres kroppe følges bare ad - det er fedt. Også derfor at det er vildt ufedt, at spinnere, som kører igennem ved at tage et begynderhold timen før deres "rigtige" hold, bare sidder (gerne på foreste række) og leger smarte - uden at være med i timen - bare kører deres ego-race, det er ufatteligt forstyrrende og kan ødelægge en hel time for dem som reelt vil være der.

:w00t: Jeg kan ikke være mere enig. Nu er det godtnok ikke en tråd om at lege smart, men en tråd om mellemtakt, som jeg faktisk mener, at folk så fint har givet deres besyv på, men hvad angår det med provoer der sidder eller står og kører deres eget på forreste række (hvadenten det er en begynder eller en øvet time) er respektløs for resten af holdet og ikke mindst instruktøren...

Men jeg føler selv, at takt er vigtig på en spinning time og det hvadenten det er hel, mellem eller dobbelt :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke første gang denne mellemtakt lægger op til debat.

Når man nu kan konstatere at det er noget der bøvler, hvorfor finder man så ikke bare noget musik med den rigtige BPM, eller pitcher den, så den kommer i den rigtige BPM?

.

.

.

.

.

Ellers kan man vel erstatte mellemtakt med wienervals :tongue:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at rigtig mange instruktører plus deltagere - ville være godt hjulpet hvis spinner cyklerne var med computer - er det på grund af sved at man ikke har det på spinner cykler, eller af andre årsager !?

I Fitnessdk i Herning satte vi cykelcomputer på cyklerne for 1½ år siden da vi skulle kører 24 timers spinning, som gik ud på at køre penge ind pr. km. Men problemet er at de "kontakter" der sidder mellem computeren og holderen dertil irre og så virker det ikke optimalt.

Okidoki, tænkte nok at det kunne give problemer ... det fede ved cadance, er at det er MEGET let at arbejde med - instruktøren ville bare kunne sige ja her kører i med en cadance på 100, eller 50 eller 70 :w00t:

HMM MM I har ret ... F.... cadance og takt og alt det der!

Det vigtigse er jo vi sveder som gale, og når musikken er KANON kommer det helt af sig sev !

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Okidoki, tænkte nok at det kunne give problemer ... det fede ved cadance, er at det er MEGET let at arbejde med - instruktøren ville bare kunne sige ja her kører i med en cadance på 100, eller 50 eller 70 :w00t:

HMM MM I har ret ... F.... cadance og takt og alt det der!

Det vigtigse er jo vi sveder som gale, og når musikken er KANON kommer det helt af sig sev !

Kan kun sige at jeg er enig med caNInen. Men stadig, det gir et bedere flow i timen at kunne finde takterne.

Link to comment
Share on other sites

tak for alle svarene :4thumbup: vil prøve at se om jeg ikke kan finde den næste gang jeg er oppe på cyklen... vil give jer ret i at det er vigtig at instruktøren selv kan finde takten... ellers er der jo ikke rigtig nogen grund til at han/hun er der... ogå derfor jeg ikke har taget nogle sange med i mellemtakt før jeg selv kan finde ud af det :raisebrow:

ang. de popsmarte, ja så har de s.. også irriteret mig, er da virkelig for ego at sidde der på 1. parket og køre solo... siger ikke at man absolut skal følge instruktøren igennem hele timen, der er selvfølgelig nogle der ikke kan stå op eller balancere tilbage over sadlen. grundet skader og hvad har vi... men hvis man inden timen er startet ved at man ikke vil følge instruktøren kunne man da som det mindste tage en cykel nede bag ved... :sneaky2: lige et opstød... :blush:

ville så bare lige sige ja jeg synes det er rigtig sjovt og rigtig fedt at sidde deroppe på instruktørcyklen, tænk at klassens fede dreng skulle ende som spinningsinstruktør :rofl2: , til jer andre derude, ja motion kan hjælpe :wink:

ang. målere på cyklen så har jeg ladet mig fortælle at bodybikes nye HBS skulle kunne udstyres med kadance, og watt målere... men er jo så et spørgsmål om centeret synes det er nødvendigt, er jo ikke ligefrem billigt udstyr...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan resonnere, at vi har forskellige meninger angående takten, men hovsa, hvad var det,

ikke kan stå op eller balancere tilbage over sadlen

skal vi nu have en diskussion om cirkusløjerne igen.

:w00t::w00t::w00t:

Per

Nej glem alt det der med øvelser på cykle. Folk gider det IKKE. Et eks. I Horsens til 24 timers spinning. Hver gang (på de timer jeg var med på) der blev sagt frys, tilbage over cyklen ect. var der i hvert fald 50 % der ikke gjorde det, incl mig selv. Grunden til at det ikke er godt feks. at fryse er at man laver et statisk øvelse som får blodtrykket til at stige og der er jo altså ikke godt, samtidig får man tilsyrede ben som i hvert fald tar 10-15 min for man er helt klar igen. Diskusion slut herfra. :sneaky2:

Edited by BladeWalker
Link to comment
Share on other sites

Beverli og Danfanatiker. Måske lidt trådkapring - men nu blev det jo bragt på banen :blush:

Hvad kan i have i mod at nogle folk kører deres eget løb til spinning. Selvom man sidder samlet i en sal, så er det jo trods alt en individuel sport. Og hvordan det kan være respektløs over for instruktøren kan jeg heller ikke se :confused: Jeg kan da godt selv finde på at give den en ekstra "skalle" hvis instruktøren spiller et godt nummer, og der måske ikke er fart nok på det tempo der er lagt fra instruktørens side - det er da udtryk for at musikvalget er godt og jeg kan lide det.

Personligt går jeg til spinning fordi jeg kan lide det selvfølgelig :bigsmile: Men også for at få bedre kondition, og det kræver altså, at man giver den alt hvad man har. Nogle dage har jeg bare mere overskud når timen er ved at nærme sig slutningen, og så skal jeg da have brugt den energi, og hvis det betyder at jeg skal stå op, selvom resten af salen sidder ned, så gør jeg det. Jeg kan ikke se at det kan genere nogle. Jeg må jo gå ud fra at de andre har lige så travlt med at give sig selv 110% fremfor at koncentrere sig om hvad andre spinnere laver. Jeg koncentrere mig ikke om, om de andre følger timen og følger instruktørens intstrukser, det er da deres egen sag.

Så fordi at nogle ikke følger timen, behøves jo ikke være et udtryk for at de spiller smart, men måske har de en god dag med noget ekstra krudt i benene :4thumbup: Og det skal da ikke gå til spilde :bigsmile: FOr mig er det ihvertfald ikke for at spille smart hvis jeg gør noget andet en instruktøren siger :smile: Hvilke motiver andre har kan jeg ikke sige.

Link to comment
Share on other sites

Beverli og Danfanatiker. Måske lidt trådkapring - men nu blev det jo bragt på banen :blush:

Hvad kan i have i mod at nogle folk kører deres eget løb til spinning. Selvom man sidder samlet i en sal, så er det jo trods alt en individuel sport. Og hvordan det kan være respektløs over for instruktøren kan jeg heller ikke se :confused: Jeg kan da godt selv finde på at give den en ekstra "skalle" hvis instruktøren spiller et godt nummer, og der måske ikke er fart nok på det tempo der er lagt fra instruktørens side - det er da udtryk for at musikvalget er godt og jeg kan lide det.

Personligt går jeg til spinning fordi jeg kan lide det selvfølgelig :bigsmile: Men også for at få bedre kondition, og det kræver altså, at man giver den alt hvad man har. Nogle dage har jeg bare mere overskud når timen er ved at nærme sig slutningen, og så skal jeg da have brugt den energi, og hvis det betyder at jeg skal stå op, selvom resten af salen sidder ned, så gør jeg det. Jeg kan ikke se at det kan genere nogle. Jeg må jo gå ud fra at de andre har lige så travlt med at give sig selv 110% fremfor at koncentrere sig om hvad andre spinnere laver. Jeg koncentrere mig ikke om, om de andre følger timen og følger instruktørens intstrukser, det er da deres egen sag.

Så fordi at nogle ikke følger timen, behøves jo ikke være et udtryk for at de spiller smart, men måske har de en god dag med noget ekstra krudt i benene :4thumbup: Og det skal da ikke gå til spilde :bigsmile: FOr mig er det ihvertfald ikke for at spille smart hvis jeg gør noget andet en instruktøren siger :smile: Hvilke motiver andre har kan jeg ikke sige.

Jeg er nu enig med Beverli og Danfanatiker. Jeg har ikke noget imod at folk kører mere belastning på end instruktøren siger, men man skal sgu følge time men hensyn til siddene, stående og at følge tempoet. Der sidder altid folk med på en time som "mister focus" fra timen når der er en der begynder at kører sit eget løb. Men jeg vil så samtidig sige til MRburns at hvis man følger at man har overskud i de sidste 5 min (dette er så til instruktøre) kan man sige, de sidste 3-5 min skal den bare fyres af om det er siddene, stående, højt tempo eller tungt, man skal bare fyrer det sidste af.

Edited by BladeWalker
Link to comment
Share on other sites

Som instruktør bliver jeg særdeles irriteret, hvis deltagerne sidder og luller deres eget løb. Vil de det, jamen så skal de ihvertfald ikke placere sig på de forreste rækker. Men deltagerne må ligesom også prøve at forstå, at de fleste instruktører sætter en ære i at levere gode programmer sat sammen med godt musik. Jeg selv gør utroligt meget ud af mine spinningtimer både mht musik, korrekt fysiologisk træningsværdi etc, så derfor bliver jeg harm, hvis en deltager sidder og kører dobbelttakt på lette ben, hvis jeg dikterer tung klatring på fysiologisk skala 8 :mad: Jeg kunne aldrig drømme om at gøre noget tilsvarende ved en anden instruktør, selvom mine ben måske vil noget andet, fordi jeg hører et andet beat i musikken. Jeg gør pr. definition altid som personen på hovedcyklen, siger vi skal...altså på nær fryseture osv, hvilket er en helt anden sag og som vi ikke skal komme ind på her jvf Bladewalker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjae nu er det jo' godt nok emenskift, men vi er jo' mange inklusive mig, det er jo ELSKER at give sin mening til kende :bigsmile:

Jeg syntes det er svært det der med at køre solo/show off eller ej, dvs. følge programmet 100% - jeg kan selvfølgelig godt se det fra instruktørens side ... men er det ikke et spørgsmål om fornemmelse, og måden det sker på?

Jeg indrømmer at jeg nogen gange godt kan finde på at køre tungt siddende, selvom alle står op tungt! - Hvis instruktøren har fortalt at der er to bjerge (hård kørsel til dem uden fantasi). så ser jeg ikke noget galt i at springe pausen over, og blive ved med at køre tungt - det skyldes egentlig at jeg ALDRIG har kunnet køre op af bare et lille bjerg på 3-4 minutter, det er rart for mig at træne udholdenheden engang imellem - Altså køre tungt i 20-30 min. uden afbrydelser - judge meeee :innocent:

Vi har også en der altid sidder i hjørnet til vores timer og kører 100% sit eget tempo - Han bruger vinteren til at forberede næste triatlathon sæson - det er da SUPER fedt, når der er plads til alle :4thumbup:

Og husk nu hvem der er kunde, og hvem der er på arbejde - bliver i sure nu? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share