Hypertrofi - øgning af vægt...


Arhnold
 Share

Recommended Posts

For maksimal hypertrofi, hvis man kører med progression, hvad er da bedst?:

At køre en gang med 70 kg, næste træning med 75, næste med 80 osv, eller at køre to træninger i træk med 70, to med 80 osv - altså samme ramme for vægtene, men forskel i hvor meget man øger og hvor ofte???

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vælge at køre 70 75 80 fremfor 70 70 80 80.

Inde på bodyzone står, at det er en god regel, at man i bb sammenhænge øger med 5% ad gangen. Man kunne, hvis man er bange for ikke at kunne holde denne progression i gennem hele cyklussen, gøre det, at man gentager samme vægt to gange, inden man stiger.

Men hvis man kan holde progressionen, er det ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler på at du kan gå 5 kilo frem i hvert træningspas :wink: , men jeg ville vælge at køre fx 3x8 og så først øge vægten når jeg faktisk kan tage de 8 reps i alle sættene. På den måde er jeg rimelig sikker på at vægtøgningen ikke slår mig ud med det samme :innocent:

Eksempel:

Man tager x antal kg i bænkpres.

Første træningspas:

1x8

1x7

1x6

Næste træningspas:

1x8

1x8

1x8

Så ville jeg vælge at stige. Håber det er gjort klart nok :cooldance:.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvor meget progression har i normalt? Hvor meget stiger i i procent, og hvor tit? For det jeg læser nogle gange virker meget urealistisk for mig. Kan ikke stige hver træning. Langtfra!

Grunden til du ikke kan stige i fra hver træning er fordi du køre for tæt op af din max.

I mit næste HST regner jeg med at starte på 19kg/15 reps i skråpres med håndvægte og slutte af med 55kg/5 reps, når programmet slutter efter 8 uger :smile:

Link to comment
Share on other sites

Grunden til du ikke kan stige i fra hver træning er fordi du køre for tæt op af din max.

I mit næste HST regner jeg med at starte på 19kg/15 reps i skråpres med håndvægte og slutte af med 55kg/5 reps, når programmet slutter efter 8 uger :smile:

Fx ved mine bicep curl kan jeg tage omkring 12-15 reps. Men jeg køre med 8. Tager 6 reps hvor den sidste er til failure. Hvad skal ændres, om noget?

Hvis jeg går højere op i vægt nu ville jeg ikke kunne lave øvelsen ordentlig og derfor ikke få nok ud af den!

Link to comment
Share on other sites

Christian M: Det lyder noget uforståeligt. Kører med 8 hvad? 6 reps til failure, når du kan køre 12-15 reps?

Jeg forstår ikke, hvad du skriver.

ReachedBottom: Det du beskriver, det er altså ikke det, man normelt kalder progression, og det giver i hvert fald ikke optimal muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Her er artiklen, som omhandler træningscyklusser. Når du har læst og forstået den er basis på plads. http://www.bodyzone.dk/forum/viewtopic.php?t=763

Kort og godt handler det om at øge vægten fra gang til gang. Det er for at undgå, at man træner med vægte, som man allerede er kondtioneret til. At træne med vægte man er konditioneret til, vil ikke have noget hypertrofi potentiale. Dette skal dog ikke forstås som, at man ikke må gentage en vægt to uger i træk, så hurtigt tilpasser kroppen sig heller ikke.

Det er dømt til at gå galt, hvis man forsøger at øge fra gang til gang, hvis man lægger ud med vægte som ligger tæt på ens maks. Det er derfor man starter submaksimalt. Og her skal man så være opmærksom på dekonditionering. Når man starter en træningscyklus i dekonditioneret tilstand, vil de submaksimale vægte have ideel vækstpotentiale, da kroppen netop ikke er konditioneret til vægten.

Så man oplever i gennem en cyklus, at man hver uge har optimal hypertrofi potentiale. Det er en ikke så ringe situation.

Link to comment
Share on other sites

Christian M: Det lyder noget uforståeligt. Kører med 8 hvad? 6 reps til failure, når du kan køre 12-15 reps?

Jeg forstår ikke, hvad du skriver.

ReachedBottom: Det du beskriver, det er altså ikke det, man normelt kalder progression, og det giver i hvert fald ikke optimal muskelvækst.

Kan godt se det er noget sludder jeg skriver. Det jeg mener er at jeg køre med vægte hvor jeg kan tage 12-15. Jeg tager så kun 8. Dette gør jeg 6 gange, hvor den sidste er til max. Håber det giver bedre mening. Ville det være klogt at gå ned i vægte og så forøge lidt efter lidt. Eller holde denne vægt og så forøge om noget der ligner 3 uger. Der regner jeg med at kunne gå op i vægt.

Link to comment
Share on other sites

Det giver ikke meget mening at gå ned i vægt nu. Så er det netop, at du kommer til at køre med vægte, som du allerede er konditioneret til. Det er ikke godt for hypertrofi potentialet.

Men jeg kan forstå på dig, at du ikke kører efter nogen træningscyklus, men øger når du kan. Er du i starten af din træningskarriere?

Link to comment
Share on other sites

Det giver ikke meget mening at gå ned i vægt nu. Så er det netop, at du kommer til at køre med vægte, som du allerede er konditioneret til. Det er ikke godt for hypertrofi potentialet.

Men jeg kan forstå på dig, at du ikke kører efter nogen træningscyklus, men øger når du kan. Er du i starten af din træningskarriere?

Ja jeg er i starten af min "træningskarriere". Grunden til at jeg ikke køre nogen cyklus, er at jeg har begrænset udstyr mht til træning. Så længe jeg går på gymnasiet er der ikke penge til at melde mig ind i et motioncenter. Har faktisk kun et sæt håndvægte og et gulv. Det må jeg klare mig med lidt under et år endnu.

Har trænet så seriøst det nu er muligt med mine midler i 4,5 måned og jeg synes selv det er gået godt. Er blevet betydelig stærkere og har taget 5 kilo på. Så er meget tilfreds.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til du ikke kan stige i fra hver træning er fordi du køre for tæt op af din max.

I mit næste HST regner jeg med at starte på 19kg/15 reps i skråpres med håndvægte og slutte af med 55kg/5 reps, når programmet slutter efter 8 uger :smile:

For lige at se om jeg har forstået dig ret: du starter med 19 kg i hver arm og slutter på 55 kg i hver arm? Jeg mener at have læst at det gælder om at have så stor forskel på startvægt og slutvægt, og det mp man sige du har - men er 19 kg ikke for lidt når du kan klare 55??? Selvom du er godt dekonditioneret står der jo bl.a. på bodyzone at man ikke skal gå under ca 65% af sin max værdi... Eller hvad???

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
For lige at se om jeg har forstået dig ret: du starter med 19 kg i hver arm og slutter på 55 kg i hver arm? Jeg mener at have læst at det gælder om at have så stor forskel på startvægt og slutvægt, og det mp man sige du har - men er 19 kg ikke for lidt når du kan klare 55??? Selvom du er godt dekonditioneret står der jo bl.a. på bodyzone at man ikke skal gå under ca 65% af sin max værdi... Eller hvad???

Korrekt!

Hvis 19kg var så lidt jeg ikke fik noget ud af, hvordan kan det så være jeg er øm og "pumpet" i kroppen dagen efter? Hvis jeg ikke fik noget ud af det ville kroppen jo slet ikke reagere på det, men det gør den. De 19kg skal nok være godt for noget :smile:

Link to comment
Share on other sites

Korrekt!

Hvis 19kg var så lidt jeg ikke fik noget ud af, hvordan kan det så være jeg er øm og "pumpet" i kroppen dagen efter? Hvis jeg ikke fik noget ud af det ville kroppen jo slet ikke reagere på det, men det gør den. De 19kg skal nok være godt for noget :smile:

Jeg vil nu også mene, at det er lige lovligt submaksimalt...

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget progression har i normalt? Hvor meget stiger i i procent, og hvor tit? For det jeg læser nogle gange virker meget urealistisk for mig. Kan ikke stige hver træning. Langtfra!

jeg ville køre en cyklus ala hst. kør 14 dage med 70 pct af dt maks og så kør mange reps evt 15. kør dem koncentreret. efter det så gå ned og kør ti med 85 pct af dit max. til sidts kan du jo efter smag og behag gå helt ned og kører 3 rep med fuld vægt. det virker og giver både styrke og volume.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt!

Hvis 19kg var så lidt jeg ikke fik noget ud af, hvordan kan det så være jeg er øm og "pumpet" i kroppen dagen efter? Hvis jeg ikke fik noget ud af det ville kroppen jo slet ikke reagere på det, men det gør den. De 19kg skal nok være godt for noget :smile:

Ja jeg tror jeg vil prøve at starte lidt lavere i min næste cyklus så... Hvor mange sæt og gentagelser kører du så?? Og hvor mange øvelser pr. muskelgruppe?

Og et sidste spm: hvor i alverden er der 55kg håndvægte? Jeg har aldrig (i Dk) set tungere end 45...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja jeg tror jeg vil prøve at starte lidt lavere i min næste cyklus så... Hvor mange sæt og gentagelser kører du så?? Og hvor mange øvelser pr. muskelgruppe?

Og et sidste spm: hvor i alverden er der 55kg håndvægte? Jeg har aldrig (i Dk) set tungere end 45...

Tjah, de højeste vi har er på 73½kg, men dem kommer jeg nok aldrig til at rive rundt i incline DB press :laugh: Da jeg trænede i Hadsten var de højeste på 62kg så de findes da, også i DK :smile:

Hvor lavt man skal starte kan man jo så diskutere, jeg vil hellere starte lavt og så få en bedre progression istedet for at zig-zigge i intensistet i de forskellige rep-ranges :smile:

Edited by simoh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share