For lette vægte?


Akker
 Share

Recommended Posts

Næste uge skal jeg igang med at træne igen efter dekonditionering.

Jeg har så lavet min progression efter følgende, baseret på min 5RM;

Uge 1: 75% af max.

Uge 2: 80%

Uge 3: 85%

Uge 4: 90%

Uge 5: 95%

Uge 6: 100%

Uge 7: 105%

Det betyder at i f.eks. min squat, hvor min 5RM er 90kg, starter jeg med 67½kg og ender med 95kg i uge 7.

Men hvis nu jeg egentligt godt kunne have taget mere, så jeg f.eks. egentlig godt kunne tage 97½kg i uge 7, hvordan finder man så ud af det?

Jeg har jo regnet ud hvad vægten skal være i de enkelte uger for at det passer (nogenlunde) med %-satsen, det kan man vel ikke bare sådan lige lave om på midt i forløbet?

Men er det så okay, hvis man nu føler at de 95kg er lige en tand for nemme i uge 7, så istedet at køre med 97½kg i måske de sidste 2-3 sæt (kører 5x5)?

Synes da et eller andet sted det er for surt kun at køre 95kg, hvis man i virkeligheden kunne have kørt 97½kg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Næste uge skal jeg igang med at træne igen efter dekonditionering.

Jeg har så lavet min progression efter følgende, baseret på min 5RM;

Uge 1: 75% af max.

Uge 2: 80%

Uge 3: 85%

Uge 4: 90%

Uge 5: 95%

Uge 6: 100%

Uge 7: 105%

Det betyder at i f.eks. min squat, hvor min 5RM er 90kg, starter jeg med 67½kg og ender med 95kg i uge 7.

Men hvis nu jeg egentligt godt kunne have taget mere, så jeg f.eks. egentlig godt kunne tage 97½kg i uge 7, hvordan finder man så ud af det?

Jeg har jo regnet ud hvad vægten skal være i de enkelte uger for at det passer (nogenlunde) med %-satsen, det kan man vel ikke bare sådan lige lave om på midt i forløbet?

Men er det så okay, hvis man nu føler at de 95kg er lige en tand for nemme i uge 7, så istedet at køre med 97½kg i måske de sidste 2-3 sæt (kører 5x5)?

Synes da et eller andet sted det er for surt kun at køre 95kg, hvis man i virkeligheden kunne have kørt 97½kg :wink:

Kan du ikke bare indlægge en uge 8 med 110% hvis det nu går nemt i uge 7?

-ja ok, jeg er bestemt ikke ekspert, det virker da bare som det logiske at gøre synes jeg

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare indlægge en uge 8 med 110% hvis det nu går nemt i uge 7?

-ja ok, jeg er bestemt ikke ekspert, det virker da bare som det logiske at gøre synes jeg

-Camilla

camillla har fat i den lange ende.

synes du skal starte med den plan du har lagt for dagen.

duu kan jo bare justere op hen ad vejen. det er bedre at starte for lavt end for tungt. :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare indlægge en uge 8 med 110% hvis det nu går nemt i uge 7?

-ja ok, jeg er bestemt ikke ekspert, det virker da bare som det logiske at gøre synes jeg

Det lyder jo rimeligt nok.

I mit tilfælde betyder det så bare 2 ugers ekstra træning, for min cyklus er planlagt efter at dekonditionere i min arbejdsuge - Arbejder hver anden uge om natten, så synes det er smartest at dekonditionere der.

Men hva', så må jeg jo bare tage det med :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share