Spinning for begyndere!


britone
 Share

Recommended Posts

Hej Med Jer

Da jeg har tilmeldt mig et spinning hold for begyndere. og har fået overbevist min kone om at det kunne være fedt at prøve og ikke mindst det at have noget at lave sammen. jeg er dog lidt nervøs hvad det kræver og hvad skal man huske at have med første gang så oplevelsen ikke bliver en fiasko. :blink: for det ville da være sur r.. at det mislykkes fordi man ikke var forberedt.

kom med nogle svar. for alt vi har hørt indtil nu er at vi må være åndsvage at prøve noget så hårdt.

måske :blush:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Af udstyr kræver det:

cykelshorts

t-shirt (gerne svedtransporterende)

cykelsko (kan som regel lejes)

vanddunk(e) - man kan snildt drikke sig igennem 1-2 liter på en time (og svede endnu mere)

evt et håndklæde til at tørre dig under timen

Mentalt kræver det uden tvivl at man er klar på en noget anderledes oplevelse og evt giver det et par gange før man for alvor dømmer om man kan lide det eller ej. Atmosfæren i sådan et spinninglokale kan mildt sagt godt blive speciel, afhængigt af hvor god udluftning der er. Derudover vil instruktøren nok forklare nybegyndere, at de nok skal tage det med to i starten, fokusere på teknikken og bare komme fornuftigt igennem timen. Maksimal kalorieafbrænding er ikke målet de første par gange. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej MaxPower

det med fedtforbrænding er heldigvis kun et af mine mål. og ikke min kones. men selvfølgelig har jeg selv det med som en bagtanke. :cooldance: men hvad skal jeg fortælle hende om det vi skal prøve her. at det ikke er sikkert det bliver en fed oplevelse. men at det bliver det. hvor mange gange skal man regne med det kræver før man kan forvente at man kan tage beslutningen om det er noget eller ej. hvad gjorde i selv da i startede / stoppede :w00t:

Link to comment
Share on other sites

men hvad skal jeg fortælle hende om det vi skal prøve her. at det ikke er sikkert det bliver en fed oplevelse. men at det bliver det.

Sådan ville jeg ikke udlægge det eller sagt på en anden måde, så kan det sælges bedre :smile:

Hvis man ikke er vant til at træne (hårdt) og måske bare har siddet på en kondicykel en gang imellem, så er spinning næppe som noget man har prøvet før.

Spinning er en effektiv måde at komme i form, forbrænde kalorier og høre høj musik :cooldance: på en måde hvor man er individuel samtidig med at der er en holdstemning (det er i hvert fald målet for instruktøren af skabe).

Nu er det ikke så forfærdelig længe siden jeg kørte min første spinning time, og jeg kan huske at mit indtryk bagefter var noget i retning af at det var godt nok vildt (hårdt) og anderledes, men bestemt noget jeg ville prøve igen. Det var på en prøvetime inden jeg blev rigtig medlem et sted med spinning, så der gik lidt tid inden jeg begyndte at køre jævnligt.

Det er nok meget svært at sige hvor mange gange man skal prøve før man dømmer det ude eller inde. Jeg havde nok en rimelig grundform (et sted dybt nede :laugh: ) da jeg startede, så jeg relativt hurtigt kom op på et rimeligt niveau, hvor jeg kan køre godt til det meste timen. Måske vil en person i dårligere form ikke have den samme indstilling.

Det vigtigste er nok at man ikke dømmer det på forhånd, eller dømmer det blot fordi det er første gang man har været så højt oppe i puls at det kan virke ubehageligt. Jeg synes dog hurtigt jeg har lært at det er fedt at presse sig selv og smerten (den gode) går altså væk igen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Min første spinning time var da jeg var i mit livs dårligste form og jeg meldte mig til endnu en time et par dage senere. Instruktøren rådede mig til at tage den første time siddende, uanset hvad resten gjorde, for så havde jeg bedre overskud til at fokusere på teknik og tempo. Det hjalp fantastisk meget for mig i den form jeg var i.

Nogle skal nok lære sig selv at lide den form for motion mens andre æder det råt lissom mig. Jeg er ikke spinning fanatikker, men jeg bruger timerne som supplement til min diæt ...for det virker!

Musikken og en god instruktør kan få dig til at knokle som du aldrig har knoklet på en cykel før og tiden flyver bare afsted.

Når i skal prøve spinning første gang, så behøver i ikke investere i cykelshorts og smarte svedtransporterende trøjer, bare sørg for en stor dunk vand og et håndklædde (forudsat at man kan leje sko).

Jeg havde en forestilling om hvad spinning var før jeg prøvede det, men det var SLET ikke som jeg troede. Så som Maxpowaaaaaa siger, så pas på med at dømme det på forhånd, giv det chancen og vær positiv.

Held og lykke :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg kører selv en basic time, og møder derfor rigtig mange hver uge, som tænker som dig! De ved ikke lige, hvad de går ind til, og vil helst ikke have, at det skinner for meget igennem, at de er nye. Her er mine gode råd:

Først og fremmest er det ikke et must, at du har cykelshorts. Det er en dyr anskaffelse, hvis man ikke er sikker på, at det er noget man vil. Et par short kan gøre det. Bukser ikke sagen, fordi de er mere hæmmende end til gavn. Risikoen for en øm mås er større når man ikke har cykelshorts på, men under alle omstændigheder, så vil jeg sige, at man bliver øm bagi de første par gange :bigsmile:

Mht. til svedtransporterende bluser så er det ret vigtigt at have sådan en. Man bliver hurtig kold i en bomuldsbluse, men det er jo igen ikke alle der ejer en svedtransporterende bluse. Bruger du en bluse af bomuld, så tag en ekstra trøje med ind til timen, som du kan tage på når der strækkes ud. I et rum med udsugning bliver man hurtig kold, selv om sveden pibler af dig.

Det vigtigste som du skal have med ind på en spinningtime er en positiv attitude. Det er svært at sammenligne spinning med noget. Det er ikke som at sidde på en kondicykel med dit eget musik, fordi du netop har instruktøren til at motivere og flytte grænser. Du skal være forberedt på, at det bliver hårdt. Du får set i øjnene, hvad du kan holde til, og hvad du måske halter lidt med - men det er jo også fint nok! Så er det lettere for dig at sætte dig selv mål, når du kender dit udgangspunkt.

Jeg plejer at sige til de nye som kommer på mit hold, at de skal give spinning en chance. Første gang man er der, fokuserer man mere på det som man IKKE kan. Næste gang man kommer, så fokuserer man mere på det som man har forbedret, og det som man lige pludselig kan finde ud af. Anden gang man kommer er MEGET lettere - trust me! Jeg forsøger at få folk til at love, at de kommer mindst fem gange, før de afskriver det helt. Først når man har fået teknikken, cykelindstillingerne osv. på plads, kan man begynde at "nyde" at musikken pumper i kroppen og sveder pibler ned af ansigtet. Lad være med at sætte for store ambitioner og mål før du ser, hvad din form reelt tilllader dig. Tag små skridt, og husk at selv instruktøren har haft sin første time en gang i sin tid, så er der noget som man ikke lige forstår eller noget som man gerne vil have forklaret igen, så spørg. Vi opfatter på forskellige måder, og det er jo instruktørens job at forklare folk tingene på en ordentlig måde.

Held og lykke, og skriv endelig om oplevelsen her på MOL!

Link to comment
Share on other sites

Tak for nogle gode brugbare svar :4thumbup:

Selvfølgelig lader jeg jer vide hvordan det kommer til at spinne af :dry: tror det bliver et hit. jeg skriver onsdag aften eller torsdag morgen i min log om forsøget. har endelig langt om længe fattet hvordan man laver sådan en. tak for hjælpen. PowerMax :blush: hører gerne fra jer andre hvad i opnår ved at dyrke spinning da min opfattelse er en ekstrem oplevelse. :cooldance:

Edited by britone
Link to comment
Share on other sites

hører gerne fra jer andre hvad i opnår ved at dyrke spinning da min opfattelse er en ekstrem oplevelse. :cooldance:

jamen personligt synes jeg det er total fedt at spinne. der er nu ikke noget som at give sig max til sådan en time, man får virkelig brændt nogle kcal. af. og det er nu lidt nemmere når man er sammen med andre og der er noget fedt musik der blæser ind i hovedet på en :4thumbup:

men det gode ved spinning er også at næsten alle kan være med, man er jo selv herre over belastningsskruen.

held og lykke med din første time, tror på du kommer til at kunne lide det. men som de andre også siger så lad være med at tage en beslutning på baggrund af en enkelt time... 1. gang er så vild hård at man tror man skal dø, + der er stor forskel på diverse instruktører

lige et lille tip, brug starten på at lære cyklen at kende og bliv dus med det "runde tråd" det er så meget nemmere når man lære at træde&trække og så lige en enkelt ting inden din første time husk en spinningscykel har IKKE friløb! husker stadig 1. gang hvordan jeg flere gange fløj ud af pedalen :blush:

og husk man stopper ikke med benene men med belastningsskruen... men glæd dig :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at spinning er en af de der enten eller, motionsformer ....

Jeg var rimelig nervøs inden min første time, om jeg nu kunne finde ud af det, følge med osv. osv. Det viste sig at være helt uden grund, måske fordi at instruktøren sagde at man skulle tage den med ro og køre sit eget tempo - ALDRIG stå op! .... bare nyd timen og atmosfæren - det med at give den gas kommer helt af sig selv efter nogle timer, hvis man kan li' spinning.

Giv det et par uger og se... Lugten, sveden, musikken og især stemningen bliver man afhængig af med tiden :w00t:

Jeg startede min første time i træningsbukser og en normal t-shirt, skoene lånte jeg i receptionen - ikke helt efter bogen, men jeg har da ikke lidt skade :cooldance:

GOD FORNØJELSE!

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Min kommentar med cykelbukserne skulle naturligvis ikke ses som om de er strengt nødvendige. Jeg har blot set et par nybegyndere uden cykelbukser på deres første time, mildt sagt få ret ondt i røven pga problematiske syninger mv. i de shorts de havde valgt. Så har du ikke cykelbukser eller vil ikke købe nogen med det samme, så overvej nøje valget af shorts. Jeg giver også de andre ret i at t-shirten ikke er så vigtig, der er mange på de timer jeg kører der bare har en helt alm. t-shirt på (eller ærmeløs).

Link to comment
Share on other sites

Hej Med Jer

Da jeg har tilmeldt mig et spinning hold for begyndere. og har fået overbevist min kone om at det kunne være fedt at prøve og ikke mindst det at have noget at lave sammen. jeg er dog lidt nervøs hvad det kræver og hvad skal man huske at have med første gang så oplevelsen ikke bliver en fiasko. :blink: for det ville da være sur r.. at det mislykkes fordi man ikke var forberedt.

kom med nogle svar. for alt vi har hørt indtil nu er at vi må være åndsvage at prøve noget så hårdt.

måske :blush:

Jeg har indtrykket af at mange opgiver efter den første spinning time, som kan være en grusom oplevelse. Jeg husker endnu min første time, hvor jeg mødte op i nogenlunde form, men efter bare et kvarter kun ønskede at timen var forbi.

Mit råd vil være at du dels tager den med ro de første par timer, dels at du uanset at det kan føles ekstremt hårdt, ikke giver op. Allerede efter få uger, vil du mærke så meget fremgang at det ganske vist stadigt er hårdt, men på den gode måde.

Link to comment
Share on other sites

Det kan måske lyde underligt, men jeg er forbløffet over hvor udbredt det åbenbart er, at folk har en frygtelig opstart på spinning hold.

Måske var jeg bare anderledes indstillet end flertallet, for jeg havde det superfedt til min første spinningtime, til trods for at jeg dengang dårligt kunne tage tøj på om morgenen uden at blive forpustet.

Jo timen var super hård, men musikken og instruktøren gjode det til en fornøjelse og tilfredsstillelsen bagefter var enorm.

Link to comment
Share on other sites

Det kan måske lyde underligt, men jeg er forbløffet over hvor udbredt det åbenbart er, at folk har en frygtelig opstart på spinning hold.

Måske var jeg bare anderledes indstillet end flertallet, for jeg havde det superfedt til min første spinningtime, til trods for at jeg dengang dårligt kunne tage tøj på om morgenen uden at blive forpustet.

Jo timen var super hård, men musikken og instruktøren gjode det til en fornøjelse og tilfredsstillelsen bagefter var enorm.

Sådan læser jeg det nu ikke helt :wink:

Det kan jo også bare være et lusket trick for at få forventningerne sat så lavt at man kun kan blive positivt overrasket. Og det har du så ødelagt nu :laugh::tongue:

Link to comment
Share on other sites

har kun én ting at sige udover de andres gode råd. Lyt til din krop, hvis den har brug for en pause så tag den. Og hvis du lige i starten bryder dig om at køre dobbelttakt, mellemtakt og hvad intruktøren nu finder på, så find dit eget tempo som du føler dig godt tilpas ved, det er der ingen der ser ondt til.

Men lykke til med det, jeg tror din kone og dig vil blive positivt overrasket og straks booke jer til næste ugen lektion :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Min kommentar med cykelbukserne skulle naturligvis ikke ses som om de er strengt nødvendige. Jeg har blot set et par nybegyndere uden cykelbukser på deres første time, mildt sagt få ret ondt i røven pga problematiske syninger mv. i de shorts de havde valgt. Så har du ikke cykelbukser eller vil ikke købe nogen med det samme, så overvej nøje valget af shorts. Jeg giver også de andre ret i at t-shirten ikke er så vigtig, der er mange på de timer jeg kører der bare har en helt alm. t-shirt på (eller ærmeløs).

Du har helt ret har man et par cykelbukser, eller penge nok så er det #1 :4thumbup:

Lidt inspiration, fra afslutningen på Post Danmark i år :w00t:

post-9415-1130800129_thumb.jpg

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Heyyy

Tror faktisk ud fra hvad jeg kan læse fra jeres svar :dry: at der er noget en del har misforstået

når det eneste man hører folk sige er at det er vildt hårdt :cooldance: for selvfølgelig skal man

vænne kroppen til denne form og ikke tage førerpladsen :devil: de første gange :wink: . meen

er klar til kamp og er overbesvist om at det bliver en fed oplevelse. :innocent: hører gerne fra andre

da det er nogle gode og brugbare svar i kommer med. også fra nogle der måske har givet op :w00t:

tror bare det skal prøves. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

meen er klar til kamp og er overbesvist om at det bliver en fed oplevelse. :innocent: hører gerne fra andre

tror bare det skal prøves. :4thumbup:

Man kan også debatere det til døde :w00t: .....

udover stepperne, hvornår er første time?

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Jamen så lykkes det :4thumbup:

Ved ikke lige hvad jeg havde regnet men denne første gang var udelukkende teknik. fik dog ros for at vi kunne finde ud af at få skoene ned i hak :laugh: desværre var det nok ikke den helt store oplevelse for min kone jeg tror ikke hun kunne se lyset :wink: Men jeg så spotligt og en fremtid i denne sport. godt nok var den første time her kedelig men tager lige en til og så en trin 1 for hele ideen er jo at lege med sit eget max.og den vej igenem føle en sejr når man har forbederet sig. skal lige lære at holde knæene inde :blush: og ikke ligne en far på vej til børnehaven men 2 unger på stangen :laugh: kan mærke man får lidt små ondt i r.... men det er vel kun lige i starten. fik at vide man kunne købe en gele pude at sidde på. er den noget værd eller er det bare at klemme ballerne sammen og komme videre? :cooldance:

Tak for jeres velmendende råd og input. DET ER FEDT

:4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: STORT 5 TAL FRA MIG :

Link to comment
Share on other sites

Jamen så lykkes det :4thumbup:

Ved ikke lige hvad jeg havde regnet men denne første gang var udelukkende teknik. fik dog ros for at vi kunne finde ud af at få skoene ned i hak :laugh: desværre var det nok ikke den helt store oplevelse for min kone jeg tror ikke hun kunne se lyset :wink: Men jeg så spotligt og en fremtid i denne sport. godt nok var den første time her kedelig men tager lige en til og så en trin 1 for hele ideen er jo at lege med sit eget max.og den vej igenem føle en sejr når man har forbederet sig. skal lige lære at holde knæene inde :blush: og ikke ligne en far på vej til børnehaven men 2 unger på stangen :laugh: kan mærke man får lidt små ondt i r.... men det er vel kun lige i starten. fik at vide man kunne købe en gele pude at sidde på. er den noget værd eller er det bare at klemme ballerne sammen og komme videre? :cooldance:

Tak for jeres velmendende råd og input. DET ER FEDT

:4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: STORT 5 TAL FRA MIG :

Jamen tillykke, så er det værste overstået. Vedrørende gele puden, så synes jeg det ville være en bedre ide at anskaffe et par cykelbukser. Alternativt plejer der i centrene at være nogle cykler med "bedstemor" saddel der er mere behaglige at sidde på. Under alle omstændigheder, skulle din r.. gerne vænne sig til sadlen i løbet af nogle timer.

Link to comment
Share on other sites

Jamen tillykke, så er det værste overstået. Vedrørende gele puden, så synes jeg det ville være en bedre ide at anskaffe et par cykelbukser. Alternativt plejer der i centrene at være nogle cykler med "bedstemor" saddel der er mere behaglige at sidde på. Under alle omstændigheder, skulle din r.. gerne vænne sig til sadlen i løbet af nogle timer.

Jeg kan kun sige jeg er rørende enig med Henrik .....

FEDT du er kommet igang, og bare vent det bliver bedre og bedre, jeg startede med at det var ok - men efterhånden som dit niveau stiger, vil du få en bedre og bedre oplevelse - det er typsisk de bedste programmer og mest underholdende instruktører der kører de hårdere timer :4thumbup:

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Faldt lige over mit (GAMLE) indlæg vedrørende spinning med et link fra Huz :4thumbup:

Og hvordan er det så gået :superman:

Skal til Farum Park i næste uge og køre 24 timers spinning har dog inden faktisk i morgen kl.14 gang i en dobbelt time med mig som instruktør :w00t:

og den 19 febuar tager jeg spinnings uddannelsen hos sporstclub ved Jimmy Trolle det er da bare for fedttttt :laugh:

faktisk er det vildt så stærkt det pludselig bare gik :superman:

så til alle jer der svarede i fik solgt varen og TAK for det :wub:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share