Progression ved vægttab


Akker
 Share

Recommended Posts

Min kæreste træner jo TJ's fundamentprogram og er nu ved at være færdig med første træningscyklus.

Derfor skal jeg til at forberede den progression hun skal køre med i næste træningscyklus, og jeg er lidt i tvivl.

Hun er også ved at tabe sig, er altså i kalorieunderskud, og så nytter det jo, sådan som jeg har forstået det og som jeg også synes lyder logisk nok, ikke at træne efter muskelmasse, men at hun skal træne efter styrke.

Har jo lavet min egen progression til at ende på 105% af min 5RM og med spring på ca. 5% fra gang til gang.

Men det er vel ikke velegnet til min kærestes progression?

Link to comment
Share on other sites

Selv om man er i energiunderskud kan man sagtens træne for hypertrofi - ikke for at gaine muskel - men for at holde på det man har.

At ende på 105% af ens 5 RM for 5x5 er nok ret optimistisk for alle andre end folk i massivt energioverskud eller hvis der er begyndergains inde i billedet. Jeg ville nok satse på at ende på max 100 % af 5 RM.

Hvor lang tid har I trænet?

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Selv om man er i energiunderskud kan man sagtens træne for hypertrofi - ikke for at gaine muskel - men for at holde på det man har.

Læste ellers for ikke så længe siden i en tråd, kan ikke huske om det var her eller på getbig.dk, at den bedste måde at bevare muskelmasse på når man ville tabe sig, var at træne efter styrke, ikke efter muskelmasse.

At ende på 105% af ens 5 RM for 5x5 er nok ret optimistisk for alle andre end folk i massivt energioverskud eller hvis der er begyndergains inde i billedet. Jeg ville nok satse på at ende på max 100 % af 5 RM.

Når nu man træner et 5x5 program, så vil det da være en smule surt, måske ligefrem demotiverende, hvis ikke man kommer til at stige i de vægte man kan træne med, energiunderskud eller ej.

Hvor lang tid har I trænet?

Hun har trænet det her program i nu 6 uger, og så selvfølgelig plus de 6 ugers tekniktræning først.

Hvad hun trænede før tæller vi ligesom ikke med, det var nemlig kun på maskiner, uden den helt store motivation og med lange pauser ind i mellem.

Link to comment
Share on other sites

Læste ellers for ikke så længe siden i en tråd, kan ikke huske om det var her eller på getbig.dk, at den bedste måde at bevare muskelmasse på når man ville tabe sig, var at træne efter styrke, ikke efter muskelmasse.
Jeg vil gerne se nogle referencer på det. For det passer slet ikke overens med hvad jeg har læst om emnet og heller ikke hvad der umiddelbart er logisk. Use it or loose it princippet gælder også her.
Når nu man træner et 5x5 program, så vil det da være en smule surt, måske ligefrem demotiverende, hvis ikke man kommer til at stige i de vægte man kan træne med, energiunderskud eller ej.

Bare at ende på 95 % af sit 5 RM max for 5x5 med ca. 2 min pause imellem er i mine øjne en rigtig fin prestation. Jeg tror du mener at dit nye 5 RM er 105% af det gamle, right? Og ikke det der til sidst trænes med i 5x5 :smile:.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne se nogle referencer på det. For det passer slet ikke overens med hvad jeg har læst om emnet og heller ikke hvad der umiddelbart er logisk. Use it or loose it princippet gælder også her.

Nu kan jeg som sagt slet ikke huske hvilken tråd jeg så det i, men argumentationen var vist noget lignende som, at eftersom du ikke kan opbygge muskelmasse når du er i kalorieunderskud, så gælder det primært om at bevare styrken i musklerne, og derfor bør man træne efter styrke og ikke masse.

Men du må altså ikke hænge mig op på det, hverken om argumentationen var sådan (men det mener jeg nu at det var), og da slet, slet ikke om det så også passer på nogen måde.

Bare at ende på 95 % af sit 5 RM max for 5x5 med ca. 2 min pause imellem er i mine øjne en rigtig fin prestation. Jeg tror du mener at dit nye 5 RM er 105% af det gamle, right? Og ikke det der til sidst trænes med i 5x5 :smile:.

Nej, faktisk mener jeg det der sidst trænedes med i 5x5.

Jeg synes det er hammersvært det med at skulle finde sit 1RM, 5RM whatever. Både jeg og kæresten træner normalt alene, vi har ikke mulighed for at træne samtidigt særligt tit eller længe, og vi kender ikke sådan rigtigt de andre der går og træner hvor vi træner, så vi kan ikke bare lige spørge om ikke de lige kan hjælpe os med at finde vores max. i diverse øvelser.

Men det kan da godt være det bliver for hårdt at skulle forøge sin 5x5 med 105% af det vi sluttede af med i sidste træningscyklus. Det må jeg jo se når jeg kommer så langt.

Jeg ved simpelthent ikke hvordan jeg ellers skal gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share