Sammenhængen mellem kropsvægt og styrke


Guest simoh
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Tænkte om vi ikke kunne have en diskussion om dette emne :bigsmile:

En ting der gang på gang slår mig, efter at have været igang med at træne i 2 år, er hvor nøje disse 2 ting følges ad. Først lidt baggrund og min egen erfarring. Da jeg startede med at træne vejede jeg omkring 80-90kg og bænkede 4 sæt af 10 reps på 50kg, nu ligger jeg med en kropsvægt på 120kg og vil tro jeg kan køre det samme med den dobbelte vægt. I lang tid lå jeg med en kropsvægt på omkring 110kg hvor jeg næsten ikke følte der skete noget. Jeg tror jeg lå stille i et ½ år hvor styrke/størrelse stortset var uændret. Jeg fulgte mols regler, nok protein, kal overskud, nok søvn osv. aligevel var det bare som om jeg havde ramt en mur. Det var først da jeg skruede ned for træningen og lod kropsvægten stige yderligere at jeg kom videre. De +/- 500kal som folk altid snakker om, lyder meget godt på papiret men i praktis syntes jeg ikke rigtig det fungerede så godt.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra styrkeløftere, men også bare almindelige folk der træner. Hvor meget har i øget jeres styrke fra da i startede? Samtidig hvor meget er jeres kropsvægt øget? Hvor meget øger i styrken fra stævne til stævne. Angiv gerne jeres løft i RAW da det nemmest at sammenligne så. Har i også prøvet det at ramme muren, hvor man føler ens kropsvægt tilsidst næsten afgør styrken? Her snakker jeg selvfølgelig til folk der er et godt stykke over begynderfasen. Og hvad med jer der køre op/ned i fedtprocent i forbindelse med konkurrene hvor fedt procenten skal være lav. Hvor meget Lean bodymass putter i på fra år til år?

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg starte med, at sige at det er en imponerende fremgang du har haft både med hensyn til masse og styrke. Det er dog ikke så meget din bænkpresstyrke som du nævner her i indlæget, at jeg er imponeret over. Men jeg følger jo din log, så kender også dine øvrige resultater.

At fordoble sin styrke i bænkpres de første to år man træner er langt fra ualmindligt. Specielt ikke for en ung mand som dig, og da slet ikke når man tager din øgning i kropsvægt i betragtning. Det er helt normalt at man øger sin styrke voldsomt i de første par år, hvorefter det begynder at gå lidt langsommere. Det er her, at man skal begynde at tage ved lærer af sine erfaringer og finder de rette systemer at træne efter som virker for en selv. Nogle respondere bedst på høj volumen og en lavere intensitet, andre på en lavere volumen og en højere intensitet.

Du har indtil nu primært trænet HST. Hvilket jo også er et fint program såfremt man træner efter masse. Du har samtidig fået en relativ god fremgang i styrke, hvilket primært skyldes 3 ting.

1) Du er relativt ny i gamet, så meget kan tilskrives begyndergains.

2) Progression som der jo er masser af i HST er aldrig skidt for styrke, men såfremt styrke er det primære mål er der nu andre progressionscykluser der er mere hensigtsmæssige.

3) Du har øget voldsomt i kropsvægt.

Der hvor jeg vil hen er, at såfremt dit primære mål med træningen er styrke skal du ændre din strategi. HST er langt fra optimalt, såfremt styrke er dit mål. Det kan måske stadig bruges i nogle af hjælpeøvelserne, men i store øvelser som squat, bænkpres og dødløft er det nok tid til at gå andre veje. Du skriver, at du har svært ved at øge din styrke uden samtidig at øge din kropsvægt. Det vil da også altid være nemmere, at øge styrken imens kropsvægten går op. Men det er absolut ikke umuligt at øge den betragteligt, imens man holder sin kropsvægt rimligt stabilt. Det kræver blot, at man træner målrettet efter denne styrke.

Nu skriver du jo specifikt henvendt til styrkeløftere, men der er vist et par ting du har misforstået. Det er de færreste styrkeløftere der bulker og cutter med henblik på stævnerne. Jeg tror faktisk ikke, at jeg kender til nogen som benytter sig af den strategi. De fleste ligger på en rimlig stabil kropsvægt året rundt. Bulk er noget man bruger, såfremt man vil rykke en vægtklasse op. Cutting er for bodybuildere og discodrenge.

Med hensyn til RAW-max, så er det også noget de færeste styrkeløftere går op i. Vores sport drejer sig jo helt specifikt om, at løfte mest muligt med udstyr. Så det er det der specifikt trænes efter, Jeg kender da flere elite-SLere, som ikke har den ringeste ide om hvad de løfter uden udstyr. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hej

Jeg started for 1 år siden med en kropsvægt på 122,5 og bænked 10 reps a 30 kilo... Har kun trænet seriøst 3-4 måneder og har tabt mig 20 kilo... men jeg bænker 1 rep a 110 kilo nu... og nok 8 med 90-95... sårhh.. tror ikk kun d har noget med ens kropsvægt at gøre...

Link to comment
Share on other sites

Cutting er for bodybuildere og discodrenge

:4thumbup:

simoh---> jeg har selv ramt muren i bænk, men jeg tror nu ikke jeg var så god til at opfylde søvn og protskravende... men jeg tildeler nu skylden måden hvorpå jeg trænede dengang... mine +5RM steg men det ændrende ikke så meget ved 1RM...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share