Ondt i ryggen?


MASS
 Share

Recommended Posts

Jeg har efter en gang rygtræning fået ondt i ryggen ca. midt på! Det gør ikke ondt at bevæge mig eller noget, men hvis jeg ligger ned så kan jeg mærke at det jager lidt i ryggen. Er der nogen af jer der har haft disse symptomer, og i så fald hvad skal jeg gøre??? :(

Link to comment
Share on other sites

Faktisk lige midt på ryggen, lidt over lænden og lidt under vingerne. Men det er blevet bedre her til morgen, så jeg håber snart at kunne træne igen. Men kan massage af området evt. hjælpe på det??? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er skaden på tilbagetog :bounce: :)

Den opstod i Torsdags, men de følgende par dage har smerterne forsvundet dag for dag, og mærker den kun lidt idag. Men skal jeg begynde at træne igen, eller vente, jeg vil jo ikke have at det starter op på ny. Jeg kan jo evt. ligge stille og roligt ud med træningen og se hvad kroppen kan holde til... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare, at du havde jo nok opdaget, hvis det bare var en bums. (De kan gøre a h til ondt, hvis man ligger og træner tung bænk på dem)

Og hvis det ikke er det, så er det noget, der 90% sikkert har noget med skiverne i rygsøjlen at gøre, og så er det bedst at snakke med TJ eller en lignende først.

Jeg troede engang, jeg var stærk nok til at åbne en af de der ruder i loftet på en bus. Det tog 5-10 år, før jeg slet ikke mærkede til det mere, og det var endda ved siden af rygsøjlen ikke midt på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu ikke bumser på ryggen, så det er ikke derfor at jeg har ondt. Jeg tror at jeg har forstrukket en muskel el. ligende. <_<

Så jeg ser lige tiden an... :angry:

Og så jegner jeg med at være tilbage i træningslokalet hurtigst muligt :kickass:

Link to comment
Share on other sites

Nedtur... :(

Kan man ikke klemme de bruskskiver der sidder mellem rygsøjlen... :huh:

Jeg har lige prøvet at skrive en besked til TJ, men hans brevkasse var vist fyldt :D Der er nok flere der ønsker hans ekspertise...

Link to comment
Share on other sites

Og hvis det ikke er det, så er det noget, der 90% sikkert har noget med skiverne i rygsøjlen at gøre

Det passer nu ikke. Rygsmerte skyldes nu hyppigst enten en nerveafklemning eller problemer med muskler/sener/ligamenter. Det behøver bestemt ikke altid være et discus problem. Jeg tror Rod har forstrukket en muskel, eller muligvis at en af nerveafgangene fra det pågældende ryghvirvelssegment er blevet afklemt. Specielt det at hans smerte er så hurtigt aftagende, tyder som jeg ser det, klart på at det ikke er et alvorligt discus problem. Jeg tror bare du skal skåne ryggen indtil smerterne aftager, og så langsomt trappe op igen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret Thomas, jeg tror også bare at jeg "klemte" noget fast i ryggen. Kan jeg træne iaften hvis jeg ikke mærker noget synderligt til den mere, eller skal jeg vente... Jeg føler mig klar nok, men ikke på bekostning hvis det nu kan springe op igen :(

Link to comment
Share on other sites

TJ: OK, jeg tænker nu også på en nerve, der er kommet i klemme, som et problem med en af skiverne (eller 2 faktisk)

Det jeg mente var, at så vidt jeg vidste, så var der overvejende sandsynlighed for, at det var rygsøjle relateret nærmere end rygmuskel relateret, når det er midt i ryggen istedet for et sted ved siden af rygsøjlen.

Det er mit indtryk at diskus prolaps opstår ved at folk "lever med" problemer som MASS's indtil det en dag bliver for slemt, istedet for at tage det i opløbet.

(Det kan selvfølgelig være, at det også er en misforståelse)

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg tænker nu også på en nerve, der er kommet i klemme, som et problem med en af skiverne (eller 2 faktisk)
Nu kan selve discus skiverne jo kun trykke på nerverne hvis der er en udposning eller prolaps. Nerveafgangene kan jo godt komme i klemme mellem hvirvlerne, uden discus skiverne er involveret (subluxationer).
Det jeg mente var, at så vidt jeg vidste, så var der overvejende sandsynlighed for, at det var rygsøjle relateret nærmere end rygmuskel relateret, når det er midt i ryggen istedet for et sted ved siden af rygsøjlen.

Man kan ikke altid lokalisere et problem til det sted som smerten kommer fra. Dette kaldes referred pain. F.eks kan smerteimpulser fra galdeblæren føles som om smerten kommer fra skulderbladsområdet. Smerteimpulser fra hjertet kan føles som om de kommer fra den øverste del af brystet og ud i venstre arm. Så bare fordi mass registrerer smerten midt på ryggen, kan det sagtens være andre steder "skaden" sidder.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det er en muskel skade, den mærkes også en smule ved siden af rygsøjlen, lidt under "vingen"...

Jeg har lige været til træning hvor jeg har kørt bryst/triceps/mave og mærkede ikke rigtigt noget til ryggen :rolleyes:

Men jeg sørgede også for ikke at komme i nogen yderstillinger... ;)

Men jeg er ved godt mod nu da skaden er på tilbagetog. :)

Men det er rart at nogen kan berolige en, når man er lettere ude af drift. :(

Kan massage evt. hjælpe på sagen???

Link to comment
Share on other sites

Fik massage idag, og en gang zone terapi. Det hjalp enormt på ryggen ;)

Massøsen sagde at jeg havde et par myoser, og lidt spændinger, og konfronterede hende med at det nok var pga. styrketræningen, der efterhånden har fået opbygget nogle affaldsstoffer i systemet. :blink:

Jeg valgte at træne ryg idag, og tog det stille og roligt, og mærkede ikke rigtigt noget til skaden... Håber at et par ganges massage mere kan løsne op for resten af spændingerne... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share