0 Kalorier - kan det passe?


lollis
 Share

Recommended Posts

Hej Alle!

Vi har nu i lang tid købt Nettos "Bonanza" til 5 kr.

Her er ingredienserne:

Vand, surhedsregulerende middel (æblesyre, natriumcitrat), sødestoffer (natriumcyclamat, aspartam, acesulfamkalium), koserveringsmiddel (kaliumsorbat, natriumbenzoat), aromaer, farvestoffer (E104, E142, E150a). Pasteriseret

Her er næringsindholdet:

Næringsindhold pr 100 ml koncentrat:

Energi 0 KJ (0 kcal)

Protein: 0 g

Kulhydrat: 0 g (heraf sukkerarter: 0 g)

Fedt: 0 g (heraf mættede fedtsyrer: 0g)

Kostfibre 0 g

Natrium: 0,06 g

KAN DET VIRKELIG PASSE? 0 kcal??

Er dette ikke misvisning?

Mvh Aske - [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke få energi fra æblesyre. Husk at der er forskel på æbleeddike og æblesyre.

Fordi der er masser af energi i Æbleeddike? :raisebrow::raisebrow:

Du kan se på indholdet at der ingen kulhydrater-proteiner eller fedt i. Alt hvad der er i er Vand, med tilsætningsstofer, farvestoffer og sødemiddel. Det samme gør sig gældende for eks, lightsodavand.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi der er brugt en smule "rigtig" sukker, evt. druesukker. Det synes de fleste smager bedre end de kunstige alternativer.

Er du sikker på det? Tror ikke på der er alm sukker i lightsodavand....de få kalorier tror jeg kommer fra aspartam der bla nedbrydes til phenylalanin. Iøvrigt SKAL der stå på varen at den indeholder sukker OG sødestof hvis den gør.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på det? Tror ikke på der er alm sukker i lightsodavand....de få kalorier tror jeg kommer fra aspartam der bla nedbrydes til phenylalanin. Iøvrigt SKAL der stå på varen at den indeholder sukker OG sødestof hvis den gør.

Det ved du sikkert meget bedre end mig :blush:

Og jeg må indrømme jeg nok også især havde faxe kondi's light-sodavand i tankerne, hvor de ligefrem reklamere med at der er tilsat druesukker (8 kcal pr 100ml vs den normale på 20 er det vist).

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på det? Tror ikke på der er alm sukker i lightsodavand....de få kalorier tror jeg kommer fra aspartam der bla nedbrydes til phenylalanin. Iøvrigt SKAL der stå på varen at den indeholder sukker OG sødestof hvis den gør.

Der er jo også aspartami Bonanzaen. Så burde der ikke være kalorier der?

Er det ikke en forkert næringsdeklaration Bonanza har lavet??

Link to comment
Share on other sites

er det noget man ville få hold i hvis man klagede?

Hvorfor klage? fordi der ikke står at der 2.38963 kj pr 100 ml :smile: Jeg tror det er tilladt at runde små værdier af. Selvom der bør stå 0-1 kcal, hvilket der også gør på mange andre varer med aspartam.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

kan godt se det er på bagatel plan, men føler mig misinformeret

Tjae, det er meget på bagatelplan.

Om der er 1 eller 0 kcal "pr. 100 g" af en vare rager ikke så vidt. Hvis vi siger der er 1 kcal i, så giver 10 kcal pr. liter, så hvis du har et dagligt ligevægtsindtag på 2500 kcal, så skal du op og drikke 250 liter om dagen. Jeg går desuden ud fra at det skal blandes op? Så hvis det bare er i forholdet 1:5, så er det pludseligt 1250 liter du skal drikke om dagen, bare for at "leve" af skidtet.

For ganske nyligt så jeg et skilt udenfor en bager, hvor de erklærede at deres wienerbrød var fedtfattigt og fri for transfedtsyrer. Den reklame kunne godt friste folk til at tro at det er helt ok at spise wienerbrød, så hvis man absolut skal "føle sig misinformeret" så er det den slags reklamer man skal blive sur over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share