Concentrated Loading.


Rod
 Share

Recommended Posts

Nu forholder det sig jo sådan at jeg her til sommerferien skal til udlandet i et par uger, og derfor ikke har mulighed for at træne så meget. Selvfølgelig kan man lave diverse øvelser som chins og armbøjninger, men det er jo ikke helt det samme.

Det jeg tænker på at gøre i stedet er at køre noget concentrated loading, men jeg kunne godt tænke mig at vide om det egentlig ville være smart, og om jeg kan nå det... Der er knap 1½ uge til jeg skal afsted.

Hele ideen i det var, at jeg ville køre noget vildt failure og forced reps, som jo normalt er usmart, men når jeg nu får omtrent to uger med træning på lavt blus, ville der så ikke være lidt ide i det?

Og i så fald, hvordan ville det så være smart at gøre det?

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Nu har concentrated loading mest med løftevolumen at gøre. Det har egentlig ikke noget med forced reps og failure sæt at gøre. Men det vil da helt klart være smart at overreache, så dekompensationen ikke bliver så stor. Du kunne jo evt. pille 1½ uge ud fra et af Sheiko programmerne på worldpowerlifting.com, og følge det. Du kunne sågar øge procenterne med få procent, og smide lidt ekstra hjælpeøvelser på, så du rigtigt overreacher. Tror ikke nødvendigvis du får så meget ud af at køre en masse failure og forced reps sæt. Øg hellere volumen drastisk, samtidig med at du øger intensiteten en smule.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du kan lige få definitionen på concentrated loading ifølge Mel Siff´s Supertraining bog:

The second form of compensatory adaption, produced by concentrated loading, is associated with the use of a large, concentrated volume of special physical preparation means, concentrated in the first half of the training phase. These large volumes provoke a profound and prolonged disturbance of the body´s homeostasis, which is reflected by decrease of the functional indicators. Then, after the volume of loading is decreased, their increase accelerates and exceeds the level achieved with the first form of adaption. The way of organising loading in the preparatory mesocycles was deviced for highly qualified athletes and has been shown by research to be effektive for all types of sport (Verkhoshansky, 1977).

Håber det gav en bedre forståelse.....

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Håber det er ok jeg lige bryder ind i tråden.. det ser meget spændende ud programmet du har postet TJ... vil jeg også kunne bruge det selvom jeg kun har trænet i ca 5 måneder??? også lige et spørgsmål til programmet. Der står Chestmuscles 10x5 hvilke øvelser er det meningen man skal lave her??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share