Kan sukker blive til fedt?


ChristianLykke
 Share

Recommended Posts

Hjælp

I min gamle fysiologibog står det beskrevet, hvordan formeget indtaget sukker, vil blive omdanne og lagret som fedt. Men nu jeg har hørt nogle hævde, at sukker ikke kan omdannes til fedt i kroppen?

Kan det passe?

Hvis indtaget af sukker medføre energioverskud vil det lagre sig som fedt ja. Ellers ikke.

Link to comment
Share on other sites

Havd så med det her citat af Professor Arne Astrup:

"I pjecen fra 1990 skrev jeg: ”I dag ved vi, at menneskers evne til at omdanne sukker og kulhydrat til fedt er uhyre begrænset.” og ”Fedtet, som er opmagasineret i vores fedtvæv, stammer derfor udelukkende fra fedtet i kosten”. ”Kun under helt ekstreme forhold, hvor man udelukkende lever af kulhydrater i meget stor mængde og spiser 5000 kcal/dag, kan man fremstille fedt”. Dette er i store træk lærebogsstof i 2003, hvor det er anerkendt, at nydannelse af fedt fra kulhydrat under normale forhold er en kvantitativ ubetydelig proces hos mennesker. Bemærk, at jeg også skrev: ”Man kan godt blive fed af at spise for meget kulhydrat, men det kræver, at man generelt spiser for meget og at der samtidig er fedt i kosten”. Selvom der i de sidste 14 år er tilkommet ny viden som har udbygget vores forståelse, og dermed nuanceret budskabet, så er konklusionen den samme."

Klippet ud af

http://www.arne-v-astrup.dk/omdannes%20sukker.htm

Edited by ChristianLykke
Link to comment
Share on other sites

Det du skal tænke på er mængden af kcal du indtager. Hvis du nu forbrænder 3500 kcal hver dag og spiser 4000 kcal (ligegyldigt om det er fedt / protein / kulhydrat) så vil de 500 kcal blive oplagret som fedt.

Jeg kan sgu ikke følge ham i hans holdning om at det 'kun' er fedt der feder.

Link to comment
Share on other sites

Han siger jo at hvis man generelt spiser for meget kan kulhydrat omdannes til fedt - og 'for meget' bliver jo her opgjort i kcal. Der er nok næppe noget revolutionerende i at man bliver for fed af at spise for meget...og det er ikke specielt vanskeligt at komme til at spise for meget i form af sukker. Det har jo en høj energitæthed.

Og for at kroppen kan fungere ordentligt skal der jo være fedt til stede i kosten, så det er jo svært at komme udenom...

Man kan jo lave sit eget lille eksperiment; sid hjemme i sofaen (så er du sikker på at du forbrænder store mængder energi) og indtag 5000 kcal/dag primært i form af sukker og vej dig efter en uge - jeg vil vædde med at du er blevet tungere :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi tager Arnes påstand for pålydende, og sagde, at min daglige forbrænding var 2200 kcal. Selvom jeg så indtog 4000 kcal. uden at indtage noget fedt, da ville jeg ikke tage på, på trods af, at jeg har et dagligt energi overskud på 1800 kcal. Jeg ved godt, at det er stort set umuligt, ikke at indtage noget fedt, men det lyder alligevel mærkeligt!!!

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg så indtog 4000 kcal. uden at indtage noget fedt, da ville jeg ikke tage på, på trods af, at jeg har et dagligt energi overskud på 1800 kcal.

Det er lige præcis den opstilling der viser at hans påstand er volapyk, du ville nok tage 1.5kg+ på i løbet af en uge hvis din daglige kost så sådan ud.

(OT: De italienske mamas er også altid lidt runde i det, garanteret fordi de æder så meget pasta der er fyldt med kulhydrater :nissetunge: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi tager Arnes påstand for pålydende, og sagde, at min daglige forbrænding var 2200 kcal. Selvom jeg så indtog 4000 kcal. uden at indtage noget fedt, da ville jeg ikke tage på, på trods af, at jeg har et dagligt energi overskud på 1800 kcal. Jeg ved godt, at det er stort set umuligt, ikke at indtage noget fedt, men det lyder alligevel mærkeligt!!!

Jeg forstå det Arne A. siger på den måde at det fedt vi aflejrer højst sandsynlig kommer fra fedtet i vores kost og ikke fra kylhydrat (de novo lipogenese). Jeg går ud fra han siger dette fordi han antager at fordelingen af fedt fylder meget i vores kost, hvilket lipogense selvfølgelig afhænger af.

Her er en tabel over aflejring af fedt fra de novo lipogenese.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...e=post&id=15175

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Korrektion!!

Men jeg tvivler stadig på, at en lille smule kulhydrat over ligevægtindtag en gang i mellem også sætter sig på sidebenene. For så skulle jeg være en del større, end jeg er....

Tvivlen omkring Arne Astrup udtalelser er vist lidt forældede, når han skriver dem i 1990

Arne Astrup foreklare sig:

http://www.arne-v-astrup.dk/omdannes%20sukker.htm

Her er den videnskabelige diskussion - måske ikke videre relevant, da den referer til andre punkter!!

http://www.dadlnet.dk/ufl/2004/2304/VP-html/VP42266.htm

Hvis I har noget, der modbeviser dette, så smid venligst en link til det...

Hygge, Jac

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

Men jeg tvivler stadig på, at en lille smule kulhydrat over ligevægtindtag en gang i mellem også sætter sig på sidebenene. For så skulle jeg være en del større, end jeg er....

Tror jeg skam heller ikke...Men når Astrup uden umiddelbar reference til aktivitetesniveau, personvægt eller køn mener at man skal op over et dagligt indtag på 5000 kcal før kulhydrat aflejrer sig som fedt, er der for manges vedkommende ikke tale om en smule. En kvinde på 55 kg, der motionerer 3 gange om ugen, vil dårligt kunne holde sin vægt med det indtag.

Link to comment
Share on other sites

Nu er Arne Astrup jo mere eller mindre kendt for at komme med tvivlsomme påstande på ernæringsområdet, og så senere hen når forskningsmaterialet bliver udbygget, at trække i land.

Det er klart, at spiser man store mængder sukker, og samtidig spiser en god mængde fedt, så vil kroppen ikke sætte de novo lipogenese maskineriet igang. Her vil det selvfølgelig være fedtet som bliver lageret. Hvorfor skulle kroppen dog gennemgå en kompleks biokemisk proces, for at omdanne sukker til fedt, når fedtet allerede er tilgængeligt. Men hvad så hvis man rent teoretisk forestille sig en person som smæsker sig i pasta og skummetmælk dagen lang. Vil han ikke blive fed, hvis han indtager 2000 kalorier mere end vedligeholdelsesindtaget ? Selvfølgelig vil han det. I et sådant tilfælde sætter kroppen de novo lipogenese maskineriet igang, og omdanner en del af overskudet til fedt. Kan ikke se hvordan nogen (og slet ikke Arne Astrup), kan synes det er så svært at forstå. Det hele kan jo ikke forsvinde ud i den blå luft ved thermogenese eller andre lignende processer. Ergo må svineriet blive lagret som fedt :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Når celler når deres maksimale kapacitet for lagring af glykogen, vil overskuden sukker konverteres til og lagres som fedt. Dette forklarer hvordan kropsfedt niveauet kan stige på trods af en fedtbegrænset diæt (McArdle, Katch & Katch, 2001). Manore & Thompson (2000) refererer dog, at denne konversion af kulhydrat til fedt er minimal hos normalvægtige atleter. Eventuel overskydende glukose der ikke lagres, oxideres direkte i næsten lige balance med mængden der er indtaget (Manore & Thompson, 2000; O’Connor, Sullivan & Caterson 2000).

Indtagelsen af kulhydrat stimulerer både glykogenlagring og glukoseoxidation, samt inhiberer oxidationen af fedt. Hvis store mængder kulhydrat indtages (85% af Etotal) over flere på hinanden efterfølgende dage og Eind overstiger Eud, syntetiseres fedt i form af triglycerider (Manore & Thompson, 2000).

/KJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share