Spinning og motivation


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Som nogen vil vide, er jeg en stor tilhænger af indoor cycling. Der kan imidlertid godt komme en dag, hvor den motionscykel, jeg pt. låner hos min fys, ikke længere lever op til mine ønsker. I dag stak jeg derfor snuden indenfor i SATS i Knudrisgade i Århus, for at se deres lokaler. Instruktøren (eller hvad han nu var), var flink, og lokalerne var helt ok, men jeg kom til at tænke på noget: På en `rigtig´ spinner/Bodybike er der ingen computer, og man kan derfor ikke se, hvor langt, man har kørt. Dræber det ikke motivationen? Forbrænding kan man vel finde frem til vha. et pulsur, men er det ikke træls, at man ikke kan sige `I dag har jeg kørt x antal km?

Hvad synes I?

Link to comment
Share on other sites

Som nogen vil vide, er jeg en stor tilhænger af indoor cycling. Der kan imidlertid godt komme en dag, hvor den motionscykel, jeg pt. låner hos min fys, ikke længere lever op til mine ønsker. I dag stak jeg derfor snuden indenfor i SATS i Knudrisgade i Århus, for at se deres lokaler. Instruktøren (eller hvad han nu var), var flink, og lokalerne var helt ok, men jeg kom til at tænke på noget: På en `rigtig´ spinner/Bodybike er der ingen computer, og man kan derfor ikke se, hvor langt, man har kørt. Dræber det ikke motivationen? Forbrænding kan man vel finde frem til vha. et pulsur, men er det ikke træls, at man ikke kan sige `I dag har jeg kørt x antal km?

Hvad synes I?

Efter en rigtig god spinningtime har du bare følelsen af, at du ikke kunne have gjort det bedre, og det kan en computer ikke fortælle dig, lige meget hvor mange funktioner den måtte have. Hop bare op på dyret og kom igang.

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: Fuldstændig enig. Du har ikke brug for at vide, hvor langt du har kørt på en spinning time. Har du følt flowet og været flyvende på de gode ben, ja så går timen helt automatisk af sig selv. Glædeligt at se at du har været på besøg i mit center. Få da endelig smidt dig selv på en prøve time og se om det er noget for dig. I think so... :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: Fuldstændig enig. Du har ikke brug for at vide, hvor langt du har kørt på en spinning time. Har du følt flowet og været flyvende på de gode ben, ja så går timen helt automatisk af sig selv. Glædeligt at se at du har været på besøg i mit center. Få da endelig smidt dig selv på en prøve time og se om det er noget for dig. I think so... :4mewantfood:

Tak for kommentaren, Danfa. Foreløbig cykler jeg der, hvor jeg cykler nu. Men hvis de fortsat lader deres materiel blive slidt ned uden at forny det, så ender det med, at jeg må søge andre græsgange, også selv om pengene så må komme af min egen lomme.

En spastiker (mig) i en spinningsal ville vel have omtrent somme effekt som en håndgranat i et lokum. Men who knows. Jantelovs-pis kan vi ikke bruge til ret meget, og det tror jeg heller ikke ligger til dig, Danfa.

Link to comment
Share on other sites

Tak for kommentaren, Danfa. Foreløbig cykler jeg der, hvor jeg cykler nu. Men hvis de fortsat lader deres materiel blive slidt ned uden at forny det, så ender det med, at jeg må søge andre græsgange, også selv om pengene så må komme af min egen lomme.

En spastiker (mig) i en spinningsal ville vel have omtrent somme effekt som en håndgranat i et lokum. Men who knows. Jantelovs-pis kan vi ikke bruge til ret meget, og det tror jeg heller ikke ligger til dig, Danfa.

Well well du er ihvertfald altid velkommen til at få en prøvetime eller to. Btw tænker jeg måske næsten, at det var dig der var dernede i eftermiddags. Da spassede jeg nemlig rundt på et løbebånd og fik øje på to gutter, der var i færd med at snakke med Mads Manager. Det er ikke sikkert, det var dig, men muligheden forelægger da :newyear:

:nonono: Hvem snakker om janteloven. Op i r...med den. Man må vel godt sige, når man sys man er god til noget... :rudolph::wub:

Anyway my point is, at du skal være velkommen i SATS. :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

Well well du er ihvertfald altid velkommen til at få en prøvetime eller to. Btw tænker jeg måske næsten, at det var dig der var dernede i eftermiddags. Da spassede jeg nemlig rundt på et løbebånd og fik øje på to gutter, der var i færd med at snakke med Mads Manager. Det er ikke sikkert, det var dig, men muligheden forelægger da :newyear:

:nonono: Hvem snakker om janteloven. Op i r...med den. Man må vel godt sige, når man sys man er god til noget... :rudolph::wub:

Anyway my point is, at du skal være velkommen i SATS. :nissegrin:

Jeg tror ik, det var mig. Jeg lurede ind i spinningsalen, hvor der var to tøzer, den ene på en cykel (lige i den givne situation tror jeg nok, de snakkede mere, end de trænede, men det kan jo oz være ok).

Min bemærkning om janteloven var ikke ment som en spydig hentydning til dig. Jeg mente bare, at der nok var dem, der ville lufte visse fordomme, hvis jeg tog chancen dernede.

Anyway, tak for dine gode kommentarer og din fede indstilling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ik, det var mig. Jeg lurede ind i spinningsalen, hvor der var to tøzer, den ene på en cykel (lige i den givne situation tror jeg nok, de snakkede mere, end de trænede, men det kan jo oz være ok).

Min bemærkning om janteloven var ikke ment som en spydig hentydning til dig. Jeg mente bare, at der nok var dem, der ville lufte visse fordomme, hvis jeg tog chancen dernede.

Anyway, tak for dine gode kommentarer og din fede indstilling.

:innocent: Jaja nu mener folk nok, at jeg fremhæver MIT center frem for andre, hvad jeg måske også gør :blush: Men jeg mener bestemt, at der er plads til alle i Knudrisgade. Aldrig har jeg været et sted med så mange forskellige typer mennesker, som der, hvilket nok er een af årsagerne til, at jeg trives så godt dernede, selvom det er småt-- :wub:

Men tak for dine roser... :blush::blush:

Link to comment
Share on other sites

Min bemærkning om janteloven var ikke ment som en spydig hentydning til dig. Jeg mente bare, at der nok var dem, der ville lufte visse fordomme, hvis jeg tog chancen dernede.

.

Måske skal du ikke være nervøs... i mit SATS center, der er så "smart" som de bliver, cykler der mange "mærklige personer". Mig som er smæk fed og en som skal hjælpes på cyklen af sin handicap hjælper hver gang, for bare at nævne 2 - og ved du hvad? Ingen af os bliver mødt med andet end respekt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var til en 3 timers cyclingmarathon i lørdags, hvor der tilfældigvis var påmonteret en cykelcomputer på cyklerne (Body Bike). Den kunne vise hastighed og distance (sikkert også kadence, men det tjekkede jeg ikke lige). Jeg syntes faktisk det var forstyrrende at den var der, for jeg kom ofte til at holde øje med tallet på computeren frem for min puls, som er den indikator jeg ellers altid bruger for min træning. Da denne marathon var slut havde jeg kørt 80 km. And so what?, tænkte jeg!! Det giver ingen mening på en spinningcykel at vide, hvor mange km du har kørt. Hvis man VIL, kan man sagtens køre enormt langt uden at lave en disse (ved at skrue belastningen af og bare julle afsted). Omvendt får man ikke rigtigt "kredit" for det kilometermæssigt, hvis man kører rigtig tungt - uanset om man så kører med 95% af maxpulsen.

Desuden fandt jeg ud af, at man ikke kører så hurtigt på en Body Bike, som jeg nok havde troet. Siddende og stående mellemtakt var for mit vedkommende omkring 30-35 km/t - jeg ved ikke hvad jeg havde regnet med, men det var da sjovt at se et tal på det. Omvendt synes jeg det var irriterende, at jeg ofte kom til at kigge på sidemandens cykelcomputer. Det skabte en forstyrrelse i mit eget flow, idét jeg kom til at tænke for meget på hastigheden end på min egen flyvende fornemmelse på cyklen.

Jeg har set man kan få en computer til de dér hometrainers. Så kan man spænde sin racer fast til den og koble det hele til en computer, som så styrer modstanden i hjulet, alt efter om landskabet på den video man ser samtidig går op eller ned. Tja... hvis dét kan motivere én, når man er nødt til at cykle indenfor, ved jeg ikke... jeg ville nok vælge at cykle ude, når jeg kan og ellers sværge til Body Bike'n og musikken på alle andre tidspunkter. :wink:

Edited by Cyclingspinner
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, jeg hører også normalt til "Udendørsfolket", hvor jeg i hvert fald tidligere har trænet både meget og seriøst på min cykel. Jeg arbejder også som spinning instruktør, og har af og til savnet en cykelcomputer på cyklerne indendørs, for at kunne lave bedre programmer til deltagerne. Mit udgangspunkt er, at en god spinner-time giver lønnen i sig selv, for da vil man som deltager være super motiveret til at yde sit bedste, og instruktøren vil have været dygtig nok til at presse én lige ud over sine grænser. Og så er det lige meget hvor mange km. man nåede at køre.

Men det er altså ikke en kilometer-måler eller et speedometer jeg savner. Som flere andre har påpeget, ville den slags virke misvisende, da man jo bare kan skrue ned for modstanden og hjule derudaf.. I værste fald ville der gå konkurrence i at lure på de andres speedometre og overgå det de når op på...

Jeg har hørt rygter om, at det nye center i Valby, som Hard Work (efter 1/1 fitness.dk) åbner, vil have en spinner-sal hvor cyklerne har en effekt-måler på. Jeg gætter på at det er watt, der bliver målt. Det vil være super fedt, for dét giver netop motivationen til deltagerne om at køre hårdt på.

Men et speedometer eller en km-måler indendørs giver ikke megen mening.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg hører også normalt til "Udendørsfolket", hvor jeg i hvert fald tidligere har trænet både meget og seriøst på min cykel. Jeg arbejder også som spinning instruktør, og har af og til savnet en cykelcomputer på cyklerne indendørs, for at kunne lave bedre programmer til deltagerne. Mit udgangspunkt er, at en god spinner-time giver lønnen i sig selv, for da vil man som deltager være super motiveret til at yde sit bedste, og instruktøren vil have været dygtig nok til at presse én lige ud over sine grænser. Og så er det lige meget hvor mange km. man nåede at køre.

Men det er altså ikke en kilometer-måler eller et speedometer jeg savner. Som flere andre har påpeget, ville den slags virke misvisende, da man jo bare kan skrue ned for modstanden og hjule derudaf.. I værste fald ville der gå konkurrence i at lure på de andres speedometre og overgå det de når op på...

Jeg har hørt rygter om, at det nye center i Valby, som Hard Work (efter 1/1 fitness.dk) åbner, vil have en spinner-sal hvor cyklerne har en effekt-måler på. Jeg gætter på at det er watt, der bliver målt. Det vil være super fedt, for dét giver netop motivationen til deltagerne om at køre hårdt på.

Men et speedometer eller en km-måler indendørs giver ikke megen mening.

God at se dog MOL aktiv igen Creole! SATS får i februar leveret ca 35 cykler med Wattmåler og kadance måler - opstilles formentlig i Boltens gård. De 2 tal er efter min mening de 2 eneste interessante - men tilgengæld meget interessante :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt rygter om, at det nye center i Valby, som Hard Work (efter 1/1 fitness.dk) åbner, vil have en spinner-sal hvor cyklerne har en effekt-måler på. Jeg gætter på at det er watt, der bliver målt. Det vil være super fedt, for dét giver netop motivationen til deltagerne om at køre hårdt på.

Ja, ja ja lad os nu se med de HardWork folk. De har jo desværre en tendens til at love liiiiige lidt for meget :wink:

Vi er da nogle der stadig venter i spænding på centeret i Valby som jo skulle stå klar forrige sommer :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja ja lad os nu se med de HardWork folk. De har jo desværre en tendens til at love liiiiige lidt for meget :wink:

Vi er da nogle der stadig venter i spænding på centeret i Valby som jo skulle stå klar forrige sommer :laugh:

Jamen det åbner i januar.. Jeg sværger... :cool:

Link to comment
Share on other sites

God at se dog MOL aktiv igen Creole! SATS får i februar leveret ca 35 cykler med Wattmåler og kadance måler - opstilles formentlig i Boltens gård. De 2 tal er efter min mening de 2 eneste interessante - men tilgengæld meget interessante :smile:

Jo tak - og tak for sidst :4thumbup:

Ej jeg vil mene, at pulsen er i (mindst) samme kategori. Men sammen med de to andre nøgletal dér, så bliver det man ret godt monitoreret og så får man virkelig værktøjerne til at udvikle sig selv fra gang til gang. Det er selvfølgelig afgørende, at målerne afsende trådløse impulser der kan aflæses af mit Polar 720 ur, så jeg kan overføre hele træningssættet til min PC når jeg kommer hjem :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekræfte at cyklerne med watt-måler kommer til Boltens Gård engang i februar... bliver sgu spændende ..

Som instruktør glæder jeg mig til at "gå en runde" hvor jeg råber op hvor hårdt folk kører, mwuaha.. :laugh::devil:

Hæh, så skal jeg ha' en prøvetime - bare for at prale :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share