Kreatin. Max mængder og transporter


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Sad lige til aften og sludrede lidt med sedanen.

Vi snakkede lidt om indtagelse af kreatin og de forskellige mængder der tilrådes at benytte.

På æskerne står der jo stort set altid 3 gram om dagen. Jeg tager selv 8 gram om dagen på baggrund af artiklen på mol.

Men Sedanen tager 20 gram om dagen :blink::cry:

Det skal så tages sammen med noget transporter (navn må ikke nævnes) som skal hjælpe kroppen med at optage det.

Kan det lade sig gøre? Er det salgs gas? Kan man overhovedet booste effekten af kreatin yderligere? Er det ikke hårdt ved leveren?

Link to comment
Share on other sites

Der er så vidt jeg husker fra forsøg registreret en maksimal koncentration i musklerne omkring 160mmol/kg våd muskel vi taler altså om en øvre grænse - et mætningspunkt. Denne kan nåes ved at indtage små mængder over en længere periode, eller kan bostes ved den velkendte loading metode. Evt overskud udskilles via nyrerne i urinen.

Dvs at både du og din ven når jeres max niveau (som kan variere fra individ til individ) på jeres forskellige fremgangsmåder, men at din ven spilder sin penge, og muligvis belaster sin nyre forholdsvist hårdt (skal ikke kunne sige hvor farligt det er).

Hvorvidt optagelsen kan optimeres vil jeg gætte på er ganske lidt, og i værste fald tager det bare lidt længere tid til mætningspunktet nåes. Det reguleres vel som kulhydrat via insulinfrigørelsen i blodbanen og transporteres i musklen af de samme transportører (GLUT4).

Men ja, salgsgas. Kan du hakke ham en i nøden :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

HAK... AAAAAAAAAAAAAV for filen da :bigsmile:

Hmmm, ligger grænsen ik i optagelsen af kreatin via den mængde transportere du har i kroppen? Og i så fald, hvis man indtager kreatinen sammen med transportere (kan købes) Så burde maksgrænsen af optagelse af kreatin jo forbedres rigth?

Jeg startet med alm 5 gram kreatin uden noget transport tilskud! Det gav ik det vilde, så oppet jeg dosen, til en hel del mere og tilsatte transportere i shaken, efter 2 uger, begyndte massen og styrken og stige markant.

Jeg holder meget øje med mit urin, da det er der du kan se om du spilder dine penge. Hvis urinen skummer meget og bliver mørk. Så det vist på tide du sætter dosen ned! Har kørt sådan nu i 4 - 5 uger med gode resultater. Og har ik problemer med hverken urinen, maven eller noget andet. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Der er sgu ingen der bliver syge af at indtage 20g kreatin. Den ekstra virkning vil dog ikke være der efter depoterne er fyldt (10dages tid) derefter kan man vedlæigeholde med 3g efter træning.

Øget insuinsvar opnås via indtag af sukker og øget glut4 translokation kan opnås via ALA indtag.

Begge dele øger kreatin optaget, ligesom indtag lige efter træning også er favorabelt.

Læs den fine artikel på forsiden så burde de fleste spørgsmål om indtag være besvaret istedet for flere myter styrkes.

Link to comment
Share on other sites

Kreatin optages i muskelcellerne fra blodbanen via en specifik kreatin-transportør som er lokaliseret i muskelmembranen (Guimbal & Kiliman 1993, Nash 1994). Ved langvaring kreatinindtagelse ses der i rotten en nedregulering af antallet af kreatin transportører (Guerrero-Ontiveros & Walliman 1998, Brault 2003) ved 5-10 gange højere kreatin doser end dem der typisk anvendes i mennesker. To måneders kreatin indtagelse (ca. 5 g/dag) medførte imidlertid ingen nedregulering i antallet af kreatin transportører målt hos både unge eller ældre mænd og kvinder (Tarnopolsky 2003b). Der er således ingen data der indikerer, at kreatin transportør antallet nedreguleres i mennesket ved moderat indtag af kreatin (Hespel 2001b, Tarnopolsky 2003b). Det kan imidlertid ikke udelukkes, at der kan ske en nedregulering i antallet kreatin transportører ved langvarig kreatinindtagelse. Til støtte herfor har man ved langvarig kreatinindtagelse (> 2-3 måneder) set, at muskelcellernes kreatinkoncentration først stiger markant for derefter gradvist at falde tilbage mod sit oprindelige niveau (Volek 1999, Hespel 2001a, Olsen 2003). Disse fund antyder, at kreatintransportørenes antal nedreguleres og/eller at transportørernes kapacitet reduceres. Forsøg udført på humane cellekulturer har således indikeret, at kronisk høj extracellulær kreatin koncentration kan føre til reduceret kreatintransport ind i cellen via opregulering af et membranprotein, der sænker transportørens affinitet for kreatin (Loike 1988).

På baggrund af ovenstående anbefales det sammenfattende, at længerevarende perioder med kreatin-indtagelse afbrydes (hver 2-4 måned) af perioder af minimum 4-8 ugers varighed, hvor der ikke indtages kreatin. En anden metode vil være at indtage kreatin i 2-3 uger efterfulgt af 1 uge uden indtagelse, hvilket gentages successivt 3-5 gange og derefter følges af en periode på minimum 1 måned uden kreatinindtagelse.

Artiklen her på MOL er en guldgrube... Måske skulle man læse den? :poking:

Link to comment
Share on other sites

Måske misforstår jeg problemstillingen, MEN eftersom vi er blevet enige om, at der er en øvre grænse (mætningspunkt), ser jeg ingen grund til at indtage de såkaldte transportører, når dette kan nåes med den anbefalede dosis (5 dage med 20 gram, og derefter vedligeholdelse),

OM en indtagelse af de såkaldte kundstige transoportører virker, skal jeg ikke kunne sige, men ville det ikke være dumt at risikere at dine naturlige transportører nedreguleres yderligere, ved at indtage de dit "pulver" i et længere forløb?

Link to comment
Share on other sites

Det kan tænkes den øvre mætningsgrad kan øges via ALA, Maltodextrin/Glucose mix etc. Men det er ikke underbygget. Slet ikke det, at man skulle kunne blive ved med at holde forhøjetniveau via tilføjelse af disse tilskud.

Måske vil fremtiden vise det?

Jeg kan ikke se nogen argumentation for at bruge mere end 20g creatin, og dette er kun under loading fasen det kan forsvares.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share