Forkert tidsprioritering under træningen


Jenslyn17
 Share

Recommended Posts

Jeg tvivler ikke på, de folk, som har forstand på det her ved, hvad de laver. Jeg har altid hørt det sådan, at de muskelgrupper, man helst vil lægge vægt på, skal man træne til at begynde med. I mit 2-split er det derfor - og har det derfor også altid været - brystet, der fik turen først. Dette er ganske enkelt fordi jeg altid har haft svært ved at udvikle på mit bryst, der hverken har god størrelse eller power :(

Når man bliver frustreret over en sådan vigtig muskelgruppe ikke gider vokse, så begynder man (eller jeg) at sidde og leje klog og pusle med alle mulige teorier om træningen og alt relateret dertil, så jeg har været en del rundt i programmer og sådan uden det store held so far. I et sidste desperat forsøg kaster jeg mig nu over det, at muskelgruppen man vil have mest ud af skal trænes først. Det lyder umiddelbart logisk og godt, men altså jeg har altid hørt det sådan, at det er helt vitalt for træningen at få pumpet protein og kulhydrat ind i kadaveret UMIDDELBART EFTER træningen. Nu varer mine sessioner jo ofte et stykek voer en time, så der kan vel let gå over 45-60 minutter fra sidste brystøvelse, til jeg tager min shake. Kan dette ikke være et problem ved den gægnse opfattelse? I hvert fald har mine arme altid været en god side ved mig, og det er trodsalt dem, jeg altid træner til sidst - netop fordi de vokser rimeligt let; triceps altså.

Så er det bare hjernedød lommeteori fra en desperat gnalling eller hvad? :P og hvis der er nogen der ligger inde med noget info omkring brysttræning i et 2-split, som har virket for dem, så lad da også høre omkring det ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler ikke på, de folk, som har forstand på det her ved, hvad de laver. Jeg har altid hørt det sådan, at de muskelgrupper, man helst vil lægge vægt på, skal man træne til at begynde med. I mit 2-split er det derfor - og har det derfor også altid været - brystet, der fik turen først. Dette er ganske enkelt fordi jeg altid har haft svært ved at udvikle på mit bryst, der hverken har god størrelse eller power :(

Når man bliver frustreret over en sådan vigtig muskelgruppe ikke gider vokse, så begynder man (eller jeg) at sidde og leje klog og pusle med alle mulige teorier om træningen og alt relateret dertil, så jeg har været en del rundt i programmer og sådan uden det store held so far. I et sidste desperat forsøg kaster jeg mig nu over det, at muskelgruppen man vil have mest ud af skal trænes først. Det lyder umiddelbart logisk og godt, men altså jeg har altid hørt det sådan, at det er helt vitalt for træningen at få pumpet protein og kulhydrat ind i kadaveret UMIDDELBART EFTER træningen. Nu varer mine sessioner jo ofte et stykek voer en time, så der kan vel let gå over 45-60 minutter fra sidste brystøvelse, til jeg tager min shake. Kan dette ikke være et problem ved den gægnse opfattelse? I hvert fald har mine arme altid været en god side ved mig, og det er trodsalt dem, jeg altid træner til sidst - netop fordi de vokser rimeligt let; triceps altså.

Så er det bare hjernedød lommeteori fra en desperat gnalling eller hvad? :P og hvis der er nogen der ligger inde med noget info omkring brysttræning i et 2-split, som har virket for dem, så lad da også høre omkring det ;)

Prøv evt at post hvordan du tidligere har haft trænet bryst, tror mere det er der samt så din genetik på pat siden du skal kigge i stedet for detaljer som hvor længe efter bryst træningen du får protein og lign...

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo godt tage en protein/druesukkershake med dig til træning og så drikke efter, at du har trænet hver muskelgruppe eller hvert sæt. Men jeg har nu aldrig hørt andet end, at der skal indtages protein pg kulhydrat efter træningspasset på grund af det såkaldte "Window of oppertunity", hvor musklerne kan bruge meget protein. At det skulle være nødvendigt efter hver muskelgruppe har jeg aldrig hørt om

Link to comment
Share on other sites

Tak for det! Og ja, Keler, I slipper fandme ikke for mig og mine åndssvage tråde, før jeg får gang i den brystudvikling, så I kan ligeså godt hjælpe mig nu ;)Jamen min træning har i grove træk altid været baseret på 2-split, hvilket er en træningsform, jeg er glad for. Brystet har, som sagt, altid været mit største problemområde, hvilket generer mig grænseløst, da det jo er en flot disko-muskel, hvorimod ben og arme fx vokser rigtig pænt, hvis jeg giver dem chancen.

Jeg har trænet seriøst i lidt over halvandet år nu. I det første lange stykke tid baserede jeg mest min brysttræning på få og meget (måske nok for) tunge presseøvelser; altså for mig. Form og sådan blev ofret til gengæld for tunge lødt, hvilket er noget, jeg ikke rigtig gør mig i mere, selvom det da er træls at skulle gå ned i vægt for at få den helt rigtige form ;)

Dengang så alt det, jeg lavede til brystet sådan her ud ca.:

Bænkpres 5x5 el. lign.

Skrå bænkpres 3x8

Dips efter al træningen og egentlig til triceps, men noget gik den vel i

Min bryst responderede dog elendigt/slet ikke mht. massen, mens mine venners klarede sig ganske udmærket, og de var mere rundt ved lidt flere øvelser og lave skæg

I nyere tid har jeg så eksperimenteret lidt mere med flere øvelser, og jeg prøver også at lade være med at tage ekstremt lange pauser mellem sættene, selvom det er fristende i fx bænkpres, da man jo så kan tage mere. Så altså lige for tiden laver jeg mere noget i retningen af fgl. først i programmet:

Bænkpres (1RM lidt over 100kg):

1x20 med stang

1x12-15 med 51kg

1x10-12 med 61kg

1x8-10 med 71kg

1x8 med 81kg

1x3-7 med 86-91kg

Så skrå bænk med håndvægte 3x7-12 (svinger)

Flies med kabel; 3x10-12

Måske et eller andet oveni, brystpres eller noget 3x8

Dips til sidst som tricepstræning

Måske armbøjninger itl sidst for kondition og herligt pump :P

Træner altid bryst først.

Træner for det meste ikke til failure selvom det hænder (dog næsten aldrig fordi jeg VIL gå til failure; kun fordi jeg regner med, jeg kan tage en til, når jeg ikke kan)

Programmet her er lidt løst; jeg laver af og til lidt om og rokerer rundt på det... Kan ikke rigtig se det store problem i det, dog... Grunden til flies (som jo ikke er den mest velsete øvelse her) er den, at jeg forsøger at efterligne min fætter, der har nogenlunde samme bygning og styrke som jeg, og som for tiden har fantastisk gode resultater med bryst, selvom hans ikke rigtig var noget at råbe hurra for før..

Link to comment
Share on other sites

Kører hvad jeg vil kalde medium-bredt i bænk, altså ganske normal stil... Holder der, hvor jeg føler, jeg kan løfte tungest (det bør vel også være der, hvor alle muskelgrupper er mest aktive?)

Jeg har kørt/kører flies, mend et er sådan lidt op og ned med det... Når det er, så kører jeg dem som oftest rimeligt let med medium pauser og sådan 3x10 eller noget

Mellem hvert sæt har jeg nok det, man vil kalde lange pauser. Specielt de "store" øvelser. Når vi kommer ned i de små triceps/skulder øvelser eller lign., er det lidt forskelligt, men som regelt noget kortere...

Link to comment
Share on other sites

prøv smolov... der rammer du patten 4 gange i ugen...

Yep desto mere desto bedre :devil: For helvede hvor var jeg da bustet efter sidste cyklus :crazy: Helt færdig i to uger efter. Havde dog heller aldrig troet jeg kunne løfte så meget tungt jern på så lidt tid.

Er du uerfaren med programmer så prøv evt Smolov Jr.. Den er let at gå og herregud programmet tager kun et par uger - du får ikke børn af det - det er da værd at prøve. Der kan givetvis være marginalt bedre programmer hvad angår styrkeforøgelse pga af den høje volumen i Smolov'en. Men på masse siden skulle du derfor være dækket ind.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

prøv smolov... der rammer du patten 4 gange i ugen...

Desuden er fordelen at man næsten er varm fra det foregående træningspas. Der er heller ikke noget som at træne på et par allerede i forvejen små-ømme patter :wink:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Kører hvad jeg vil kalde medium-bredt i bænk, altså ganske normal stil... Holder der, hvor jeg føler, jeg kan løfte tungest (det bør vel også være der, hvor alle muskelgrupper er mest aktive?)

Du kan prøve at køre bredere i bænk (pegefingrene på de yderste markeringer på stangen), da det kan tænkes at du løfter således at du mest bruger triceps, og det ville kunne forklare hvorfor dine arme vokser, men ikke dit bryst.

Du vil nok ikke kunne løfte det samme i starten, men ommer man hurtigt efter.

Det skal lige siges at det også vi øge presset på de skuldre så pas på skader. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar, tænker lidt over det :)

Men det der Smolov, er det ikke langt mest for styrken? Jeg er ærligt talt ikke meget hooked på styrke, det er mere bodybuilding, der er målet :) Men styrke er jo også rart!

Jeg er lidt kritisk i forhold til de der fastsatte styrkeprogrammer, da jeg har prøvet et par stykker med dårlige resultater...

Link to comment
Share on other sites

Det kan simpelthen også være at din patter responderer bedre på styrkeløft end BB. Jeg synes i hvert fald du kunne prøve at give det en chance, måske køre noget 3x3 heavy. Jeg har selv haft den største fremgang ved netop denne metode og så køre BB style i hjælpeøvelserne - fx 3x8 i inclince dumbell. Der ligger vist en artikkel på getbig.dk (siden er fucked lige nu) hvor der står noget om forskellige kropsbygninger og hvilken slags træning de generelt responderer bedst på.

Link to comment
Share on other sites

Mht dit oprindelige spørgsmål omkring timingen af proteinindtaget, vil jeg vove at påstå at det INTET har på sig. Især ikke, hvis har et nogenlunde stabil indtag op til træningen og ikke faster flere timer før.

Har du nogensinde prøvet en lav volumen med brysttræningen. Du siger dine biceps og ben responderer fint ved nærmest ingen opmærksomhed. Har du nogensinde forsøgt at flytte fokus fra bryst?

Link to comment
Share on other sites

Mht dit oprindelige spørgsmål omkring timingen af proteinindtaget, vil jeg vove at påstå at det INTET har på sig. Især ikke, hvis har et nogenlunde stabil indtag op til træningen og ikke faster flere timer før.

Har du nogensinde prøvet en lav volumen med brysttræningen. Du siger dine biceps og ben responderer fint ved nærmest ingen opmærksomhed. Har du nogensinde forsøgt at flytte fokus fra bryst?

Hmmm, nej altså mine arme responderer ikke fint ved ingen opmærksomhed... Det var bare mine ben, der næsten ingen tæsk skulle have. Mine triceps er ret gode (og de har vel også fået en del tæsk med forskellige pres, dips og pushdowns), hvor biceps bestemt ikke er noget at råbe hurra for, men ikke så galt som brystet!

Synes netop ikke jeg havde fokus på bryst specielt det første lange tid, hvor jeg også kun fyrede et par presseøvelser af til det, og der skete jo ikke rigtig noget :/

Link to comment
Share on other sites

Men det, jeg egentlig hører jer sige er, at jeg skal prøve virkelig at give den gas med brysttræningen? Det kunne være et spændende projekt at fyre max op for den, og så slappe lidt af de andre steder, for ellers bliver det nok for meget af det gode :)

Haha, jeg tror du hører hvad du vil høre Jens :laugh: Men giv du den bare gas, og så må du jo se om der sker noget.

Link to comment
Share on other sites

Min kommentar skulle mere tages som et humoristisk input - ment som at de fleste BB'ere gerne vil tage imod råd hvis det involverer en ekstrem volumeniøs "pattræning" :tongue:

Bare i orden ;)

Men tro mig, hvis ét sæt bænkpres var svaret på mine bønner, så var det helt okay - resultatet er det, der betyder noget for mig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share