anja a vil have stoppet tung vægtræning for kvindelandsholdet?


Tobias
 Share

Recommended Posts

Thue Kvorning... Han har rimeligt styr på det skidt! samtidig er de tilknyttet institut thomey (hovedsageligt fysioterapi), der også er kvalificerede, men det er mest på genoptræning og forebyggelses-delen, formoder jeg...

Nu står Thue Kvorning også for styrketræning for OB's superligahold og tilfældigvis har jeg set de programmer han har lavet til dem. Jeg har svært ved at se relevansen i 10RM i benpres, DB flyers og øvelser såsom frivend, som nærmest er med som en slags sidebemærkning.

Han er rimelig skarp på det teoretiske, men efter min mening halter han kraftig på det praktiske plan.

Link to comment
Share on other sites

Nu står Thue Kvorning også for styrketræning for OB's superligahold og tilfældigvis har jeg set de programmer han har lavet til dem. Jeg har svært ved at se relevansen i 10RM i benpres, DB flyers og øvelser såsom frivend, som nærmest er med som en slags sidebemærkning.

Han er rimelig skarp på det teoretiske, men efter min mening halter han kraftig på det praktiske plan.

Nu ved jeg ikke hvilken sammenhæng, det har været i!! Kunne lyde som noget genoptræning og/eller teknisk træning!! Nu er det jo et alment fakt, at fodboldspillere ikke har den store erfaring med vægttræning.... så man skal starte et sted!

Tro mig, manden ved, hvad han laver!

Hygge, Jac

ps. dumbbells flyers er der vel ikke noget galt med...?

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvilken sammenhæng, det har været i!! Kunne lyde som noget genoptræning og/eller teknisk træning!! Nu er det jo et alment fakt, at fodboldspillere ikke har den store erfaring med vægttræning.... så man skal starte et sted!

Tro mig, manden ved, hvad han laver!

Hygge, Jac

ps. dumbbells flyers er der vel ikke noget galt med...?

Han har brugt det samme program gennem 2 år nu og nej det er almindelig sæsontræning. Spillerne får også lov at træne en del uden opsyn af ham selv.

Næh som sådan er der ikke noget galt med flyers. Jeg kan bare ikke se hvilken relevans den har for et fodboldspiller, ligesom jeg hellere ikke kan se relevansen af 10 RM i benpres.

På den baggrund synes jeg godt at man kan betvivle den praktiske del af hans viden.

Link to comment
Share on other sites

Han har brugt det samme program gennem 2 år nu og nej det er almindelig sæsontræning. Spillerne får også lov at træne en del uden opsyn af ham selv.

Næh som sådan er der ikke noget galt med flyers. Jeg kan bare ikke se hvilken relevans den har for et fodboldspiller, ligesom jeg hellere ikke kan se relevansen af 10 RM i benpres.

På den baggrund synes jeg godt at man kan betvivle den praktiske del af hans viden.

Ved faktisk ikke meget om hans træning af OB, men tilgengæld ved jeg GOG er meget glade for hans kompetencer.... Og at han burde have det praktiske med....., men så meget ved jeg desværre ikke om det!!

Jeg ved tilgengæld at han fik job ved ob, fordi han havde skabt gode resultater med gog!

Hvor har du din viden fra? Henning

Hygge, jac

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

Ved faktisk ikke meget om hans træning af OB, men tilgengæld ved jeg GOG er meget glade for hans kompetencer.... Og at han burde have det praktiske med....., men så meget ved jeg desværre ikke om det!!

Jeg ved tilgengæld at han fik job ved ob, fordi han havde skabt gode resultater med gog!

Hvor har du din viden fra? Henning

Hygge, jac

Jeg træner i samme center som ham og OB's hold, så man kan ikke undgå at ligge mærke til den slags, specielt når de glemmer deres sedler med deres programmer på.

Henning - Fra Baardi bilders computer.

Link to comment
Share on other sites

Styrketrænig skal først og fremmest:

1 forebygge skader.

2 Derudover skal den give spillerne forudsætningen for korrekt teknik i deres sport (dette kan hænge sammen med første punkt)

3 Forbedre præstationen (dette vil også overlappe med punkt to. Bedre teknik giver ofte bedre spil på banen).

Det ovenstående er i prioriteret rækkefølge.

Øvelser som råtræk og lunges variationer er oplagte valg. Resten må afhænge af den enkelte spillers styrker/svaghed og af hvilken fase de er kommet til i deres sæson.

Med god coaching og supervision er styrketræning meget meget sikkert og forbedrer forudsætningerne for legen med bolden.

Den gammeldags opfattelse af træningen som ødeløggende for teknikken og bevægeligheden er sørgelig. Husk vægtløftere er nogle af de mest bevægelige og spændstige atleter af alle!

Jeg kan ikke være mere enig med dig ptpoul. Men ben press maskine er dog i orden under genoptræningsfasen!!!

Link to comment
Share on other sites

I den sammenhæng jeg kender Thue, har han forholdsvist MEGET styr på det. Hvordan er det lige teoretisk man kan have styr på fysisk træning, men ikke praktisk ??

Anyway, vil gætte på han ved hvad han laver, og der er en mening med det. Mon ikke i skulle løfte nogle vægte i OBBC fremfor at bitche hvor "forkert" de andre træner :devil:

Link to comment
Share on other sites

I den sammenhæng jeg kender Thue, har han forholdsvist MEGET styr på det. Hvordan er det lige teoretisk man kan have styr på fysisk træning, men ikke praktisk ??

Anyway, vil gætte på han ved hvad han laver, og der er en mening med det. Mon ikke i skulle løfte nogle vægte i OBBC fremfor at bitche hvor "forkert" de andre træner :devil:

Man kan da sagtens have styr på de fysiologiske processer bag styrketræning men samtidig være en hat til at lave programmer der rent faktisk giver mening. Det omvendte kan ligeså vel lade sig gøres. Du gætter jo tilsyneladende uden at vide ret meget om situationen?

Det handler ikke om at bitche over hvem der træner forkert, men debat om hvordan man omsætter teori til praksis(eller måske mangel på samme? )

Du kan da selv komme igang med at løfte lidt vægte. Det gør vi da så rigeligt i OBBC. :wink::tongue:

Link to comment
Share on other sites

I den sammenhæng jeg kender Thue, har han forholdsvist MEGET styr på det. Hvordan er det lige teoretisk man kan have styr på fysisk træning, men ikke praktisk ??

Anyway, vil gætte på han ved hvad han laver, og der er en mening med det. Mon ikke i skulle løfte nogle vægte i OBBC fremfor at bitche hvor "forkert" de andre træner :devil:

Thue er en hat, der i et træningslokale ikke kan kende forskel på sin røv og sit hovede. For eksempel: (som der vitterligt er mange af) hvad har decideret maskintræning at gøre i en sportsmands træningsprogram. Og her snakker vi ikke blot om supplement til frivægtsflerledsøvelser, men som hovedbestanddel.

Link to comment
Share on other sites

Styrketrænig skal først og fremmest:

1 forebygge skader.

2 Derudover skal den give spillerne forudsætningen for korrekt teknik i deres sport (dette kan hænge sammen med første punkt)

3 Forbedre præstationen (dette vil også overlappe med punkt to. Bedre teknik giver ofte bedre spil på banen).

Jeg er ikke helt sikker på at de forskellige trænere nødvendigvis har samme prioritetsrækkefølge som dig her.... Mange ser nok præstationsforøgning som vigtigere end de andre faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg lyder som alle tiders ide. Det er lidt for let at kalde manden for en klaphat online, som Jesper vælger, uden at han har den mindste chance for at forsvare sit arbejde.

Ellers må incognito jo henvise ham til den her tråd, hvis han er den eneste der vitterligt at samtalet med personen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at gøre andet end at trække på smilebåndene når OB'erne er nede at "træne". Udover at de optager pladsen for folk, som er interesserede i at lave noget, så jeg har jeg set pensionister være mere engagerede i deres træning end luksusdyrene i blåt tøj :laugh: De mangler en drill seargent til at sætte gang i dem, så de ikke falder i staver rundt omkring og fordriver tiden med snak :wink:

Deres programmer er heller ikke noget at råbe hura for, men med det engagemant de lægger for dagen betyder det ikke det store :wink:

Link to comment
Share on other sites

I den sammenhæng jeg kender Thue, har han forholdsvist MEGET styr på det. Hvordan er det lige teoretisk man kan have styr på fysisk træning, men ikke praktisk ??

Anyway, vil gætte på han ved hvad han laver, og der er en mening med det. Mon ikke i skulle løfte nogle vægte i OBBC fremfor at bitche hvor "forkert" de andre træner :devil:

Læg mærke til at jeg ikke kritiserer Tue, men diskuterer nogle ting der er uforståelige i den træning han doserer.

Det kan være der er gode grunde:

Lav et program, de må ikke blive skadet og du må kun undervise dem i teknik en gang.

Så ville jeg sgu heller ikke dosere dødløft og andre øvelser der kræver coaching for at blive udført sikkert.

Jeg er ikke helt sikker på at de forskellige trænere nødvendigvis har samme prioritetsrækkefølge som dig her.... Mange ser nok præstationsforøgning som vigtigere end de andre faktorer.

Yeah, I hear you.

Det er bare den eneste forklaring, jeg kan komme op med, når jeg ser meget af den træning eliteudøvere laver i motionscentrene.

Let, enkeltledsøvelser, med en intensitet der får pensionister til at ligne træningsnarkomaner på amfetamin.

Det kan kun være pga. en overdreven fokus på sikkerhed at idrætsudøverne ikke får lov til at træne effektivt.

Men jeg venter da spændt på forklaringerne, er overbevist om man kan lære meget af Tue. OB'erne har sgu bare ikke lært noget.....

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg lyder som alle tiders ide. Det er lidt for let at kalde manden for en klaphat online, som Jesper vælger, uden at han har den mindste chance for at forsvare sit arbejde.

Ellers må incognito jo henvise ham til den her tråd, hvis han er den eneste der vitterligt at samtalet med personen. :smile:

Nu kaldte jeg ham ikke en "klaphat", men en "hat", hvis vi lige skal være helt præcise :wink:

Det rager mig i øvrigt en "hat", om han har en chance for at forsvare sig. Slår man sig ned som "Fyns førende ekspert inden for funktionel træning" så skal ens programmer også kunne tåle en seriøs omgang kritik. Viser det sig, at hans programmer og træningsstil er underlagt meget strenge begrænsninger fra OB's ledelses side, så forstår man ikke, at han overhovedet vil lægge navn til. Sådan som det kører for tiden, så er det hamrende utroværdigt.

Og med hensyn til at konfrontere ham. Så rager det mig lige så lidt, som den let overvægtige morfar der vil punkttræne dunken væk med +100 hoftebøjere. Thues force ligger blot klart i den noget højere underholdningsværdi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share