Vi lader ikke Danmark bukke under for overvægt!


Augustinus
 Share

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Der er lidt problemer med den forslag

Hvis der skal være 45 minuter idræt i skolen hver dag, kræver det penge. Der skal jo være en lærer og stå for det. Det koster penge, hvilket du nok ikke rigtig kan få lokket ud af befolkningen.

Afgifte på junkfood har bare det problem, at det jo vil være lidt konkurrence krænkende. Junkfood er jo ikke skadeligt, hvis det er i de rigtige mængder. Hvis man vil ligge ekstra afgift, vil det skade de firma, som laver de fødervarer. Hvis der er noget som kan give klunk i befolkningen er det forskelsbehanling.

En effektiv metod, kunne være at indfører vægtafgift på personer, som der har været tale om. Det bør så være efter fedt%, og ikke BMI. Det vil jo selvfølelig også give ekstra udgifter, da der skal være en til at udfører testende. Jeg tro dog ikke det kunne betales med de ekstra indtægter man vil får fra vægtafgiften

Link to comment
Share on other sites

Det koster jo også penge, at folk er overvægtige. Deres lange behandlinger og problemer på sygehusene. De kan ikke arbejde så længe som normal vægtige osv.

Vedr. forskelsbehandling. Man må ikke reklamere for tobak, og der skal være en stor fed seddel på, hver eneste pakke cigaretter, hvor der står noget negativt om røg. Er det ikke konkurrence krænkende? Samtidig skader det jo også de firmaer der sælger tobak, at der er så mange offentlige steder man ikke må ryge længere. Er det syndt for tobaks firmaet?

Jeg er som godt klar over, at junkfood ikke er skadeligt i små mængder. Røg er jo heller ikke direkte skadeligt i små mængder! Men problemet er bare at folk ikke spiser det i små mængder, men store mængder.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke noget nyt at afgiftsbelægge usunde varer. Udover tobak og alkohol er fx sodavand også heftigt belagt. Der er både læskedriks- og sukkerafgift på sodavand og de samlede afgifter er 2-3 gange højere i Danmark end i resten af EU.

Jeg tror ikke på, at en "vægtafgift" på personer med en høj fedtprocent er nogen effektiv løsning. Jeg bryder mig egentlig heller ikke om tanken og synes egentlig det er en lidt ubehagelig måde at hænge folk ud på - selvom intentionen med forslaget naturligvis er god. Der er nok også mere komplicerede grunde til at folk spiser usundt end bare prisen - et stigende antal unge ryger jo også, selvom det er meget dyrt.

Du vil nok kunne få flere indtægter på den baggrund, men jeg tror ikke forbruget vil blive påvirket synderligt meget. Differentiering i momsen kunne efter min mening være en mulighed - højere moms på deciderede usunde varer og lavere moms på fx frugt og grønt, så det ikke er så dyrt at spise sundt.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Jeps differentiering i momsen, synes jeg ville være en fin idé. Hvis man kunne få lavet det sådan at folk kun havde råd til at købe slik og sodavand til fester og weekender osv. som en slags luksusvare, som i gamle dage, ville det jo være perfekt. Man skal så bare passe på, at hele det danske marked i søde ting og sager ikke bliver flyttet til tyskland. Tror dog ikke at folk ville købe mere i Tyskland end de allerede gør af den grund egentlig.

Stigende antal rygere? Det jeg da ikke få til at passe ind i min verden. Jeg kender knapt nogen på min egen alder der ryger regelmæssigt. Der er da også forbudt på gymnasiet og på gymnasiets grund såvel som det er på sygehusene. Det er syndt for de få rå der ryger, men så må de snart lære at holde op.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo det typiske problem med grænsehandel som man også har set med tobak og alkohol, men det er nok desværre svært at gøre noget ved. Tyskland er i øvrigt et godt eksempel på et land, hvor momsen er diffentieret og lavere på fødevarer end på luksusvarer. Det er så ikke inddelt i sundt/usundt, men det har i det mindste mindre social slagside end her i Danmark, hvor selv basale ting som mælk har en moms på 25%.

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde artiklen på JP igen, men essensen af artiklen var, at der i de seneste år har været en kraftig stiging af rygere blandt unge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skulle rigtig godt, skulle vi have en fælles moms i EU på de søde ting, så der ikke var noget at spare på at hoppe over grænsen. Men jeg kan næsten ikke forestille mig andet end, at det ville gå ud over en masse ting, langt udover min politiske forstand

Link to comment
Share on other sites

Elementet med en kraftig opgradering af idrætsundervisningen i skolen kan jeg kun tilslutte mig. Det kunne være smukt (og sundt) hvis poderne hver dag inden 1 time tumlede rundt i 45-60 min og fik noget fysisk uddannelse og træning. Synd at der ikke er politisk vilje til sådan nogle ting. Jeg ville såmænd gerne melde mig frivilligt til at stå for en af dagene i ugen. Gratis. :tongue::superman:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ja - tror heller ikke det er sådan lige at få gennemført og de enkelte lande vil nok foretrække selv at kunne styre deres afgifter.

.. glemte i øvrigt helt at nævne, at det er fedt, du har taget initiativet :smile:

Et andet område jeg selv har gået og tænkt over er, at det virker lidt tåbeligt (især med det offentliges anbefalinger om at dyrke sport/motion ofte) at man kan få gratis lægehjælp og behandling af alskens mere eller mindre trivielle ting, mens man kan få lov selv at betale langt størstedelen af omkostningerne til de behandlinger, man får hos fysioterapeut og kiropraktor, hvis man skulle pådrage sig en skade i forsøget på at holde sig sund.

Sidst jeg styrtede på mountainbike var jeg igennem en del kiropraktor-behandlinger. Heldigvis betalte min forsikring i det tilfælde.. ellers havde det været en dyr fornøjelse. Det endte med at koste omkring 3.000 kr.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert ret i det med at politikkerne ikke formår at få sådan noget igennem, men hvor er det dumt. Hvem kan være imod det forslag? Selvfølgelig kræver det en masse penge og resourcer, men jeg tror sq genvinsten er noget bedre end når Hr. Haarder vil lave karakterskalaen om og kalde 3 klasse for 4 klasse osv.

Hehe tak for det RuneN, men der er nok mest fordi, at jeg arbejder som svømmeinstruktør for børn i alderen 5-15 år, og der er bare så mange fede børn, hvor er det ærgerligt.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Ang. rygning: Statistikkerne siger at rygning bliver mere populært. Der er ikke så mange der holder op med at ryge, flere starter, og dem som ryger ryger mere... Og at røg ikke skulle være skadeligt i små mængder?!? :blink: Hvor har du det fra? Lidt røg er naturligvis sundere end meget røg, men al røg fra cigaretter er skadeligt!

Motionen i folkeskolen er afprøvet i Norge med gode resultater. Mener at der blev lagt 45min. leg/spil i forbindelse med spisepausen, hvilket resulaterede i sundere og mere motiverede børn. Dette, kombineret med et sundhedsoplysningssamarbejde (pænt langt ord, hva'?) med hjemmet mener jeg kunne være et forslag. Decideret FUT og PT, som set i amerikanske film, tror jeg vil gøre mere skade end gavn, da det lynhurtigt kan sætte lighedstegn mellem "motion" og "røvkedeligt, men hårdt".

Tjek i øvrigt de fælles mål stillet for faget idræt i folkeskolen i dag. Synes sq de er ret smukke... :smile:

http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Idraet/formaal.html

Edited by Roadrunner
Link to comment
Share on other sites

Roadrunner >>

Når jeg nævner FUT så behøver det ikke at være benhårdt og dødsygt. Det er jeg også langt hen af vejen modstander af. Den effekt "man" gerne ville opnå er jo bare at skabe en eller anden form for kropskultur, som slet ikke eksisterer i folkeskolen i dag. Det kan jo fint være gennem leg og spil. Ingen grund til at der går Gunnery Sergent Hartman i den. :cool:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ang. rygning: Statistikkerne siger at rygning bliver mere populært. Der er ikke så mange der holder op med at ryge, flere starter, og dem som ryger ryger mere... Og at røg ikke skulle være skadeligt i små mængder?!? :blink: Hvor har du det fra? Lidt røg er naturligvis sundere end meget røg, men al røg fra cigaretter er skadeligt!

Enig her!

Motionen i folkeskolen er afprøvet i Norge med gode resultater. Mener at der blev lagt 45min. leg/spil i forbindelse med spisepausen, hvilket resulaterede i sundere og mere motiverede børn. Dette, kombineret med et sundhedsoplysningssamarbejde (pænt langt ord, hva'?) med hjemmet mener jeg kunne være et forslag. Decideret FUT og PT, som set i amerikanske film, tror jeg vil gøre mere skade end gavn, da det lynhurtigt kan sætte lighedstegn mellem "motion" og "røvkedeligt, men hårdt".

Tjek i øvrigt de fælles mål stillet for faget idræt i folkeskolen i dag. Synes sq de er ret smukke... :smile:

http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Idraet/formaal.html

Jeg tro på alle kan få det sjovt med idræt. Det er blot et spørgsmål om at få det vidergivet på den rigtige måde. Det er motion bare det at lege tik eller gå i dåsen.

Det problem jeg ser er økonomisk. Jeg tro ikke på, at alle landes idrætslærer er som rommel, og gerne vil gøre det frivillig. Desværer :dry:

Det vil være en smuk tanke med mere idræt, tro det vil være svært at skaffe midlerne. Hvor skal de ekstra penge komme fra? Vi har en befolkning i dag der vil havde skattelettelser og en mindre stat. Det betyder nedskæringer og effiktivisering, Derfor er det svært at finde midler til ekstra udgifter.

Det eneste sted jeg kan se, hvor pengene skulle kommer fra, var fra det beløb folkeskolen allerede får. De får i forvejen utrolig mange penge, i forhold til andre lande, og når man tænker på hvor gode de er i forhold til andre lande, burde man jo næste tro, at de har nogle penge til overes ( Når får jeg hvis tæsk af alle folkeskolelærene på MOL :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Vi kan sagtens blive enige om at det kræver ressourcer... Eller omlægning af de nuværende. Tiden skal selvfølgelig sættes af til det, men til en start kunne den obligatoriske gårdvagt lave lidt mere end at drikke sin kaffe, og måske kunne skolefritidsordningerne også være et sted at sætte ind. Børn kan sagtens sættes i gang, de skal bare "have mulighed for at opleve glæde ved og lyst til at udøve idræt og udvikle forudsætninger for at forstå betydningen af (livslang) fysisk udfoldelse". Så vi idrætslærere skal bare i gang med at sprede det glade budskab! :wink:

Edited by Roadrunner
Link to comment
Share on other sites

min bedste ven læser til lærer (i holbæk) og det man burde lære de kommende lærere i er hvordan man motiverer folk, for det er jo det der principielt er hele problematikken. hvis man fik motiveret de unge til at dyrke motion i fritiden ville man jo slet ikke have brug for at have idræt på skoleskemaet.

jeg synes momsnedsættelsen er en rigtig god idé. men selvom vi har en "liberal" regering tror jeg snarer der er tale om ekstra udgifter på usunde varer...

jeg læste kort at der var noget med at undervisningsministeren ikke burde koncentrerer sig om hvordan karakterskalaen burde se ud og til det kan jeg kun sige at du så ikke har været universitetsuddannet eller på anden måde have haft brug for at videregive dine karakterer til et udenlandsk universitet eller instituation/virksomhed - det er en kamp uden ende at skulle forklarer dem hvad de forskellige karakterer ca svarer til - den 12 skala burde vi have haft for 15år siden! - men bedre sent end aldrig...

back to topic:

angående fut (det vi havde i mili - fredericia) var da ofte sjovt med noget halv rugby og andre gange bare noget fodbold. vi skal vise de unge at idræt kan være lig leg så deres opfattelse ikke er "leg ≠ idræt" - som jeg tror det er i nogle kredse...

men godt initiavtiv - men basalt set burde man jo ikke lovgive om sådan noget - det kræver en holdningsændring landt befolkningen, det andet kan bare give en bagside hvis man går ind og lovgiver!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke kun det er skolens ansvar at børn dyrke motion. Det er i langt højere grad forældrenes ansvar. Mine forældre har været fantastiske til at give mig gode sportsvaner, men sådan er det jo desværre langtfra alle voksne der er skruet sammen. Man kan selvfølgelig ikke tvinge forældre til at få deres børn til at dyrke sport, men jeg er af den indstilling at regeringen skulle investere en del mere i sport og sportsfaciliteter generelt. Derudover burde der ikke sælges slik i fritidscenteret, sportscenteret mv., hvor børn færdes tit.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig ville der i det perfekte samfund ikke være behov for sådanne forslag. I det perfekte samfund ville der slet ikke være brug for love overhovedet.

Men lige meget hvor godt forældre opdrager deres børn, synes jeg nu er det er meget godt at der er en lov om at man fx ikke kan købe alkohol som 11 årig eller ryge i skolegården.

Men det er jo ikke fordi, at man berøver nogen individer noget ved at have en sådan lov. Det kommer i sidste ende alle til gode. Jeg tror heller ikke børnene har noget imod at bruge noget af deres skoletid på at bevæge sig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke rigtig på idéen med momsdifferetiering. Et kilo gulerødder koster i forvejen mindre end et kilo chokolade, og man kan sagtens få 4-5 æbler for prisen for en pose chips.

At lade folk betale ”vægtafgift” synes jeg er helt hen i vejret. Det ville kræve enorme ressourcer at måle og veje hele befolkningen en gang om året. Som de fleste på MOL ved, så kan ens fedtprocent jo også svinge gevaldigt, alt efter hvornår man vejer sig. Det ville også være urimeligt, hvis f.eks anorektikere skulle rammes på pengepungen, hvis det skulle lykkes dem at blive raske og opnå normalvægt.

Jeg er derimod helt enig i JoachimM’s forslag om at fjerne slikket fra idrætsklubberne.

Jeg synes også, at vi skal sætte ind i skolerne. Det behøver ikke koste særlig meget med 45 minutters idræt om dagen. Man kunne evt. skære en enkelt uge af sommerferien (men OK, det er en hvepserede…).

Nu har jeg selv engang arbejdet i en SFO, og der var drenge, der spillede fodbold et par timer HVER DAG. Det er OK at opfordre børnene til at lave fysiske aktiviteter, men eftersom det jo er en skoleFRITIDsordning, så mener jeg ikke, at man skal tvinge dem til det. Det vil også kræve at pladsen og materialerne er til det.

Det sværeste bliver nok at overbevise politikerne, eftersom de positive resultater først viser sig efter nogen tid

Link to comment
Share on other sites

Hvad nu hvis en pose slik kostede 40-45 kroner istedet for de 20 kroner som en stor pose harboe koster?

Hvis en halv liter sodavand kostede 20 kroner istedet for 8 kr. Hvis alt slik lige blev ramt af en kæmpe moms, vi vil selvfølgelig stadig have råd til det, men folk ville nok hurtigt ændre deres slikvaner. Er det fuldstændigt urealistisk at tænke sig? Der er nok nogle firmaer der må pakke sammen, men det går nok.

Quote

Det sværeste bliver nok at overbevise politikerne, eftersom de positive resultater først viser sig efter nogen tid

Sådan er det jo med alting, det tager sin tid. Men de må da kunne se at det er nødvendigt at handle.

Link to comment
Share on other sites

"Det vil også kræve at pladsen og materialerne er til det"

da jeg gik i skole havde vi en fodboldbane og skolegård. men når begge ting vare iset til og man ikke kunne alve sneboldskamp flyttede vi bordene indenfor så vi forvandlede klasselokalet til en boldbane næsten hvert frikvarter - det var selvfølgelig ikke noget lærerne var særligt glade for, men hvad man ikke ved har man ikke ondt af :innocent:

jeg bor overfor en skole i slagelse(dyhrs skole) og jeg kan høre hver gang de får frikvarter(læser til eksaminer pt) og jeg er overbevist om at der enten er fodboldkamp eller anden for for sportslig aktivitet i deres klasselokaler(ved ikke hvordan de børn ellers kan larme så meget)

Link to comment
Share on other sites

Jeg dyrkede ikke særligt meget sport eller motion i folkeskolen, og alligevel var jeg tynd som et siv.

Mange andre har det på samme måde.

Hvis jeg så var blevet tvunget til at dyrke idræt i 45 minutter for ikke at blive overvægtig, som jeg

overhovedet ikke var i fare for i forvejen, var jeg godt nok blevet stiktosset over skulle spilde al den tid !

Link to comment
Share on other sites

men for at det skal have en ordentlig virkning skal man gøre sport IN. det gælder om at få de unge til at synes det er federe at være hurtigst i 800meter end hvem der hurtigst kan komme ned til McD i frikvarteret på deres scooter...

man skal finde nogle såkaldte opionleaders som børnene kan forholde sig til fx "den sjove idrætslærer" eller "ham der er god til basketball" ect...

for det kan jo være ligegyldigt hvis børn er tvunget til at have idræt hver dag hvis de ikke synes det er sjovt. så bliver de inaktive i timerne eller pjækker bare. hvad laver de menst de pjækker? de er da nede hos købmanden og æder slik... altså udvikler man snarer en ond cirkel hos nogen hvor det bliver fedt ikke at dyrke sport og for dem bliver det for alvor svært af lave et holdningsskifte.

selvom alle deltager i idræt nytter det jo heller ikke meget hvis de ikke fortsætter den sportslige linje efter skoletiden... derudover er der det element at det ikke er alle lærer som er lige engageret, vi har vel næsten alle haft en eller flere lærer som enten stank af hvidløg, var komplet idiot eller på anden måde irriterende - denne lærer kan jo også sagtens være idrætslæreren. da jeg gik i folkeskolen spillede vi 50% af tiden fodbold og det var da næppe alle der synes det var mega sjovt!(jeg gik på nyrupskolen - den skole som næsten hvert år er i finalen i bt's skolefodbold, og når man kan se succesfulde resultater bliver det jo sjovere - men der er/var jo altid nogen som ikke synes det er mega fedt og hellere vil spille basketball, volley, tennis eller noget helt fjerde)

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Jeg dyrkede ikke særligt meget sport eller motion i folkeskolen, og alligevel var jeg tynd som et siv.

Mange andre har det på samme måde.

Hvis jeg så var blevet tvunget til at dyrke idræt i 45 minutter for ikke at blive overvægtig, som jeg

overhovedet ikke var i fare for i forvejen, var jeg godt nok blevet stiktosset over skulle spilde al den tid !

Spild af tid? Det er landets fremtidige sundhed og velfærd vi snakker om? Kan det ikke være ligeså vigtigt som billedkunst og håndgerning? Desuden tror jeg på at eleverne er mere aktive i timerne og får mere ud af dem hvis de har fået lov at vågne ved hjælp af lidt gymnastik

Jeg kan ikke forstå at unges konkurrence gen er fuldstændigt dødt eller flyttet over i counter strike verdenen. I folkeskolen ( og stadig :laugh: ) ville jeg da helst være den stærkeste,hurtigste og bedste. Være lige som beckham osv. Hvor er det blevet af?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share