Vi lader ikke Danmark bukke under for overvægt!


Augustinus
 Share

Recommended Posts

Big Brother's watching you (not big in the overweight sense though, Big in the all-seing-all-knowing sense...)

Vægtkontrol af befolkning? Hvad med et tankepoliti, så ingen tænker grimme og samfundsundergravende tanker?

Hvis folk vil æde sig, ryge sig, drikke sig ihjel, så må det være deres eget valg. Staten og jeg skal ikke blande sig. Der bør oplyses, sådan at ingen kan være i tvivl om, at det skadeligt. Der skal gives et valg - altså billig og rigelig adgang til de sunde valg (både kost og motion).

Men at staten skulle blande sig, hvordan vi lever vores liv er en horribel tanke, som bringer alle de værste elementer fra Sovjettiden i frisk erindring.

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Desuden tror jeg på at eleverne er mere aktive i timerne og får mere ud af dem hvis de har fået lov at vågne ved hjælp af lidt gymnastik

Jeg kan ikke forstå at unges konkurrence gen er fuldstændigt dødt eller flyttet over i counter strike verdenen. I folkeskolen ( og stadig ) ville jeg da helst være den stærkeste,hurtigste og bedste. Være lige som beckham osv. Hvor er det blevet af?"

1. gymnastik er verdens mest elendige sport hvilket jeg kan bevise ved at den er den direkte grund til at jeg har skinnebensbetændelse på femte år og derfor ikke kan løbe mere end 3-4kilometer!

men en eller anden form for sportslig aktivitet er godt, kræver dog at de bagefter får noget energi - ellers bliver det et meget inaktivt matematikhold som skal undervises efter idrætten! og man kan ikke bestemme at børn skal spise(rigtigt), mange havde ikke madpakker med da jeg gik i skole...

2. de fleste brugere herinde ville nok også være den bedste og hurtigste men nu er der desværre ikke 5mill brugere her på mol... vi er ikke den rigtige målgruppe!

Link to comment
Share on other sites

Big Brother's watching you (not big in the overweight sense though, Big in the all-seing-all-knowing sense...)

Vægtkontrol af befolkning? Hvad med et tankepoliti, så ingen tænker grimme og samfundsundergravende tanker?

Hvis folk vil æde sig, ryge sig, drikke sig ihjel, så må det være deres eget valg. Staten og jeg skal ikke blande sig. Der bør oplyses, sådan at ingen kan være i tvivl om, at det skadeligt. Der skal gives et valg - altså billig og rigelig adgang til de sunde valg (både kost og motion).

Men at staten skulle blande sig, hvordan vi lever vores liv er en horribel tanke, som bringer alle de værste elementer fra Sovjettiden i frisk erindring.

Zorn.

Jamen det kunne være skrevet af mig også :4thumbup:

Tror i virkelig at det er sukkereret der er problemet til overvægt :nonono: og hvor mange af jer kloge hoveder har oplevet eller er overvægtig :innocent:

Link to comment
Share on other sites

det er da ikke meget anderledes end at staten bestemmer at vi skal lære matematik eller at skolen bestemmer at der skal bedes fadervor og synges morgensang. Det er der da intet kommunistisk ondskab i :nonono:

Hva så med at sætte 50 procent ekstra moms på alt slikket og sodavanden? Så ville der sikkert komme et kæmpe illegalt slik marked :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Fuldstændig enig med Zorn, folk skal opfordres til at dyrke mere motion og spise sundere, men ligefrem at ligge en punktafgift el. hæve momsen på usunde varer finder jeg hul i hovedet.

Og sammenligne idræt med at skulle lære matematik er da lidt ude af dimensioner, matematikken er en af grundstenene i hele vores undervisningssytem. Noget jeg kunne være med til var at staten f.eks. gav tilskud til motionscentre osv..

Link to comment
Share on other sites

Tror i virkelig at det er sukkereret der er problemet til overvægt :nonono: og hvor mange af jer kloge hoveder har oplevet eller er overvægtig :innocent:

Hørt!!! Børn bliver ikke fede af at sidde stille (og vokse)... :4thumbup:

Og idræt er et skolefag... ligesom matematik. Det er en udbredt misforståelse at "ungerne bare skal ud og røre sig!". Var dette tilfældet kunne man spare pengene, købe nogle bolde holde længere frikvarterer. Der er læringsmål i idræt (se tidligere postet link) lige så vel som der er i matematik og dansk... og håndgerning og hjemkundskab :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke noget nyt koncept at sætte afgift på varer, som det ikke er hensigtsmæssigt, at folk indtager eller bruger for meget af. Udover de allerede nævnte afgifter på tobak og alkohol er der jo også grønne afgifter på fx el, varme, benzin, olie, bæreposer og vand. Da de grønne afgifter blev indført blev andre skatter og afgifter også reduceret for at undgå at de blev opfattet som ekstraskat - den effekt kan man så diskutere om man har opnået :wink:

Men nu behøver det jo heller ikke at være en stigning i momsen på usunde varer. Det kunne være en sænkning af momsen på fx frugt og grønt præcis med henblik på at gøre deciderede sunde varer billigere.

Mht. at opfordre folk til at dyrke mere motion og spise sundere - så har man jo efterhånden gjort det længe, uden den helt store effekt. Kampagner som den med skridttællerne har da bestemt en kortsigtet positiv effekt, men hvor mange vader stadig rundt med deres skridttællere om et år?

Jeg kan kun stille mig undrende overfor, at det skulle være spild af tid at motionere, hvis man er "tynd som et siv". Der er jo flere videnskabelige undersøgelser der viser, at det er langt farligere at være slank og inaktiv end overvægtig og aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Tror i virkelig at det er sukkereret der er problemet til overvægt :nonono: og hvor mange af jer kloge hoveder har oplevet eller er overvægtig :innocent:

Jeg er selv gået fra et BMI på 30 til 24 og har været overvægtig det meste af mit liv indtil sidst i 2004. Derfor er jeg da også godt klar over, at der er mange andre grunde til overvægt end blot dårlig kost og mangel på motion og at det er sværere end "bare at tage sig sammen" og alle de andre gode klichéer. Men kosten er trods alt ét område man kunne sætte ind på og prøve at gøre det mere attraktivt at spise sundt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv gået fra et BMI på 30 til 24 og har været overvægtig det meste af mit liv indtil sidst i 2004. Derfor er jeg da også godt klar over, at der er mange andre grunde til overvægt end blot dårlig kost og mangel på motion og at det er sværere end "bare at tage sig sammen" og alle de andre gode klichéer. Men kosten er trods alt ét område man kunne sætte ind på og prøve at gøre det mere attraktivt at spise sundt.

Nu har jeg selv smidt 17 snart 18 kg. siden jeg startede mit eget vægtab, men min overvægt skyldes ikke at jeg åd mig mæt i slik og søde sager :nonono: men den simple

årsag at jeg har en virksomhed hvor der til tider er endog meget travlt og derfor ikke lige havde tid til min morgenmad eller frokost for den sags skyld. Når jeg så kom hjem

og skulle have aftensmad væltede jeg om på sofaen :nonono: så jo ved udemærket hvad det drejer sig om :wink: og derfor synes jeg at denne tråd langtfra dækker det

det drejer sig om. nemlig at folk bliver overvægtige kan skyldes flere ting. nogle som mig der spiser forkert. nogle der finder deres selværd i mad. og andre der bare spiser

for at spise. men helt ærligt, skulle staten blande sig i hvad jeg agter at spise :devil: ALDRIG :devil: Næ fjern momsen på alle fødevarer så vi slipper for det billige lort alle

snart køber i netto så kunne det være vi kunne få noget kød der var kød uden alt det forbandet fedt og lort der bliver tilsat og til sidst ville vi kunne få nogle ordentlige

fødervarer til en fornuftig pris. :superman:

Link to comment
Share on other sites

men helt ærligt, skulle staten blande sig i hvad jeg agter at spise :devil: ALDRIG :devil:

Det er selvfølgelig op til en selv om man synes staten skal prøve at påvirke udviklingen med økonomiske metoder.

Personligt tror jeg det kunne have en positiv effekt at gøre det billigere at spise sundt. De høje afgifter på tobak har da også vist, at have haft en god effekt mht. nedsættelse af forbruget.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig op til en selv om man synes staten skal prøve at påvirke udviklingen med økonomiske metoder.

Personligt tror jeg det kunne have en positiv effekt at gøre det billigere at spise sundt. De høje afgifter på tobak har da også vist, at have haft en god effekt mht. nedsættelse af forbruget

Lad mig afslutningsvis komme med mit svar til dit indlæg, Det kan da godt være du mener at afgift på smøger har en positiv effekt det undrer mig da så bare

at flere og flere begynder at ryge. faktisk starter der flere end der holder op :wink: et meget godt billede af hvordan afgiften kan ødelægge stort set alt

fornuft. er vores bilafgift. folk er idag tvunget til at købe en billig bil de de faktisk køber 3 hvergang de køber 1 og det er da underligt at sikkerheden her er

sat helt bagud. Danmark er faktisk et af de lande der kan prale med at have en af de dårligeste bilparker hvad angår sikkerhed. Og hvorfor tro du pga. den

afgift der tvinger os til at give slip på noget for at i det hele taget at få råd til at kunne køre i en bil. Prøv at tage en tur til Helsingør og se hvad afgift på sprut

kan få tusindvis af svenskere til at gøre dagligt. men det kunne selvfølgelig være sjovt at vi tog turen den anden vej dog med det formål at skulle købe chips

og slik :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt, at der ikke længere sker et fald i antallet af rygere og at flere unge begynder at ryge. Men over hele linien er det ikke en stigning, men en stagnation. Det er også første gang siden 1994, at der ikke er sket et fald i antallet af rygere.

Jeg er bestemt heller ikke afhænger af den måde bilafgiften er bygget op på. Faktisk synes jeg, at det burde være meget billigere at købe en bil (især en miljørigtig og sikker én af slagsen) og at man i stedet skulle indkræve afgifterne via brændstoffet, så det er dem der bruger bilen meget, der også betaler mest.

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal vi så gøre for at Danmark ikke kommer til at ligne New York, hvor hver ottende borger har diabetes.

Daglig idræt i folkeskolen er åbentbart, ren frihedsberøvelse

Moms på usunde vare er ligeledes en krænkelse af den frie stat, folk skal have lov at spise sig selv ihjel.

Tja drenge, jeg forstår jer ikke, kan i virkelig mene at børn synes det er irriterende og spild af tid at lege og spille bold i skolen?

Men vi kan blive enige om at det er en god ide at fjerne slikken fra SFO'erne og diverse ungdomsklubber.

Og det er en god ide at sænke momsen på sunde vare (så skal pengene fra den manglende moms så bare komme fra et andet sted, og det synes jeg kunne være på en ekstra moms på de 'usunde' vare)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der giver dig, politikerne eller andre ret til at bestemme hvad jeg går og spiser?

Hvis jeg vil æde junk-food og lade være med at dyrke motion så er det vel MIT problem? Hvad giver andre ret til at blande sig i dette?

Link to comment
Share on other sites

:unhappy: Det er bare et forslag. Jeg bestemmer heller ikke hvad du skal spise. Jeg synes bare det kunne være en god ide om man kunne gøre sund mad billigt og 'usundt' mad til en luksus vare istedet for en daligdags vare.

Det er faktisk ikke kun DIT problem hvis du bliver overvægtig. Så belaster du hele systemet. Men vil du ikke også hellere være sund?

Jeg kan ikke forstå at folk har så meget imod at være sunde?

Link to comment
Share on other sites

Det der skal til er at forældre begynder at tage deres ansvar. Det er forældres ansvar at deres børn ikke bliver overvægtige, det er forældres ansvar at børn for sund mad, det er forældres ansvar at børn dyrker motion og det er endvidere deres ansvar at få deres børn "opdraget" (hadet det ord) således at de selv bliver i stand til at fortsætte med dette.

Jo mere man overlader til staten jo mere frikender man forældrene. Det eneste staten skal gøre at have genelle oplysningskampagner omkring mad og motion, siden nogle ikke har ressoucerne og eller en for lav iq til at kunne overskue dette.

Endvidere tror jeg ikke på symptombehandling, det er ikke interessant at forhindre folk i at købe for meget junk, det er mere interessant at fremelske at folk ikke ville drikke en cola selvom den var gratis. Lidt hysterisk eksempel...

Link to comment
Share on other sites

eksemplet er jo reelt nok. men lidt utopi...(for nogen befolkningsgrupper, hvertfald). i usa betaler man omkring 10kr for en plastikflaske hvori der kan være ca en liter. den kan man så fylde op med cola eller milkshake(man kan også putte ketchup i hvis det behager :laugh: ) og når man har drukket det genfylder man bare igen, og kan genfylde så man også har til turen hjem eller hvor man nu skal hen. (sådan fungerede det da jeg var i florida i 2000, tror ikke systemet er anderledes nu)

altså det er meget billigt at fx drikke for 500kcal cola hvis det er hvad man vil - og det er der mange der gør, hvilket resulterer i en fedmepandami!

man kan også sige at det er forældrenes ansvar at vise at formane om sprutkørsel ect. men i de fire måneder vi har haft det såkaldte klippekort er antallet af dræbte og kvæstede i trafikken faldet betydeligt og så kan jeg personligt ikke se det store imod at man fx regulerer momsen eller afgifterne så det sunde mad bliver billigere og det usunde bliver tilsvarende dyrere.

men så kommer endnu en problemstilling. for hvilken slags mad er sundt? hvor går grænsen og så videre!

Link to comment
Share on other sites

man kan også sige at det er forældrenes ansvar at vise at formane om sprutkørsel ect. men i de fire måneder vi har haft det såkaldte klippekort er antallet af dræbte og kvæstede i trafikken faldet betydeligt og så kan jeg personligt ikke se det store imod at man fx regulerer momsen eller afgifterne så det sunde mad bliver billigere og det usunde bliver tilsvarende dyrere.

men så kommer endnu en problemstilling. for hvilken slags mad er sundt? hvor går grænsen og så videre!

I det ene eksempel er man til direkte fare for andre, det er man ikke i det andet.

Det er bare et forslag. Jeg bestemmer heller ikke hvad du skal spise. Jeg synes bare det kunne være en god ide om man kunne gøre sund mad billigt og 'usundt' mad til en luksus vare istedet for en daligdags vare.Kunne da være dejligt, men....

Det er faktisk ikke kun DIT problem hvis du bliver overvægtig. Så belaster du hele systemet. Men vil du ikke også hellere være sund?

Det er jo det smukke ved vores system, jeg kan drikke en kasse øl om dagen ryge en karton smøger og æde junk til jeg kollapser, så kommer der nogen og lapper mig så jeg kan starte fordra på samme måde igen, bekymrer det mig at andre skal betale min behandling,- ikke nødvendigvis.

Måske det er her man bør tage fat?

Jeg kan ikke forstå at folk har så meget imod at være sunde?

Jeg har ikke noget imod sundhed, men er træt af fejlreguleringer, der skal da nok være nogle mennesker der er glade, på trods af at de er overvægtige.

for hvilken slags mad er sundt? hvor går grænsen og så videre!

Er også et problem her.

Men for at opsumere, ville det ikke være bedre at gøre såkaldte livsstilssygdomme/selvforskyldte bruger betalte?

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke kun DIT problem hvis du bliver overvægtig. Så belaster du hele systemet.

Det er jo STATEN der tvinger folk til at være med i den offentlige sygesikring. Man bestemmer ikke selv om man vil være med i den offentlige sygesikring eller ej, den er man tvunget til at betale til under alle omstændigheder. Man kan da ikke klandre overvægtige at de belaster et system som man tvinger dem ind i!

Men vil du ikke også hellere være sund?

Det er da knaldhamrende underordnet hvad jeg vil. Det er mit problem. Spørgsmålet var: Hvad mener du giver dig (eller politikerne) ret til at bestemme over andres spise/motions-vaner?

Link to comment
Share on other sites

:blink: Tvinger folk til at være med i den offentlige sygesikring?!? Det er vist første gang jeg har hørt det, at bo i et velfærdssamfund, problematiseret på den måde.... Faktum er, at du ikke kan leve "selv"; du vil altid leve "i" eller "med" noget (et samfund, et fællesskab...). For mig giver det ikke mening at trække stregen så langt tilbage at man føler sig presset ind i et samfund. Det er jo nærmest ansvarsfralæggelse...

Det der giver nogen ret til at lave regler som andre skal følge er vores samfundsstruktur: vores samfund er efterhånden så komplekst at alle ikke kan bestemme alt, hvorfor vi har fundet nogle mennesker til at gøre det for os. Alternativt kunne alle melde sig ud af samfundet, bestemme alt selv og leve som rene individer... i vildmarken, for sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde skam heller ikke tænkt mig at bestemme over nogen. Jeg synes bare det kunne være smart, hvis vi alle danskere, fandt på noget som kunne standse den meget sundhedsskadelige og uheldige udvikling vi er igang med mht til overvægt.

Synes du ikke det kunne være smart? Eller skal vi bare klare os bedst muligt selv og være bedøvende ligeglade med vores næste?

"Tja jeg er sq ikke overvægtig, så jeg har ikke noget problem". Er det ikke ret navlebeskuende at tænke sådan?

Link to comment
Share on other sites

:blink: Tvinger folk til at være med i den offentlige sygesikring?!? Det er vist første gang jeg har hørt det, at bo i et velfærdssamfund, problematiseret på den måde.... Faktum er, at du ikke kan leve "selv"; du vil altid leve "i" eller "med" noget (et samfund, et fællesskab...). For mig giver det ikke mening at trække stregen så langt tilbage at man føler sig presset ind i et samfund. Det er jo nærmest ansvarsfralæggelse...

Jeg brokker mig sådan set ikke over den offentlige sygesikring. Jeg brokker mig over, at man anvender den som argument til at hetze folk der lever usundt.

Det der giver nogen ret til at lave regler som andre skal følge er vores samfundsstruktur: vores samfund er efterhånden så komplekst at alle ikke kan bestemme alt, hvorfor vi har fundet nogle mennesker til at gøre det for os.

Når der er tale om et spørgsmål, som vedrører fællesskabet, så er det klart at der skal tages fælles beslutninger. Det er den demokratiske proces.

Når der er tale om spørgsmål som ALENE vedrører den enkelte (eksempelvis mad- og motionsvaner) bør det naturligvis ikke være en fælles beslutning. Det har aldrig været meningen med demokratiet at det skulle misbruges af flertallet til tryne et mindretal.

Alternativt kunne alle melde sig ud af samfundet, bestemme alt selv og leve som rene individer... i vildmarken, for sig selv.

Vrøvl. Man kan selvfølgelig flytte til et andet land, men der findes ikke nogen "vildmark" som er uden for ret og lov - i hvert fald ikke i beboelige egne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde skam heller ikke tænkt mig at bestemme over nogen.

Du vil have gennemført nogle love som på forskellige måder vil tvinge folk til at dyrke mere motion og spise sundere.

Jeg synes bare det kunne være smart, hvis vi alle danskere, fandt på noget som kunne standse den meget sundhedsskadelige og uheldige udvikling vi er igang med mht til overvægt.

Synes du ikke det kunne være smart?

Jo bestemt - Så længe der ikke er tale om tvang.

Eller skal vi bare klare os bedst muligt selv og være bedøvende ligeglade med vores næste?

Jeg mener bestemt ikke vi skal være ligeglade med hinanden, jeg synes bare ikke man skal pådutte andre sine egne idealer med tvang og økonomiske sanktioner.

"Tja jeg er sq ikke overvægtig, så jeg har ikke noget problem". Er det ikke ret navlebeskuende at tænke sådan?

Det har jeg aldrig givet udtryk for at jeg mener. Jeg er modstander af at staten skal blande sig i folks madvaner. Jeg har ikke noget imod at staten f.eks. oplyser om sunde kost- og motionsvaner. Jeg har et problem med at staten ved lov straffer folk der spiser usundt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share