Vi lader ikke Danmark bukke under for overvægt!


Augustinus
 Share

Recommended Posts

Der skal naturligvis hverken hetzes eller trynes. Der skal hjælpes. Min primære tilgang til det må være at gavne samfundet (bedre arbejdsstyrke, mindre udgifter til behandling...) og skulle nogle individer få det bedre, så ville det ikke gøre noget. Men en lovgivning vil gå gennem individet, da samfundet jo består af sådanne... Og så må man til tider bøje sig for hvad de fleste synes er en god ide, være det sig spise sundt, lade være med at ryge eller køre mindre i bil.

Ang. vildmarken: Præcis!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Der skal naturligvis hverken hetzes eller trynes. Der skal hjælpes.

Du skriver "hjælpes", men du mener jo lovgivning der indebærer tvang og økonomiske sanktioner overfor det mindretal der tillader sig at leve usundt. Kan vi ikke kalde en spade for en spade?

Min primære tilgang til det må være at gavne samfundet (bedre arbejdsstyrke, mindre udgifter til behandling...)

Så du mener, at man skal tvinge overvægtige til at spise sundere, fordi det giver nogle flere penge i statskassen. Hvor er det nobelt af dig at sørge for vi alle sammen kan blive nogle rigtig gode skatteborgere der ikke belaster systemet.

og skulle nogle individer få det bedre, så ville det ikke gøre noget. Men en lovgivning vil gå gennem individet, da samfundet jo består af sådanne... Og så må man til tider bøje sig for hvad de fleste synes er en god ide, være det sig spise sundt, lade være med at ryge eller køre mindre i bil.

Og skulle det være nødvendigt at fjerne den enkeltes ret til at bestemme bare en lille smule over sit eget liv, så ville det åbenbart heller ikke gøre noget.

Link to comment
Share on other sites

Der er der masser af tiltag man kunne sætte igang, som ikke involverer tvang. På det statslige plan:

- Bedre information om sund kost

- Bedre idrætstilbud til børn og unge (mere idræt i skolen)

- Mere forskning i sund kost

- Mere forskning i medicinsk behandling af fedme

- Ordentlig mad i uddannelsesinstitutionernes kantiner

Mange virksomheder tager også et ansvar ved eksempelvis at tilbyde sund mad i kantinen og/eller mulighed for billig træning.

På det personlige plan står det selvfølgelig en frit for hvad man vil gøre. Man kan eksempelvis hjælpe ens venner eller familie med fornuftige kostplaner hvis de ønsker at tabe sig og ellers har lyst til at lytte. Man kan sørge for at ens børn ikke tilbringer al deres tid foran fjernsynet/computeren, og man kan lade være med at fodre dem med junk.

Ikke mindst, så kan man tage ansvar for sit eget helbred.

>Roadrunner:

Du må gerne uddybe hvor det er du mener, at mine fortolkninger er kreative.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede, at du mente mere idræt i skolen var personlighedskrænkende tvang til at ændre livsstil?

Man lad nu det ligge.

Ellers gode forslag, jeg synes bare personligt at de er alt for passive. Information om sund kost synes jeg at der var masser af i folkeskolerne og jeg er ikke et sekundt i tvivl om at alle ved at en gulerod er sundere end en choco-bar.

Bedre idrætstilbud til børnene kunne være en god ting. Det skal være atraktive tilbud, ikke bare fælles jog eller gymnastik. Hvis man kunne få counter-strike elskende børn til at spille hardball eller paintball istedet fx så ville det være kanon.

Og hvis man tilbød funky dance undervisning til pigerne, som de synes var fedt og moderne.

Vedr. medicinsk behandling af fedme, synes jeg at det er lidt ulækkert, hvis staten bare lod folk æde sig store og tygge og så efterfølgende gav dem en fedtsugning eller andet. Så får man jo ikke folk ind i en sundere livstil.

Ordentlig mad i kantinerne kunne også være kanon, men det skal samtidigt være super attraktivt,billigt og ikke mindst smage lige så godt som pomfritterne og big-mac'en.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Ikke mindst, så kan man tage ansvar for sit eget helbred.

Helt enig. Og så er det fra mit synspunkt fint at staten laver damage control på folk som ikke er stand til dette, for jeg er da helt klar over at der kan ligge et utal af faktorer bag overvægt. Men hvis man først begynder at lade folk tro at det ikke er deres ansvar, men statens, at sørge for at spise ordentligt og dyrke motion, så vil det medføre en ansvarsforflygtigelse af dimensioner.

Nettoresultatet mht. fedme og sundhed bliver også bedre, såfremt man følger ovenstående metode, IMHO. Det var et social-liberalistisk synspunkt, med tryk på sidstnævnte.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share