Styke i bænkpres,


Guest
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Kørte i slutningen af mit sidste HST program 2x5 reps 3 gange om ugen i en måned, med præcis samme øvelser som i mit HST. Ideen med dette var at stige i styrke. Jeg steg med 2,5kg i bænkpres hver lørdag, og det blev til 10kg i den måned jeg trænede i, indtil jeg startede op på min dekonditionering.

Mit spørgsmål er så, om man kan blive ved med at have sådan en stigning. Dvs. at jeg kører dette program udelukkende et år, og stiger med 2,5kg hver lørdag, hvilket bliver til 120kg på et år.

Lige nu kan jeg tage 80kg 5x i bænkpres. Ville jeg så kunne fortsætte en stigning gennem hele året, og så ende på 5x 200kg om et år?

For mig lyder det rimligt urealistisk, men på den anden side kunne jeg jo stige hver lørdag med 2,5 kg.

Så hvad siger i?

Mvh, David

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Du kan ikke gå ud fra en lineær stigning i styrke, den er eksponentiel. Kiloene bliver sværere og sværere at få jo længere du kommer. Ellers gjaldt styrkeløft jo kun om at starte så tidligt som muligt :wink:

Så NEJ, du bænker ikke 200 kg 5 reps om et år :laugh::laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL,

Kørte i slutningen af mit sidste HST program 2x5 reps 3 gange om ugen i en måned, med præcis samme øvelser som i mit HST. Ideen med dette var at stige i styrke. Jeg steg med 2,5kg i bænkpres hver lørdag, og det blev til 10kg i den måned jeg trænede i, indtil jeg startede op på min dekonditionering.

Mit spørgsmål er så, om man kan blive ved med at have sådan en stigning. Dvs. at jeg kører dette program udelukkende et år, og stiger med 2,5kg hver lørdag, hvilket bliver til 120kg på et år.

Lige nu kan jeg tage 80kg 5x i bænkpres. Ville jeg så kunne fortsætte en stigning gennem hele året, og så ende på 5x 200kg om et år?

For mig lyder det rimligt urealistisk, men på den anden side kunne jeg jo stige hver lørdag med 2,5 kg.

Så hvad siger i?

Mvh, David

Nej, du vil ikke kunne bænke 200kg om et år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke gå ud fra en lineær stigning i styrke, den er eksponentiel. Kiloene bliver sværere og sværere at få jo længere du kommer. Ellers gjaldt styrkeløft jo kun om at starte så tidligt som muligt :wink:

Så NEJ, du bænker ikke 200 kg 5 reps om et år :laugh::laugh::laugh:

Hehe - tænkte det nok, men ville lige have det bekræftet :smile:

Tak for det hurtige svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Whoa - eksponentiel stigning i styrken - bare det var mig :superman:

:laugh:

Du har godt nok læst matematik på uni, men IIRC er tegning 2 også en ekspontentiel funktion? :smile:

post-5582-1136831418.jpg

Link to comment
Share on other sites

he he, men den fedeste tid i ens "træningskarriere" var klart dengang, hvor man troede, at ens konstante fremgang var en ufravigelig og naturlig konsekvens af ens træning, der aldrig ville ende, blot man holdt fast i den surveræne træningsstrategi, som man havde "opdaget" :laugh: Lykkelig uviden og temlig naiv!

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit mål er styrke er der bedere programmer end HST

Kunne du evt nævne programmer som ville være gode til styrke?

Og lige en anden ting. Som jeg har læst mig frem til ang HST, er det vel styrke man taler om, når man konstant stiger i styrke fra gang til gang? eller hvad? :blink:

/lundgren

Link to comment
Share on other sites

Og lige en anden ting. Som jeg har læst mig frem til ang HST, er det vel styrke man taler om, når man konstant stiger i styrke fra gang til gang? eller hvad? :blink:

Jaah, det er det sådan set.. Men ofte starter man jo relativt lavt i HST og kun lige kommer over ens tidligere maks.. Hvor man ofte starter noget højere i andre programmer og satser på at lande højere hoppe i intensitet.. HST er primært et hypertrofi-program, men der er vist flere der har oplevet gains på begge sider (altså både styrke og masse) :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror man ville kalde det logaritmisk og ikke eksponentiel....

Nu er jeg ikke professor, men jeg tror nu altså at du tager fejl. Den linie ligner en eksponentiel graf.

Sådan som jeg husker det fra dengang i gym brugte man f.eks. logaritmisk papir til at tegne eksponentielle grafer liniært.

Men så igen, det kan jo være mig der tager fejl. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke professor, men jeg tror nu altså at du tager fejl. Den linie ligner en eksponentiel graf.

Sådan som jeg husker det fra dengang i gym brugte man f.eks. logaritmisk papir til at tegne eksponentielle grafer liniært.

Enig.

Når man taler om eksponentiel, tænker man generelt på en eksponentiel stigende kurve. Men tilsvarende er der også eksponentiel aftagende kurver, hvilket er tale om i dette tilfælde.

Edited by Nygren
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Enig.

Når man taler om eksponentiel, tænker man generelt på en eksponentiel stigende kurve. Men tilsvarende er der også eksponentiel aftagende kurver, hvilket er tale om i dette tilfælde.

Uenig. En eksponentielt aftagende funktion kunne have forskriften f(x)=2*0,98^x. I x=0 ville man så have en værdi på 2, og når x øges falder f's værdi. Derfor eksponentielt aftagende. Med andre ord: hvis man kigger på den gennerelle forskrift for en eksponentiel udvikling (f(x)=b*a^x), så er funktionen voksende hvis a>1 og aftagende hvis a<1. Altså er der på tegning nummer to ikke tale en eksponentiel udvikling, men en logaritmisk funktion (modsætningen til en eksponentiel udvikling).

KH :ninja:

Link to comment
Share on other sites

Det er hvis næppe en aftagende funktion når funktionsværdien stiger :laugh:

Prøv evt. at taste ln(x) eller log(x) ind på jeres grafregner :tongue:

Og dig der spørger om du kan få fra 80 kg til 200 kg i bænk på 1 år - det er tilladt at bruge sin sunde fornuft :bigsmile:

/ Søren :innocent:

Det er rigtigt Søren. Selvfølgelig kan man det! :wink: eller du kunne... Næsten

Link to comment
Share on other sites

For mig lyder det rimligt urealistisk, men på den anden side kunne jeg jo stige hver lørdag med 2,5 kg.

Kunne da også se at det ikke var realistisk, men søgte og et nærmere svar på hvordan og hvorledes :)

Måske dårligt formuleret!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share