3-split


Kjaers
 Share

Recommended Posts

hej.

Ville lige høre hvordan folk sammensætter deres dage i deres 3-split programmer. og en begrundelse af hvorfor de forskellige muskler skal trænes sammen. Jeg snakkede lidt med en af mine træningskammerater om hvordan de skulle ligge men vi fik det aldrig helt på plads.

på forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Et 3-split kan deles op på mange forskelig måder. Der er dog visse ting der ikke er særligt hensigtmæssigt, feks at træne skulder eller triceps dagen inden bryst, eller biceps dagen inden ryg.

Traditionelt push-pull split:

Dag 1: bryst, skulder, triceps

Dag 2: quadriceps, haser, lægge

Dag 3: ryg, traps, biceps

Torso-ben-arme split:

Dag 1: bryst, ryg

Dag 2: quadriceps, haser, lægge

Dag 3 : skulder, triceps, biceps

Et lidt alternativ split som jeg selv foretrak da jeg trænede BB:

Dag 1: bryst, triceps, biceps

Dag 2: quadriceps, haser, lægge

Dag 3 : ryg, skulder

Link to comment
Share on other sites

er ikke helt med på hvor quadriceps og traps er på kroppen. men hvordan ville dette fungere:

dag 1 : bryst, triceps.

dag 2: ryg, nakke, biceps.

dag 3: ben, skulder.

nu siger du det ikke er hensigtsmæssigt at træne skulder eller triceps dagen før bryst og biceps dagen inden ryg, er det så helt fejl at ligge nogen af dem sammen som i mit eksempel?

sorry jeg svarer lidt sent tilbage.

Link to comment
Share on other sites

jeg trænede en kort overgang efter:

dag 1: ryg, skuldre

dag 2: ben (altså inkl dødløft, goodmornings osv)

dag 3: bryst, arme

Det fungerede sådan set ret godt.. Dog skiftede jeg ret hurtigt over til noget mere fullbody-agtigt, da det ligger mere til min natur og trænings-fremgangsmåde.. Men hvis jeg skulle køre 3-split, ville jeg køre efter det overstående. Evt veksle mellem at køre ryg og skulder først på dag 1..

tjek evt busted's log her på MOL.. Det var der jeg fik inspirationen til at prøve at træne sådan.. :smile:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Til Francis: er Goodmorning ikke primært en rygøvelse? dvs. ryg to dage i træk...

Kan man godt sige, jo.. Burde måske have specificeret det bedre!

Mente at jeg på dag 1 kørte f.eks pull-ups, chins og db rows (altså primært den øvre ryg, lats/rhomboids osv) og på dag to træner jeg så ben og posterior chain, (altså glutes, hammies, low back osv..) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share