Dansk professionel boksning


armamix
 Share

Recommended Posts

Så skete det fantastiske igen. Der var Palle-stævne i går, og som sædvanligt havde alle kampene en dansk vinder. Der var dog en lille krølle i går: Der var én dansker, der tabte, og han blev slået af – en anden dansker. Ellers er det jo normalt sådan, at der er 8 danskere i kamp, og de vinder alle sammen.

Jeg undrer mig gang på gang over, hvorfor det er sådan. Er kampene aftalte, eller bliver modstanderne betalt for at tabe (med eller uden den danske boksers viden)? Bliver modstanderne udvalgt ud fra devisen ”han kan umuligt vinde”, eller er der bare tale om en helt usandsynlig hjemmebanefordel?

Flere danske boksere har været verdensmestre, men hvorfor kniber det med olympiske mestre? Er det fordi man ved OL ikke selv ”vælger” sin modstander?

For mig har dansk professionel boksning mere karakter af show end af sport. Hvad mener I?

Link to comment
Share on other sites

Der har jo været mange skandaler i gennem årene hos stald Palle bla. med mistanke om fixet Brian Nielsen kampe

Og mexicaner med sminkede rekord lister, der kom til DK for at blive slået ud af danskerne

Flere danske boksere har været verdensmestre, men hvorfor kniber det med olympiske mestre? Er det fordi man ved OL ikke selv ”vælger” sin modstander?

Ja, korruptionen er man vist kommet til livs i amatør boksning, dog var der OL skandalen i 1988, hvor en syd koreaner vandt OL guld selvom han ”tabte” alle sine kampe

Jeg har indtryk af at danskerne er verdensmester i Danmark, lige så snart de kommer til udlandet så taber de

Personligt gider jeg ikke det stal palle cirkus det lugter langt væk af aftalte kampe

Link to comment
Share on other sites

Som det nævnes ovenfor har der åbenbart været tale om aftalte kampe ved nogen af Mogens Palles stævner, men jeg tror nu, det er undtagelsen.

Grunden til, at Palles boksere altid vinder er højst sandsynligt valget af modstander. Palle vælger altid modstandere, som hans boksere næsten ikke kan undgå at vinde over, og det kan man egentlig ikke bebrejde ham. Af to årsager:

1) Hvis en bokser skal have en titelkamp engang, nytter det ikke noget, at han møder op med en rekordliste, som siger 24 - 18. Heller ikke selvom han hele sin karriere har mødt jævnbyrdige modstandere.

2) Publikum kommer for at se danskere vinde. Hvis halvdelen af dem publikum holder med (danskerne) får tæsk ved Palles stævner hver eneste gang, kan han godt lukke butikken. Man betaler for at se succes, og det må Palle så levere, hvis han vil drive en forretning.

Så Palle sidder i virkeligheden mellem to stole. På den ene side er hans stævner uinteressante, fordi man kender resultaterne af ikke-titelkampene på forhånd. Men på den anden side vil folk ikke betale i dyre domme for at se et stævne med jævnbyrdige kampe, hvor deres favoritter risikerer at tabe på stribe.

Link to comment
Share on other sites

Sådan er det i professionel boksning generelt. Der findes to slags boksere, groft sagt. Dem man satser på, og så dem der rejser rundt som "modstandere." De bokser mere for pengene end for at vinde. Det er IKKE et dansk fænomen.

Mht. OL vs. prof VM, er der jo den forskel, at OL er én gang hver 4. år, hvor prof titlerne kan bokses om flere gange hvert år. Der med er det langt lettere at få en titelkamp. At der er 8 titler i hver vægtklasse, gør det jo heller ikke sværere. Plus det faktum, at man nogle gange kan "købe" sig til en god placering på ranglisten.

Jeg vil vove den påstand, at en af de sportsgrene hvor det er sværest at kvalificere sig til OL, som dansker, er boksning. Der er otte pladser til europæere i hver vægtklasse. De første fire går til top fire ved EM. Derefter er der to OL-kval turneringer, hvor kravet er en finale-plads. 4+2+2=8 Der er altså IKKE andre måder man kan komme med. Når man så indser at russerne, hvide-russerne, ukrainerne, bulgarerne og rumænerne har så højt niveau, at de nærmest er sikre på at få en med i hver klasse, så er der pludselig kun tre pladser tilbage. Dem skal man så kæmpe med tyskere, italienere, franskmænd englændere osv., der alle har LANGT flere penge (og nationale forbund med VILJE til at få noget til at ske. Se Anders Huggers udtalelser om DABU), at gøre med, end DK. Jeg har lige været på en uges træningslejr i Berlin, ved deres olympiske "støttepunkt" der. De har 3 trænere på fuld tid, og bokserne træner to gange om dagen, med sponseret bil, og et måndeligt beløb at leve for. Og tyskerne er kun mellemgode! I DK har vi INTET! INTET! INTET! Alt er betalt af bokserne selv. Inden U19 EM i 2005 betalte vi selv (Pandrup BK), for at få nogle svenskere og en russer ned og sparre med vores boksere, så de kunne få en optimal forberedelse. Vi betalte alle udgifter for bokserne, flyrejse, hotel, alt på deres tur. Omvendt kan DABU bestyrelsen godt holde julefrokost på unionens regning, hvor medlemmerne bliver fløjet til KBH med koner og hotel betalt. Det samme sker når der er DM. Bestyrelsen får alt betalt. Man havde ikke råd til at sende bokserne i træningslejr, eller hente sparring til dem, inden det nyligt overståede VM. Men formanden for DABU skulle da med til Kina, og lege turist på unionens regning. :dry:

Jeg tror aldrig vi får en dansk bokser at se til OL igen, desværre. :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker får modstanderne flere penge for at tabe end at vinde, så resultatet giver lidt sig selv :cry:

Konspirations-teorier er der vist nok af. :laugh: Hvis du kiggede på kampene i går, ville du se at deres modstandere bare var ufatteligt dårlige boksere. Ikke så meget mystik ved det.

I skal også lige huske at amatør og prof boksning er MEGET forskellige. Det svarer til at sammenligne 100m med 1500m. Begge dele er løb, men forskellene er betydelige.

Mht. til korruption i amatør, ville det vist være naivt at sige det ikke findes. Måske ikke på et plan hvor folk modtager penge, men det er tydeligt nemmere for en russer at vinde en tæt kamp i en international turnering end en dansker for eksempel...

Link to comment
Share on other sites

Aftalt spil og boksere, der rejser rundt som modstandere og bliver betalt for at tabe, er desværre et udbredt fænomen i prof-boksning i hele verden.

Jeg kunne nu også godt tænke mig, at der bare på et eller andet tidspunkt ville være en ikke-dansk vinder af en Stald palle-kamp - om ikke andet så for spændingens skyld :dry:

Man kan til Kesslers ros sige, at han faktisk har forsvaret sin titel på udebane :cool: Desuden synes jeg at Kessler også i går viste sig som en de bedste boksere Danmark længe har haft. Nu mangler vi bare at han bliver matchet så han får lov at vise, om han også er i verdensklasse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Han har jo ikke mødt en eneste bokser af bare nogenlunde kvalitet, når han komme til US vil han få en eller to kasse kampe som han vil tabe, også er det tilbage til DK for at møde 3rangs figter der agere boksebold.

Jo, det har han faktisk. Siaca, Mundine og Lucas. Det er ikke for sjov The Ring Magazine har ham som nr. 2 på deres rangliste. Nr. 1 er Joe Calzaghe, nr. 3 er Jeff Lacy. Usædvanligt at rate en dansker over deres egen amerikanske verdensmester. I øvrigt er Mundine nr. 5 og Siaca nr. 7.

Til sammenligning har Calzaghe kun mødt Robin Reid der ligger nr. 9, og ham vandt han en split decision over.

Det samme gør sig gældende for Jeff Lacy, der også kun har mødt Robin Reid, af dem der er i top10. Dermed må Kessler siges at have sit på det tørre, i forhold til de andre.

Jeg synes du burde få styr på dine facts, i stedet for at lade dine fordomme løbe af med dig. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har indtryk af at danskerne er verdensmester i Danmark, lige så snart de kommer til udlandet så taber de

Du har da ret i, at de fleste danske "verdensmestrer" i profboksning ikke har været den titel værdig. De har været verdensmestre i små cirkusforbund. Men det er nu ikke tilfældet hver gang. Mikkel Kessler og Johnny Bredahl har begge været champs hos et af det tre store og anerkendte forbund. Det er da muligt, at de ikke har været den bedste i deres klasse. Men for at komme til tops hos de store forbund skal man sgu være tæt på at være det.

Men ret skal være ret. Stald Palle har da haft mange parodier til at rende rundt med imponerende rekordlister som udelukkende har været opbygget i kraft af, at de aldrig har mødt en modstander af en rimlig kaliber. Men Palle har trods alt stadig haft flere boksere af høj klasse i sin stald. Ud over Mikkel Kessler og Johnny Bredahl bør Jimmi Bredahl også nævnes. Jimmi var verdensmester i cirkusforbundt IBO, men havde på et tidspunkt også titlen i det rimligt anerkendte WBO. Det var i hans tid som WBO-mester, at han leverede en af de bedste indsatser en dansk bokser har leveret på udebane. I Los Angeles mødte han et af sin tids absolut største navne uanset vægtklasse, amerikaneren Oscar De La Hoya i et forsvar af WBO-titlen. Godt nok tabte Jimmi, men han leverede en fighterindsats som måske aldrig er overgået af en dansk bokser inden han blev stoppet i 11. omgang. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogle sportsgrene du ikke følger?!? :4smartass:

Når man har talt med Johnny, der brokkede sig op til kampe, over at han følte opbakningen ikke var optimal pga. alle de ressourcer de brugte på Brian; ja så finder jeg det endnu mere imponerende, hvad han har opnået i sin karriere. Han er en fighter og utroligt sympatisk.

Btw har jeg set Brian kæmpe med at bænkpresse 100kg.

Tænk hvis han havde haft lidt overkropsstyrke bag sine slag...

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Ja, indtil Kessler, var Bredahl helt sikkert den største danske prof gennem tiderne. Vinder Kessler over en af de andre tre titelindehavere (Beyer, Calzaghe og Lacy), så er han den bedste.

Bredahl boksede på imponerende vis lige op, mod Paulie Ayala, i USA. Ayala var det år, fighter of the year, hvilket siger noget om hvor god en bokser han var på det tidspunkt.

Bredahl tabte dog til Wayne McCollough, der var god, men tabte til alle de top10 boksere han mødte - Naseem, Morales, Daneil Zaragoza og Oscar Larios...

Link to comment
Share on other sites

Jo, det har han faktisk. Siaca, Mundine og Lucas. Det er ikke for sjov The Ring Magazine har ham som nr. 2 på deres rangliste. Nr. 1 er Joe Calzaghe, nr. 3 er Jeff Lacy. Usædvanligt at rate en dansker over deres egen amerikanske verdensmester. I øvrigt er Mundine nr. 5 og Siaca nr. 7.

Til sammenligning har Calzaghe kun mødt Robin Reid der ligger nr. 9, og ham vandt han en split decision over.

Det samme gør sig gældende for Jeff Lacy, der også kun har mødt Robin Reid, af dem der er i top10. Dermed må Kessler siges at have sit på det tørre, i forhold til de andre.

Jeg synes du burde få styr på dine facts, i stedet for at lade dine fordomme løbe af med dig. :dry:

At Calzaghe er nr. 1 siger lidt om, hvor ringe besætningen er i den vægtklasse. Hvis man mener Sauerlands tyske bokseres resultater er tvivlsomme, så er det ingenting imod Joe Calzaghes rekordliste. Manden nægter konsekvent at bokse kampe, som ikke foregår på hans egen pub, og alligevel er han nr. 1 på ranglisten. Det svarer til at bedømme et fodboldholdskvalitet udelukkende på deres hjemmebaneresultater.

Link to comment
Share on other sites

Stort set enig med pugilist! Som det også er nævnt i tråden, er det altså ikke unormalt, at boksere vinder på hjemmebane... sådan er det også i Tyskland og USA.

Det er heller ikke unormalt, at man bygger folks rekorder op med "lette" modstandere. Læs fx. "BigBang's" indlæg på MA.dk, hvor det nævnes at Marciano og Joe Louis gjorde det samme. Man møder jo heller ikke Real Madrid i første runde af den danske pokaltunering i fodbold, vel?

I samme indlæg kan man måske også lige blive overbevist om, at Brian Nielsen altså ikke bare var en tyk doven dansker, som ikke kunne noget som helst i ringen.

Mht. gode (aktive) boksere synes jeg i glemmer Thomas Damgaard....

Link to comment
Share on other sites

At Calzaghe er nr. 1 siger lidt om, hvor ringe besætningen er i den vægtklasse. Hvis man mener Sauerlands tyske bokseres resultater er tvivlsomme, så er det ingenting imod Joe Calzaghes rekordliste. Manden nægter konsekvent at bokse kampe, som ikke foregår på hans egen pub, og alligevel er han nr. 1 på ranglisten. Det svarer til at bedømme et fodboldholdskvalitet udelukkende på deres hjemmebaneresultater.

Tjaeh, han har da forsvaret titlen i Tyskland for nylig. Desuden har han faktisk slået Byron Mitchell, Charles Brewer, Richie Woodhall, Omar Sheika, Robin Reid og Chris Eubank. Nu skal han så møde Jeff Lacy i USA.

Suppermellem er nok ikke den stærkeste vægtklasse, nej, men Faktisk er Lacy, Calzaghe og Kessler RIGTIG gode alle tre. Forestil dig dem i mellemvægt eller letsvær. Jeg er sikker på de ville få folk til at ryste i bukserne i de klasser også. :wink:

DBM: Jeg tror nu Damgaard er udbrændt. Han har godt nok ikke set godt ud de seneste par år. Faktisk synes jeg det er til grin, at han er rated så højt som han er, baseret på de NOBODIES han har mødt de sidste fire år. De får Calzaghe's rekordliste til at ligne supermænd! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

At Calzaghe er nr. 1 siger lidt om, hvor ringe besætningen er i den vægtklasse. Hvis man mener Sauerlands tyske bokseres resultater er tvivlsomme, så er det ingenting imod Joe Calzaghes rekordliste. Manden nægter konsekvent at bokse kampe, som ikke foregår på hans egen pub, og alligevel er han nr. 1 på ranglisten. Det svarer til at bedømme et fodboldholdskvalitet udelukkende på deres hjemmebaneresultater.

Så vidt jeg husker tilbage har rigtig mange dansker ligget top 10 på diverse ranglister

Brian Nielsen

Mads Larsen

Bredal Bros.

Thomas Damgård

mr. perfect alias Søren Søndergaard

+ en del andre jeg ikke kan huske

så rangligste placering siger vel ikke så meget

I samme indlæg kan man måske også lige blive overbevist om, at Brian Nielsen altså ikke bare var en tyk doven dansker, som ikke kunne noget som helst i ringen.

Say what....

mig bekendt har Brian Nielsen kun mødt to klasse fighter en pensioneret Larry Holmes der fik sig en lur i ringhjørnet i 12 omgange mens Brian bankede løs på ham, og så Mike Tyson der kom direkte fra en druk tur i Kbh.

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Jeg har engang lagt Kessler ned i arm :laugh:

Nå men spøg til side, jeg gik i klasse med ham på teknisk skole, vi var begge hos Mercedes og skulle være Mekanikere, han fik så nogle dårlige karaktere, så kan jeg huske han sagde til mig "Fuck det her lort, jeg dropper ud af denne uddannelse, og blir prof bokser" hehe man må sige at det lykkedes fint :4thumbup:

Har også bokset lidt inde i CIK sammen med ham, hvor Mads Larsen også var, han var/er fandeme også en god bokser

Mikkel og Mads det er :devil:

Link to comment
Share on other sites

gad godt at se de to mod hinanden

men det bliver nok ikke til noget nu hvor Mads Larsen har skiftede promotor :dry:

Kan sgu godt forstå Mads skiftede han blev da dårligt behandlet, jeg ved ærligt ikke hvem der ville vinde kampen imellem de 2 først ville jeg klart ha sagt Mads da han er mere agressiv end mikkel, men jeg tror efterhånden som tiden går at Mikkel ville vinde nu.

Men EEN ting er sikkert, Mikkel & Mads de kender ALT til hinanden de har trænet og sparet sammen lige siden de var amatører, så de har ihvertfald gået nogle runder imod hinanden

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker tilbage har rigtig mange dansker ligget top 10 på diverse ranglister

Brian Nielsen

Mads Larsen

Bredal Bros.

Thomas Damgård

mr. perfect alias Søren Søndergaard

+ en del andre jeg ikke kan huske

så rangligste placering siger vel ikke så meget

Say what....

mig bekendt har Brian Nielsen kun mødt to klasse fighter en pensioneret Larry Holmes der fik sig en lur i ringhjørnet i 12 omgange mens Brian bankede løs på ham, og så Mike Tyson der kom direkte fra en druk tur i Kbh.

:laugh: Læs igen...

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share