WSB


SAB
 Share

Recommended Posts

Om et par uger regner jeg med at få mere tid til træning, og overvejer et fire-dags-program. Jeg har i den forbindelse kigget lidt på WSB, da det både skulle give styrke og masse. Da jeg træner alene, vil det give problemer mht. til squat/bænkpres ME øvelser. Spørgsmålet er; vil det give noget udbytte at benytte (tør næsten ikke nævne det :unsure:) smith-stativet, eller vil der være for ringe overførelsesgrad??

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Thomas B har helt ret her. Uden at kende WSB programmet vil jeg tro at der er meget lidt eller ingen træning til failure.

Så eftersom du ikke kommer til at strække elastikken helt så meget, er der ingen grund til ikke at bruge de frie varianter af de gode løft. Dem må du ikke snyde dig selv for.

Du kan næsten altid finde en der kan hjælpe dig, især hvis det kun drejer sig om et sæt eller 2 :)

Link to comment
Share on other sites

Ja! Hvis du træner i et center, så må du da kunne få en til at spotte dig i de få sæt det handler om.
Jo, det er selvfølgelig en mulighed. Jeg har bare ikke lyst til et program, hvor jeg er afhængig af, at finde en tilfældig spotter hver gang.
Uden at kende WSB programmet vil jeg tro at der er meget lidt eller ingen træning til failure.

Som jeg har forstået ME øvelserne, køres de med singles indtil man fejler, altså til failure.

Mht. til bænkpres varianter så kan man jo altid anvende et håndvægte i forskellige øvelser og så køre op til en 6RM.

Nu er jeg forvirret. Bliver det så ikke nærmest en RM øvelser?? Men man kunne måske godt, bruge håndvægte til en 1RM, hvis man da kan få dem bakset op.

Kunne smith-stativet ikke bruges til lockouts, og forskellige partials, da den fastlåste bane ikke blive så udpræget (pga. den ”lille” vandring)?

Mht. til squat kunne man måske indstille bænkpressen så lavt, at man tager stangen i bundpositionen, og udfører løftet derfra (så jeg kan racke stangen, når jeg går død i bunden). Det giver godt nok et 1½ RM, men det er måske bedre ned smith??

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Du kan uden problemer gå efter X-RM rekorder i Bænkpres eller Squat. En øvelse som Illegal wide grip bænkpres er noget hård ved skulderen. Derfor er det klogt at vælge at gå efter en 5-6 RM rekord.

Det samme kan du evt gøre i Squat. Hvis du her går efter en 3 RM vil du formentligt kunne mærke om kræfterne er der til den sidste. Er de der tager du den selvfølgelig, hvis ikke kan du nå at stoppe i tide.

Kan godt forstå du ikke er glad for en ny spotter hver gang. Det er nemlig i mine øjne langt fra optimalt.

- Herkules

Link to comment
Share on other sites

RM øvelser er hjælpeøvelser som er tiltænkt at rette op på forskellige svagheder. Lad os sige du er svag i bunden af bænkpres så vil du med fordel kunne lave noget paused DB BP.

ME øvelserne er øvelser der trænes tungt med forholdsvis få reps og som har en stor lighed med Bænk, Squat eller Dødløft. Fx incline eller decline Bænkpres. Ideen er at der skal være stor overførselsværdi imellem ens ME øvelser og de egentlige løft.

Når RM øvelserne laves er det typisk med en reprange fra 8-10 stykker.

ME øvelserne er derimod fra ca fra 1-6 og har til formål at stimulerer nervebanerne.

Hvis dette ikke er nok er der en artikel på Getbig af TJ, hvor det er beskrevet.

- Herkules

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se der er lidt forvirring omkring metoderne her. I har faktisk ingen af jer ret. The maximum effort method som anvendes på ME dag har ingenting med 6RM at gøre. The maximum effort method dækker over træning med en intensitet på +90 %, og reps i 1-3 området. Så på ME dag laver man primært singles op til en max single. Louie anbefaler at fortsætte til man misser, så man er sikker på at have lavet en "max effort". Men der er ikke noget i vejen for at lave en max 2 eller 3 reps rekord istedet for. Det vil stadigvæk være med +90 %, og gå ind under the maximum effort method. Kører man med intensitet som muliggøre mere end 3 reps, så er det ikke længere the maximum effort method, men bør nærmere betegnes som the repetition method. Men hvorfor kører WSB gutterne så nogen gange til max 6RM i illegal wide grip bænkpres og til failure med højere reps i dumbell benches ?? Illegal wide grip bænkpres køres til failure i 5-8 rep området. Grunden til at man IKKE her kører med singles, skyldes simpelt hen øvelsens skadespotentiale. Det vil simpelt hen være alt for stor belastning på skulderen at køre med singles her. Så det er forklaringen her. Dumbell benches til failure laver de faktisk ikke mere i WSB, udover lidt ultra high rep benches som extra workout. Grunden til de tidligere fra tid til anden lavede 3 sæt x 15-20 reps til failure, var af restitutive årsager. Hvis de følte sig lidt udbrændte på max singles, så cyklede de lidt high rep dumbell benches ind. Det var ikke noget som egentlig gik under the maximum effort method. Faktisk går det også ind under the repetition method. The repetition method har faktisk ikke noget at gøre med om det er en hjælpeøvelse eller ej. Definitionen er at man laver adskellige gentagelse med en submaksimal vægt til failure eller tæt på.

Hvad angår brugen af smith maskinen, så bør det minimeres, men den kan da i væreste fald bruges til lockouts. Har man ikke mulighed for at lave WSB programmet fuldt ud, fordi man mangler en spotter, så ville jeg hellere finde noget andet at træne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Har man ikke mulighed for at lave WSB programmet fuldt ud, fordi man mangler en spotter, så ville jeg hellere finde noget andet at træne.

Øv, så må jeg finde på noget andet. Jeg har også kigget lidt på Canadian Non-linear Autoregulating, men bortset fra forberedelses-perioden, er rep-rangen fra 1-3 reps. Da det primære mål er hypertrofi, er det nok ikke optimalt. Jeg vil gerne øge i styrke, uden det går for meget ud over det primære mål. Er der noget der kan foreslå en genialt system???

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share