Høj workload vs korte pauser


Phil
 Share

Recommended Posts

I pågældende eksempel alt andet lige, så er der ingen tvivl. 3 x 12!

Begrundelse savnes. Ikke fordi jeg er uenig med dig, men fordi jeg ikke selv kan regne svaret ud. Der løftes selvfølgelig større samlet vægt ved 3 x 12, men der skal vel også tages hensyn til intensiteten i øvelsen. Her skal intensitet ikke forstås som procent af 1RM, men som den tid der bruges til at løfte den samlede vægt.

Hvad nu hvis pausen udvides fra 2 minutter til 3 minutter? Ville du så også være helt sikker på, at 3 x 12 var svaret? Hvis ja, så udvider vi pausen til 5 minutter. Og sådan har jeg tænkt mig at blive ved :wink: .

Der må være tale om et samspil mellem workload og længden af den periode denne workload løftes indenfor. Men hvordan samspillet mellem disse to faktorer er, ved jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Begrundelse savnes. Ikke fordi jeg er uenig med dig, men fordi jeg ikke selv kan regne svaret ud. Der løftes selvfølgelig større samlet vægt ved 3 x 12, men der skal vel også tages hensyn til intensiteten i øvelsen. Her skal intensitet ikke forstås som procent af 1RM, men som den tid der bruges til at løfte den samlede vægt.
Workloaden er større ved 3x12. Derudover vil der også være et mindst lige så stort metabolsk stress på den enkelte muskel. Også selvom, at det er meget tvivlsomt, at der vil trænes lige langt fra failure på de to måder. Altså 1 minuts længere pause vil sjældent bevirke, at der kan gennemføres 50% flere reps. Men lad os bare sige det. Derfor blver det klart, at loaden på musklen er større og det metabolske stress er minimum lige så stort, ergo mere muskelvækst. Igen er betragtningen selvfølgelig med det forbehold, at alt andet er lige.
Hvad nu hvis pausen udvides fra 2 minutter til 3 minutter? Ville du så også være helt sikker på, at 3 x 12 var svaret? Hvis ja, så udvider vi pausen til 5 minutter. Og sådan har jeg tænkt mig at blive ved.

Der må være tale om et samspil mellem workload og længden af den periode denne workload løftes indenfor. Men hvordan samspillet mellem disse to faktorer er, ved jeg ikke.

Jeg tror ikke, at densiteten har så meget at sige i ovenstående tilfælde. Så længe workloaden er større, og der trænes et tilsvarende stykke fra failure. Det er nok tvivlsomt, om der vil kunne laves flere reps ved at øge pausen fra 2 til 5 minutter i ovenstående eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share