Tun - hvad spiser i ?


MadMan
 Share

Recommended Posts

Jeg spiser en del dåse-tun på en uge. Da mit favoritmærke (Glyngøre) koster 16 kr pr stk kan det så også ses på husholdningsbudgettet :eek:

Men så tænkte jeg at i stedet for at spise mig igennem samtlige mærker på markedet, kunne jeg jo spørge herinde.

Jeg lægger selv stor vægt på konsistensen (læs: størrelsen af 'bidderne') og bryder mig derfor ikke om de billigste mærker som IMHO kun består at tun-pluk som er presset sammen !

Men kort og godt ... hvilket mærke tun synes du selv smager bedst - og hvad koster det ?

:ilovemuscle:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også på tun-finten en overgang, men blev træt af den generelle kvalitet og selv albacore tun er trættende i længden!

Jeg er hoppet på kvark-finten i stedet. I en bøtte med 500 gram kvark har man 45 gram valleprotein og næsten ingen kulhydrater og fedt (de kulhydrater som endelig er til stede er lactose og har oven i købet et lavt GI) En bøtte koster kun gennemsnitligt 8 kr - det slår selv tunen prismæssigt!! (og smagsmæssigt efter min smag)

Link to comment
Share on other sites

Jeg køber de store blå bøtter i netto

Du skal røre rundt i det et par gange før du spiser det, da der ofte ligger lidt valle på toppen. Du kan røre noget vaniljesukker i (ikke for meget, så smager det frisk, lidt ymer-agtig) Jeg plejer at hælde ahornsirup, marmelade eller honning over når jeg spiser det, for at få nogle hurtige kulhydrater efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ligesom Kreasvin mest til John West tun. De har ofte tilbud på disse prots i føjtex eller ghetto. til 3 små dåser til 10-12 kr. Eller 2 store til omkring en 20'er. Køb hvad der passer ind i budgettet, og tilsæt evt. noget ketchup hvis det kan hjælpe til med at få det ned... :(

Link to comment
Share on other sites

Man skal huske at indregen forskellen i proteinindholdet i de forskellige mærker. Glyngøres tun indholder flere proteiner end alm. Skipjack tun. PRIMA har iøvrigt tilbud på Glyngøre tun til en 10 i denne uge... (Tømte børneopsparingen...)

Link to comment
Share on other sites

Man skal huske at indregen forskellen i proteinindholdet i de forskellige mærker. Glyngøres tun indholder flere proteiner end alm. Skipjack tun. PRIMA har iøvrigt tilbud på Glyngøre tun til en 10 i denne uge... (Tømte børneopsparingen...)

Pas på med blind at stole på hvad der står på dåsen. Hvorfor skulle det variere ret meget når det er den samme fisk.

Jeg kom også godt lide tun.... det ligger bare MEGET tungt i maven, så jeg spiser ikke så meget af gangen..... problemet er bare, at når man har åbnet en dåse så skal den udryddes.... det lugter ikke særligt godt at have stående i køleskabet :puke2:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke samme art tun i de forskellige dåser. Det er typisk skipjack tun som er den billige lidt mørke i kødet og så den lysere **** (kan ikke huske hvad den hedder) som blandt andet Glyngøre bruger.

Ahh, got sha... nu ved jeg hvad du snakker om.... my fault, du har ret... sorry :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Øv bøv!

Nu havde jeg endelig taget mig sammen til at købe "luksus tun" fra Ghetto, det som Los anbefaler:

Jeg er selv vild med "Luksus tun" fra Paradiso. I Ghetto kan du få 3 små dåser (80 gram - drænet 56 gram) for (vistnok) 11 kr

Da jeg hældte indholdet ud på et et stykke rugbrød forventede jeg, som sædvanligt, ikke at ku' se brødet for bare tun, men tunen samlede sig som en fin lille "klat" på midten af rugbrødet!

Jeg lagde ikke mærke til dåsernes størrelse før jeg kom hjem..... suk, de var små!

Nå tænkte jeg, det er sikkert ligesom fransk out' couture og cuisine, jo mindre mængde mad, des bedre og finere, så jeg forventede ganske naturligt en kulinarisk smagsoplevelse af gastronomiske højder, men ak..........

Skuffelsen ramte hårdt, luksus tunen smagte som ganske alm. tun! :(

3 dåser tun á 56 gr. (drænet) til 11 kr, protein indhold, ca. 20 gr. pr. dåse.

Så hellere give 15 kr. for alm. 3 dåser tun med 35 - 40 gr. protein pr. dåse!

Næste tun som skal forsøge at lefle for mine smagsløg, bliver Glyngøres tun!

Link to comment
Share on other sites

3 dåser tun á 56 gr. (drænet) til 11 kr, protein indhold, ca. 20 gr. pr. dåse.

Nu har jeg ikke smagt den omtalte tun, men du lyder jo ikke just begejstret for det... :(

Min farvorit er og bliver John West tunen, fås i små dåser, ca. 3 for en 10'er, eller store dåser også til en 10'er stk. Den får ihvertfald en :banana: for smag hos mig :)

Link to comment
Share on other sites

Det smager skam godt nok, jeg synes bare ikke at det smager bedre end alt andet tun!

Tun er og bliver tun, men hvis du vil prøve et alternativ, så prøv tun-steaks/bøffer, dog noget dyrere en dåse-tun men tilgengæld smager det nu også væsentligt bedre... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Baardi:

Skuffelsen ramte hårdt, luksus tunen smagte som ganske alm. tun!

Nu er det jo svært at diskutere smag, men jeg er meget uenig. Luksus-tunen indeholder noget klart bedre kød end de billige affaldsfisk-dåser, og det kan også smages, imho.

Vi kattedyr har altså snude for fisk! B)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share