Lider du af ortoreksi?


Zorn
 Share

Recommended Posts

Davs Alle!

Jeg sad lige og hørte noget P1, hvor de omtalte en spiseforstyrrelse, jeg ikke havde hørt om før - ortoreksi. Det er en spiseforstyrrelse, hvor folk går så meget op i at spise sundt, at det bliver sygeligt. Det er ikke det samme som anoreksi, da målet ikke er at blive tynd. Det skulle også hæmme folks sociale liv, da de ikke kan gå ud og spise med venner, da de jo ikke spiser "rigtigt". Jeg checkede nettet og fandt denne test. Hvis man kan svare ja til 4 af spørgsmålene, skulle man være i faregruppen og bør "slappe af" med sine spisevaner:

# Bruger du mere end tre timer om dagen på at tænke på sund kost?

# Planlægger du din mad til i morgen?

# Er du mere optaget af indholdet i det, du spiser, end i fornøjelsen ved at spise det?

# Har du oplevet, at efterhånden som du bliver mere tilfreds med din diæt, bliver din livskvalitet ringere?

# Bliver din diæt hele tiden mere strikt?

# Fravælger du oplevelser med mad, du engang nød?

# Føler du mere selvværd, når du spiser sundt? Ser du ned på folk, som ikke spiser sundt?

# Føler du skyld eller selvlede, når du spiser mad, du kan lide, men som ikke er på din diæt?

# Betyder din diæt, at du er socialt isoleret?

# Når du spiser det, du har planlagt, føler du så en fredfyldt følelse af total kontrol?

(mere info på www.orthorexia.com - inkl. casestories om folk, der er døde af sygdommen). Men er dette bare en gang hype, eller er der noget om snakken - altså er dette en ny alvorlig spiseforstyrrelse - eller ville alle på MOL i så fald lide af den?

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

# Bruger du mere end tre timer om dagen på at tænke på sund kost? Ja

# Planlægger du din mad til i morgen? Sjældent

# Er du mere optaget af indholdet i det, du spiser, end i fornøjelsen ved at spise det? Ja for det meste

# Har du oplevet, at efterhånden som du bliver mere tilfreds med din diæt, bliver din livskvalitet ringere? Nej

# Bliver din diæt hele tiden mere strikt? Nej

# Fravælger du oplevelser med mad, du engang nød? Ja

# Føler du mere selvværd, når du spiser sundt? Ser du ned på folk, som ikke spiser sundt? Ja og ja

# Føler du skyld eller selvlede, når du spiser mad, du kan lide, men som ikke er på din diæt? Ja nogle gange

# Betyder din diæt, at du er socialt isoleret? Nej

# Når du spiser det, du har planlagt, føler du så en fredfyldt følelse af total kontrol? Ja

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ihvertfald også svare ja til over 4 af dem der, men syns godt nok at det mest af alt lyder som en medie sensation eller hva man kalder det med sygdommen "som får folk til at spise sundt" uhh :S

Det der bliver sagt med at det kan påvirke ens social liv fordi man fravælger madoplevelser andre har vil jeg nok ikke helt holde på, eller jo hvis alle dine venner spiser mcD 2 gange om dagen, men tænk nu hvis man havde venner som havde det lissom en selv og ville spise sundt, så er det nok ik fordi det påvirker noget som helt, man ka jo godt være social uden at spise usundt?

Link to comment
Share on other sites

Det der bliver sagt med at det kan påvirke ens social liv fordi man fravælger madoplevelser andre har vil jeg nok ikke helt holde på, eller jo hvis alle dine venner spiser mcD 2 gange om dagen, men tænk nu hvis man havde venner som havde det lissom en selv og ville spise sundt, så er det nok ik fordi det påvirker noget som helt, man ka jo godt være social uden at spise usundt?

Samme tankegang som rygere bruger. Det er åh så socialt at ryge...WTF? Hvad med at droppe det pis og komme ind og snakkke med os andre?

Ej jeg kender det jo godt lidt som exryger, men det gør det jo ikke mere fornuftigt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ihvertfald også svare ja til over 4 af dem der, men syns godt nok at det mest af alt lyder som en medie sensation eller hva man kalder det med sygdommen "som får folk til at spise sundt" uhh :S

Det der bliver sagt med at det kan påvirke ens social liv fordi man fravælger madoplevelser andre har vil jeg nok ikke helt holde på, eller jo hvis alle dine venner spiser mcD 2 gange om dagen, men tænk nu hvis man havde venner som havde det lissom en selv og ville spise sundt, så er det nok ik fordi det påvirker noget som helt, man ka jo godt være social uden at spise usundt?

Pointen er nok ikke ekstreme cases (som MacD 2 gange om dagen) eller om man er i stand til at være social uden at spise - pointen med spørgsmålet i testen er nok, om man generelt er så optaget af at spise sundt at man nogle gange holder sig ude af sociale sammenhænge, fordi man er bange for at det skal vælte den kontrol man har over sin kost.

Hvis man kigger spørgsmålene igennem ser det ud som om de skal belyse om man er afhængig af total kontrol over sin kost - hele tiden - og at man tror verden falder sammen, hvis man kommer til at spise et stykke usundt noget (groft sagt selvfølgelig). Det springende punkt er nok, om man er så afhængig af kontrollen over kosten, at man fravælger nogle ting for ikke at risikere at give slip på den.

Link to comment
Share on other sites

# Bruger du mere end tre timer om dagen på at tænke på sund kost?

nej

# Planlægger du din mad til i morgen?

planlægger så meget at jeg sørger for der er tilstrækkeligt i køleskab mm eller planlægger indkøb.

# Er du mere optaget af indholdet i det, du spiser, end i fornøjelsen ved at spise det?

Nej, det er nok 50-50, men det ene udelukker jo ikke det andet

# Har du oplevet, at efterhånden som du bliver mere tilfreds med din diæt, bliver din livskvalitet ringere?

nej, men min kost er heller ikke så kontrolleret at jeg vil kalde den en diæt

# Bliver din diæt hele tiden mere strikt?

nej, se ovenstående

# Fravælger du oplevelser med mad, du engang nød?

i meget mild grad, men mest fordi jeg selv skal lave det :bigsmile:

# Føler du mere selvværd, når du spiser sundt? Ser du ned på folk, som ikke spiser sundt?

nej, og nej, det er deres valg

# Føler du skyld eller selvlede, når du spiser mad, du kan lide, men som ikke er på din diæt?

nej, ikke på diæt og jeg er glad for chokolade

# Betyder din diæt, at du er socialt isoleret?

nej

# Når du spiser det, du har planlagt, føler du så en fredfyldt følelse af total kontrol?

jeg har sjældent nøje planlagt hvad jeg skal spise, så nej

Jeg er vist ikke syg - på dét punkt i hvert fald:4thumbup:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

# Bruger du mere end tre timer om dagen på at tænke på sund kost?

Nej

# Planlægger du din mad til i morgen?

Sjældent - primært fordi jeg ved hvad jeg skal spise dagen efter :laugh:

# Er du mere optaget af indholdet i det, du spiser, end i fornøjelsen ved at spise det?

Begge dele - ca. lige meget

# Har du oplevet, at efterhånden som du bliver mere tilfreds med din diæt, bliver din livskvalitet ringere?

Tværtimod - jo bedre kost/diæt, desto bedre livskvalitet

# Bliver din diæt hele tiden mere strikt?

Nej

# Fravælger du oplevelser med mad, du engang nød?

Ja

# Føler du mere selvværd, når du spiser sundt? Ser du ned på folk, som ikke spiser sundt?

Ja til det første - / Nej til det sidste - not my business hvad folk hælder i kæften

# Føler du skyld eller selvlede, når du spiser mad, du kan lide, men som ikke er på din diæt?

Ja men er ikke på diæt.

# Betyder din diæt, at du er socialt isoleret?

Ingen social isolation men gider ikke hælde lort i munden bare fordi jeg er i byen.

# Når du spiser det, du har planlagt, føler du så en fredfyldt følelse af total kontrol?

Ingen decideret planlægning, og dog.. men ja klart

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

# Bruger du mere end tre timer om dagen på at tænke på sund kost?

Det er svært at definere, hvor meget skal der til før man "tænker" på det? Men jeg beskæftiger mig helt sikker med sund kost ihvertfald 3 timer om dagen, så ja.

# Planlægger du din mad til i morgen?

Ja

# Er du mere optaget af indholdet i det, du spiser, end i fornøjelsen ved at spise det?

I 90% af tilfældene ja.

# Har du oplevet, at efterhånden som du bliver mere tilfreds med din diæt, bliver din livskvalitet ringere?

Erh… NEJ! Tværtimod!

# Bliver din diæt hele tiden mere strikt?

JA!

# Fravælger du oplevelser med mad, du engang nød?

JA! (Ellers ville jeg ha' rundet de 140kg nu! :tongue:)

# Føler du mere selvværd, når du spiser sundt? Ser du ned på folk, som ikke spiser sundt?

Ja og nej, det er ikke min sag eller mit problem hvordan andre lever deres liv.

# Føler du skyld eller selvlede, når du spiser mad, du kan lide, men som ikke er på din diæt?

Nej… For det gør jeg ikke med mindre jeg har taget det i betragtning.

# Betyder din diæt, at du er socialt isoleret?

På ingen måde, nej!

# Når du spiser det, du har planlagt, føler du så en fredfyldt følelse af total kontrol?

JA! :w00t:

6(,5)/10

Link to comment
Share on other sites

# Bruger du mere end tre timer om dagen på at tænke på sund kost?

Nej.

# Planlægger du din mad til i morgen?

Ehmm, der er naturligvis handlet ind, sådan at køleskabet er bare nogenlunde fornuftig opfyldt. Men hvilke retter etc., not at all.

# Er du mere optaget af indholdet i det, du spiser, end i fornøjelsen ved at spise det?

Jo/Nej. Jeg kan finde eksempler på adskillige sunde retter jeg synes der smager helvedes godt. (Som tidligere sagt, det ene udelukker jo ikke det andet)

# Har du oplevet, at efterhånden som du bliver mere tilfreds med din diæt, bliver din livskvalitet ringere?

Nej, min livskvalitet har det fint :superman:

# Bliver din diæt hele tiden mere strikt?

Ja/Nej, jeg er ikke på diæt, men kan da være tidspunkter hvor jeg skruer lidt ned for indtaget.

# Fravælger du oplevelser med mad, du engang nød?

Ja, men det er ikke kun en sundhedsmæssig faktor, lortet (fast-food) er jo også for dyrt.

# Føler du mere selvværd, når du spiser sundt? Ser du ned på folk, som ikke spiser sundt?

Ja og ja/nej, jeg kan ikke lade vær' med at tænke: "Så spis forhelvede da noget andet, dit fjols", hvis det er sådan at folk sidder og propper sig med mars-bar, coca-cola når de vejer 70kg+ for meget. Men generalt, nej - folk må selv bestemme hvad de propper i skuffen.

# Føler du skyld eller selvlede, når du spiser mad, du kan lide, men som ikke er på din diæt?

Tjaa, nu er jeg stadig ikke på diæt, men hvis jeg spiser voldsomt usundt mad, som ikke lige var planlagt (gåtur i byen, kammeraterne på pizzabar, tager lige et stykke med etc.), så kan jeg nogle gange sagtens fortryde det.

# Betyder din diæt, at du er socialt isoleret?

Nej- Tilgengæld sparer jeg en del penge på ikke at købe McD så meget som mine kammerater.

# Når du spiser det, du har planlagt, føler du så en fredfyldt følelse af total kontrol?

Tjoo.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Lidt gammel tråd, men sys da det er opvækkende egentlig.. for jeg kan svare ja til alle.. Men selvom jeg så har denne "lidelse", ser jeg ret positivt på det.. For folkene omkring mig har accepteret mine valg og sys stadig jeg er en fed person trods dette.. der udover, sys jeg ikk det er en lidelse, men mere en livsstil som så meget andet.. :wink:

Jeg er sq stolt over at have så meget styr på det...

Link to comment
Share on other sites

# Planlægger du din mad til i morgen?

Nej! (nogle gange ret dumt og dyrt :tongue: )

# Er du mere optaget af indholdet i det, du spiser, end i fornøjelsen ved at spise det?

Hmmm, ja...Er for det meste opmærksom på at det skal være energitæt.

# Har du oplevet, at efterhånden som du bliver mere tilfreds med din diæt, bliver din livskvalitet ringere?

Er aldrig på diæt

# Bliver din diæt hele tiden mere strikt?

Nej

# Fravælger du oplevelser med mad, du engang nød?

Nej, spiser hvad jeg har lyst til/gider at lave

# Føler du mere selvværd, når du spiser sundt? Ser du ned på folk, som ikke spiser sundt?

Nej

# Føler du skyld eller selvlede, når du spiser mad, du kan lide, men som ikke er på din diæt?

Nej… For jeg er som bekendt aldrig på diæt

# Betyder din diæt, at du er socialt isoleret?

Nej

# Når du spiser det, du har planlagt, føler du så en fredfyldt følelse af total kontrol?

Nej

1/10

Jeg er den vildeste kostfreak! :w00t:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Medmindre man ønsker at bulke for vildt, så fravælger de fleste vel oplevelser med mad, som de før nød. Engang kunne jeg hælde en liter Matilde cacaomælk ned om dagen. Siden det kom frem, hvor usundt, det var, har jeg stort set ikke rørt det. Situationen er den samme med sukkersødet sodavand. Men det handler jo også om at vænne sig til at nyde nogle andre og sundere ting end før. Som jeg tit har skrevet i min log, så handler det om, at når jeg liiige skal have et mellemmåltid, så skal jeg lægge vejen forbi grønthandleren, i stedet for slikbutikken.

Konklusion: Jeg lider nok ikke af ortoreksi som sådan, men engang var det ved at blive en tvangstanke for mig, at jeg ville få en blodprop, hvis jeg ikke trænede og tabte mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share