Hvor meget vægt går tabt ved stegning


Keki
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Jeg er en af dem som bor der hjemme og ikke har en vægt i huset så jeg kan veje alt hvad jeg spiser. I stedet bruger jeg dL-mål og ellers pakkeanvisninger. Alt dette taster jeg ind i krop og kost, hvilket fungerer udemærket.

Når man steger en bøf er det jo ufatteligt som den kan krympe ind (vand og fedt går jeg ud fra)... Så jeg vil høre nogle af jer berigede folk med en vægt - hvor meget taler vi om i gram?

Skriv gerne hvad jeres kylling,gris, oksekød, kalkun eller hvad det nu var i smækkede på panden vejede før og efter. (Ved oksekød: opgiv fedtprocenten fra pakken. Kylling og lignende: Skriv hvilken del af dyret det var der fik en tur på panden)

Jeg håber nogle vil være behjælpelige.

Tak :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nu er de fleste energiopgivelser jo at produkter i rå tilstand, så kan det vel være ligemeget hvad de vejer efter stegning?

Det kan sgu egentlig godt være.. Tænkte bare om man tog hensyn til alt det vand der er i kødet og det fedt der steger væk..

Men jo du har sikkert ret. Havde bare læst det modsatte et eller andet sted så ville lige høre:-)

Link to comment
Share on other sites

det skal da vejes bagefter...det har jeg da altid lært...hmmm??man spiser det jo ikke råt så hvorfor skulle man gå efter den vægt?

Fordi analyserne af næringsindhold i fødevarene udføres i rå tilstand, da tilberedningsmetoder varierer fra person til person.

Der er jo kraftedme folk der steger deres koteletter 10 minutter på hver side.

Link to comment
Share on other sites

det skal da vejes bagefter...det har jeg da altid lært...hmmm??man spiser det jo ikke råt så hvorfor skulle man gå efter den vægt?

Vejer du så alt efter tilberedning?

Jeg kan måske godt forstå at man vejer oksekød efter tilberedning, pga. der ryger en del fedt fra.

Men alt andet skal da vejes i rå tilstand, fordi det endten kun taber eller optager væske.

Hvis du vejede ris efter kogning, vil du regne over 120% for meget, fordi ris optager ca. 120% væske under kogning.

Link to comment
Share on other sites

det skal da vejes bagefter...det har jeg da altid lært...hmmm??man spiser det jo ikke råt så hvorfor skulle man gå efter den vægt?

1: Hovedparten af det der fosvinder under stegning er væske.

2: Energi indholdet er opgivet i den tilstand man køber en vare i (formoder jeg)

Ergo bør man veje før tilberedning, da energien pr. vægtenhed stiger efter stegning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share