Vedligeholde styrke med 1 ugentligt pas?


Roadrunner
 Share

Recommended Posts

Jo jo, jeg har selv været på hhv. idrætsinstruktør- og idrætsbefalingsmandskursus i forsvaret, og på sidstnævnte havde vi da både undervisning med Hans Søndergård og Morten Zacho. Så deeet.....

Selveste míster MZ.. :bowdown: (må jo hellere opføre sig ordenligt overfor boardets ejer. hehe :tongue: )

Men der kan også sagtens være sket en del på 8-9 år.. Også oppe i mit hoved vedr træningsviden osv. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Har for noget tid siden været på noget kursus inde for forsvaret med henblik på at kunne instruere mine kollegaer både hvad angår styrke, men også cardio...

Kurset blev afholdt af forsvarets center for idræt. Deres holdning (som i den grad bygger på forskningsresultater) til denne tråds spørgsmål er at man sagtens kan vedligeholde sin styrke ved 1 ugentlig træningspas hvor man sørger for at nå hele vejen rundt - altså et full body program hvor man som minimum køre sine 7 kerneøvelser... Ved mere end et enkelt træningspas i ugen ville man mærke fremgang!

Håber du kan bruge det her svar til noget - det bygger i hvert fald på resultater af forskning...

Du ved ikke hvilken forskning, det bygger på....?? Da mit indlæg egentlig var rettet mod konkrete forsøg!!

ellers tak! JAkob

Link to comment
Share on other sites

Du ved ikke hvilken forskning, det bygger på....?? Da mit indlæg egentlig var rettet mod konkrete forsøg!!

ellers tak! JAkob

Same same but different :) Det bygger selvfølgelig ikke kun på forskning men også på forskellige forsøg - kan desværre ikke refererer til de konkrete forsøg da jeg ikke er bekendt med disse...

Det er samme idrætsinstruktør kursus som RoadRunner omtaler jeg har været på... Jeg skal på idrætsbefalingsmandskursus til marts - der kan jeg da godt prøve at tage emnet op og så gå dem lidt på klingen og høre hvor disse forsøgsresultater kan findes...

Mht forsvaret og idræt så vil jeg give folk ret i at der måske ikke bliver gået så meget op i det som der burde under værnepligten - men nu der drejer værnepligten sig jo også kun om 4 skallede måneder... Jeg er på fast kontrakt og i min enhed bliver der lagt særdeles meget vægt på idræt - det spænder lige fra alt mellem intervaltræning til styrketræning til orienteringsløb og diverse boldspil... Vi har som regel idræt 3 gange ugentlig - og oven i hatten får vi jo løn for det :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Mht forsvaret og idræt så vil jeg give folk ret i at der måske ikke bliver gået så meget op i det som der burde under værnepligten - men nu der drejer værnepligten sig jo også kun om 4 skallede måneder... Jeg er på fast kontrakt og i min enhed bliver der lagt særdeles meget vægt på idræt - det spænder lige fra alt mellem intervaltræning til styrketræning til orienteringsløb og diverse boldspil... Vi har som regel idræt 3 gange ugentlig - og oven i hatten får vi jo løn for det :4thumbup:

God pointe.. Kan jo sikkert ikke sammenlignes, nej :smile:

Link to comment
Share on other sites

Francis:

De fleste ligefrem.. Var nu noget af en påstand. hehe.
Ja de fleste! Jeg har endnu ikke oplevet nogle der ikke kunne gaine helt OK mængder både styrke og masse på den traditionelle 5x5 protokol (altså forstås som den klassiske måde at progressere på.); og her skal der nævnes at jeg trods alt har oplevet en del personer der har benyttet sig af dette i kortere eller længere perioder. Vi snakker selvfølgelig hardcore styrkeløftere, ikke små slappe KZ fanger!

Det giver også mening hvis du tænker lidt nærmere over det, tænk på mange af de gamle oldschool løftere der opbyggede hele deres fundament på dette system. (bemærk her at mange iøvigt valgte ”kun” at køre det trationelle 5x5 med pas hver 4-5 dag, stadig med gode resultater.)

(hvis du er uenig, hvilket jeg syntes at kunne læse senere du ikke er; så giver jeg mig gerne, hvis du dokumentere/argumentere for hvorfor der skulle forekomme atrofi og tab af neurale tilpasninger som ender UNDER udgangspunktet på mindre end 72 timer inden nyt stimuli; de hurtigste målbare tab jeg har hørt om er forekommet i de bulgarske undersøgelser jeg tidligere har omtalt, og her er netop 72 timer nævnt som z-point, som INC har ytret så er det næppe tilfældet at det selv forekommer SÅ hurtigt.)

Hvis de fleste kunne det, ville de fleste vel gøre det!?? (kommer selvfølgelig an på i hvilken "gruppe" du vil hente de fleste, men viil nu stadigvæk mene at det er lige overdramatiseret nok!)

Ang. din antagelse der så er jeg selvfølgelig ikke enig i din konklusion, der er et hav af grunde til hvorfor ”man”/de fleste ikke vælger en sådan approach, det er selvfølgelig mange ret indlysende grunde (i hvert fald til hvorfor de fleste ikke vælger sådan en approach året rundt.); bemærk jeg ikke har sagt 2 x pr uge er OPTIMALT, jeg har bare sagt at det kan være produktivt i en eller anden grad for de fleste! – Så vidt jeg læser senere ser det ud til du bare er gået lidt skævt af det jeg skriver, anyway valgte jeg lige at uddybe mine argumenter.

Jeg ville droppe "små" øvelser (biceps triceps osv), og bare fokusere udelukkende som de helt store som benbøj, dødløft (eller måske hellere goodmorning ell stivbenet dl) bænk, bent-rows eller chins og mave.. Eller lignende
Enig dette er selvfølgelig en absolut forudsætning for at det nævnte kan lykkedes succesfuldt!
Jamen det tror jeg også at du har ret i... Set i bakspejlet var det måske mig der fejllæste det lidt! Jeg læste det som om at de fleste herinde, som allerede trænede, ville få masse og styrkefremgang ved at skifte til at træne to gange om ugen, og det var dét jeg stejlede lidt ved!

Det er sikkert her vi har gået forbi hinanden så; for det du der nævner er SLET ikke det jeg skiver; eller sagt anderledes, de fleste ”herinde” vil SIKKERT (i nogle senarior, alt efter konteksten, længenden osv) få langsommere fremgang end nu, hvis de går ned i frekvens. - Jeg skrev noget af det føreste inden jeg læste din kommentar der, så valgte lige at poste det alligevel, for i det mindste at undgå misforståelser.

DBM

God pointe som jeg iøvrigt i farten ikke tog højde for i mit svar!

Grunden til jeg ser traditionelt HIT som et dårligt valg, er at det ”alt andet lige” (J.V.F min opfattelse af mekanismerne pt.) inden for en hvis grad, alt andet lige må være størrelsen af protein degerationen der bestemmer hvor længe der er forhøjet protein efter stimuli; her spiller volumen en kæmpe rolle. Grunden til jeg syntes HIT princippet alligevel ikke er så tosset som ellers, er jo at der rent neuralt normalt vil være tale om en skævridning; det vil man ikke opnå her; og dog netop som DBM kommer ind på vil der kunne forekomme en skævridning af de restituive ressourcer i forhold til de øvrige aktiviteter.

Og så undskylder jeg lige for at det gik lidt hurtigt.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share