789's log


789
 Share

Recommended Posts

Dagens træning.

14km morgenløb med en kammerat, roligt tempo men få "vigtige" bakkespurter.

Jeg tabte 3-4 i det interne opgør om at komme først til toppen på bakkerne, så det var mig som gav kage i uni-kantinen.

Næsten gang har jeg ham...

I aften (ja en fredag aften...) skal jeg til svømning.

Er kommet ind i en periode hvor jeg føler jeg kæmber lidt med min svømning, så jeg har trappet det lidt ned, og vil nu forsøge "at starte på en frisk".

Fokus er primært på at genfinde mit gamle jeg i vandet,

sekundært at nærme mig minuttet på 100m fri :devil:

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 369
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er ikke mange opdateringer det bliver til, men her er en beretning om dagens hårde løbetræning:

havde droppet morgen løbet, da jeg vidste at der virkelig skulle bruges kræfter til eftermiddagens intervalpas. :devil:

opvarmning:

-20min roligt, dog incl 5 stigningsløb

teknik:

-stempelbevægelser

-udfaldsøvelser

-fodledsvip

intervaller, en af de hårde pyramider:

200-400-800-1000-1000-1000-800-400-200

Vi løb kontroleret på de 200, 400, 800m mens der blev lukket helt op for gassen på 1000m'erne

Jeg kunne med nød og næppe holde mine tider på 3:05-3:10 på de 3 x 1000m

Så det er helt klart godkendt.

Føler virkelig jeg har et godt benarbejde for tiden, med en megen hurtig skridtafvikling, og næsten ingen standfase. Dejligt!

afjog:

-15min helt roligt

Total 15-16km

Link to comment
Share on other sites

Hva' det? Jeg kunne selvfølgelig google det helt vildt, men hellere stille dumme spørgsmål.... :innocent:

Rommel

Når du løber gennemgår foden groft sagt tre "faser"

1) landing

2) stand

3) afsæt

Når du føler at du kommer så højt op i kadance at du nærmest går direkte fra landing til afsæt, bliver din standfase meget kort, og du får fornemmelsen af at "flyve" afsted.

Prøv engang at en atletik i tv, og kig på hvor kort tid deres fødder egentlig berører jorden...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej mester!

Jeg tænkte, at jeg ville se at få fat i et par ekstra løbesko nu når dagene er ved at blive lidt vådere.

Men tænkte jeg lige ville runde dig og din løbeekspertise først. Jeg overvejer lidt et par af den nye Asics Nimbus model. Jeg skal som skrevet i min log jo have et par sko med god neutral støtte.

Kender du noget til nimbus modellen eller andre gode neutralsko?

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Hej mester!

Jeg tænkte, at jeg ville se at få fat i et par ekstra løbesko nu når dagene er ved at blive lidt vådere.

Men tænkte jeg lige ville runde dig og din løbeekspertise først. Jeg overvejer lidt et par af den nye Asics Nimbus model. Jeg skal som skrevet i min log jo have et par sko med god neutral støtte.

Kender du noget til nimbus modellen eller andre gode neutralsko?

Er det blot til rolige træningsture?

Hvilke andre sko har du til rådighed/erfaring med?

Har du overvejet et "rigtig" skovsko, som også vil kunne bruges når du løber o-løb?

Generelt er nimbus en fin sko, af klassisk god asics kvalitet.

Personligt vil jeg også kaste et blik på sko som:

- Nike pegasus, den er en tand billigere (kan altid findes til 599,-), noget blødere i bunden og alt i alt en sko jeg er rigtig glad for.

- Adidas supernova (ikke control modellen), også billig, meget høj i hælen hvilket gør at man har en fornemmelse af at falde frem ad - på den gode måde

- Newballance 1050/1060, en sko meget lig nimbussen.

Link to comment
Share on other sites

Hey Agustinus...

Nu hører denne diskussion nok ikke hjemme i 789's log, men jeg vil da lige bemærke et par ting.

Pegasus er ikke en Neutral sko. Jeg kan kun anbefale Nimbus, men hvis du vil slippe lidt billigere ville jeg køne en Cumulus. Jeg ødelægger mine sko for ofte til at have råd til Nimbus, og løber selv i Cumulus! Du kan få billige sko hos www.startfitness.co.uk Jeg har selv købt flere ting derfra, og man sparer mellem 20-30% selv efter portoen er betalt.

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Rolige træningsture :tongue: Ja det er primært det, de skal udsættes for. Det skal ikke være en desideret konkurrencesko.

-Først løb jeg i et par Nike Air, som jeg var rigtig glad for.

-Så har jeg løbet i Asics Kayano, som jeg også var rigtig glad for, men i takt med at evasålen blev slidt op og den store kile begyndte at dominere, fik jeg skade af at løbe med den.

-Nu løber jeg i Pearl Izumi som hurtigt fik rettet op på skaden, men som jeg synes er irriterende klodset og for høj idet.

Jeg har mest lyst til at gå tilbage til asics igen, da jeg synes de var lækre. Desuden får jeg lyst til at løbe hver gang jeg ser et flot par af dem.

Jeg tror lige jeg prøver at komme i de sko du har nævnt, hos løberen i Århus eller Lyngby før jeg bestemmer mig, men ellers bliver det nok et par nimbus.

Link to comment
Share on other sites

Nu hører denne diskussion nok ikke hjemme i 789's log, men jeg vil da lige bemærke et par ting.

Pegasus er ikke en Neutral sko.

/Michael

OT er helt ok i loggen.

Nu skal vi ikke til at kaste med mudder, men:

Pegasus er IMO en neutral sko.

Jeg tillader mig at henvise til:

- http://runnerscorner.dk/default.asp?ID=207...p;tilhoerer=158

og

- http://www.loberen.dk/?catalogitem_id=4432...c12a2&itc=t

Link to comment
Share on other sites

Ok, du får sgu ret... Jeg skal huske at kontrolgoogle, jeg skal huske at kontrolgoogle, jeg skal huske at kontrolgoogle :tongue: Ser du, humlen er den, at jeg altid løb i Pegasus før jeg begyndte at løbe i Cumulus. Døjede meget med skinnebensbetændelse, men har ikke haft det siden jeg skiftede til Cumulus efter at have været på løbebåndet i 60 minutter ved Marathon Sport, og igennem 12 par sko... Der kan man tale om grundighed! Jeg mente at Pegasus var en let pronationssko, men det er det tilsyneladende ikke (længere :tongue: )... Det ændrer dog ikke ved at jeg har bedre erfaringer med Asics Cumulus :wink:

My bad :nonono:

/Michael

Edited by MichaelEbeltoft
Link to comment
Share on other sites

Ok, du får sgu ret... Jeg skal huske at kontrolgoogle, jeg skal huske at kontrolgoogle, jeg skal huske at kontrolgoogle :tongue: Ser du, humlen er den, at jeg altid løb i Pegasus før jeg begyndte at løbe i Cumulus. Døjede meget med skinnebensbetændelse, men har ikke haft det siden jeg skiftede til Cumulus efter at have været på løbebåndet i 60 minutter ved Marathon Sport, og igennem 12 par sko... Der kan man tale om grundighed! Jeg mente at Pegasus var en let pronationssko, men det er det tilsyneladende ikke (længere :tongue: )... Det ændrer dog ikke ved at jeg har bedre erfaringer med Asics Cumulus :wink:

My bad :nonono:

/Michael

Helt ok, og i forlængelse af dit indlæg vil jeg også understrege vigtigheden af at finde en sko som passer DIG SELV.

Der kan skrives lange texter om hvilke erfaringer andre har med givne sko, men det ender altid med at man må have fødderne i dem og selv prøve sig frem indtil man finder SIN egen sko.

Hvordan ser det ud med træning i århus, jeg har en plan om at starte op med noget supplerende styrketræning efter efterårsferien.

Altså i uge 43.

Hvor træner du henne for tiden? jeg spinner en gang om ugen i scandinavian center vinteren igennem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

examensræs o.a. har lagt sig som en dæmper det sidste stykke tid.

Dog holder jeg mig i gan med mine daglige morgen løbeture samt svømning 5 gange i ugen.

Er så småt startet op med styrketræning igen, primært teknik jeg arbejder med at få på plads.

Regner med at begynde at smide noget mere vægt på fra dec.

Ugens højde punkt var ét skvat på 100kg

Link to comment
Share on other sites

Gider du ikke løbe og svømme for mig, så jeg ikke dør på panserskolen? Så skal jeg nok løfte dine vægte. :tongue:

Rommel

Efter denne vinters styrketræning skulle jeg gerne selv kunne smide rundt med mine vægte, så du må klare dig selv :smile:

Nu er jeg heller ikke så skrabet, hvad angår øvelsesvalg som dig, så du ville være nødt til at skulle omstille dig en del fra din total-basic-træning...

Link to comment
Share on other sites

av av av...

Masive doms i baglår / ende efter en omgang næsten stivbenet sumo dødløft i går.

kørt 10x3 stigende fra 60kg til 100kg.

Måtte tage løse sko på i dag, da jeg ikke kunne bukke mig ned og snørre mine alm sko...

Halter rundt og trapper er helt galt.

Håber en rolig jogge tur i eftermiddag kan løsne lidt op

Derudover stod dagen i går på lidt andet let styrketræning for resten af kroppen.

Samt 4200m rolig svømning, incl 2x800m i moderat tempo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Havde doms det meste af en uge efter mine sumo-dødløft :laugh:

Dagen i dag har budt på en hård omgang løb i det flotte vejr.

20min opvarmning, derefter:

- 3x3km løbet på 3:27-3:34 min/km

herefter 30min afjog.

I aften står den på lidt let svømning, inden jeg vil kaste mig over en tilfældig jule-pige.

GOD J-DAG TIL ALLE

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Havde doms det meste af en uge efter mine sumo-dødløft :laugh:

Dagen i dag har budt på en hård omgang løb i det flotte vejr.

20min opvarmning, derefter:

- 3x3km løbet på 3:27-3:34 min/km

herefter 30min afjog.

I aften står den på lidt let svømning, inden jeg vil kaste mig over en tilfældig jule-pige.

GOD J-DAG TIL ALLE

hahaha, det lyder som om det er godt for dig med lidt styrketræning... Så ved man man lever. :laugh:

Snøft, der er jo nogle få ulemper ved ikke at være i DK, J-dag er en af dem.

Lækker træning du ellers får fyret aw,

Hav en våd weekend

W :superman:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nyt indlæg i loggen!

- jo den er god nok

Dagens træning har stået på 10km konkurrenceløb.

Kom igennem på 35:57 - så det er helt klart godkendt.

Kunne ikke dy mig i eftermiddag, så jeg tog en gang styrketræning med også

Squat 3x5 @ 80kg

Sumodød 3x5 @ 100kg

OH kropshævninger 3x5 med 20kg i bæltet

Milipress (pushpress) 3x8 @ 30kg

Bent over row (upright row) 3x8 @ 30kg

Lang udstrækning for (forhåbentligt) at komme de ømme ben i forkøbet.

Kanon dag!

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Træning i dag

Morgen:

Rolig jogge tur omkring en time.

Skulle bare løsne benene lidt op efter weekendens 10km konkurrence.

Indlagte dog nogle få korte stigningsløb

Aften:

Svømning med nogle af de hårde sub-elite drenge

Indsvømning: 800m inkl 2 x 200m Medley

Teknik: 8 x 50m med diverse øvelser; fokus på høje albuer under vand

Hovedserie: 3 x (800m jævn + 100m løs + 4 x 50m hårdt + 100m løs + 4 x 25m sprint) + 4 x 400m svømet progressivt 1-4

Afsvømning: 500m løs incl 4 x 50m dyk

Total 7000m

Rigtig god omgang træning!

Gik dog voldsomt ned på de to sidste 400m, det er også meget længe siden jeg at svømmet så langt med høj intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Hej 789! Må slutte mig til koret.. Din træning er for vild! Har mere eller mindre skimmet hele din log, og må sige jeg er imponeret!

Keep up the good work :4thumbup: ..

Tak for opbakningen.

Må hellere lige understrege at der altså sker noget mere træningsmæssigt for tiden end loggen giver udtryk for.

Det har ikke mit største fokus at få noget ned skrevet herinde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Over en mdr siden sidste post.

Må nok indrømme at det er endt med denne log som jeg forventede.

Den er ved at død en stille død, og jeg ser ingen grund til at holde den kunstigt i live.

Jeg vil ikke udelukke, at jeg vender tilbage med lidt træningsinfo en gang i mellem, men at skrive mine daglige træningspas ind, får jeg ikke gjort.

Et sidste tip skal dog lyder her på falde rebet:

Sæt altid låg på din shaker inden du ryster 700mL mælk med chokoladepulver, ellers ender du som mig; nemlig med et tæppe med fine brune pletter som dufter af yankie-bar.

Tak for denne gang...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En lille update...

Formen er for tiden som den aldrig har været, så jeg mener det er på sin plads med lidt pral (nu er i advaret)

Jeg er flyttede med eliteløberene ind på banen for at finpudse formen fra april, og det her virkelig rykket grænser.

Lørdag løb jeg således 10.000m på bane i 33:21. Det er PR så det batter - fedt at se at vinterens træning nu bærer fungt.

Svømningen går også lige efter bogen, og jeg ligger for tiden og svømmer lige under 5:00 på 400m intervaller og jeg har klemte forleden en 1500m test ned i 18:31 på kortbane. Sådan!

På styrke siden går det også fint. Jeg har fået lidt gang i vægtene igen og er så småt kommet op på at kunne reppe 5x5 i både squat og dødløft med omkring de - for mig - magiske 100kg.

Bænken ligger jeg og træner med 3x8 med 60-70kg.

Alt i alt kører det bare for mig - som T-Hansen ville sige det.

I efteråret har jeg planer om at løbe HCA Marathon i odense, ellers ved jeg ikke lige hvad jeg skal finde på hen over sommeren.

Lysten til konkurrencer er ikke så stor, jeg går bare og hygger med med den daglige træning og alle de andre sportsidioter.

Mængdemæssigt fordeler min træning sig for tiden omtrendt således:

- Løber hver dag, 100-120km/uge med 3 gange intervaller eller tempo løb om ugen

- Svømmer 15-20km fordelt over 4 pas.

- Styrketræner 1-2 nogle gange 3 gange om ugen, primært de tre store samt milipress og BOR og lidt øvelser med egen krop.

God træning til alle som læser med.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Du træner mere på en uge end jeg gør på et år. Seriøst. Du er er fandme vild :smile:. Har du ikke mulighed for at blive til noget indenfor løb feks? Eller det er måske ikke lige det du har lyst til?

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share