Proteinpulver eller kreatin?


klowN
 Share

Recommended Posts

Hey derude!

Hvad vil i foretrække en 16 årig knægt at tage af kosttilskud ? Kreatin , preotein pulver eller måske begge dele?

Mit mål er at gaine muskelmasse så hurtigt som muligt, og gerne en hel del inden juni måned :) Men hvad vil være bedst for mig / mest effektivt ?

// klowN

Link to comment
Share on other sites

Hey derude!

Hvad vil i foretrække en 16 årig knægt at tage af kosttilskud ? Kreatin , preotein pulver eller måske begge dele?

Mit mål er at gaine muskelmasse så hurtigt som muligt, og gerne en hel del inden juni måned :) Men hvad vil være bedst for mig / mest effektivt ?

// klowN

Det vil være bedst for dig (og alle andre) at få dækket dine behov gennem rigtig mad. Hvis det gniber vil jeg foreslå en protien shake. Kreatin vil jeg ikke benytte, blot min personlige holdning

Link to comment
Share on other sites

Det vil være bedst for dig (og alle andre) at få dækket dine behov gennem rigtig mad. Hvis det gniber vil jeg foreslå en protien shake. Kreatin vil jeg ikke benytte, blot min personlige holdning

Hvorfor ikke kreatin?

Fokuser på fødeindtaget! Hvis ikke der spises nok god mad totalt dset vil ingen præparater eller kosttilskud hjælpe.

Proteinpulver kan være en hjælp for nogen til at få protein og kcal nok, men har ingen egenskaber der gør det overlegent ifht. alm kilder.

Link to comment
Share on other sites

Fokuser på fødeindtaget! Hvis ikke der spises nok god mad totalt dset vil ingen præparater eller kosttilskud hjælpe.

Proteinpulver kan være en hjælp for nogen til at få protein og kcal nok, men har ingen egenskaber der gør det overlegent ifht. alm kilder.

Er en protein shake ikke fordelagtig ift en hakkebøf lige efter træning ift optagelighedstiden?

Link to comment
Share on other sites

Hey derude!

Hvad vil i foretrække en 16 årig knægt at tage af kosttilskud ? Kreatin , preotein pulver eller måske begge dele?

Mit mål er at gaine muskelmasse så hurtigt som muligt, og gerne en hel del inden juni måned :) Men hvad vil være bedst for mig / mest effektivt ?

// klowN

Det mest effektive vil være at spise både kreatin og proteinpulver. Det bedste for dig vil være at lade være med at spise nogen af delene.

Som 16-årig er du endnu ikke fuldt udviklet, men du vil sandsynligvis hurtigt kunne banke noget muskelmasse på kroppen ved hård træning suppleret med diverse tilskud. Men led og sener vokser meget langsommere end muskler, og ved at forcere din udvikling øger du spændet mellem muskler og led/sener. Dermed forøger du risikoen for skader betydeligt.

Så hvis du har ambitioner om at træne seriøst i flere år, bør du acceptere en naturlig fremgang. Hvilket vil sige en fremgang baseret på almindelig kost og uden kunstige tilskud.

Jeg ved naturligvis godt, at du som 16-årig er fløjtende ligeglad med ovenstående advarsel og råd. Det eneste som interesserer dig er at komme ud på stranden til sommer og score. Så skide være med gamle tossers støvede advarsler. Men nu er det da sagt :wink: .

Link to comment
Share on other sites

>> Bruno: jeg har sjældent set skader på bindevæv og muskler pga. for hurtig styrkefremgang.

For en ung knægt som denne er der alligevel ikke meget mening i at løfte tungt.

Muskeltilvæksten vil være lige så god (og bedre) med rep ranges på 10-15reps som ved tungere vægte.

Eksempler på problemer ved for tidlig tung træning kan ses i bla. martin G's log http://www.motion-online.dk/fora/index.php...iew=getlastpost

Mht. weightgainer og kreatin burde det ikke være nødvendigt før man har nået et noget højere niveau og man har problemer med at øge muskelmasse og få kcal nok.

Som en spinkel 16årig knægt skal der ikke synderligt mange kcal til. Det skulle være muligt med alm mad fyldt med mikronæringsstoffer, som man ikke finder i kosttilskud som kreatin og proteinpulver.

Fornuftig træning:

Fokus på en masse unilaterale full range bevægelser.

Mave ryg træning (tænk lækre abs, lokke lokke) og perfekt teknik at all times.

Det er vejen til at at blive tha' sexxay, også på langt sigt :wink:

Link to comment
Share on other sites

>> Bruno: jeg har sjældent set skader på bindevæv og muskler pga. for hurtig styrkefremgang.

Jeg har heller ingen personlig erfaring med det, men bygger min advarsel på en artikel af Speciallæge i reumatologi, Finn Johannsen, som bl.a. skriver:

"Ved træning ønsker man at øge styrken eller udholdenheden af det belastede væv. Musklers styrke kan øges relativt hurtigt. På 5-6 uger kan styrken øges 20/30 pct., men det tager 8-9 måneder at opnå en tilsvarende styrke i de sener, musklen river i.

Senerne er altså det svageste led i en optræning. Og hele kunsten i træningen er at gå så langsomt frem at senerne kan nå at følge med. Den hyppigste fejl i optræningen er, at man starter eller øger træningen for hurtigt, hvorved konditionen og muskelstyrken øges hurtigt. Herved føler man sig i stand til at øge træningen endnu mere. Og hvis man gør det, har man en risiko for at få den hyppigste overbelastningsskade: en senebetændelse."

Artiklen handler om træning efter længere tids pause, og det sidestiller jeg med en begynders situation.

Det skal dog pointeres, at han ikke taler om skader på bindevæv og muskler, men "kun" om senebetændelse. Og spørgsmålet er så, om det er en tilstrækkelig alvorlig skade til, at man behøver at advare imod den? I modsat fald var min advarsel vel i virkeligheden unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Synes også det er værd at holde sig fra kreatin i den alder. Personligt er jeg selv stoppet med det, pga. (osmotisk) oppustning i hele kroppen og begyndende udvikling af strækmærker. Der er ganske vist ikke ret mange forskningsresultater der peger i retning af at kreatin er skadeligt (hvad jeg har set i hvert fald), men der er til gengæld ikke megen tvivl om at kreatintilskud i langt højere grad end proteintilskud griber ind i kroppens fysiologiske processer, og alt andet lige synes jeg måske ikke det er det smarteste (og mest nødvendige) for en 16-årig der bare vil gaine lidt muskler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ny er det unødvendigt med dyre kosttilskud. Spis hellere rigtigt og ordenlig mad. Det kan du nå utrolig langt med, men der skal somregl mere mad til end mange går og tror. SPIIIS :4mewantfood:

Hvad er det for et inkompetent og ubrugeligt svar?

Nybegyndere har MINDST ligeså stort proteinbehov som øvede har!

Ja, naturligvis skal hovedparten af ens kcal. samt protein komme fra 'almindelig' mad, men kosttilskud kan immervæk være en stor hjælp hvis man har andet at lave end at sidde herinde og poste indlæg hele dagen. :superman:

Giv dog manden et brugbart svar. Dvs: Får du ikke nok protein + kcal. gennem kosten kan du supplere med kosttilskud for at nå op på det ønskede niveau. Får du ikke nok protein + kcal. kan du træne ligeså tosset som du vil…du kommer blot ingen vegne. Så simpelt er det. øvet eller ej!

Kreatin er et af de få kosttilskud med dokumenteret effekt. Selv EU's kosttilskudseksperter medgiver i deres rapport om kosttilskud, at det kan være til gavn for bodybuildere og andre indenfor kraftbetonede sportsgrene. Kreatin er endvidere undersøgt på kryds og tvært og ingen har ingen dokumenteret skadelig effekt. Råd dog manden til at anvende kreatin og så fortæl ham, at han skal holde sig fra ZMA, Tribulus, Anabolic Fuel og andet urteaffald uden virkning – udover en slankende virkning på pengepungen!

Hvorfor være så puritansk i forbindelse med brugen af kosttilskud? Har Antidoping DK virkelig gennemsyret så mange folk med 'korrekte' meninger om, at kosttilskud (inkl. vitaminpiller) er 1. skridt på vej mod dopingmisbrug og social deroute?

Min mening er, at vejleder man de unge i korrekt ernæring og brug af lødige kosttilskud (som fx. proteinpulver, weight gainer samt kreatin) vil man muligvis kunne undgå af flere ender i dopingfælden pga. utilfredshed med manglende resultater.

Edited by Dansk Stål
Link to comment
Share on other sites

Fokuser på fødeindtaget! Hvis ikke der spises nok god mad totalt dset vil ingen præparater eller kosttilskud hjælpe.

Det er jo netop fødevareindtaget man fokuserer på, når man anvender fx. proteinpulver (som også er en fødevare). Hvis man spiser 'nok god mad' er der jo ingen grund til at spise kosttilskud. Hele pointen er jo, at man anvender kosttilskud for at nå op på et givent niveau mht. proteinbalance og kcal. overskud.

Så hvordan skal dit indlæg forståes? Får du 'nok god mad' så hjælper kosttilskud? Nej vel, så er der jo ingen grund til at supplere med kosttilskud!

Proteinpulver kan være en hjælp for nogen til at få protein og kcal nok, men har ingen egenskaber der gør det overlegent ifht. alm kilder.

Ikke udover, at det er nemt at tilberede, hurtigt at indtage og har en fordelagtig (whey) optagelseshastighed post workout.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ingen personlig erfaring med det, men bygger min advarsel på en artikel af Speciallæge i reumatologi, Finn Johannsen, som bl.a. skriver:

"Ved træning ønsker man at øge styrken eller udholdenheden af det belastede væv. Musklers styrke kan øges relativt hurtigt. På 5-6 uger kan styrken øges 20/30 pct., men det tager 8-9 måneder at opnå en tilsvarende styrke i de sener, musklen river i.

Senerne er altså det svageste led i en optræning. Og hele kunsten i træningen er at gå så langsomt frem at senerne kan nå at følge med. Den hyppigste fejl i optræningen er, at man starter eller øger træningen for hurtigt, hvorved konditionen og muskelstyrken øges hurtigt. Herved føler man sig i stand til at øge træningen endnu mere. Og hvis man gør det, har man en risiko for at få den hyppigste overbelastningsskade: en senebetændelse."

Artiklen handler om træning efter længere tids pause, og det sidestiller jeg med en begynders situation.

Det skal dog pointeres, at han ikke taler om skader på bindevæv og muskler, men "kun" om senebetændelse. Og spørgsmålet er så, om det er en tilstrækkelig alvorlig skade til, at man behøver at advare imod den? I modsat fald var min advarsel vel i virkeligheden unødvendig.

Jeg kender skam teorien. Men har bare aldrig oplevet det i praksis :smile:

Det er jo netop fødevareindtaget man fokuserer på, når man anvender fx. proteinpulver (som også er en fødevare). Hvis man spiser 'nok god mad' er der jo ingen grund til at spise kosttilskud. Hele pointen er jo, at man anvender kosttilskud for at nå op på et givent niveau mht. proteinbalance og kcal. overskud.

Så hvordan skal dit indlæg forståes? Får du 'nok god mad' så hjælper kosttilskud? Nej vel, så er der jo ingen grund til at supplere med kosttilskud!

Ikke udover, at det er nemt at tilberede, hurtigt at indtage og har en fordelagtig (whey) optagelseshastighed post workout.

Jeg ser oftere kosttilskud som en måde at købe aflad for dårligt kosthold. Det er lettere at købe en "magic pill" end at spise ordentligt. Problemet er bare at hvis man ikke realiserer et kcal overskud regelmæssigt virker alverdens kosttilskud ikke. Det er netop det jeg skriver i mit indlæg :wink:

For en 16årig skulle der ikke være problemer med at finde tid til at tilberede mad, der indeholder ordentlig næring. Protein shakes indeholder... Protein. Intet andet.

Hvis man spiser alt hvad man kan og supplerer med proteinshakes kan man få flere kcal's end gennem fast føde. Men er det nødvendigt hvis man kun skal have 3000kcal for at vokse?

Hvordan satan kommer man så op på 4-5000kcal som senere kan være nødvendigt?

Kosttilskud er netop det, tilskud til ellers god kost. Ellers er det en elendig lappeløsning der giver subpar resultater.

Der er INGEN research der underbygger at whey giver overlegen hypertrofi, hvis det indtages postworkout.

Særlige aminosyreblandinger + kulhydrater indtaget efter en træning der er udført efter 8timers faste. Det har INTET med valleprotein at gøre efter en træning der ikke foretages i fastetilstand...

Det skal også nævnes at disse blandinger giver bedre resultater, hvis de indtages inden træningen end efter.

Det som man kan konkludere er at: hvis man vil have bedst resultater skal man ikke træne på tom mave. hvis man endelig gør det, begrænser man skaden ved at smide en hurtigt optagelig aminosyre og kulhydrat blanding i skallen lige efter træningen.

Vi taler bare i dette tilfælde om en knægt der bulker. Derfor vil han aldrig træne fastende!

Hvis du har research der modsiger dette, må du meget gerne poste links (jeg taler om medline links :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender skam teorien. Men har bare aldrig oplevet det i praksis :smile:

Jeg ser oftere kosttilskud som en måde at købe aflad for dårligt kosthold. Det er lettere at købe en "magic pill" end at spise ordentligt. Problemet er bare at hvis man ikke realiserer et kcal overskud regelmæssigt virker alverdens kosttilskud ikke. Det er netop det jeg skriver i mit indlæg :wink:

Proteinpulver har INTET med en 'magic pill' at gøre.

Problemet er bare at hvis man ikke realiserer et kcal overskud regelmæssigt virker alverdens kosttilskud ikke. Det er netop det jeg skriver i mit indlæg :wink:

Protein/weight gainer skal bruges præcis til det formål - nemlig at opnå kcal. overskud samt positiv proteinbalance.

Edited by Dansk Stål
Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver har INTET med en 'magic pill' at gøre.

Protein/weight gainer skal bruges præcis til det formål - nemlig at opnå kcal. overskud samt positiv proteinbalance.

Du mener ikke det er et problem at gå glip af mikronæringsstoffer? At fordøjelsen kan påvirkes uheldigt af proteinpulver?

At man ikke skulle have behov for preoteinpulver ved lave totale kcal behov?

Du forholder dig heller ikke til at proteinpulver ikke vil virke ved utilstrækkeligt totalt kcal indtag?

Hvor mange kender du der tager proteinpulver der IKKE får gode resultater?

IMO er det den totale diæt der tæller, ikke kosttilskud. Det er IMO en rigtigt dårlig idé at flytte fokus fra gode kostvaner over på at tage kosttilskud. Det behøver ikke at være resultatet, men det er en risiko, især med de unge knægte.

For et masse monster på 100+kg, eller voksne travle mennesker kan det være en nødvendighed. men for langt de fleste unge hjemmeboende er det IKKE et problem at spise nok almindelig mad.

Link to comment
Share on other sites

Du mener ikke det er et problem at gå glip af mikronæringsstoffer? At fordøjelsen kan påvirkes uheldigt af proteinpulver?

At man ikke skulle have behov for preoteinpulver ved lave totale kcal behov?

Du forholder dig heller ikke til at proteinpulver ikke vil virke ved utilstrækkeligt totalt kcal indtag?

Hvor mange kender du der tager proteinpulver der IKKE får gode resultater?

IMO er det den totale diæt der tæller, ikke kosttilskud. Det er IMO en rigtigt dårlig idé at flytte fokus fra gode kostvaner over på at tage kosttilskud. Det behøver ikke at være resultatet, men det er en risiko, især med de unge knægte.

For et masse monster på 100+kg, eller voksne travle mennesker kan det være en nødvendighed. men for langt de fleste unge hjemmeboende er det IKKE et problem at spise nok almindelig mad.

Jeg er enig med Poul her. Jeg er selv 17 år (ung og hjemmeboende :wink:), og vejer lige omkring 74 kg. Før i tiden var jeg helt vild med proteinpulver, kreatin og alt muligt andet. Det var dengang, og nu har jeg ændret mig. Jeg gider ikke proteinpulver eller kreatin mere, da jeg får MEGET mere ud af at holde en ordentlig kost. Det er totalt hype med alle dem, der tror, at de skal have proteinpulver og kreatin døgnet rundt.

Link to comment
Share on other sites

Du mener ikke det er et problem at gå glip af mikronæringsstoffer? At fordøjelsen kan påvirkes uheldigt af proteinpulver?

At man ikke skulle have behov for preoteinpulver ved lave totale kcal behov?

Du forholder dig heller ikke til at proteinpulver ikke vil virke ved utilstrækkeligt totalt kcal indtag?

Nu ævler du vist bare i stedet for at holde dig til det jeg skriver!

Link to comment
Share on other sites

Nu ævler du vist bare i stedet for at holde dig til det jeg skriver!

Vitaminer er ikke vigtige? Fiber og andre fyldstoffer?

Proteinpulver virker selv hvis man ikke får kcal nok?

jeg ved ikke hvordan jeg bedre kan forklare mine sysnpunkter. Tror andre med en evne til at forstå det de læser udemærket kan forstå minargumentation.

Hvis alt er optimalt kostmæssigt og man i tillæg fyrer proteinpulver og weightgainer oveni + kreatin vil det sikkert give hurtigere resultater. Min erfaring er bare at købet af disse produkter (især af udisciplinerede unge) bruges som en lappeløsning/legitimering af deres elendige spisevaner.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tillægger du mig disse synspunkter? Hvornår har jeg givet udtryk for, at nævnte ikke er vigtigt?

Du har tydeligvis ikke læst og forstået mine indlæg, hvis du kan stille det spørgsmål.

Hvis Weightgainer og proteiner bliver en stor bestanddel af ens kost, istedet for blot at være et supplement til en elers god kost, så vælger man at erstatte almindelig mad, der indeholder vigtige mikronæringsstoffer, med proteinpulver og weightgainer der mangler disse bestanddele.

jeg taler for at man SKAL kunne bygge sig op på almindelig føde som en skinny teenager uden forpligtelser og med en masse fritid. Du taler for at proteiner ikke er et kosttilskud, en skal tages for i det hele taget at kunne realisere et kcal overskud. Det skulle ikke være nødvendigt, med de begrænsede antal af kcal, man må antage en 16årig knægt behøver.

Der er ufatteligt mange der spilder deres penge og æder alskens tilskud i håbet om at vokse, men deres totale kcal indtag er bare ikke højt nok. Derfor mener jeg det er vigtigt at man som ny i gamet lære at spise igennem. Når dette er en vane kan man tilføre alverdens kosttilskud. Men ikke før det er en vane.

Nu har jeg gentaget mine synspunkter nok gange til at jeg er ved at brække mig af det. Håber du forstår dem, forventer ikke du er enig :wink:

Men forståelse af budskabet burde være muligt efterhånden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share