Benpres


IbZor
 Share

Recommended Posts

Har lige et spørgsmål, som jeg håber i vil svare på.

Jeg har fået at vide at ved benpres, så skal man ikke strække sine ben helt ud, altså de skal bue en smule ellers kan du smadre dine ben, eller noget ligende. Men er der noget hold i det?

Og så er jeg sku lidt i tvivl hvor meget mine ben skal bøje når jeg sidder i " start position"?

Og så vil jeg høre hvilken øvelse til ben jeg skal lave udover benpres, da der ingen squat rack er ved centeret jeg træner i?

Edited by IbZor
Link to comment
Share on other sites

Har lige et spørgsmål, som jeg håber i vil svare på.

Jeg har fået at vide at ved benpres, så skal man ikke strække sine ben helt ud, altså de skal bue en smule ellers kan du smadre dine ben, eller noget ligende. Men er der noget hold i det?

Og så er jeg sku lidt i tvivl hvor meget mine ben skal bøje når jeg sidder i " start position"?

Det havde jeg også hørt, men en fysioterapeut afviste det efterfølgende.

Hvis du ikke kan squatte, ja hvad så - et bens squat (pistols) måske.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for svarene. Men måske hvis nogen havde et link eller ligende ville det være super.

Der er massere af øvelser at vælge.

Yes, har kigget på en del men der er sku et hav af dem, så kunne være jeg kunne få nogle anbefalinger :cool:

Hvad med dumbell squat?

Edited by IbZor
Link to comment
Share on other sites

Det giver meget mening for mig at man ikke må strække benet helt ud. Så vil musklerne slappe af, og hele belastningen hviler på leddene. Det kan de ikke holde til!

PS. Hvad med frontsquat?

Hmm, det er bare det at når man kommer i kilo, bliver det måske en smule svært at smide sådan en satan op over brystet?

ligesom det er med alm. squat?

Link to comment
Share on other sites

Tro du skal snakke med nogle af vægtløfterne herinde om detaljer, men det du gør er vel at du cleaner den op på skuldrene... og så squatter du.

Hmm, gad vide om man kan gå lidt ned, og løfte stangen fra racket? Så burde man vel kunne få noget mere vægt på.

Link to comment
Share on other sites

Det giver meget mening for mig at man ikke må strække benet helt ud. Så vil musklerne slappe af, og hele belastningen hviler på leddene. Det kan de ikke holde til!

PS. Hvad med frontsquat?

Du tager ikke noget tryk af leddene ved at strække benet ud. Musklerne er som elastikker, de kan kun optage træk, normalkraften må nødvendigvis optages gennem knoglerne og leddene.

Jeg tror "man" siger man ikke må strække benet ud pga. angst for belastning af leddet under overstrækning, det er sikkert ikke godt, men jeg ved det ikke. Hvis man gerne må strække benene i squat, hvorfor må man så ikke i benpres?

Link to comment
Share on other sites

Tro du skal snakke med nogle af vægtløfterne herinde om detaljer, men det du gør er vel at du cleaner den op på skuldrene... og så squatter du.

Hmm, gad vide om man kan gå lidt ned, og løfte stangen fra racket? Så burde man vel kunne få noget mere vægt på.

Ja, det kan man jo egentlig, det er nemmere end at squatte. Men der hvor jeg træner er der kun stangen fra bænkpres, og der er det ikke helt nemt at tage den af og så over brystet med mange kilo.

Så hvis jeg ikke tager front squat, kan jeg så komme godt omkring med benene ved disse øvelser så? :

Benpres

Seated calf presses

Lying leg curl

Link to comment
Share on other sites

Er næsten lige begyndt på dødløft, hvordan ser sumo dødløft ud?

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=130

Her er en artikel om dødløft med en billedserie af sumodødløft

-Ellers hvad med zercher-squat?

Der burde du kunne tage den ud af bænkpresstativet og køre derfra

249zercher1.jpg249zercher2.jpg

Edited by camillabruun
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke først og fremmest pga fare i knæleddet at man skal undgå overstrækningen. Problemet er at man når man overstrækker knæet vil lave en bue på rygsøjlen, da hoften flexes unaturligt meget. Mange rygproblemer opstår fordi folk står op med overstrakte knæ, og i stedet for at bruge deres ben til at holde sig oppe lader rygsøjlen "bære læsset". Derudover kan man sige at man i benpres ofte har så mange kilo på at det at overstrække knæet simpelthen kan lede til en overbelastning af de indre korsbånd..

Jeg ville også bruge dødløft og sumo-dødløft. Også stivbenet og/eller rumænsk dødløft

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for alle de gode svar.

Så hvis jeg tager disse øvelser til ben?

benpres

dødløft

zercher squat

Eller bliver det for meget?

NEJ! :smile:

Ville selv vælge at skifte 'zercher squat' ud med 'front squat', og powercleane stangen op. Men det er sikkert en smagssag :wink:

Link to comment
Share on other sites

NEJ! :smile:

Ville selv vælge at skifte 'zercher squat' ud med 'front squat', og powercleane stangen op. Men det er sikkert en smagssag :wink:

Jeg går også og skifter lidt mellem, zercher squat og front squat for at se hvad der kører bedst:)

Har det forresten noget at sige hvilken stang jeg bruger til feks squat, dødløft, military press osv?

Altså om det er en alm. vægt stang, eller om det er en W stang( eller hvad man nu kalder dem) jeg bruger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går også og skifter lidt mellem, zercher squat og front squat for at se hvad der kører bedst:)

Har det forresten noget at sige hvilken stang jeg bruger til feks squat, dødløft, military press osv?

Altså om det er en alm. vægt stang, eller om det er en W stang( eller hvad man nu kalder dem) jeg bruger?

Går udfra at du mener en Curlstang. Mener ihvertfald ikke der er oget, som hedder en 'W' stang :laugh:

Du skal bruge en almindelig flad stang, 20 kilo, til at squatte, dødsløfte m.m. Men i bund og grund kan du vel godt bruge en curlstang, tror bare ikke dette bliver særlig praktisk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Går udfra at du mener en Curlstang. Mener ihvertfald ikke der er oget, som hedder en 'W' stang :laugh:

Du skal bruge en almindelig flad stang, 20 kilo, til at squatte, dødsløfte m.m. Men i bund og grund kan du vel godt bruge en curlstang, tror bare ikke dette bliver særlig praktisk :smile:

Den er da formet som et w:)

Det er nok nemmest at bruge en alm stang til squat, men dødløft kan jeg ikke rigtig se hvorfor jeg skal kunne det?

Det er bare nemmere at bruge den, da curl stangen ligger på gulvet og den anden ved bænkpres, som ofte bruges.

Link to comment
Share on other sites

Den er da formet som et w:)

Det er nok nemmest at bruge en alm stang til squat, men dødløft kan jeg ikke rigtig se hvorfor jeg skal kunne det?

Det er bare nemmere at bruge den, da curl stangen ligger på gulvet og den anden ved bænkpres, som ofte bruges.

Du vil få et helt fokert greb!

Brug istedet den almindelige tyve kilos stang :cool:

Link to comment
Share on other sites

Okay, men har det så noget at sige ved military presses og bent over rows?

Når man laver øvelser, som disse, holder man normalt grebet lidt bredere end skulderbredde. Hvad jeg har erfaret kommer man så til at holde på bøjningen af curlstangen, hvilket vidst ikke er helt er optimalt.

Selvfølgelig kan man gøre det, og det skal da heller ikke forstås, som at være farligt. Så hvis du syntes det er bedst at bruge curlstangen til diverse øvelser, så brug den, men undlad den til dødsløft!

Link to comment
Share on other sites

Når man laver øvelser, som disse, holder man normalt grebet lidt bredere end skulderbredde. Hvad jeg har erfaret kommer man så til at holde på bøjningen af curlstangen, hvilket vidst ikke er helt er optimalt.

Selvfølgelig kan man gøre det, og det skal da heller ikke forstås, som at være farligt. Så hvis du syntes det er bedst at bruge curlstangen til diverse øvelser, så brug den, men undlad den til dødsløft!

Okay, jeg tror jeg holder mig til den alm. vægt stang

Mange tak for svarene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share