Vægttab - Hele Vejen Rundt.... Takker


WNielsen
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Lad mig begynde med at sige at denne sige har hjulpent mig til at komme i gang med mit vægttab og træning. Jeg ved godt at det jeg vil spørger om er beskrevet til andre her på dette forum...men jeg har behov for at få det skåret ud i pap, og håber på lidt hjælp. Takker.

Jeg er hankøn, 182 cm høj - vejer 104,6 - Jeg har et ikke fysisk krævende job, jeg arbejder med IT. (Og har ikke røget en smøg i 14 dage nu - juuhhuu)

jeg er bred over skulderne, så jeg regner med at skulle ned på en ca. 82 - 85 kg - d.v.s et vægttab på 22,6 - 19,6 kg.

Er dette vægttab helt forkert?

Jeg er i tivl om hvordan jeg skal tabe mig. Jeg er begyndt at gå i et trænings center, hvor der kun er maskiner, ikke nogle løse vægte. Min plan er at komme til at træne 5 gange pr. uge. Jeg træner nu kun 3 gange, da jeg lige er startet, vil jeg ligge stille ud.

Jeg starter med at cykle 10 min som opvarmning, hvor jeg kan se at min puls ligger på ca. 143. Elers er det rundt til de forskellige maskiner, hvor jeg træner, lårene foran og bag på, ryggen for neden og for oven, maven for neden, skulder, bryst, overarme foran og bag på. (Kender ikke lige de rigtige udtryk) Slutter af med 10 min. på en maskine, som liger en maskine hvor man skal stå på ski. Tager et sted mellem 1½ - 2 timer. Jeg cykler fordi jeg ikke er istand til at løbe, pga. en ødelagt ben.

Hvad er bedst at træne når jeg er ude efter vægttab?

Min kost har jeg ikke lavet om på. Men vil til det. Men ved ikke hvordan. Har læst rundt her på forumet, men kan ikke hitte ud af det. Forbrænde mere end jeg indtager - ok - den er jeg med på.

Men hvordan?

Og hvor meget skal jeg indtage og ikke indtage?

Håber på lidr forklarelse, og forståelse.

Takker på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Lad mig begynde med at sige at denne sige har hjulpent mig til at komme i gang med mit vægttab og træning. Jeg ved godt at det jeg vil spørger om er beskrevet til andre her på dette forum...men jeg har behov for at få det skåret ud i pap, og håber på lidt hjælp. Takker.

Jeg er hankøn, 182 cm høj - vejer 104,6 - Jeg har et ikke fysisk krævende job, jeg arbejder med IT. (Og har ikke røget en smøg i 14 dage nu - juuhhuu)

jeg er bred over skulderne, så jeg regner med at skulle ned på en ca. 82 - 85 kg - d.v.s et vægttab på 22,6 - 19,6 kg.

Er dette vægttab helt forkert?

Jeg er i tivl om hvordan jeg skal tabe mig. Jeg er begyndt at gå i et trænings center, hvor der kun er maskiner, ikke nogle løse vægte. Min plan er at komme til at træne 5 gange pr. uge. Jeg træner nu kun 3 gange, da jeg lige er startet, vil jeg ligge stille ud.

Jeg starter med at cykle 10 min som opvarmning, hvor jeg kan se at min puls ligger på ca. 143. Elers er det rundt til de forskellige maskiner, hvor jeg træner, lårene foran og bag på, ryggen for neden og for oven, maven for neden, skulder, bryst, overarme foran og bag på. (Kender ikke lige de rigtige udtryk) Slutter af med 10 min. på en maskine, som liger en maskine hvor man skal stå på ski. Tager et sted mellem 1½ - 2 timer. Jeg cykler fordi jeg ikke er istand til at løbe, pga. en ødelagt ben.

Hvad er bedst at træne når jeg er ude efter vægttab?

Min kost har jeg ikke lavet om på. Men vil til det. Men ved ikke hvordan. Har læst rundt her på forumet, men kan ikke hitte ud af det. Forbrænde mere end jeg indtager - ok - den er jeg med på.

Men hvordan?

Og hvor meget skal jeg indtage og ikke indtage?

Håber på lidr forklarelse, og forståelse.

Takker på forhånd.

Hej jeg kunne godt skrive en laaaang beskrivelse af alt det med at tælle kcal.. men i stedet vil jeg anbefale dig bogen: politikens store slankebog ( den er lyserød) lån den bare på biblioteket.. det handler om vægttab ved at tælle kcal, og den beskriver alt i detaljer og det er til at forstå. Desuden kommer den også ind på motions indvirkning på vægttab, og hvilken træning du skal stase på for at komme ned i vægt. Der er også mange gode råd til hvordan du undgår søde sager, og hvordan du virkelig kommer igang med at tabe dig mentalt. Kort og godt sagt: Den er god til begynder, der ikke ved specielt meget i forvejen om vægttab :)

Hvis du ikek kunen tænke dig at låne bogen, så kan jeg godt skrive en hel del herinde, hvis andre ikek lieg gør det.. men jeg er overbevist om du får meget mere ud af bogen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hej jeg kunne godt skrive en laaaang beskrivelse af alt det med at tælle kcal.. men i stedet vil jeg anbefale dig bogen: politikens store slankebog ( den er lyserød) lån den bare på biblioteket.. det handler om vægttab ved at tælle kcal, og den beskriver alt i detaljer og det er til at forstå. Desuden kommer den også ind på motions indvirkning på vægttab, og hvilken træning du skal stase på for at komme ned i vægt. Der er også mange gode råd til hvordan du undgår søde sager, og hvordan du virkelig kommer igang med at tabe dig mentalt. Kort og godt sagt: Den er god til begynder, der ikke ved specielt meget i forvejen om vægttab :)

Hvis du ikek kunen tænke dig at låne bogen, så kan jeg godt skrive en hel del herinde, hvis andre ikek lieg gør det.. men jeg er overbevist om du får meget mere ud af bogen :wink:

Hejsa igen. Så fik bib endelig bogen hjem, og jeg er begyndt at læse i den. det er en meget god bog, som er til at fårstå. Men jeg har lige en ting.

Jeg er nu kommet op på at træne 1 - 1½ time mandag til fredag - det er bare super dejligt. Jeg kan se at min overarme og skulder er belevt størrer, men jeg er kun gået ca. 1 kg. ned i vægt. Min plan er at forbrande 600 - 800 kcal pr. dag - er dette absurt, ved at kun træne 1-1½ time pr. dag?

Kcal udregning: Min PAL værdi er på 1.6, og jeg vejer 105 kg. så er regnestykket således - (0,0629 * 105 + 2,8957) * 240 = 2280 * 1,6 = 3648 - 800 kcal = 2848. Så har jeg et slankebehov på 2848 kcal pr dag. Vil dette så sige at jeg "kun" kan spise for 2848 kcal pr. dag?

Takker på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

600-800kcal pr times cardio (cykel, løb osv) burde kunne lade sig gøre hvis man bare er i nogenlunde form og især for en på din størrelse.

Hvis vi snakker styrketræning, så vil forbrændingen være noget lavere.

Men husk på, at du skal ikke stole blindt på de tal for forbrændingen som maskinen (eller dit pulsur) giver. De er kun mere eller mindre kvalificerede gæt.

Jeg ved ikke om din træning stadig er som du beskrev først, men jeg vil foreslå dig at koge styrkeprogrammet ned til det mest basale og bruge tiden på mere cardio. Kig på artiklerne under styrketræning. har du stadig kun adgang til maskiner?

Et "basalt" styrkeprogram (hvis det nu skal være maskiner) kunne være:

Vandret pres

Vandret træk

Lodret pres

Lodret træk

Benpres

Leg curl

Men hvis du overhovedet har muligheden for frie vægte i stedet, så er det klart at foretrække.

Din udregning ser ud til at være korrekt, men igen, tag det som et udgangspunkt og se på hvordan det rent faktisk går og juster derefter.

Link to comment
Share on other sites

600-800kcal pr times cardio (cykel, løb osv) burde kunne lade sig gøre hvis man bare er i nogenlunde form og især for en på din størrelse.

Hvis vi snakker styrketræning, så vil forbrændingen være noget lavere.

Men husk på, at du skal ikke stole blindt på de tal for forbrændingen som maskinen (eller dit pulsur) giver. De er kun mere eller mindre kvalificerede gæt.

Jeg ved ikke om din træning stadig er som du beskrev først, men jeg vil foreslå dig at koge styrkeprogrammet ned til det mest basale og bruge tiden på mere cardio. Kig på artiklerne under styrketræning. har du stadig kun adgang til maskiner?

Et "basalt" styrkeprogram (hvis det nu skal være maskiner) kunne være:

Vandret pres

Vandret træk

Lodret pres

Lodret træk

Benpres

Leg curl

Men hvis du overhovedet har muligheden for frie vægte i stedet, så er det klart at foretrække.

Din udregning ser ud til at være korrekt, men igen, tag det som et udgangspunkt og se på hvordan det rent faktisk går og juster derefter.

Okai, ja det er jo nok mest styrketræningen jeg har lagt vægt på. Til at starte med cyklede jeg, men følte ikke at det var det jeg var efter. så kom der en nu maskine - den ligner den her, men er en størrer model http://www.workoutideas.com/kemoeltr.html - Når jeg tager 15 min på den, kommer jeg virkelig til at svede og puste.

Jow, min træning er stadig som beskrevet tidliger, og jeg har adgang til maskinerne, der er desævre ikke nogle løse vægte.

Hvis jeg bruger mere til på at træne cardio (cykling eller Elliptical træning), og kun styrkertræner det mest nødvendige - ser mine muligheder så beder ud, mht. at smide de alt for mange ekstra kg'er?

Link to comment
Share on other sites

Okai, ja det er jo nok mest styrketræningen jeg har lagt vægt på. Til at starte med cyklede jeg, men følte ikke at det var det jeg var efter. så kom der en nu maskine - den ligner den her, men er en størrer model http://www.workoutideas.com/kemoeltr.html - Når jeg tager 15 min på den, kommer jeg virkelig til at svede og puste.

Jow, min træning er stadig som beskrevet tidliger, og jeg har adgang til maskinerne, der er desævre ikke nogle løse vægte.

Hvis jeg bruger mere til på at træne cardio (cykling eller Elliptical træning), og kun styrkertræner det mest nødvendige - ser mine muligheder så beder ud, mht. at smide de alt for mange ekstra kg'er?

OK - mange tak for tiden og svaret. Det vil jeg så prøve at arbejde med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke den store ekspert på området, men...

Jeg synes at det at starte ud med 5 x træning pr uge er lidt overkill. Hvis man skal tabe sig over en længere periode tror jeg det vigtigste er, ikke at gøre det alt for surt for een selv. At gå fra ingen ugentlig træning til 5 x ugentlig træning er rimelig meget, specielt hvis det skal kombineres sammen med en kostændring, jeg tror din slankekur ville have større chance for succes hvis du derimod kun tog fx 3 gange om ugen - det er trods alt bedre at køre 3 gange om ugen kontinuerligt, end at køre 5 gange om ugen i 2 måneder for så at køre sur i det.

Af din tråd lyder det også lidt somom at du baserer dit primære vægttab på træningen, det tror jeg ikke du skal satse i så høj grad på. Godt nok sker der en række (positive) ændringer med bl.a. forbrændingen når du begynder at motionere, men basalt set taber man sig ikke nødvendigvis ved blot at begynde at motionere - kosten skal også ændres. Hvis man ellers antager at du tidligere har haft en ikke-så-god kost, og du fastholder kosten og blot begynder at træne, vil det oftest være sådan at du blot indtager flere kalorier for at få dækket det du har forbrændt - herved vil vægttabet være minimalt. Du skal også sørge for at den mad du indtager efter træning (og generelt over hele dagen) er mindre energirig end tidligere. Det kan du fx opnå ved at erstatte visse drikkevarer med vand, og ved at begynde at indtage flere grøntsager og frugter, således kan du næsten spise dig mæt, samtidig med at du indtager færre kalorier end tidligere.

Det kan godt være du allerede har lavet en række ændringer til din kost, men vil bare lige pointere at kosten altså er det primære i forbindelse med vægttab, ikke træningen. Træning er en god ting, hjælper med at bevare muskelmasse, får een til at føle sig mere frisk, øger forbrændingen og er godt i et sundhedsmæssigt perspektiv - men det er altså ikke træning alene der hjælper een til et vægttab på 20kg - uanset om det er 5 gange om ugen eller 3 gange.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke den store ekspert på området, men...

Jeg synes at det at starte ud med 5 x træning pr uge er lidt overkill. Hvis man skal tabe sig over en lang periode tror jeg det vigtigste er, ikke at gøre det alt for surt for een selv. At gå fra ingen ugentlig træning til 5 x ugentlig træning er rimelig meget, specielt hvis det skal kombineres sammen med en kostændring, jeg tror din slankekur ville have større chance for succes hvis du derimod kun tog fx 3 gange om ugen - det er trods alt bedre at køre 3 gange om ugen kontinuerligt, end at køre 5 gange om ugen i 2 måneder for så at køre sur i det.

Af din tråd lyder det også lidt somom at du baserer dit primære vægttab på træningen, det tror jeg ikke du skal satse i så høj grad på. Godt nok sker der en række (positive) ændringer med bl.a. forbrændingen når du begynder at motionere, men basalt set taber man sig ikke nødvendigvis ved blot at begynde at motionere - kosten skal også ændres. Hvis man ellers antager at du tidligere har haft en ikke-så-god kost, og du fastholder kosten og blot begynder at træne, vil det oftest være sådan at du blot indtager flere kalorier for at få dækket det du har forbrændt - herved vil vægttabet være minimalt. Du skal også sørge for at den mad du indtager efter træning (og generelt over hele dagen) er mindre energirig end tidligere. Det kan du fx opnå ved at erstatte visse drikkevarer med vand, og ved at begynde at indtage flere grøntsager og frugter, således kan du næsten spise dig mæt, samtidig med at du indtager færre kalorier end tidligere.

Det kan godt være du allerede har lavet en række ændringer til din kost, men vil bare lige pointere at kosten altså er det primære i forbindelse med vægttab, ikke træningen. Træning er en god ting, hjælper med at bevare muskelmasse, får een til at føle sig mere frisk, øger forbrændingen og er godt i et sundhedsmæssigt perspektiv - men det er altså ikke træning alene der hjælper een til et vægttab på 20kg - uanset om det er 5 gange om ugen eller 3 gange.

Hejsa og tak for indlæget.

ja, det er jo nok rigtigt. Jeg er ved at læse Politikens "Store Skankebog" - som beskriver det samme som du lige har skrevet. Træning kun alene kan ikke gøre det, men rigtig kost kan. Det er da det de skriver. Men jeg er "ny" i denne sunde verden. Jeg har aldrig før hen skulle tænke på hvad jeg spiste, da jeg var aktiv nok. Men den gør ikke længere... :)

Som jeg tidliger skrev, er mit kcal. slankebehov på 2848 kcal pr dag. Så jeg er ved at regne/og mærke/føle mig frem til den rette kost, ved at kigge og skrive ned hvad jeg spiser.

Men hvis jeg indtager 2000 kcal pr dag vil dette så være for lidt eller meget i forhåld til min udregning. Jeg ved godt at dette kun er en tommelfimgeresregl, og noget som jeg skal juster, så det passer til mig.

Men er det sådan det skal gøres?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu kommet op på at træne 1 - 1½ time mandag til fredag - det er bare super dejligt. Jeg kan se at min overarme og skulder er belevt størrer, men jeg er kun gået ca. 1 kg. ned i vægt. Min plan er at forbrande 600 - 800 kcal pr. dag - er dette absurt, ved at kun træne 1-1½ time pr. dag?

Hej med dig.

Du har kun tabt et kg på vægten, men din fedtprocent er sikkert gået betydeligt ned idet du vægttræner. Har du mulighed for at få målt din fedtprocent hvor du træner?

Ellers vil jeg anbefale dig at måle dig rundt omkring, ved mave, lår bryst og overarme, og så evt opstille dine mål herfra. Når du træner vil din muskelmasse, og dermed også din vægt, øges, og det kan være ret frustrerende når man som dig træner, og spiser sundt, for et vægttab. Kig dig selv i spejlet i stedet for på vægten.

Fortsat held og lykke med din nye livsstil :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Bliv endelig ved med at skrive ned, hvad du spiser. Det har i hvert fald hjulpet meget for mig. Jeg har selv tabt 14 kg, men det ser ud til, at jeg har tabt betydeligt mere. For første gang så længe jeg kan huske, kan jeg ikke længere katagoriseres som overvægtig ud fra hverken målebåndsprincippet eller BMI udregninger :4thumbup:

Jeg træner i motionscenteret 5 til 6 gange om ugen, hvor jeg kombinerer cardio og styrketræning. Dvs. hver anden dag er helliget enten cardio eller styrketræning. Styrketræningen strammer kroppen op, mens cardio (konditionstræningen) hjælper mig med vægttabet. Mit eget program lød i starten på 30 min på elipsetræner og 30 min på cykel med tung belastning (cardio) og den anden dag med et full-body styrketræningsprogram, som afsluttes med 30 min på cykel med let belastning og høj kadance. Efter at have tabt mig og kommet i bedre form begyndte jeg at løbe som en del af min cardio. Er blevet helt pjattet med løb :tongue:

Min egen erfaring siger mig, at det bestemt er kosten, der skal lægges mest vægt på, når man skal tabe sig. Motionen hjælper selvfølgeligt også betydeligt, men har jeg ikke fokus på kosten også, taber jeg mig ikke - til gengæld tager jeg heller ikke på og det er her motionen virkelig hjælper mig...

Nå, blot en udveksling af erfaring fra mig.

Keep going

Kibo

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Bliv endelig ved med at skrive ned, hvad du spiser. Det har i hvert fald hjulpet meget for mig. Jeg har selv tabt 14 kg, men det ser ud til, at jeg har tabt betydeligt mere. For første gang så længe jeg kan huske, kan jeg ikke længere katagoriseres som overvægtig ud fra hverken målebåndsprincippet eller BMI udregninger :4thumbup:

Jeg træner i motionscenteret 5 til 6 gange om ugen, hvor jeg kombinerer cardio og styrketræning. Dvs. hver anden dag er helliget enten cardio eller styrketræning. Styrketræningen strammer kroppen op, mens cardio (konditionstræningen) hjælper mig med vægttabet. Mit eget program lød i starten på 30 min på elipsetræner og 30 min på cykel med tung belastning (cardio) og den anden dag med et full-body styrketræningsprogram, som afsluttes med 30 min på cykel med let belastning og høj kadance. Efter at have tabt mig og kommet i bedre form begyndte jeg at løbe som en del af min cardio. Er blevet helt pjattet med løb :tongue:

Min egen erfaring siger mig, at det bestemt er kosten, der skal lægges mest vægt på, når man skal tabe sig. Motionen hjælper selvfølgeligt også betydeligt, men har jeg ikke fokus på kosten også, taber jeg mig ikke - til gengæld tager jeg heller ikke på og det er her motionen virkelig hjælper mig...

Nå, blot en udveksling af erfaring fra mig.

Keep going

Kibo

Hey, og mange tak for dit input, det er noget jeg kan bruge til at arbejde med. Gode guldkorn.

Link to comment
Share on other sites

Okai - så lang så godt. :bigsmile:

Hvis jeg indtager et sted mellem 2000 - 2500 kcal pr. dag, samt træner 1-1½ time 3 - 5 gange pr. uge, kan jeg så se resultater ang. vægttab?? :blink:

Jeg træner som Maxpower sagde - med at fokuser på cardio træning, og stryker træner det nødvændige. Som min træning er nu, er det 15 min på crosstrænings maskine, ca. 45 min styrketræning, og til sidst 15 min på cykel....både cross og cyklen for virkelig sveden frem og pulsen op at køre. Jo længere jeg kommer hen, jo flere minutter kommer der på, både til cyklen og til crostræningen - Jeg skal jo lige i gang først.

Ang. styrketræning og cardio træning - er det bedst at træne både styrketræning og cardio træning hver dag? eller skal jeg kun træne cardio mandag, onsdag, fredag - og styrketræning om tirsdagen og torsdagen?? :blink:

Mit primær mål er at smide de der 20 - 23 kg, men jeg vil heller ikke midste den muskelmasse jeg pt har opbygget.

Grunden disse spørgsmål er at jeg ikke i nu føler mig helt sikker på de brudstykker at svar jeg kan læse mig til. Jeg vil jo gerne gøre dette her rigtigt og fornuftigt.

Takker på forhånd for hjælpen.

PS. når jeg er kommet i form, og har smidt alle disse her skide killoer, skal jeg seriøst i gang med at styrketræne.....syntes at det er virkelig fedt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale, at du koncentrerer dig om henholdsvis styrke og cardio på hver sine dage. De forskellige muskler skal jo have tid til at restituere sig efter træningen.

Jeg afslutter dog typisk mine styrketræningsdage med 30 minutter på motionscykel - men belastningen er her forholdsvis let og kadancen høj. Jeg får pulsen op, sveder som en hest, og får løsnet musklerne i benene.

Men der er nok lige så mange råd, som der er MOL'er :laugh:

Jeg vil mene, at som din plan ser ud nu, vil du tabe dig. I starten taber du dig måske ikke så meget, da du opbygger muskler, men prøv at tage målebåndet frem og se om der ikke sker fremskridt rundt omkring på kroppen alligevel...

Ellers må der skæres i kcal-indtaget og/eller et større motionsniveau!

Og PAS PÅ - i starten kan kroppen godt "forlange" mere mad, når du starter med at træne. Den er jo "programeret" til at holde på massen... Derfor skriv ned, hvad du spiser :4whip:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Tillykke med det. Har selv et større vægttab bag mig, og der findes jo utallige råd om hvordan man taber sig. Men tror man skal tage det til sig der passer til ens egen levemåde.

Jeg dyrkede f.eks. ikke cardio når jeg trænede, kun styrketræning 3 gange i ugen. Cyklede dog en del frem og tilbage fra skole osv.

Med hensyn til det at veje og måle sig selv. Så har det været en stærk motiverende faktor for mig, at jeg har ført regnskab med dette i Excel. Ikke noget bedre at man kan side og sammenligne nuværende mål med gamle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lige en lille update.

Så er vægten kommet ned på 90 kg. Dette er jeg super glad for. ;em jeg syntes godt nok at det har vært svær dette lille stykke fra 93 kg til 90 kg, pga. alle de her fri og ferie dage. Men vægten er da kommet ned.

Nu skal jeg bare af med de sidste 8 kg, så er jeg tilfreds med vægten.

Man kan godt komme ind en lille periode hvor der er skide svært at komme vider med vægten, syntes jeg tiværtifald at jeg lige har vært i. Men det går den rigtigt vej.

Link to comment
Share on other sites

Super cool og tillykke med vægttabet. :4thumbup:

Men 1600 pr. dag, syntes jeg er meget lidt...Jeg ligger på ca 2300 og føler hver dag træthed, og især efter endt træning er jeg ikke meget aktiv.

Jeg træner stadig mandag til fredag. Mandag, onsdag og fredag er cardio, og tirsdag og torsdag er ½ cardio og styrketræning. Jeg kan se at jeg er mine skulder, overarme, bryst, og især mine lårmuskler er vokset. Og maven er svundet ind.

Jeg drikker et sted mellem 3 - 4 liter vand daglig. Jeg spiser 40g All Brean og 40g havregryn + 2 dl mækl til morgen. Tager et stykke frugt kl 10. Spiser 400g salat, pasta, kylling til middag. Kl. 14 tager jeg et stykke frugt igen. og kl 18.00 aftensmad, som er grøntsager, kylling, ris, salater. Ok kl 21.00 tager jeg igen et stykke frugt.

Men det er dejligt at se at det er andre der kan, for så kan jeg sq også. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share