Stomach vacuum´s?


jonG
 Share

Recommended Posts

Har lige læst en artikel på bodybuilding.com om stomach vacuums, at de kan være med til at stramme op på ens mavesektion. Her er artiklen:

http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

Har så læst et andet sted at de er med til at strække mavevæggen, så man ender med at ens mave buler mere? Er der nogen der ligger inde med nogle referencer til det emne, der evt. kan afkræfte eller bekræfte dette.

Hilsen Jon

Link to comment
Share on other sites

Den kan godt bekræftes, uden tvivl. Kender en del fysioterapeuter der står inde for den slags træning af mavemuskler.

Og den virker ikke kun ved den slags øvelser artiklen beskriver der, den virker ved alle maveøvelser der laves lign. så længe man gør hvad der beskrives deri.

Man suger maven ind så meget man kan og puster så meget luft ud man kan af lungerne, eksekverer øvelsen osv. Og om igen, igen, igen og igen. Det skulle have den effekt at det hindrer folk i at få den bulene, om end, veltrimmede mave folk nu får når de træner meget mave med vægte. Dvs. musklerne i princippet trækkes indad mod kroppen, om man vil, og dermed får et pænere "vaskebræt", så længe øvelsen udføres på denne måde.

("pænere vaskebræt" lidt afhængig af hvad man ni foretrækker). Det er ihvertfald min erfaring. Og dem jeg kender der læser fysioterapeut's anbefalinger på det område...

Link to comment
Share on other sites

Har så læst et andet sted at de er med til at strække mavevæggen, så man ender med at ens mave buler mere? Er der nogen der ligger inde med nogle referencer til det emne, der evt. kan afkræfte eller bekræfte dette.

Hvor har du læst det?

Jeg kan ikke hverken af- eller bekræfte det, men det lyder mildt sagt meget underligt.

Ved vacuums aktiverer og træner du transversus abdominis (muskelkorsettet) og sikkert en del andre muskler i maveregionen jeg ikke lige har styr på. Hvis det resulterede i en hængende mave, så må det vel efter samme logik betyde at din biceps kommer til at hænge mere og blive "for lang", hvis du træner den. Praksis viser at sidstnævnte næppe er tilfældet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøv at søg lidt efter Uddyiana Bandha på google. Her suger du vitterligt maven ind men ikke nødvendigvis ved aktivering af transversus mig bekendt. Her benytter du istedet mellemgulvet. Træning af transversus kræver jo ikke noget vacuum men bare at man trækker maven ind.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share