Er instruktørens program bedre?


Keki
 Share

Recommended Posts

Du skal ihvf være MEGET opmærksom på din teknik og langsomt bygge op. Er du hypermobil og langlemmet (god svømmer), er du måske bare ikke bygget til at være en god løber?

Jeg har helt sikkert tænk mig at være ekstremt fokuseret på at lære øvelserne rigtigt og ikke presse på således mine skader blusser op. Jeg tænker klart på langsigtede resultater - jeg har ikke noget jeg skal nå :smile:

Hypermobil det er jeg faktisk ikke. Langlemmet er jeg heller ikke, men jeg er muskulløs og potentielt meget udholdende med en høj hæmatokrit. (Målt flere gange. Kan dog ikke huske den præcist men den var mellem 45-48 :tongue: )

Og nej, jeg tror bestemt ikke at jeg er bygget til at være en god løber trods det at begge mine forældre løber flere gange ugeligt (mor ca. 5 gange/ugen). Min far har vundet dm i triatlon (ældre årgange :wink: ) men han har også altid døjet med sit løb pga. akillesseneproblemer og platfødder så det er heller ikke så meget ham. Det er dog ikke de gener jeg har arvet, men nogle andre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sevfølgelig.. Jeg er bare mere fokuseret på at få min styrke op og køre igen først. Men engang...

Jeg har også lige cuttet. Har tabt 3-4 kg siden medio december og det har da klart hjulpet :smile: Har dog ikke tænkt mig at tage dem på igen :tongue: Kan godt forstå du hellere vil fokusere på din styrke - jeg glæder mig også til at komme i gang med det nye program :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med den præstation, er det vist tilladt at være selv fee' leee' for fuld udblæsning

Du tager mere end mig i laterals. Så din raw bænk indhenter eller overgår sikkert min. Men det gør ikke noget, jeg har fået ny bænk elastik, så jeg gider ikke træne for at blive stærkere anyway :laugh:

Pull throughs er MEGET sikker for ryggen, og så går den lige i ballerne :tongue:

Læg mærke til at trækket er i samme retning som rygsøjlen. Ingen tværbelastning (shear)! Derudover køres den let.

hvis der er en kabel crossover, så kan du lave den :smile:

Incline gang er for at løsne hofter op og aktivere ballerne. Crosstraineren er god! -Efter træningen.

Og ja det er gang med hældning op efter.

Pulldown abs kan du lave når det passer dig i programmet. Men efter cardio? Det har ingen særlig effekt.

Box squat er en meget mere kontrollerbar øvelse end squats. Den er genial til at lære dig korrekt muskelaktivering i squatten. Jeg har kun set en håndfuld mennesker med en rigtigt god teknik i squatten. hvis du har en masse gamle skavanker der kan kigge fem igen, så skal din teknik være perfekt. Du kan altid tage en bænk og lægge skiver ovenpå, eller bruge et par aerobic step bænke.

Incline bænk = skrå bænkpres.

Træk til fjæset for at ramme msuklerne imellem skulderbladene. Har aldrig mødtnogen med for stærke muskler her. Har derimod mødt MANGE med problemer fordi disse muskler var for svage :wink:

Programmet er en god intro, senere lægges der mere kul på.

I Ålborg findes nogen af Danmarks bedste styrkeløftere. Casper T fra MOL er en af de bedste squattere i Danmark. Hvis du kan stå i bro, kan du måske lokke ham til at hjælpe dig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pull throughs er MEGET sikker for ryggen, og så går den lige i ballerne :tongue:

Læg mærke til at trækket er i samme retning som rygsøjlen. Ingen tværbelastning (shear)! Derudover køres den let.

hvis der er en kabel crossover, så kan du lave den :smile:

Incline gang er for at løsne hofter op og aktivere ballerne. Crosstraineren er god! -Efter træningen.

Og ja det er gang med hældning op efter.

Pulldown abs kan du lave når det passer dig i programmet. Men efter cardio? Det har ingen særlig effekt.

Box squat er en meget mere kontrollerbar øvelse end squats. Den er genial til at lære dig korrekt muskelaktivering i squatten. Jeg har kun set en håndfuld mennesker med en rigtigt god teknik i squatten. hvis du har en masse gamle skavanker der kan kigge fem igen, så skal din teknik være perfekt. Du kan altid tage en bænk og lægge skiver ovenpå, eller bruge et par aerobic step bænke.

Incline bænk = skrå bænkpres.

Træk til fjæset for at ramme msuklerne imellem skulderbladene. Har aldrig mødtnogen med for stærke muskler her. Har derimod mødt MANGE med problemer fordi disse muskler var for svage :wink:

Programmet er en god intro, senere lægges der mere kul på.

I Ålborg findes nogen af Danmarks bedste styrkeløftere. Casper T fra MOL er en af de bedste squattere i Danmark. Hvis du kan stå i bro, kan du måske lokke ham til at hjælpe dig :wink:

Okay, du har argumenterne i orden :smile: Så er det i hvert fald det program som jeg vil starte ud med at prøve. Siger til instruktøren at vi dropper hans og prøver det her i stedet :smile:

Casper, kunne være jeg lige skulle se om jeg kunne stå i bro så :tongue: Vender tilbage med resultatet... :w00t:

Ej, jeg ville synes det var fedt med en seriøs MOL'er (gerne styrke-nørd) der gad hjælpe en som mig! Min motiation skal der ikke frygtes for, men motorikken kan ikke garanteres :tongue::laugh: Er der virkelig ikke oprettet en tråd som hedder "HVOR TRÆNER DU?!".. Ellers kunne det være jeg skulle starte en.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ellers kommer den ugellige treeninghed fra obbc til Ålborg om 14 dage. Men det bliver svært at finde tid. Prøv evt. en PM så kan vi se på det.

Vi er j alligevel i byen til træningsseminar fre/lør/søn

Lyder spændende.. Den ugellige treenighed? Og PM? En forklaring ville være skønt :smile:

Jeg ville i hvert fald være meget taknemmelig for en hjælpende hånd :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Så har jeg endnu engang været forbi instruktørens kontor. Jeg sagde til ham at det split-program ikke lige var mig, og med mig havde jeg så Ptpouls program. Endnu engang var instruktøren kritisk, men vi kom dog frem til en kompromis i denne stil:

Squat, 4*12

Incline bænk, 3*12 - i Smith stativ, er dette en dårlig idé? (Jeg træner ofte alene)

Lat pulldown (smal fatning, til bryst), 3*12

Lateral raise, 3*12

Biceps curl m. E-Z stang, 3*12

Triceps cable pushdown med tov, 3*12

Dødløft, 3*!2

Derudover evt.

Udaf rotation med elastik/håndvægt,

Mave: Til maven bruges øvelser fra http://web.archive.org/web/20040506225109/...ikel.asp?id=393,

Ryg: Rygbænk/gulv + specielle øvelser fra fysioterapeuter

+ 30 min hård cardio

Hvordan ser det ud? (Ptpoul, du ryster nok på hovedet, men jeg har været meget glad for dine indput og håber du stadig kan se spor af dem :smile: ) I hvert fald stor forskel på dette program i forhold til det første (som jo også var er splitprogram).

Ændringsforslag modtages gerne inden jeg for alvor kommer i gang med dette nye program :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Hvilken teoretisk baggrund har denne instruktør?

Rommel

Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål.

I følge deres hjemmeside har alle instruktører "en anerkendt instruktøruddannelse". Hvad det så lige er for en ja, det skal jeg ikke kunne sige. Men hvad er din umiddelbare vurdering?

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål.

I følge deres hjemmeside har alle instruktører "en anerkendt instruktøruddannelse". Hvad det så lige er for en ja, det skal jeg ikke kunne sige. Men hvad er din umiddelbare vurdering?

At Polle har ca. 14 gange mere styr på hvad han laver end gennemsnits instruktøren har..... :innocent:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

At Polle har ca. 14 gange mere styr på hvad han laver end gennemsnits instruktøren har..... :innocent:

Rommel

Det er jeg faktisk ikke i tvivl om. Hans svar er super kompetente og velovervejede :4thumbup: Det er bare svært at få en person der ikke ved hvordan en øvelse udføres korrekt til at vise sig den :blink:

Har dog tænkt mig at holde mig til Polles opvarming også. Det lød virkelig godt. Bare svært med selve programmet, men jeg tror sgu jeg må have fat i nogle der kan vise mig Pt's program hvis det andet virkelig er noget lort. For jeg vil helt klar forsøge at finde det mest optimale træningsprogram for mig.

Link to comment
Share on other sites

Har dog tænkt mig at holde mig til Polles opvarming også. Det lød virkelig godt. Bare svært med selve programmet, men jeg tror sgu jeg må have fat i nogle der kan vise mig Pt's program hvis det andet virkelig er noget lort. For jeg vil helt klar forsøge at finde det mest optimale træningsprogram for mig.

Man skal passe meget på med at tage lidt fra det ene program og lidt fra et andet og lidt fra et tredje og så sætte sammen, som om man lavede en opskrift.. resultatet bliver sjældent ret godt!! Jeg ville helt klart holde mig til ptpouls program.. Det andet lugter lidt af et typisk middelmådigt program uden nogen egentlig målsætning (no offense),hvor med det andet var der en mening med "galskaben".. :smile: Det er jo ikke fordi at han synes at f.eks boks-variationer og lign er sjove at de er med. Men netop fordi at de har et egentlig formål.. :smile: Men det er jo selvfølgelig dit valg. Og føler du at du har tiltro til din instruktør, så fred være med det.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Man skal passe meget på med at tage lidt fra det ene program og lidt fra et andet og lidt fra et tredje og så sætte sammen, som om man lavede en opskrift.. resultatet bliver sjældent ret godt!! Jeg ville helt klart holde mig til ptpouls program.. Det andet lugter lidt af et typisk middelmådigt program uden nogen egentlig målsætning (no offense),hvor med det andet var der en mening med "galskaben".. :smile: Det er jo ikke fordi at han synes at f.eks boks-variationer og lign er sjove at de er med. Men netop fordi at de har et egentlig formål.. :smile: Men det er jo selvfølgelig dit valg. Og føler du at du har tiltro til din instruktør, så fred være med det.. :smile:

Det e jo netop det jeg ikke har. Så ville jeg jo ikke have oprettet denne tråd. Men det er svært at lære at udføre en øvelse korrekt hvis man ingen hjælper har til det :unhappy:

Er slet ikke i tvivl om at Pt har styr på sagerne, men ham instruktørfyren er ikke helt med på vognen. Jeg må sgu forsøge selv så.

Link to comment
Share on other sites

hvis du har adgang til et digitalkamera, kan du evt prøve at tage filmklip af det og lægge op. Så har folk mulighed for at hjælpe.. De øvelser der umiddelbart er sværest er nok boks-squats og rumænsk dødløft. boks squats er faktisk lettere at lære end normale squats, så burde helt klart kunne lade sig gøre. Rumænsk dødløft er lidt mere tricky, men kan lige prøve at se om jeg kan (gen)finde nogle gode artikler til hvordan den læres bedst.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share