Skal deload være systemisk?


Phil
 Share

Recommended Posts

Er i gang med noget hjemmebrygget fullbody.

I nogle øvelser stormer jeg frem styrkemæssigt, mens i et par enkelte står jeg lidt stille.

Jeg har nu kørt på i et godt stykke tid (8-9 uger) uden deload, og jeg tænker at dette måske kan være problemet.

Så er spørgsmålet - kan man nøjes med deload i en enkelt øvelse, eller skal det være systemisk? - dvs. hvis man vil deloade

én muskelgruppe bliver man nødt til at tage en hel uge ud, og køre deload i ALLE øvelser, ikke kun dem man stagnerer i.

Link to comment
Share on other sites

Tager lige denne op igen.

citat ugh togoth:

Nervesystemet stresses konstant ved træning.

Derudover holdes SD’en netop for musklen skyld, og har INTET med CNS at gøre. Det er musklen, der skal dekonditioneres, så RBE ikke bevirker, at musklens konditioneringsgrad ligger over den workload, som den udsættes for.

Så han siger vel egentlig det modsatte af dig, Thorhauge? Hvis det er sandt burde man godt kunne dekonditionere en enkelt muskel...

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har forstået deloader man for central nervesystemets skyld og dekonditionerer for musklernes skyld. Du oprettede en tråd omhandlende deload så jeg svarede ud fra det.

Deload er hovedsageligt brugt i styrkemæssig sammenhæng, man bruger deload så man kan træne hårdt over flere uger og dermed kan man tillade sig at træne uden at være fuldt restitueret. Man akkumulerer træthed i central nervesystemet og på et tidspunkt kan kroppen ikke klare mere så den 'lukker ned' for at beskytte kroppen mod skader. Dette forsager et fald i den styrke man kan udvikle og så tager man en let uge eller noget i den stil og så får cns / pns tid til at komme sig.

Dekonditionering er meget udbredt i hypertrofimæssig sammenhæng og er forskelligt fra deload ved at man under dekonditionering helt holder sig væk fra træning i et stykke tid for at dekonditionere musklerne. Ved at dekonditionere musklerne 'snyder' man dem til at tro at man er mindre stærk end man egentlig er og så kan man potentielt opnå nye 'begynder gains' fordi kroppen er utrænet.

Det er så bare hvad jeg tror... folk må jo rette på mig hvis det er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har forstået deloader man for central nervesystemets skyld og dekonditionerer for musklernes skyld. Du oprettede en tråd omhandlende deload så jeg svarede ud fra det.

Deload er hovedsageligt brugt i styrkemæssig sammenhæng, man bruger deload så man kan træne hårdt over flere uger og dermed kan man tillade sig at træne uden at være fuldt restitueret. Man akkumulerer træthed i central nervesystemet og på et tidspunkt kan kroppen ikke klare mere så den 'lukker ned' for at beskytte kroppen mod skader. Dette forsager et fald i den styrke man kan udvikle og så tager man en let uge eller noget i den stil og så får cns / pns tid til at komme sig.

Dekonditionering er meget udbredt i hypertrofimæssig sammenhæng og er forskelligt fra deload ved at man under dekonditionering helt holder sig væk fra træning i et stykke tid for at dekonditionere musklerne. Ved at dekonditionere musklerne 'snyder' man dem til at tro at man er mindre stærk end man egentlig er og så kan man potentielt opnå nye 'begynder gains' fordi kroppen er utrænet.

Det er så bare hvad jeg tror... folk må jo rette på mig hvis det er nødvendigt.

Jep det er i hvert fald også sådan jeg har forstået det. Deload og Dekonditionering er IKKE det samme.

Link to comment
Share on other sites

Men meningen med Deload er da at man holder CNS igang, om ikke andet på et lavt niveau, for ikke at tabe max-styrken...

Når man dekonditionerer så falder styrken en lille smule fordi CNS ikke holdes igang ? ? Til gengæld "glemmer" kroppen hvor meget man var vant til at løfte...

Når man deloader holder man CNS, igang så man ikke taber max-styrke ...

Sådan har jeg da forstået det...

Det er vel også derfor at BB dekonditionerer og styrkeløftere deloader ? ?

Se evt.: Dekonditionering vs. Deload

(Scroll ned mod bunden)

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share